PDA

View Full Version : Wat is een goeie gitaar voor clean geluid?



henk
31 maart 2002, 12:29
Na 10 jaar western speel ik nu een halfjaar electrisch op een geleende imitatie-Les Paul (Maya, japans). Behalve het hoog bevalt die best maar toch wordt het tijd voor een echte gitaar. Alleen geen idee welk model het moet worden. Ik zoek een gitaar met een warm clean geluid, scheuren hoeft niet, soms wat overdrive maar dat kan overal op. Strat vind ik niet fijn spelen en Les Paul letterlijk en figuurlijk te zwaar. Telecaster vinnik eigenlijk het mooist om te zien (het oog wil ook wat), maar die klinken zo godvergeten schel. Tips van jullie deskundigen worden op prijs gesteld. Zijn die halfopen/acoustisch electrische misschien wat??

sebass
31 maart 2002, 12:38
PRS gitaar heeft wel een mooi geluid en is naar mijn mening ook erg mooi, maar erg duur. De les paul heeft wel een mooi warm geluid maar die vind je te zwaar. Uhm misschien een gretsch aangezien je toch niet hoeft te scheuren en het is een semi hollow gitaar dus hij zal wel warm klinken. Helaas heb ik hier nog nooit op gespeeld dus een mening van een ander persoon die er wel op heeft gespeeld is wel handig. Een nadeel de genoemde gitaren zijn wel allemaal erg duur. Ik heb zelf een Epiphone les paul custom met seymour duncan humbuckers de Jeff Beck en de '59 in de hals. Dit geeft ook een erg mooi warm geluid en je kan als je wilt al nog scheuren over de JB. Ga maar eens naar een grote winkel en probeer er wat. En inderdaad een telecaster met een warm geluid ben ik ook nooit tegengekomen.

ekkerman
31 maart 2002, 12:51
ja, ik denk dat het ook allemaal een beetje met de gebruikte elementen te maken heeft.
ik zou je toch emg's willen aan raden en dan aktieve die scheuren heel strak en zijn clean ook erg mooi en dus veelzijdig.
ik weet niet hoe bemiddeld je bent anders zou je eens wat offertes kunnen aanvragen bij bouwers om eens een plank naar jouw specificaties vorm en gebruikte hout e.d. kunnen laten maken wellicht.
deze bouwers hebben vaak ook nog voorbeelden of foto's van wat er allemaal mogelijk is en dit is vaak mooier en interressanter dan de confectie gitaar.

sebass
31 maart 2002, 13:00
Ik vind emg's eigenlijk meer voor het scheurwerk en aangezien hij dat niet doet lijkt het me niet verstandig om emg's te nemen. Ik zelf vind seymour duncans een goed clean geluid hebben vooral de '59 de invader lijkt me niet dat is ook zo'n scheur magneet. Ik hoorde dat prs ook goede elementen had. Maar ik denk dat je je daar dan maar even in moet verdiepen. Neem een ergonomische gitaar met humbuckers aangezien jij single coils te schel vind.

pimmetje
31 maart 2002, 13:39
Een hollow-body lijkt me inderdaad de weg als je voor een warm, clean geluid wilt gaan. Gretsch heeft net een nieuwe uit die verrassend goed schijnt te klinken. Ik heb 'm alleen nog maar gezien, niet op gespeeld. Prijs: zo'n kleine 1000 euro.

Voor net iets meer heb je misschien ook al een speciaal voor jou gebouwde gitaar (ze kunnen heel erg meevallen in prijs, maar ik weet niet hoe 't met hollow-bodies zit). En dan is alles precies zoals jij 't wilt.

Rectifier
31 maart 2002, 13:48
Kijk es op http://www.bassconnection.nl

Die heeft 2 Dick Dijkman Telecaster hangen.
Je vind een Tele mooi en dit zijn super-tele's. Klinken erg veelzijdig en zijn flexibel. Daar haal je o.a. een strat geluid uit en zijn doorgaans niet zo schel als een standaard Tele.

Lacrymosa
31 maart 2002, 14:48
neem dan gewoon een telecaster met humbuckers.

