PDA

View Full Version : Marshall 1959SLP 100 Watt, te koop !



xlatinox
21 april 2004, 23:18
Superdegelijke éénkanaalsversterker, re_issue van de Jimi Hendrix-versterker. 5 maanden geleden nieuwe svetlana lampen in laten plaatsen en opnieuw laten afstellen. De ideale versterker om rock en blues te spelen. Een juweeltje. Ik moet hem spijtig genoeg verkopen omdat hij te verschillend klinkt met de Powerball van Engl van mijn collega gitarist.
vraagprijs 1000 euro.

Mr.Bluesbreaker
21 april 2004, 23:32
Hier krijg je veel commentaar op :-D
Maar omdat je wel een gave bak aanbied, zal ik niet zeuren, ik laat het aan de rest over. Maar het hoort hier niet. Zet hem op gitaarmarkt.nl of marktplaats.nl
succes.

Nielsje
22 april 2004, 00:47
Luister wijsneus, dit is een forum om elkaar te informeren of om elkaar te helpen

niet om je versterkers hier aan te bieden, doe dat hoogstens in je sig. onder je bericht..

Wij weten echt heus wel wat een marshall 1959 is vriend, ook hoe die klinkt, en ook wel dat jimi ooit op zo'n ding speelde.

bovendien vind ik je aardig zwak dat jij je versterker verkoopt omdat iemand anders een versterker heeft die anders heeft en dat daarom JOUW versterker niet meer klinkt...

maar goed, sterkte met het verkopen van je versterker, en koop dan ook maar zo'n amp die eruit ziet alsof ie van een stuk omheining van een concentratie kamp is gemaakt :evil:


I rest my case

charlie45
22 april 2004, 13:17
vraag: vind je die powerball ook mooier dan die marshall? en waarom?

(ik ben serieus)

GuitarMaster
22 april 2004, 17:41
1000 euro?? :o

andy
22 april 2004, 18:12
vraag: vind je die powerball ook mooier dan die marshall? en waarom?

(ik ben serieus)

Ah leuk, een Engl versus Marshall discussie. :razz: Heeft dit topic toch nog enig nut. :wink: Ik heb trouwens een Engl en een Marshall. Dus ik doe niet mee.

BLOK182
22 april 2004, 19:07
Man laat die andere gast gewoon zijn powerball verkopen :-D

V!N
22 april 2004, 21:39
bovendien vind ik je aardig zwak dat jij je versterker verkoopt omdat iemand anders een versterker heeft die anders heeft en dat daarom JOUW versterker niet meer klinkt...

Eh .. ja ! :-D

birt
22 april 2004, 22:25
bovendien vind ik je aardig zwak dat jij je versterker verkoopt omdat iemand anders een versterker heeft die anders heeft en dat daarom JOUW versterker niet meer klinkt...

Eh .. ja ! :-D

dacht ik ook eigenlijk :)

xlatinox
22 april 2004, 23:48
oeioeioeioei, lichtgeraakte mensen hier. vooral nielsje. Sorry hé gast, dit forum is voor mij onbekend en vandaar mijn foutieve post. Als je niets beters te doen hebt dan commentaar te geven zwijg dan gewoon. Ik zal mijn versterker wel aanbieden op de juiste plaats.
Aan de rest : ik vind het zelf pijnlijk dat ik hem moet verkopen, maar momenteel staat de band op de eerste plaats en ik kan mij niet permitteren om twee versterkers te hebben. Om metal te willen spelen op deze versterker moet ik gebruik maken van extra effecten. Ik speel al jarenlang de met metalzone van Boss. Dat klinkt wel goed op de marshall versterker en vooral luid, maar als je dan een powerball ernaast zet merk je toch een overduidelijk verschil. De sound bij de powerball is warmer en het blaast enorm. Bij opnames blijkt ook dat de het geluid van de powerball meer op de voorgrond komt te liggen terwijl de marshall met de metalzone moeite heeft om naar voor te komen. Ik was enorm hard gehecht aan deze versterker en ik kan er niks dan lof over prijzen, maar voor het zwaardere werk zijn er betere alternatieven, volgens mij. Ciao.

