PDA

View Full Version : Hals erg snel stroef ..



yhcmarc
23 april 2004, 13:47
test

yhcmarc
23 april 2004, 13:49
Bij mijn Gibson The paul II wordt de hals echt erg snel stroef als ik er op speel, de hals is meegeverfd / gelakt in de kleur van de body. Is er een goedje wat je evt op kan smeren zodat ie niet zo stroef wordt, of is het gewoon een kwestie van wennen ...

Thnx

Marc

yhcmarc
23 april 2004, 13:50
arrgghh dubbel ..

BartL
23 april 2004, 13:52
Bij biljarten gebruiken ze zo een blauwe zooi. Moet je misschien eens op je handen proberen te doen...glijdt erg goed volgens mij 8-)

bert k
23 april 2004, 13:55
Werkt niet, of maar even. Beste oplossing is met een fijn schuurpapiertje nr 400 voorzichtig de hals een beetje opschuren. Dat werkt perfekt, heb het op al mijn gitaren gedaan.

helleke
23 april 2004, 14:11
Bij biljarten gebruiken ze zo een blauwe zooi. Moet je misschien eens op je handen proberen te doen...glijdt erg goed volgens mij 8-)

Nee man, dat maakt t juist stroever :-)

sash
23 april 2004, 14:14
Werkt niet, of maar even. Beste oplossing is met een fijn schuurpapiertje nr 400 voorzichtig de hals een beetje opschuren. Dat werkt perfekt, heb het op al mijn gitaren gedaan.

ZONDE!
Bij een gitaar waar de hals meegelakt is met de body moet je dat niet doen.

Lacrymosa
23 april 2004, 14:42
Ik gewoon een kwestie van goed je handen wassen voor het spelen
en iedere keer voor en na et spelen met een poetsdoek ff je hals oppoetsen

en verder is het een kwestie van veel spelen, dan wordt ie vanzelf beter

CheerS!!

gerjo1980
23 april 2004, 14:49
Het is inderdaad zo dat er allemaal vet op je hals zit.

Ik speel zelf ook pool en heb mijn eigen keu. Als ik die niet iedere keer tijdens en na het spelen met een droge doek (badstof) goed afneemt, wordt hij snel stroef.
De enige remedie dan (bij een keu) is heel lichtjes schuren met een hele fijne korrel. De laklaag schuur je dan niet weg, maar wel het vet.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dus afnemen tijdens en na het spelen

yhcmarc
23 april 2004, 15:57
gewoon meer op spelen en goed schoonhouden is het devies. Er is idd niet erg veel op gespeeld nog , maar dat gaat dan wel goedkomen :)

Thanx

fred dons
23 april 2004, 17:25
komt omdat de lak op de nek cellulose is en dat wordt nu eenmaal stroef
bij gebruik (de meeste hoogglans lakken hebben daar last van)

ik schuur zelf ook mijn hoogglans nekken lichtjes op, alleen niet met 400 maar 800 grit of hoger, je haalt hiermee de lak er niet af maar maakt hem meer satijnglans en hij blijft hierdoor soepel

Luca P
23 april 2004, 18:48
Mijn ES295 heeft ook een nitro cellulose lak.
Voelde inderdaad wat plakkerig aan.
En ik had hem bijna daarom weggedaan.
Nu is het wat minder aan het worden.
Gelukkig.

Shaggy
23 april 2004, 18:59
Je kan ook wat talgpoeder kopen bij de muziekboer. Kost 3 a 4 euri en het helpt wel. Je kan volgens mij geen fretolie gebruiken (blokfluitolie) want dat helpt ook wel.

helleke
23 april 2004, 19:30
Je kan volgens mij geen fretolie gebruiken (blokfluitolie) want dat helpt ook wel.

Hier snap ik ff niks van.... :D

birt
23 april 2004, 19:30
Je kan ook wat talgpoeder kopen bij de muziekboer. Kost 3 a 4 euri en het helpt wel. Je kan volgens mij geen fretolie gebruiken (blokfluitolie) want dat helpt ook wel.

talkpoeder dus, talg is het vettige dat uit je huid komt...

amon
23 april 2004, 20:36
juist, dat spul wat ze bij turnen gebruiken op rekstokken/slingerzwaaien/weet ik veel wat ze daar nog emer doen...

zorgt ervoor dat je handen niet (snel) gaan zweten.

bert k
24 april 2004, 00:32
Werkt niet, of maar even. Beste oplossing is met een fijn schuurpapiertje nr 400 voorzichtig de hals een beetje opschuren. Dat werkt perfekt, heb het op al mijn gitaren gedaan.

ZONDE!
Bij een gitaar waar de hals meegelakt is met de body moet je dat niet doen.
Je moet ook niet de hals kaalschuren, je maakt hem iets ruwer. Voelt een beetje satijnachtig aan.

Carpe Diem
24 april 2004, 10:24
gewoon meer op spelen, het is hetzelfde als met Guinness. hoe meer je tapt op een avond hoe beter de pint wordt. :-D

Rubenios
24 april 2004, 10:30
Werkt niet, of maar even. Beste oplossing is met een fijn schuurpapiertje nr 400 voorzichtig de hals een beetje opschuren. Dat werkt perfekt, heb het op al mijn gitaren gedaan.

ZONDE!
Bij een gitaar waar de hals meegelakt is met de body moet je dat niet doen.
Je moet ook niet de hals kaalschuren, je maakt hem iets ruwer. Voelt een beetje satijnachtig aan.

korrel 400 is veel te grof, dat laat krassen achter... polijst-papier, korrel 1000 ofzo met beetje water... korrel 400 :o

bert k
24 april 2004, 13:57
Ja, dat zei Fred Dons ook al, eerder 800 nemen. Maar als je al te fijn neemt, met water, dan ben je aan het polijsten, en dat wil je juist niet.

Soltari
24 april 2004, 14:16
Staalwol 0000 werkt ook erg goed bij nitrocellulose lak. Steeds heel klein beetje schuren.

Vincent

P
25 april 2004, 14:08
Zal gewoon schoonmaken met GHS Fastfret oid misschien niet een simpelere oplossing zijn?

Mr.Bluesbreaker
25 april 2004, 18:59
Ik neem altijd gewoon na het spelen met mijn LP een beetje dunlop guitar polish goed uitgewreven met een droge schone doek over de hals, en klaar. Hoe vunziger je handen bij het spelen, hoe stroever het wordt na een tijdje.

Soltari
25 april 2004, 22:30
Hier is heel veel over geschreven op het les paul forum:

www.lespaulforum.com

zoek op "sticky neck"

urezna
26 april 2004, 13:41
juist, dat spul wat ze bij turnen gebruiken op rekstokken/slingerzwaaien/weet ik veel wat ze daar nog emer doen...

zorgt ervoor dat je handen niet (snel) gaan zweten.

wat ze bij turnen gebruiken in magnesiumoxidepoeder, das volgens mij wat anders dan talkpoeder....
maar misschien werkt het allebei wel.....