PDA

View Full Version : Wat is het voordeel van een Floyd Rose-brug?



bunited
31 maart 2002, 20:50
Ik heb sinds kort een Ibanez RG270 met een Floyd Rose-brug. Ik vroeg me af wat het voordeel van deze brug is...

P.A.C.17
31 maart 2002, 22:22
Geen voordeel..
Vind ik dan, je kunt een snaar die is afgebroken wel weer hergebruiken met een Floyd Rose en met de tremolo kun je wel aardig diepe duikvluchten maken.
kijk anders maar ff op http://www.floydrose.com/
//\\//\\azzels
Patrick

Dirk_Hendrik
31 maart 2002, 22:57
Voordelen: weinig ontstemming. Een pook kunnen gebruiken waarvoor hij bedoeld is zonder alle ontstemmingsgedonder van, om een voorbeeld te noemen, een strat.

Nadeel: Snaren vervangen, wisselen etc. duurt langer.

Voor mij of een floyd rose of geen pook.

sash
1 april 2002, 01:04
Voor mij absoluut GEEN floyd, gekut met snaren verwisselen en als je een andere snaardikte wil uitproberen kan je dat hele ding weer opnieuw gaan afstellen, conclusie: een en al problemen.

Charvel
1 april 2002, 01:15
Als je er mee om leert gaan heb je er weinig problemen mee.Snaren wisseling en afstellen duurt inderdaad langer,maar de stemming blijft veel beter.
Met dikkere of dunnere snaren moet je volgens mij de actie en de hals ook bijstellen Sash.

Ic3gl0vE
1 april 2002, 13:04
je kan hele vette duikvluchten maken maar het stemmen is lastig, als je je gitaar eenmaal gestemd hebt blijft 'ie wel veel langer gestemd door de locking nut

maar ik ga m'n floyd rose toch vast laten zetten

sash
1 april 2002, 17:25
Op 2002-04-01 00:15, schreef Charvel:
Met dikkere of dunnere snaren moet je volgens mij de actie en de hals ook bijstellen Sash.


Ja dat klopt, maar als je dan OOK nog is een floyd rose af moet gaan stellen...

Ic3gl0vE
2 april 2002, 16:40
ja ik had liever een gitaar zonder Floyd gewild denk ik... mja geluid gaat voor hè en 'mijn gitaar' had nou eenmaal wel een floyd rose

went vast wel een keer :smile:

Ibanez
2 april 2002, 19:10
Ik benn ook van plan een rg te gaan kopen met floyd rose. Maar als je een keer ff snapt hoe je de snaren moet verwisselen, lukt het toch wel? Enne ik heb hem uitgetest maar dat stemmen, dat gaat toch helemaal niet anders dan bij een andere gitaar? Maar je moet toch ook niet als je je snaren verwisseld weer je snaren gaan afstellen? (behalve als je een andere dikte gaat proberen)

Casey
2 april 2002, 20:08
Het enige nadeel van een gitaar met Floyd is dat er geen duidelijke handleiding bij word geleverd.
Als je eenmaal weet hoe je met een goeie Floyd om moet gaan heeft ie alleen maar voordelen .
Hij blijft veel beter gestemd en je kan de trem veelvuldig gebruiken zonder problemen .
Op de goedkopere gitaren zit meestal een Floyd van matige kwaliteit die na verloop van tijd niet meer te stemmen is door knife edge slijtage , als je dan ook nog niet weet hoe je hem goed moet stemmen dan krijg je dus alleen maar ellende.
Je trem veren strakker spannen terwijl de snaren ook op spanning staan om zo je brug te laten zakken kan al funest zijn voor de knife edge van een goedkope Floyd , brughoogte verstellen door de studs te draaien met snaren op vol spanning is ook vaak funest voor de goedkope versie .
Behandel je een goedkope Floyd goed dan kan je jaren zonder problemen spelen .
Met de dure gehard stalen versie's zoals Ibanez Edge , Floyd Original , Schaller of Gotoh heb je zelden problemen.

Charvel
3 april 2002, 01:12
Op 2002-04-01 16:25, schreef sash:


Op 2002-04-01 00:15, schreef Charvel:
Met dikkere of dunnere snaren moet je volgens mij de actie en de hals ook bijstellen Sash.


Ja dat klopt, maar als je dan OOK nog is een floyd rose af moet gaan stellen...


Ja dan ben je inderdaad zo 45min verder.Ik tenminste wel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Charvel op 2002-04-03 00:13 ]</font>

ekkerman
3 april 2002, 09:24
tis toch nog wel 1 van de beste tremelo bruggen hoor !!

puvin
6 april 2002, 21:15
heb hem


heeel tevreden over

en het was mijn eerste brug...

dat ding blijft perfect gestemd!!!

Moonchild
7 april 2002, 00:44
Als je een floyd rose op je Ibanez wil, zou ik voor niets minders gaan dan een Edge, lo pro Edge of double Edge. misschien wat duurder, maar je hebt dan geen last van gekut zoals eerder in deze thread gezegd is.

Als jij je edge trem goed hebt afgesteld, en ook nog es de retainer bar tot de bottom hebt gekrikt, onstemt je gitaar gewoon NIET, maakt niet uit wat je dr mee doet (je gitaar laten hangen aan de trem bar, zoals Vai dat wel es doet, hoort dan uiteraard ook tot de mogelijkheden, zonder ook maar enigszins te ontstemmen)