hoofd
22 april 2004, 23:57
Koop dan andere pedalen, metalzone is sowieso een kutpedaal. Verder sluit ik me aan bij Nielsje :evil:

andy
23 april 2004, 00:13
@ Hoofd. Jij moet op de meeting maar eens over mijn Powerball spelen, dan snap je de topicstarter misschien beter. :wink:

MT 2 is trouwens een prima pedaal. LET THE BASHING BEGIN!!!! :razz:

@ Nielsje, je bent een beste jongen, maar om de vormgeving van de Powerball te vergelijken met de omheining van een concentratie kamp, jij, jij, jij.............. :-D (Al contact gehad met de ampdokter???)

http://www.splawnguitars.com/images/powerball_1.jpg

http://www.musikinstrumente-funken.de/images/instrumente/gitarren/marshall_1959slp.jpg

Ach het heeft allebei wel wat...............

Mitch
23 april 2004, 00:19
Luister wijsneus......

En jij was hoe oud :-?
Als je zo oud en volwassen zou zijn dat je de term "wijsneus" kan gebruiken zonder belachelijk over te komen zou je je lang niet zo druk maken over het foutief posten van iemand die nog maar een berichten hier heeft geplaatst. Op andere fora is het heel normaal om te spammen.

Peace and patience please !

hoofd
23 april 2004, 00:24
@ Hoofd. Jij moet op de meeting maar eens over mijn Powerball spelen, dan snap je de topicstarter misschien beter. :wink:

Is goed, maar dan sluit ik wel me V-amp erop aan...heb ik tenminste een Marshall simulatie (iets is beter dan niets he...)

;)

andy
23 april 2004, 00:35
Ghehehehehehe, ik begrijp het al, ik zet mijn JCM 800 er ook wel bij. :wink:

Nielsje
23 april 2004, 10:34
hm..okee.. sorry jongens,

maar gezien het aantal post dat hij had, dacht ik echt dat hij zich louter had aangemeld om z'n amp te verkopen, tja dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Och.. wijsneus..je moet het niet te serieus nemen, maar goed, misschien had ik een ander woord moeten nemen.

volgens de wet ben ik trouwens volwassen met mijn 20.5 jaren levenservaring :)

maar goed.. mocht je die amp kwijt willlen, voor een leuke prijs ben ik altijd geintresseerd, maar dan moet het wel een heeeele leuke prijs zijn


(zoiets als wat andor voor z'n LC vraagt;))

Ow ja andor, je bent een beste gozer, maar zie je nou echt niet dat er echte vintage hekken en afrastering voor die amps zijn gebruikt :-D

birt
23 april 2004, 12:01
met die marshall moet je toch metal kunnen spelen?

met een *goed* overdrive of boost pedaaltje

of een high gain mod met knop op de achterkant (tenzij je hem origineel wil houden zodat hij meer opbrengt bij een verkoop, maar ja ik ben van mening dat een amp dient om te spelen en niet om kost wat kost waardevol te houden, zolang je hem maar niet volledig naar de knoppen helpt)

sash
23 april 2004, 13:11
Ik zal mijn versterker wel aanbieden op de juiste plaats.


Misschien ook voor de juiste prijs... :roll:

andy
23 april 2004, 13:36
Ow ja andor, je bent een beste gozer, maar zie je nou echt niet dat er echte vintage hekken en afrastering voor die amps zijn gebruikt :-D

Vandaar dat ht frontpaneel van klote kwaliteit is. Duw je gewoon in als je er al een beetje op drukt. Weer een bewijs dat Vintage kut is. :-D

V!N
23 april 2004, 18:42
Ik speel al jarenlang de met metalzone van Boss. Dat klinkt wel goed op de marshall ..


Correctie: "Ik speel al jarenlang de met Metalzone van Boss. Ondanks dat klinkt de Marshall wel goed .."


Ik heb ook een Metalzone, uit de tijd dat ik nog geen fatsoenlijk sheurende versterker kon betalen.
Een 1959 is toch een van de best scheurende versterkers ooit, maar als je hem gebruikt om je Metalzone te versterken ..

