PDA

View Full Version : Marshall jtm 30



harrievandenberg
22 april 2004, 22:45
test

harrievandenberg
22 april 2004, 22:45
Ik heb op ww.marktplaats.nl de volgende advertentie gezien, http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=muziek&u=gitaarbasversterkers&ID=17942

Ik ben geïnteresseerd in alleen de combo, ik wilde weten wat jullie ervaringen er mee zijn en of de prijs redelijk is, 400 Euro?
Op Harmony Central wordt deze buizenbak goed beschreven.

Quink
22 april 2004, 23:39
400 Euro is volgens mij voor zo'n combo wat aan de hoge kant. 300 tot 350 is beter.

josh.vandenberg
23 april 2004, 08:50
Ik heb weleens met een gitarist gespeeld,en die had zo'n ding en ik vond het echt helemaal niets.

harrievandenberg
23 april 2004, 17:29
iemand me zo'm mooie achternaam geloof ik al snel, :razz:

the sure thing
24 april 2004, 23:01
... EUR 350 tot max EUR 400,- (in zeer goede staat). Ik vind de JTM30 een zeer goede versterker voor clean en lichte crunch: een dynamiekvolle versterker.

harrievandenberg
24 april 2004, 23:39
maar ik neem aan niet erg geschikt voor blues/rock muziek, toch?

the sure thing
26 april 2004, 20:04
... blues zou nog kunnen, rock lukt niet meer, tenzij je een pedaaltje gaat gebruiken.

josh.vandenberg
26 april 2004, 22:47
Voor clean kun je veel betere amps vinden

the sure thing
28 april 2004, 23:20
... voor clean ah la de red hot chili peppers moet je toch echt bij Marshall zijn 8-)

vinnieb
15 januari 2006, 21:31
De JTM 30 is een erg goedklinkende buizenbak die inderdaad te warm wordt; dit geldt ook voor de JTM60.
Het probleem komt doordat de buizen horizontaal onder het chassis liggen. Het chassis bevat koelopeningen waardoor de warmte bij de electronica komt en vervolgens niet meer wegkan.
Het probleem is op te lossen door een roosterje te kopen (zoals bij een vox AC30) en een sleuf te zagen in boven in de kast (quasi boven de koelopeningen van het chassis) en hier het roostertje monteren. Door het schoorsteen effekt krijg je een betere koeling. Wel voorzichtig met je glaasje bier op de versterker!
Vinnie

Dude
15 januari 2006, 21:53
... blues zou nog kunnen, rock lukt niet meer, tenzij je een pedaaltje gaat gebruiken.


Bullshit, Gain zat voor rockwerk. Misschien niet voor metallica maar je krijgt dr zeker een mooi modern rock geluid uit


Net als de opmerking over hitteroostertjes bovenin je amp maken



Deze serie had als groot nadeel dat ze wat "geflopt" zijn op marketing gebied, zelfde verhaal met de JCM600 serie welke vrijwel identiek was als de JTM60.

Er gaan een hoop drama verhalen de ronde op amerikaanse fora over deze amps maar ik heb in de tijd dat ik zelf de JCM600 top had wat navraag gedaan bij buizen techs hier in nederland en ook wat mails verstuurd met amerikaanse amp techs en dat hitteprobleem is allemaal zo relatief.

Kijk eens naar combo versterkers, ik ken geen combos (ook niet van boutique merken) waarbij de buizen "boven" de electronica zijn gebouwd. De JCM800 series hadden ook geen ventilatieroosters en ook daarbij hangen de 4 eindbuizen en 3 prebuizen aan het chassis vast waar de printplaat op gemonteerd is direct boven de buizen.

Echt.... het is allemaal overhyped, zoek maar eens wat op HC. En naast dat heb ik zelf de ervaring met het spul.

Agent_Smith
15 januari 2006, 22:27
Ik heb zelf al vele jaren een JCM600 top als main amp. Hij is zover ik weet vrijwel identiek aan de jtm. Hij is idd naar mijn mening erg onder gewaardeerd. Het is een geweldige versterker en met wat kennis van de knoppen is een authentiek Marshal geluid tot aan een highgain sound te verkrijgen. Verder een on-Marshall goed clean kanaal.
Ik heb in al die jaren nog geen enkel probleem gehad. Wel de stock buizen vervangen door JJ's. Die klinken veel beter. Minder kil.


