PDA

View Full Version : Optische elementen



Kjiratsiekoedel
31 maart 2002, 13:34
Ik las in de KIJK iets over optische elementen. Heeft iemand hier ervaring mee???

Lacrymosa
31 maart 2002, 14:45
ik heb et ook gelezen..........
lijkt me wel interessant, maar et lijkt me beter voor elektro/akkoestische gitaren.........mischien eindelijk een keer het echte akkoestische geluid over een versterker?

CheerS!!

sebass
31 maart 2002, 22:46
Hmm niet gelezen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Zeker met een lichtstraal (optisch) per snaar die de bewegingen opvangen en zo de frequentie bepalen. Maar war is het voordeel buiten het feit dat het de snaren in hun trillen niet beinvloed?

In ieder geval lijkt het me wel leuk. Het zal waarschijnlijk wel actief zijn.

JV
31 maart 2002, 22:48
Op 2002-03-31 22:46, schreef sebass:
Hmm niet gelezen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Zeker met een lichtstraal (optisch) per snaar die de bewegingen opvangen en zo de frequentie bepalen. Maar war is het voordeel buiten het feit dat het de snaren in hun trillen niet beinvloed?

In ieder geval lijkt het me wel leuk. Het zal waarschijnlijk wel actief zijn.


ik neem aan dat het grootste voordeel het ontbreken van een magnetische pool is > minder brom/ruis

Lacrymosa
1 april 2002, 00:15
Het stoort inderdaad je snaren niet en ze beweren dat het echt de trilling van de snaar 100% oppikt.

het zal ook wel onwijs duur zijn, maar als et op de markt is ga ik et zeker een keer proberen.

CheerS!!

Ic3gl0vE
1 april 2002, 12:02
cool idee :smile:
en die dingen gaan zeker ook niet roesten door zweet ensoow


optische muis is ook 1 goeie uitvinding dus het optische element zal ook wel cool zijn

heb je dan ook zo'n rooie lamp in je gitaar?

Kjiratsiekoedel
1 april 2002, 15:56
De makers:

http://www.lightwave-systems.com

sash
1 april 2002, 16:39
Op 2002-04-01 12:02, schreef Ic3gl0vE:
heb je dan ook zo'n rooie lamp in je gitaar?


Nee denk het niet, want het zou het publiek errug storen lijkt me...

Sandman
1 april 2002, 18:17
Als die elementen alleen de daadwerkelijke trillingen oppikken dan ontbreekt er toch iets aan de attack? Ik bedoel, het schrapen van je plectrum over de bass-snaren pikt ie dan ook niet op.

sash
1 april 2002, 19:01
Denk het wel, want dat laat je snaren ook enigszins trillen.

Lacrymosa
1 april 2002, 19:24
dus als ik et goed begrijp hebben we dalijk allemaal koolstof gitaren met 1 optisch element

dus gaan we allemaal et zelfde klinken.

Leuk idee hoor die dingen, maar ik denk niet dat et echt wat wordt. Daar zijn gitaristen te conservatief voor.

CheerS!!

Sandman
1 april 2002, 21:00
Dan gaat de charme er een beetje van af vind ik. Althans als het zo inderdaad in zijn werk gaat tenminste.

Lacrymosa
1 april 2002, 23:00
Je heb er eigenlijk 2 vordelen van, het zal wel muis stil zijn, en je heb veel meer sustain, aangezien er geen magneten aan je snaren staan te trekken. Maar of et klinkt.............we wachten af

CheerS!!

Ic3gl0vE
2 april 2002, 15:36
maar nog iets... dit is denk ik net als met digitale versterkers, veel mensen zweren toch bij een buizenamp

net zoals 'een transistorversterker kan onmogelijk een goed geluid hebben' zo'n opmerking slaat eigenlijk nergens op... ok als ik m'n versterker met een mesa/boogie van 8000 gulden zou vergelijken klinkt de mesa vast wel beter maar als je de prijsverschillen ook vergelijkt is mijn hybrideversterker misschien toch gunstiger hè :smile:
beetje vaag verhaal dit maar je begrijpt me wel (toch?)

grTz Maarten

sash
2 april 2002, 16:25
Op 2002-04-01 19:24, schreef Lacrymosa:
dus als ik et goed begrijp hebben we dalijk allemaal koolstof gitaren met 1 optisch element

dus gaan we allemaal et zelfde klinken.

Leuk idee hoor die dingen, maar ik denk niet dat et echt wat wordt. Daar zijn gitaristen te conservatief voor.

CheerS!!


Het lijkt me niet dat het zover zal komen, want geen enkele fabrikant zal er ook maar aan denken om de houten gitaar en de magnetische elementen eruit te gooien.

gershwin5150
2 april 2002, 16:33
[/quote]

Het lijkt me niet dat het zover zal komen, want geen enkele fabrikant zal er ook maar aan denken om de houten gitaar en de magnetische elementen eruit te gooien.
[/quote]

Hooguit als alle bomen gekapt zijn ofzo....
Maar wat ik van het systeem gezien hem, is dat ze idd maar 1 element in de brug inbouwen. Moeten ze eerst ook maar es wat bedenken dat je ook in de halspositie een optisch element kan zetten, anders wordt je geluid weer zo eentonig. Maargoed, beetje nadenken over nieuwe dingen is nooit weg :smile:

Ditmar
2 april 2002, 17:33
Ik heb ook iets gelezen een keer over optische brugelementen in Zon bassen. Maar toen ik aan het lezen was kwam ik erachter dat het principe van een optisch element ongeveer hetzelfde is als dat van een piëzo element, dus waarom zou je niet gewoon zo eentje nemen.

jaccoos
2 april 2002, 20:08
dit heeft bar weinig zin volgens mij. Als je een optisch (dus digitaal) signaal nou optisch naar een digitale versterker laat gaan, heb je er een voordeel mee. maar dit gaat gewoon via een 1/4" plug naar een versterker. loos. en dat wat die magneten aan de snaren trekken is volgens mij wel te verwaarlozen.