Geef eens eerlijk antwoord dan, je verkoopt hem toch:

Heb je hem destijds gekocht voor het uiterlijk of de associatie die het oproept met gitaristen van weleer ?

xlatinox
23 april 2004, 23:51
Toen ik hem destijds kocht kende ik er allemaal niet zo veel van. Het enige wat ik wist was dat de 1959 stukken beter was dan de JCM 800. En eerlijk gezegd vond ik hem aanvankelijk er niet zo fraai uitzien. Smaken verschillen hé. Maar met de jaren ben ik er wel meer en meer gehecht aan geraakt en was ik fier op het bezit van zo'n pronkstuk. Natuurlijk blaast deze versterker ook met een metalzone, maar het verschil met de powerball is toch overduidelijk. Ik denk dat je de twee echt eens naast elkaar moet zetten. Nogmaals, om deathmetal te spelen hé, ik spreek niet over andere muziekstijlen. Ik sta in "B" getuned en de powerball is er echt voor gemaakt om te blazen bij lagere tonen. Bij de marshall leek het alsof hij die diepere klanken niet zuiver kon produceren. Nu heb ik ook geen zee van tijd om andere effecten enz... uit te proberen omdat ik nog een ander leven heb buiten gitaar spelen. Vandaar dat ik dan maar voor de powerball gekozen heb. Ik twijfel er niet aan dat er nog betere alternatieven zijn om een vette distortion uit die marshall te laten blazen, maar daar wil ik me nu niet meer op toe leggen. Ik wil me nu 100% concentreren op de band en dat kan ik nu, eindelijk! Begrijp goed dat het voor mij een héél zware beslissing is geweest om deze stap te ondernemen, het heeft mij maanden bezig gehouden, maar ik kan nu toch concluderen dat ik een content gitarist ben, zonder afbreuk te doen aan de andere versterker, integendeel. We hebben toch allemaal een andere smaak, niet? Ik denk dat we dat wat meer moeten respecteren van elkaar en plaats van daar over te vitten zoals sommigen dat doen.

alhambra
24 april 2004, 09:16
oeioeioeioei, lichtgeraakte mensen hier. vooral nielsje. Sorry hé gast, dit forum is voor mij onbekend en vandaar mijn foutieve post. Als je niets beters te doen hebt dan commentaar te geven zwijg dan gewoon. Ik zal mijn versterker wel aanbieden op de juiste plaats.
Aan de rest : ik vind het zelf pijnlijk dat ik hem moet verkopen, maar momenteel staat de band op de eerste plaats en ik kan mij niet permitteren om twee versterkers te hebben. Om metal te willen spelen op deze versterker moet ik gebruik maken van extra effecten. Ik speel al jarenlang de met metalzone van Boss. Dat klinkt wel goed op de marshall versterker en vooral luid, maar als je dan een powerball ernaast zet merk je toch een overduidelijk verschil. De sound bij de powerball is warmer en het blaast enorm. Bij opnames blijkt ook dat de het geluid van de powerball meer op de voorgrond komt te liggen terwijl de marshall met de metalzone moeite heeft om naar voor te komen. Ik was enorm hard gehecht aan deze versterker en ik kan er niks dan lof over prijzen, maar voor het zwaardere werk zijn er betere alternatieven, volgens mij. Ciao.

En wat is het leermoment: JE HEBT PAS EEN KUT VERSTERKER ALS JE ER IETS BETERS NAAST ZET.

andy
24 april 2004, 14:38
Ghehehehehe, zo"n ongenuanceerde uitspraak kan ook alleen maar van Alhambra komen. :razz:
Ik laat de serieuze reakties dan ook maar aan anderen over. :lol:

V!N
24 april 2004, 17:50
Natuurlijk blaast deze versterker ook met een metalzone.

Dus als ik het goed begrijp heb je de Marshall zelf nooit laten scheuren en heb je alleen maar je metalzone daarvoor gebruikt ?