EDIT: Oja, ik heb m hangen aan een 70s 4x12 Greenback Marshall cab. Verder plugik gewoon m'n Les Pauls erin. Meer heb je niet nodig!

tillens
16 januari 2006, 12:34
Ik zelf heb de jtm 30 2x10 combo. een hele fijne amp. goed clean, en als je em flink op zijn donder geeft mag ie best een beetje bijten... het overdrive gedeelte is van lichte drive tot zware drive in te stellen. erg lekker. .
uiteindelijk is je smaak natuurlijk doorslaggevend, wat is heavy en wat is niet heavy.. vaak iets minder gain en wat luider qua volume komt bij mij vaak heftiger over dan een dichtgesmeerd geluid door de gain voluit te zetten... als je meer wil weten hoor ik het wel.

Geronimo
16 januari 2006, 14:24
Ik heb ooit een JTM60 een opknapbeurt gegeven en heb wat kunstof buisvoeten vervangen door keramische, omdat deze helemaal vervormt waren door de hitte. Hij deed het nog wel met die ouwe voeten maar dat was omdat de pootjes van de buisjes goed in die klemmetjes zaten. Het plastic geval eromheen was gewoon helemaal gesmolten. Blijkt dus dat het idd goed warm wordt in het ding. Op zich niet zo erg maar ome Jim moet er dan niet zulke crapass onderdelen instoppen. Vindt de kwaliteit van Marshall sowieso niet echt om over naar huis te schrijven. De voeten van de eindlampen waren wel hittebestendig, van een soort bakeliet, maar deze zaten weer niet aan het chassis gemonteerd. Er zaten wel gaatjes voor schroefjes of popnagels maar daar zat ook gewoon niks in. De voeten zaten tussen de print en het chassis geklemd. Zo van: "Nah het zit toch vast zo? Nik meer aan doen. Kunnen we weer bezuinigen op een lading schroefies." Echt slecht. Ook een paar van die crappy pots vervangen en wat losgetrilde soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd. (Dat laatste is niet echt Marshall aan te rekenen maar meer de eigenaar, die niet echt netjes met zijn spullen omgaat.) Als laatste waren ook alle opamps van de reverb naar de haaien. Hoe dit komt weet ik niet, misschien ook door de warmte maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Misschien heeft die gast er wel buiten in de regen mee gespeeld hij is er gek genoeg voor http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Het geluid is niet slecht maar wel vrij standaard. Voor rock en blues idd een oke versterkertje, voor het heftigere werk is ie net ff te tam. Boosterpedaaltjes doen het wel wel maar door de diodeclipper in de het ding werkt dat niet optimaal. 400 eu vind ik 'm wel waard, het is immers een volledige buizenamp in tegenstelling tot bijvoorbeeld een JCM900 Dual Reverb die vol zit met opampies en crap. Die zitten hier ook wel in maar alleen in de reverb loop. Ondanks alles dus eigenlijk best een oke versterkertje voor zo'n prijs, alhoewel ik niet de nieuwprijs ken. De kwaliteit is niet zo onwijs maar dat zijn we gewend van de moderne Marshalls.

PeeVee
18 januari 2006, 12:27
De JTM30 is een uitstekend versterkertje en één van de weinige Marshall amps die een mooi warm en vol clean geluid heeft. 2 x 10" combi is licht en compact dus ultiem ampje om mee te nemen en voldoende pep en speaker oppervlakte voor repetities / sessies / studiowerk. Met het bijbehorende extra cabinetje (1 x 12" Celestion) is het een prima giggable amp en nog steeds compact en sjouwbaar. Overdrive van deze JTM serie is wat bruiner en bluesier en kun je zeker geen metal mee maken maar prima voor lekkere rock crunch t/m flinke overdrive. Gaat in ieder geval veel verder door in gain dan een gemiddelde tubescreamer. Klank is ronduit goed en amp is probleemloos.