CheerS!!

henk
31 maart 2002, 15:04
Dank voor de tips! Die Gretsch ga ik zeker proberen, weet iemand waar die staat in A'dam?
Laten bouwen heb ik wel overwogen, maar daar vind ik het nog te vroeg voor, misschien wil ik over een jaar wel heel wat anders en custom-made schijnt tweedehands moeilijker verkoopbaar te zijn dan standard. Bovendien gaat dat boven m'n budget: E 750 tot ruim 1000 alsie echt heel mooi is. Daar krijg ik vast ook geen PRS voor, en eerlijk gezegd vind ik die ook te strak en glad (zie http://www.prsguitars.com/showcase/current/ ), een afgetrapte tele is toch wel het toppunt van coolheid:-).
Bij Bassconnection (http://www.connectionbult.com/) zag ik alleen de Telecaster USA American Standard Essen body, Rosewood neck voor E 1350,-, maar dat wordt me te gortig.
Is het misschien een idee zo'n mexicaanse standard-tele te kopen van ca. E 550,- en daar 1 of 2 elementen te vervangen door een mooie seymour of emg o.i.d.? Eventueel actief of moeten ze dan heel erg hakken in het hout om plek voor de batterij te maken?

pimmetje
31 maart 2002, 16:25
Die ruimte voor de batterij is in principe niet zo lastig. Je moet gewoon iemand met een goede frees zijn of kennen. Dan is het een kwestie van niet te snel stukken hout weghalen. Rustig, geduldig en zorgvuldig werken. Frees is misschien ook nog wel te huur bij een Gamma of zo.

PeArLjAm
31 maart 2002, 16:27
Bij je lokale gitaarbouwer/reperateur kan je dat zo laten doen. Kost wel een paar tientjes maar dan ben je ook klaar en weet je dat het goed is gedaan. Als je gitaar verneukt dan baal je ook dus kan je beter wat meer uitgeven..

aadplagiaat
31 maart 2002, 16:44
Henk ik ken het verhaal. Ik heb vroeger een "Shaftesbury" imitatie Les Paul gehad. Speelde perfect en schitterende elementen. Ach ja wat wist ik toen nog. Maar zwaar van gewicht en VET van geluid.
Ik heb nu een gibsonSG niet clean maar wel licht. En een halsje....mmmmm.

Ik heb andere SG's in handen gehad, maar die waren toch niet zoals de mijne.

Mitch
31 maart 2002, 17:03
Mmmm, budget van +/- E750, lekker cleane, lichte gitaar.
Als je nou voor de helft van je budget mijn ES335 kopie koopt en daar nog een paar euro's tegenaan gooit voor een ander brugelement (hals is al erg goed)of andere stemmechanieken, dan heb je volgens mij nog geld over en zeker geen slechte gitaar :smile:

Hij is te zien op zowel http://www.marktplaats.nl als http://www.marktcentrum.nl (de nieuwe gratis adverteer-site) onder "Richwood ES 335 kopie"

henk
31 maart 2002, 22:06
Die Richwood ziet er niet onaardig uit, maar ik denk dat ik toch voor een tele ga, of misschien een SG, die zijn ook errug mooi. Weet iemand hoe die clean klinken?

Roel
1 april 2002, 00:15
Ik zou als ik jou was inderdaad voor de Tele gaan. De mexicaanse '50's en '60's Tele's zijn erg mooi gebouwde instrumenten en volgens mij moet je ze voor rond de 700 Euro wel kunnen krijgen. Gewoon lekker een tijdje mee spelen en wellicht t.z.t. de elementen vervangen. Die Gretschen zou ik mee oppassen; over het algemeen zijn die dure Gretschen vaak al van dubieuze kwaliteit dus een Gretsch van 1000 Euro vind ik bijna verdacht.

Succes !

Roel

Ic3gl0vE
1 april 2002, 11:58
Op 2002-03-31 22:06, schreef henk:
Die Richwood ziet er niet onaardig uit, maar ik denk dat ik toch voor een tele ga, of misschien een SG, die zijn ook errug mooi. Weet iemand hoe die clean klinken?


De SG is een rocker :smile:
luister AC/DC en je weet hoe 'ie klinkt (gibson SG Angus young)

ekkerman
1 april 2002, 12:02
henk is gewoon verlieft op de tele en wat we hem ook aanraden hij blijft over die ene tele dromen en ook al is de liefde blind īt's what keeps him going "dus henk ; neem nou gewoon die tele en behandel haar goed ,sla haar niet dan geeft ze jouw vast dat warme geluid en ook dat warme gevoel in ruil daarvoor !!

Ic3gl0vE
1 april 2002, 12:05
:grin: