PDA

View Full Version : A small step for man, but a giant leap in tone!!!



MegaDrive
23 april 2004, 13:51
Onlangs las ik op amptone.com een uiteenzetting van een of andere tone-freak die flink had zitten experimenteren met EQ pedals op allerlei plaatsen in de chain van gitaar tot speaker en hij was helemaal lyrisch over de resultaten. Omdat ik toch al iets van een solo booster aan het zoeken was, heb ik voor 45 eutjes een Boss GE-7 op de kop getikt en inderdaad als solo booster gebruikt.

Ik speel met een Ibanez JPM100 P4 op een JCM800 2210 (100W) met 1960AV cab met 4x12" Celestion Vintage30's en ik kom zonder veel effecten prima in de buurt van de sound die ik zoek. Gisteren schoot me het amptone verhaal te binnen en toen ben ik eens gaan experimenteren: Alle EQ op de top zelf op 12 uur en de gewenste toon via het pedaaltje. Niet echt fantastisch. Ditzelfde met het pedaal in de FX loop. Beter, maar nog steeds niet fantastisch. Toen heb ik de settings op mijn top zo gezet dat het zonder EQ klinkt zoals ik het wil hebben en dan weer een lichte correctie van het gitaarsignaal met het pedaal voordat deze de preamp in gaat. Goed te pruimen! Tenslotte heb ik het pedaal met dezelfde instellingen in de FX loop gezet en..... DE TIEVUS!!! Wat werd ik verschrikkelijk van mijn sokken geblazen zeg!!!

Ik ben nogal een toonpurist en ik was helemaal verkocht met de sound van de 2210, vooral distorted is dit helemaal het einde. Maar nu met de EQ in de loop lijkt het wel alsof kleine vuiltjes en onzuiverheidjes die altijd uit een Marshall lijken te komen ineens zijn weggepoetst. Ik heb ongeveer een half uur met de schuifjes zitten spelen, (Low Bass een beetje omhoog, High Bass ook, Low mid neutraal, mid iets omlaag, high mid ook, low high omhoog en high ook) en wat een resultaat zeg. Palm muting klinkt vetter dan alles wat ik tot nu toe heb gehoord en ik heb toch al redelijk wat shit bespeeld. De Mesa Triaxis op een Mesa Coliseum300 staat nu op een goede tweede :). Diezel/Powerball metal met de kenmerkende overstuurde sound van een Marshall: YESSS!!! Als ik nu heen en weer switch tussen EQ aan/uit dan is het net of de versterker verkouden is als de Boss uit staat. Ongelofelijk.

CE-2 pedaaltje erbij gezet en nu ook een prachtige clean sound. Wat een uitvinding is dit. Ik ga eens kijken of ik dit binnenkort kan staven met wat geluidssamples, je bent geheid verkocht. Probeer het uit!!! Nu heb ik alleen geen boost pedaal meer :D.

DOEN!!!