Deze ampjes hebben inderdaad een bad reputation door wat spookverhalen op harmony-central.com. Ik repareer / restaureer zelf al enige jaren buizen amps (m.n. Fender) en kan je garanderen dat de JTM30 een probleemloze versterker is, wordt zeker NIET te heet en trafo's zijn ook prima bemeten op het vermogen. Zo ook de JTM60 van kameraad van me, regelmatig uren op gerepeteerd, vermits goed afgesteld wordt het apparaat niet heter dan welke andere buizenamp dan ook, buisvoeten smelten ook niet ofzo, allemaal onzin.

JTM serie is zeer ondergewaardeerd en slaat prima brug tussen Fender en Marshall. Mijn favoriet is de JTM30 omdat ie op 6L6'en draait en wat meer neigt naar Fenderig / JTM45 geluid en gewoon lekker compact en handzaam is. Verder is 30W buizenpower precies lekker om flink open te draaien zodat je zelfs een randje eindbuizenvervorming krijgt. De JTM60 draait op EL34's en vind ik nog wat gemener / vuiler klinken (de EL34's).

Geronimo
18 januari 2006, 13:47
buisvoeten smelten ook niet ofzo, allemaal onzin.

Jaja het waren de kaboutertjes zeker die de buisvoeten hebben laten smelten.

Ik weet niet wat de eigenaar ermee uitgespookt heeft maar gesmolten waren ze. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het komt doordat de buizen "liggend" in het ding hangen want er zijn genoeg andere modellen waar ze op zo'n soortgelijke manier zijn geinstalleerd, maar in dit exemplaar waren ze well-done. En dat komt niet door de kou denkhttp://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif.

PeeVee
18 januari 2006, 14:42
Jaja het waren de kaboutertjes zeker die de buisvoeten hebben laten smelten.
Even beter lezen, ik beweer niet dat ze niet gesmolten waren. Ik beweer dat dat niet normaal is en dus ook niet gebeurt wanneer de amp goed is afgesteld. Probleemgevallen heb je altijd, inderdaad zeker bij Marshall.

Ik denk dat het te heet worden veel meer een "gevolg" van iets is geweest en niet de oorzaak an sich. Zoals gezegd heb ik zelf een JTM30 en maat van met JTM60. Op beide versterkers spelen we al JAREN (hard en lang). Ik controleer ze van tijd tot tijd maar geen enkele tekenen van "te heet". Ook het kletsverhaal over power- en uitgangstrafo die te licht zouden zijn; klinkklare onzin; PT wordt lauwwarm en OT klinkt nog lang niet verzadigd.

De JTM60 die jij op de werkbank hebt gehad daar was dus iets mis mee, ik heb ook wel van dat soort gevalletjes gehad van willekeurige andere merken. Bekend probleempje is b.v. als de eindbuizen geen negatief meer op de stuurroosterskrijgt maar 0V; ja dan willen ze wel heet worden ja ;-)


Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het komt doordat de buizen "liggend" in het ding hangen want er zijn genoeg andere modellen waar ze op zo'n soortgelijke manier zijn geinstalleerd
Precies... Wat wel een nadeeltje is dat bij veelvuldig transport, m.n. de huidige productiebuizen sneller mechanisch gaan rammelen bij zo'n ophanging.

JTM30 / JTM60 zijn geweldig ampjes! Zelfs nog redelijk onderhoudsvriendelijk in vergelijking met (en i.t.t.) later Marshalls.

sandman4justice
18 januari 2006, 15:45
de JTM30 een probleemloze versterker is, wordt zeker NIET te heet en trafo's zijn ook prima bemeten op het vermogen.

Njah, een te hete jtm30 is dan wel een toevalligheid die iets te vaak voorkomt om nog toevallig te zijn. Een vriend van mij heeft een. Ik spreek je niet tegen wat betreft sound, heel mooie clean en lekker bluesy overdrive. Maar na ongeveer een half uur wordt die versterker toch wel lekker warm hoor, je kan je hand er niet meer opleggen. en het blijkt dat zoveel mensen erover klagen, ik denk dus dat een volledig in orde jtm30 de zeldzaamheid is, en niet omgekeerd.