Nu heb ik ook geen zee van tijd om andere effecten enz... uit te proberen. Vandaar dat ik dan maar voor de powerball gekozen heb.

Als je denkt dat de 1959 alleen maar kan scheuren met een pedaal ervoor, dan is dat inderdaad geen versterker voor jou.
Smaken verschillen inderdaad. Echter, zo'n manier van gebruik heeft niets met een smaak te maken, maar duidt op pure onkunde.

Koop dan alsjeblieft die engl, of iets van van line 6 ! Ik gun het je van harte ..

birt
24 april 2004, 21:27
wat vin dus bedoeld is dat je je amp zel moet laten scheuren!
marshalls zijn gemaakt om te scheuren :wink:

BLOK182
24 april 2004, 21:44
Koop anders een powerbrake ofzo, laat je de Marshall een stuk scheuren, doe je je mt-2 weg en zeg je der een booster voor, gaaaaaan!!! En evt een andere speakerkast ofzo, geen idee wat je nu hebt?

sash
24 april 2004, 21:58
Je zegt een gebrek aan laag... Lijkt me sterk.

Waar een Marshall Plexi goed in is, is sowieso laag. Misschien het cabinet. Zet em es op de Engl kast. Greenbacks zijn niet gemaakt voor B getunede gitaren.

Nielsje
25 april 2004, 18:37
idd..
als je in B staat, waarom probeer je geen basversterker??

1959 kunnen zo super lekker scheuren..tuurlijk is het geen high gain, is ie nooit voor gemaakt, en dat oet je ook niet verwachten..

maar je moet hem gewoon opendraien, voorbij 6, 7 is ie al lekker..


wat zeg je? te hard? tja.. dat is de eigenschap van die kast.. maar ja..als jij lekker wil blazen met een mt-2...

trouwens, een mt-2 is een leuk ding, en klinkt het allerbest wanneer ie uit staat vind ik...

birt
25 april 2004, 22:04
wat men hier wil zeggen is dat je beter even je amp ten volle probeert te benutten zonder metalzone (en dat je dan een geluid hebt dat makkelijk die powerball aankan) voor je zo'n goeie amp gaat verkopen

sash
25 april 2004, 23:10
The Darkness wel es gehoord? DAT is Plexi scheur.

andy
26 april 2004, 00:20
Mn ogen vallen zowat uit mijn kop als ik al die reakties lees.
Dus de heren denken hier dat er uit een oude Marshall een goede natuurlijke buizenscheur valt te halen, geschikt voor heavy metal???? Dacht het niet. En ook niet als je de amp op een oorverdovend geluidsnivo zet.
Maar ik ben het ook niet met de topicstarter eens.
Probeer eerst met je amp een sound te creeeren die zo smerig rock n roll is als mogelijk. En dat geluid dan met een distortion (MT 2 of een andere vervormer, ga ik nou niet over discussieren) op te pompen. Zorg ervoor dat de effecten niet als een wollen deken over je geluid gaan liggen, want dan komt de Marshall idd niet over Powerball heen. Dus zoveel mogelijk de natuurlijke sound van je amp behouden.

De Powerball is een geweldige high gain amp met veel laag, waar vrijwel geen andere amp tegen op kan. Maar met een Marshall kun je weer veel meer dynamiek maken in de muziek die je speelt. Sla maar eens via een Powerball of Marshall, rustig en dan hard aan op je gitaar. Dan snap je wel wat ik bedoel. De Engl is altijd behoorlijk hard. De Marshall "danst" mee met je aanslag.

V!N
26 april 2004, 01:40
Mn ogen vallen zowat uit mijn kop als ik al die reakties lees.
Dus de heren denken hier dat er uit een oude Marshall een goede natuurlijke buizenscheur valt te halen, geschikt voor heavy metal???? Dacht het niet. En ook niet als je de amp op een oorverdovend geluidsnivo zet.

Daar was ik ook al verbaasd over ..

Valt Van Halen nog onder een heavy metal geluid volgens jullie ?
Allereerst een Gibson PAF humbucker met lage output (laag ja, je leest het goed) en hoge impendantie.
Daarna een Plexi Superlead met alles op 10, en een dummy load en hopla.




