PDA

View Full Version : Verschil



Exitinside
22 april 2004, 20:53
Ik vraag me het volgende af :

Wat is het verschil tussen klassieke gitaren en flamenco gitaren ?

bert k
22 april 2004, 22:47
Een flamenco heeft een dunner bovenblad, doorgaans.

Exitinside
22 april 2004, 23:07
oh, ok, was er nieuwsgierig naar........bedankt

Kjiratsiekoedel
22 april 2004, 23:19
volgens mij heeft flamenco ook een grotere actie => kan e beter rammelen

telecastermaster
26 april 2004, 10:23
fout. Juist een veel lagere aktie.

Zie verder:

http://www.fernandezmusic.com/Flamencovsclassical.html

Classical vs. Flamenco Guitar Construction

Most books say that a flamenco guitar is made of cypress, has wooden pegs and a tap plate on the face. This is too simplistic.

Compared to modern classical guitars, modern flamenco guitars generally have: shallower bodies, no neck relief (and sometimes negative neck relief before string tension), a thinner top, little or no doming of the top, a neck with more inclination, thinner bracing (and/or less bracing), a lower saddle, lower frets, and lower string height at the bridge and 12th fret. These features contribute to a less sustaining, more percussive sound with some string "buzz", and an "easy" action.


en:

http://www.guitarrabuena.nl/flamenco_gitaren.html

Kjiratsiekoedel
26 april 2004, 10:31
ok, sorry

Harald
2 mei 2004, 18:04
Sprak op een beurs met een flamencogitarist die als tip (om een beetje met flamenco te experimenteren) gaf een goedkope klassieke gitaar te kopen (en dan bedoelde hij ook goedkoop, dus geen Alhambra of zo, maar zo'n kampvuur aanbieding)(Flamencogitaren klinken een beetje als een niet al te beste klassieke gitaar) daar slagplaten (los te koop) op te zetten en het kammetje een beetje af te vijlen zodat de actie wat lager wordt (afvijlen aan de kant die in de gleuf zit denk ik dan).

De gitaar die hij bij zich had was in prijs vergelijkbaar met mijn Bernabe studie model, maar klonk (mijn smaak dan) inderdaad een stuk minder. Met name de bassen zijn een stuk minder. Daardoor blijven die rasguado partijen wat doorzichtiger. Een lage actie (met bijbehorend ratelen) hoort er ook bij. Daardoor kun je weer makkelijk binden.

Wil je een echte flamencogitaar, dan was zijn tip die in Spanje te kopen. Maar dan moet je er wel een beetje vanaf weten lijkt me...

Op je goede klassieke gitaar proberen is in ieder geval geen goed idee. Mijn oude klassieke zag er uiteindelijk (en dan heb ik toen ongeveeer een half jaar wat flamecostukjes geoefend) ongeveer net zo uit als de Maton waar Tommy Emmanuel Initiation op speelt. :roll:

Sir Peckerkäse
2 mei 2004, 22:30
Sprak op een beurs met een flamencogitarist die als tip (om een beetje met flamenco te experimenteren) gaf een goedkope klassieke gitaar te kopen (en dan bedoelde hij ook goedkoop, dus geen Alhambra of zo, maar zo'n kampvuur aanbieding)


bedoel je voor in het kampvuur :D