Geronimo
18 januari 2006, 21:44
Bekend probleempje is b.v. als de eindbuizen geen negatief meer op de stuurroosterskrijgt maar 0V; ja dan willen ze wel heet worden ja ;-)

Ik doelde dan ook op de voetjes van de 12ax7's, niet op de eindlampen. Wat dus helemaal vreemd is want zo warm worden die zelf niet...

Ik heb trouwens ook geschreven dat de eindbuisvoeten van een thermoharder-achtige kunstof gemaakt zijn dus die smelten sowieso niet. Die brokkelen hooguit uit elkaar.

Nogmaals, er is niks op tegen dat de handel heet wordt, maar dan moeten de onderdelen wel van een beetje kwaliteit zijn zodat ze daar geen last van hebben.

De PT van mijn eigen versterkertje wordt ook erg warm. Ik heb 'm laten wikkelen bij FNS en waarschijnlijk is ie toch een beetje te krap gemaakt. Het is geen probleem verder hij doet het best. Misschien geeft ie alleen wat eerder de geest, maar misschien ook niet.

PeeVee
19 januari 2006, 11:41
Njah, een te hete jtm30 is dan wel een toevalligheid die iets te vaak voorkomt om nog toevallig te zijn.
Ik ken er in totaal drie (een 1 x 12 comb en twee 2 x 10 comb's) en twee JTM60's en niemand heeft problemen met die amps (die ik overigens wel even gecontroleerd heb op juiste bias setting en waar twee iets aangepast moesten worden. Is dus 0 out of 5 met problemen! Ik weet niet op hoeveel gevallen jij je conclusies baseert maar ik denk dat dat toch een wat minder representatieve steekproef is.

Afgezien daarvan speelt bij JTM30/60 wel het volgende. Er zit geen bias regeling op die versterker en "af fabriek" staat ie redelijk warm (c.q. goed afgeregeld). Als iemand zomaar andere buizen insteekt die van zichzelf wat meer stroom trekken en bias wordt niet gecontroleerd en afgeregeld (moet middels vaste weerstanden of inbouw van bias potje), tja dan krijg je wel problemen ja. Die problemen worden dan veroorzaakt door de gebruiker die tegen beter weten zijn amp niet correct laat servicen en niet door de amp zelf. Het is niet voor niets dat huidige Fender amps zo ijskoud gebiassed worden; dat is gedaan om die reputatie tegen te gaan die de JTM serie heeft.

Het setje Sovtek 5881's in mijn JTM30 stonden bij 400V ong. op 30 mA wat keurig is uitgaande van 70% van max. Pa (19W) in rust, wat gangbaar is voor een klasse AB eindtrap (zou ong. 33 mA mogen zijn). Steek je daar een wilde JJ of TAD 6L6 in, dan staat dat ding zo 40 - 45 mA te trekken, ja en dan wil het wel heet worden ja.


Maar na ongeveer een half uur wordt die versterker toch wel lekker warm hoor, je kan je hand er niet meer opleggen.
Dan zou ik je maat maar rap adviseren dat ie bij een amp tech langs moet want die amp staat beslist niet goed afgesteld! Je maat (of de vorige eigenaar) heeft er hoogstwaarschijnlijk eens andere eindbuizen ingestoken zonder te (laten) biassen; "het klinkt toch goed". Ja klopt, (te) heet gebiaste buizen klinken prachtig maar wanneer een buis veel stroom trekt produceert ie ook (te) veel warmte. Het is de vraag of zo'n versterker daar voor gemaakt is (antwoord is "nee"). Als de amp volgens gangbare normen (zie boven) gebiassed is, dan is er geen enkel probleem. Zoals gezegd moet dat door aanpassing van vaste weerstand of inbouwen van bias potje. Heb al vaker gehoord dat mensen buizen swappen onder het moment van "het is toch fixed bias?". Amp mag gewoon lekker tot flink warm worden, maar je moet zeker je hand nog bovenop de amp kunnen leggen. Zelfde geldt voor powertrafo. Als dat niet zo is dan meteen naar een tech. Wanneer je signalen van overbelasting negeert en gewoon door blijft spelen, tja dan kan je het de amp niet kwalijk nemen dat ie er een keer mee kapt. Is beetje hetzelfde als rondblijven rijden met een auto waarvan de temperatuurmeters ver in het rode staan.