Probeer eerst met je amp een sound te creeeren die zo smerig rock n roll is als mogelijk. En dat geluid dan met een distortion (MT 2 of een andere vervormer, ga ik nou niet over discussieren) op te pompen. Zorg ervoor dat de effecten niet als een wollen deken over je geluid gaan liggen, want dan komt de Marshall idd niet over Powerball heen. Dus zoveel mogelijk de natuurlijke sound van je amp behouden.

Veel volume en weinig gain instellen op de Metal Zone hiervoor. Het pedaal mag niet scheuren, of zo weinig mogelijk, maar geeft de buizen in de Marshall een duwtje in de rug om (nog) meer te scheuren.

Doe dat eerst nog eens en vertel ons hoe je dat geluid bevalt. Ik hoop dat je het hoort met al dat eelt op je trommelvliezen, veroorzaakt door de Metal Zone ..



De Powerball is een geweldige high gain amp met veel laag, waar vrijwel geen andere amp tegen op kan. Maar met een Marshall kun je weer veel meer dynamiek maken in de muziek die je speelt. Sla maar eens via een Powerball of Marshall, rustig en dan hard aan op je gitaar. Dan snap je wel wat ik bedoel. De Engl is altijd behoorlijk hard. De Marshall "danst" mee met je aanslag.

Tsja .. engl, als veel moderne "buizen"versterkers, willen op een zo goedkoop mogelijke manier zoveel mogelijk gain geven. Daarom zit er in zo'n versterker meer transistoren, chips en diodes die scheuren dan in een gemiddelde transistorversterker.
Goede en goedkope oplossing hiervoor hoor, je hebt bakken gain. Maar alle aanslaggevoeligheid is weg .. Het is dus een échte buizenversterker met een ingebouwd scheurpedaal.


Tot slot: niets mis met de Metal Zone hoor. Veel gain op elk gewenst volume voor weinig geld. Ik heb de mijne nog steeds en blijf ik houden, voor de nostalgie.
Maar zodra we het gaan hebben over puike buizenversterkers, dan zullen zelfs de grootste Metal Zone fans het met mij eens zijn dat die toch wel wat beter klinken.

birt
26 april 2004, 10:51
van halen speelde eerst over een plexi...
en metal hoeft geen high gain te zijn, het moet wel scheuren, en de marshall scheursound met een boostpedaaltje eventueel zou net een heel goede aanvulling moetten zijn op het geluid van de powerball en omgekeerd (ook wegens dynamiek) het zit em in hoe je de versterker afstelt

Antal
26 april 2004, 14:34
Tsja .. engl, als veel moderne "buizen"versterkers, willen op een zo goedkoop mogelijke manier zoveel mogelijk gain geven. Daarom zit er in zo'n versterker meer transistoren, chips en diodes die scheuren dan in een gemiddelde transistorversterker.
Goede en goedkope oplossing hiervoor hoor, je hebt bakken gain. Maar alle aanslaggevoeligheid is weg .. Het is dus een échte buizenversterker met een ingebouwd scheurpedaal.

Idd een versterker met ingebouwd pedaal. Dat kun je dus met die marshall ook, maar dan met een los pedaal. Maar ja, dan moet je natuurlijk geen metalzone nemen...

xlatinox
27 april 2004, 00:31
welwelwel, dat is hier een fraaie discussie geworden. Was niet mijn bedoeling maar is toch interessant. In ieder geval wat iedereen ook mag beweren, ik en alleen ik weet wat ik echt wil met mijn geluid. Ik apprecieer het dat mensen raad willen geven. Ik denk dat een aantal mensen niet weten wat ik bedoel met "blazen", dan heb ik het zeker niet alleen over volume maar over veel meer. Ik kan dat moeilijk beschrijven, het heeft meer met een gevoel te maken denk ik. Hoe dan ook, onkunde is het zeker niet, er zijn er een paar die mij gewoon niet begrijpen.

