PDA

View Full Version : Vraagje omtrent gitaarfretten



peacifica
23 april 2004, 12:44
Onlangs was ik aan het discussieren met iemand omtrent het zelf bouwen van een gitaar en volgend vraagje kwam bij ons op:

Hoe zijn gitaarfretten in feite ontstaan? Op productiegebied is het toch veel gemakkelijker om op de hals een aflijning te tekenen i.p.v. uit te vijlen en fretten in te plaatsen? Dragen fretten bij tot het geluid (sorry, nog nooit op een fretless gespeeld)?

Heeft iemand hier een antwoord op?

Kjiratsiekoedel
25 april 2004, 20:02
niet helemala het juiste forum denk ik, maar:

-fretless gitaarspelen zal minder helder/makkelijk werken dat met fretten. je vingers zullen waarschijnlijk veel afdempen.

overigens bestaan er wel fretloze electrische gitaren, dus het kan wel....

hoofd
25 april 2004, 21:37
Op een fretloze gitaar is het vrijwel onmogelijk om akkoorden te spelen, en de niet omwonden snaren klinken echt nergens naar. Dat er andere fretloze snaarinstrumenten bestaan (violen, cello's, electrische bassen) heeft er denk ik mee te maken dat die instrumenten ook geen akkoorden spelen. De electrische gitaar komt dan ook echt van de luit en Spaanse gitaar, die allebij fretten hebben omdat er akkoorden mee worden gespeeld.
Ik heb zelf een goedkope electrische gitaar die ik had liggen fretloos gemaakt, maar ik moet daar nog een superdik setje snaren op zetten om het echt goed uit te kunnen proberen.

Kjiratsiekoedel
25 april 2004, 21:44
liefst bassnaren

Javaca
25 april 2004, 23:00
De gitarist van cheap trick heeft een fretloze hals op die vijfhalzige Hammer.

Raffel
11 juni 2004, 11:15
Op een fretloze gitaar is het vrijwel onmogelijk om akkoorden te spelen..

Oh nee? Ga maar eens een Vigier Excalibur Surfreter proberen dan...

Hempo
11 juni 2004, 12:01
heb wel es op een fretloze gitaar gespeeld. Ging beter dan ik had verwacht, akkoorden etc. wil prima daarop, als je maar een beetje weet je waar je moet zitten. tis iets preciezer werken, maar t wil echt wel hoor.