en het blijkt dat zoveel mensen erover klagen, ik denk dus dat een volledig in orde jtm30 de zeldzaamheid is, en niet omgekeerd.
It's a free country, je mag denken wat je wil, ik baseer me liever op feiten en statistieken. Hoeveel eigen ervaring heb je eigenlijk met de JTM30? Ooit zo'n ding open gehad? Hoeveel gevallen van "opgeblazen" JTM30's heb je zelf meegemaakt? Wat was er toen kapot en wat was de oorzaak? Een zeldzaamheid is het zeker niet dat zo'n ding heel blijft, maar nogmaals, een versterker die niet goed afgesteld is gaat kapot, dat is een ding dat zeker is.

@Geronimo: dat is inderdaad heel vreemd ja van die preamp buis voetjes. Dan is het ding inderdaad wel heel heet geweest. Wat jij gezien hebt is ongetwijfeld "een gevolg van" een ander probleem, zal wel zoiets zijn wat ik al eerder zei; stuurrooster dat sluiting met aarde maakt ofzo (0V), tja dan branden die lampjes als kaarsjes natuurlijk.

Geronimo
19 januari 2006, 14:02
@Geronimo: dat is inderdaad heel vreemd ja van die preamp buis voetjes. Dan is het ding inderdaad wel heel heet geweest. Wat jij gezien hebt is ongetwijfeld "een gevolg van" een ander probleem, zal wel zoiets zijn wat ik al eerder zei; stuurrooster dat sluiting met aarde maakt ofzo (0V), tja dan branden die lampjes als kaarsjes natuurlijk.

Dat denk ik niet want dan zou de versterker weinig geluid meer voortbrengen. En er kwam nog geluid uit. Het was er binnenin toch echt gewoon te warm geworden. Ik zeg niet dat dat door het ontwerp komt. Misschien heeft ie te dicht bij de kachel gestaan ofzo?
Anyway wat wel zo is als er meer van zulke verhalen rondzwerven misschien is er dan toch wat van waar. Waar rook is is immers vuur...

Ik heb er keramische ingestopt dus hij kan in ieder geval nu lekker heet worden zonder dat het wat kwaad kan http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif.

PeeVee
19 januari 2006, 14:39
Ik bedoel het niet als flame naar jou Geronimo, maar persoonlijk vind ik het juist heel dom om waarde te hechten aan dit soort verhalen / geruchten zonder dat je op de hoogte bent van details of je kunt stoelen op eigen ervaring. Het verhaal m.b.t. de JTM30/JTM60 is simpel: deze amps komen "af fabriek" keurig gebiassed. Steek je er andere eindbuizen in zonder iets aan te passen, dan is er gerede kans dat de boel (veel!) te heet wordt. Als de amp goed is afgeregeld dan kan het design de warmte prima kwijt. Staat de amp veel te heet, dan heeft dit ontwerp meer moeite met afvoer van warmte dan andere amps. De oorzaak van het prima is echter het feit dat de amps niet goed afgeregeld is en niet het design. De JCM600 heeft overigens een geforceerde koeling als ik me niet vergis en dat is natuurlijk niet voor niets.

Het gerucht dat een "JTM30 of JTM60 te heet wordt" is een erg ongenuanceerde uitspraak. Dat heet geworden is geen eigenschap van dit type versterker, het zou hoogstens een "gevolg van" iets kunnen zijn. Nogmaals, ik ken vijf van zulke amps die niet heet worden en al jaren trouwe dienst doen. Van de amps die wel heet worden ken ik de details niet, weet niet wat zich binnenin afspeelt, ik geef je echter op een briefje dat als ie bij mij de werkplaats uit zou komen, hij echt niet meer heet zal worden. Oorzaak en gevolg. Het kan inderdaad altijd een rot componentje zijn o.i.d. Ik heb bij één JTM30 de eerste filtercap vervangen, dat was een "spuitertje" (was 450V rated en stond maar net 400V op...). Kwestie van je amp gewoon van tijd tot tijd even laten checken, net zoals een auto.