En nog eens voor alle duidelijkheid, nooit of te nimmer beweer ik dat de marshall een slechte versterker is, het is alleen niet wat ik zoek voor onze band, is dat nu zo moeilijk om daar begrip voor te hebben of zijn we nu echt zo bekrompen...

andy
27 april 2004, 00:59
Het heeft niks met bekrompenheid te maken, ik denk eerder dat iedereen zoiets heeft van: "Zo'n Marshall verkoop je toch niet?" ( Ik iig wel) Het is een superklassieker. En dan volgen de tips om een betere sound te creeeren.

Maar ik snap het wel. Ik ben ook over gestapt van Marshall (JCM 800) naar een Engl Powerball, omdat met die amp de sound van de band beter over komt. Maar aan de andere kant blijf ik ervan overtuigd dat je met die Marshall ook een goede metalsound kunt maken. Maar ik ben niet van plan mijn Marshall te verkopen, omdat die op andere fronten weer z"n voordelen heeft.

En nog even over de MT 2. Ik heb jaren over een Jackson gitaar via een buizenamp zonder preamp gespeeld en heb daarvoor allerlei scheurpedalen getest. En de MT2 was voor mij de beste. Afgelopen zaterdag voor een gig er nog met een gitarist van een van de andere bands over gehad. Die vond het eigenlijk ook niet veel. Maar de eindconclusie was wel: Het komt erg nauw met het afstellen van het ding.

Check anders mijn site maar ff onder sounds. London City Amp, Park cab en een MT 2. Vette sound dacht ik.

V!N
28 april 2004, 10:40
Ik denk dat een aantal mensen niet weten wat ik bedoel met "blazen", dan heb ik het zeker niet alleen over volume maar over veel meer. Ik kan dat moeilijk beschrijven, het heeft meer met een gevoel te maken denk ik. Hoe dan ook, onkunde is het zeker niet, er zijn er een paar die mij gewoon niet begrijpen.


Ik probeer je niet af te houden die Marshall weg te doen, integendeel ! Die gun ik een gitarist die ermee om weet te gaan.
Zul je de prijs dan ook verlagen naar een reëel bedrag ?


Maar probeer eens wat we je hier vertellen, je hebt toch niets te verliezen:
Je behoudt de instellingen van de Metal Zone zoals je het altijd hebt, maar deze keer zet je volume voluit en draai je zet je gain op nul. Draai er danmeer gain in en je zult horen dat je versterker begint te scheuren in plaats van je pedaal.
Vertel ons daarna hoe je dat vindt klinken.

Bovenstaande heeft weinig te maken met "volume", maar met "boost", iedereen met een buizenversterker begrijpt wat ik daarmee bedoel:
Het signaal dat de versterker ingaat wordt hierdoor luider, zo luid dat de buizen in je versterker het niet meer zuiver kunnen weergeven, waardoor deze gaan scheuren.


Onkunde ? Nee, inderdaad .. Je weet precies hoe je met de Metal Zone om moet gaan. Je versterker zo instellen dat hij enorm clean blijft, zelfs geen randje crunch of wat dan ook en dan alle scheurwerk over laten aan je pedaal.
Wat voor versterker ? Dat doet er niet toe. Of het nu een beginnersding is of een van de meest fantastisch scheurende versterkers ooit, zolang hij maar goed clean kan omdat de Metal Zone wel scheurt.


Mijn advies nu: koop geen engl, maar iets van line 6. Daarmee kun je bakken gain krijgen en een erg zwaar geluid en doen of je een engl hebt. Je hebt net ook al jaren gedaan of je een Marshall hebt.

andy
28 april 2004, 21:27
@ V!N: Line6 in dit subforum, is dat niet zoiets als vloeken in de kerk???? :wink:

xlatinox
29 april 2004, 00:11
Bedankt voor je uitleg Vin.
Eerst en vooral iets over de prijs, ik denk dat dit zelfs een veel te schappelijke prijs is voor deze versterker. Ik heb hem destijds ongeveer 1750 euro betaald. Ik heb hem jaren gebruikt maar slechts eenmaal in de week. thuis speel ik op een marshall 80 watt valvestate. onlangs heb ik er 4 nieuwe lampen in laten plaatsen + afstellen, dat grapje koste mij 250 euro. Dus die wil ik er zowiezo terug uit halen, dus zou ik mijn versterker voor 750 euro wegdoen + 250 voor de lampen, volgens mij een koopje. Een dik jaar geleden ben ik nog in de piens-muziekwinkel geweest in deinze (=de grootste en bekendste van België) en daar stond mijn versterker toen voor maar liefst 2250 euro te koop. Dus toch reëel denk ik en ik heb het geld nodig. Dus ik heb wel iets te verliezen want de powerball heb ik al gekocht.
Nu wat die gain betreft, ik denk toch niet dat je mijn versterker heel goed kent, want hij heeft namelijk geen "gain"-knop.

En inderdaad heeft het niet echt te maken met volume maar met boost en dat is nu net datgene de powerball wel heeft. Ik kan het moeilijk beschrijven maar bij de powerball komt mijn distortion geluid veel voller en toch zuiver en veel meer op de voorgrond uit de cab geblazen. Bij de marshall is het klankgeluid wel dik in orde maar die extra boost die je doet daveren, komt er niet zo goed uit zoals bij de powerball. We doen regelmatig repetitieopnames met één microfoon en een radiocassette-recorder. Als ik oude opnames vergelijk met de nieuwe opnames, dus met de Engl, hoor je een overduidelijk verschil waar niemand naast kan luisteren. Trouwens wat die metalzone betreft, dat is niet meer dan een transistortje. Ik ken iemand die werkt voor een groot PA-bedrijf die onder andere Graspop doen en die gast vertelt me dat zulk een metalzone een merde is om te versterken met PA. Het klinkt veel te "zoemerig" en onduidelijk. (zijn de woorden van een proffesional) De meeste grote metal bands spelen op één of andere standaard distortion. Klinkt gewoon veel puurder voor die soort muziek.

V!N
29 april 2004, 00:41
Ik ken jouw type versterker beter dan jij dat ooi zult ..

"Gain" is een begrip wat niet gebonden is aan het al dan niet ontbreken van een knopje op je versterker. En het begrip "boost" leg je ook al verkeerd uit. "Je hebt niets te verliezen" sloeg op mijn adviezen voor je om een poging te ondernemen de Marshall en Metal Zone eens op een andere manier te gebruiken ..

Ik geef het op, tegen zoveel onkunde en koppige onwetendheid valt niet te typen.


Piens ken ik ja, daar kost een nieuwe Gibson Les Paul Standard 3100 Euro. Dezelfde gitaar kost bij de Guitarbox (muziekhandel in Meppel) 2295 Euro.
De prijs van je gebruikte spul in vergelijking zetten met de nieuwprijs van de duurste zaak die je maar kunt vinden, vindt ik een erg lage streek tegenover eventuele kopers.

GuitarMaster
29 april 2004, 15:00
Ik heb mijn SLP 1959 voor 700 euro gekocht met gloednieuwe buizen...
Je zou misschien iets meer kunnen vragen, maar ik denk dat je er zeker niet meer dat 800 euro voor kunt krijgen.

Je bent denk ik ook flink afgezet als je 250 euro hebt betaald voor nieuwe buizen en afstellen...

sash
29 april 2004, 15:18
Bedankt voor je uitleg Vin.
En inderdaad heeft het niet echt te maken met volume maar met boost en dat is nu net datgene de powerball wel heeft. Ik kan het moeilijk beschrijven maar bij de powerball komt mijn distortion geluid veel voller en toch zuiver en veel meer op de voorgrond uit de cab geblazen. Bij de marshall is het klankgeluid wel dik in orde maar die extra boost die je doet daveren, komt er niet zo goed uit zoals bij de powerball. We doen regelmatig repetitieopnames met één microfoon en een radiocassette-recorder. Als ik oude opnames vergelijk met de nieuwe opnames, dus met de Engl, hoor je een overduidelijk verschil waar niemand naast kan luisteren. Trouwens wat die metalzone betreft, dat is niet meer dan een transistortje. Ik ken iemand die werkt voor een groot PA-bedrijf die onder andere Graspop doen en die gast vertelt me dat zulk een metalzone een merde is om te versterken met PA. Het klinkt veel te "zoemerig" en onduidelijk. (zijn de woorden van een proffesional) De meeste grote metal bands spelen op één of andere standaard distortion. Klinkt gewoon veel puurder voor die soort muziek.