Er zijn TAL van andere oorzaken waardoor een versterker heet kan worden. Eén ding is zeker, dat hoort niet zo! Ik kan vijf dan deze amps die niet heet worden en dat is dus het bewijs dat ze niet "allemaal zomaar heet worden en uitfikken", is echt onzin!

Geronimo
19 januari 2006, 18:38
Ik bedoel het niet als flame naar jou Geronimo, maar persoonlijk vind ik het juist heel dom om waarde te hechten aan dit soort verhalen / geruchten zonder dat je op de hoogte bent van details of je kunt stoelen op eigen ervaring. Het verhaal m.b.t. de JTM30/JTM60 is simpel: deze amps komen "af fabriek" keurig gebiassed. Steek je er andere eindbuizen in zonder iets aan te passen, dan is er gerede kans dat de boel (veel!) te heet wordt. Als de amp goed is afgeregeld dan kan het design de warmte prima kwijt. Staat de amp veel te heet, dan heeft dit ontwerp meer moeite met afvoer van warmte dan andere amps. De oorzaak van het prima is echter het feit dat de amps niet goed afgeregeld is en niet het design. De JCM600 heeft overigens een geforceerde koeling als ik me niet vergis en dat is natuurlijk niet voor niets.

Het gerucht dat een "JTM30 of JTM60 te heet wordt" is een erg ongenuanceerde uitspraak. Dat heet geworden is geen eigenschap van dit type versterker, het zou hoogstens een "gevolg van" iets kunnen zijn. Nogmaals, ik ken vijf van zulke amps die niet heet worden en al jaren trouwe dienst doen. Van de amps die wel heet worden ken ik de details niet, weet niet wat zich binnenin afspeelt, ik geef je echter op een briefje dat als ie bij mij de werkplaats uit zou komen, hij echt niet meer heet zal worden. Oorzaak en gevolg. Het kan inderdaad altijd een rot componentje zijn o.i.d. Ik heb bij één JTM30 de eerste filtercap vervangen, dat was een "spuitertje" (was 450V rated en stond maar net 400V op...). Kwestie van je amp gewoon van tijd tot tijd even laten checken, net zoals een auto.

Er zijn TAL van andere oorzaken waardoor een versterker heet kan worden. Eén ding is zeker, dat hoort niet zo! Ik kan vijf dan deze amps die niet heet worden en dat is dus het bewijs dat ze niet "allemaal zomaar heet worden en uitfikken", is echt onzin!

Je hebt helemaal gelijk, ik zeg ook dat het niet waar hoeft te zijn en ik geloof ook niet gelijk alles wat iedereen roept maar het blijft verdacht. Ze worden misschien net zo warm als anderen maar ze hebben er blijkbaar wel sneller last van... Dat probeer ik een beetje te zeggen. De bias van de versterker waar ik het over had was iig ok.

En ook een lampenbak wordt warm. Hoe warm is te warm eigenlijk? En waar ligt de grens van wat ie aan moet kunnen? Mijn versterker kan waarschijnlijk veel meer dissiperen dan zo'n JTM, door opbouw en gebruikte materialen. Ook al loopt ie misschien te hoog of is mijn PT te krap gewikkeld hij doet het best.

Ik geloof zelf dat het probleem in de jtm zat in de serieschakeling van de gloeidraden met daarbij het gebruik van verschillende merken buisjes waardoor de een meer spanning kreeg dan de andere. Het was namelijk ook zo dat het ene voetje niet gesmolten was en de andere wel. Moet ook bekennen gesmolten is een groot woord, ze waren iig niet rond meer...

En ja je hebt auto's en je hebt auto's. Het ene model krijgt sneller kuren dan het andere...