I read this shit twice and I still can't figure out what the fuck you just said...

rsterren
29 april 2004, 15:53
Jezus wat een commentaar kunnen jochies die veel forums lezen geven..

Ik heb een JMP MK2, daar komt GEEN dikke metal scheur uit, wat je ook doet..
er zit teveel body in om een vlakke scheur te krijgen, 'te rond' dus.
voor een vintage Jimmie Page geluid istie brilliant (ja met een Gibson Les Paul)

met een booster en de master mod, scheurtie behoorlijk maar nogmaals, geen powerball/koch diepte.

Ik ga dus binnenkort voor een powertone II erbij..

Nielsje
29 april 2004, 15:56
inderdaad..als jij je buizen laat vervangen voor 250 euri mogen die krengen wel van goud wezen man!

wat een prijs..bovendien.. ik vind niet dat je prijs 'terug' moet halen, ik bedoel..nieuwe buizen zijn toch geen enkele garantie? Tis net als met nieuwe banden om je auto: als je de hoek om bent kan je al een lekke band krijgen..


Bovendien: je speelt er super weinig op, en toch moeten er nieuwe buizen in? Gebruik je die dingen elke avond voor sfeerverlichting ofzo?


trouwens..als je destijds 1750 euro hebt betaald, dan neem ik aan dat je die versterker nog maar 2 jaar hebt ;)

rsterren
29 april 2004, 16:03
jezus nielsje..

250 euri voor nieuwe tubes is niet duur..

4xEL43 a 20 euro..
3xecc83 a 10..

plus manuren...

ik doe dit bijna ieder jaar, en de laatste keeer (svetlana) was ik 220 piek kwijt..

rsterren
29 april 2004, 16:06
en overigens, ik zie een London staan bij je amps..

probeer het zelf eens zou ik zeggen...

Nielsje
29 april 2004, 16:06
kom kom..je zegt het zelf..

is ongeveer 110 euro voor de buizen.. en dan nog 140 voor de manuren?

man, dat vind ik echt veel geld!

Stel dat iemand 40 euro per uur rekent, dan ben is die man er zeker 3,5 uur mee bezig?

ik denk : versterker op halen --> 10 minuten
buizen er in proppen --> 5 minuten
Eindbuizen bias afstellen --> 20 minuten?
versterker weer in behuizing en afsluiten --> 10 minuten


heeft die beste man wel een behooorlijke koffiepauze..

Nielsje
29 april 2004, 16:07
Ik ga wellicht ook zelf m'n buizen vervangen en biassen zodra ik er aan toe ben :)

rsterren
29 april 2004, 16:12
grinnik, probeer die london eens 'metal' te laten klinken bedoel ik..

Wat die buizen betreft, het kan natuurlijk goedkoper, ik ging int voorbeeld ook uit van cheap shit..

Nielsje
29 april 2004, 16:17
how how..

ik heb een london.. als ik dan metal ga spelen, dan hou ik daar een schuldgevoel aan over...

nee.. die gebruik ik puur en alleen om lekker rocken!

en op zachter volume voor de heerlijke dynamische blues enzo :)

andy
29 april 2004, 18:13
grinnik, probeer die london eens 'metal' te laten klinken bedoel ik..



En dat kan niet met een scheurpedaal?? Dan grinnik ik nog harder. :razz:
Onze CD is opgenomen met een London City MK IV Dea 100, teruggebracht naar 50 watt. Check sounds maar op mijn bandsite. Volgens mij riep ik dat al een keer eerder in dit topic. :wink:

birt
29 april 2004, 19:42
jezus nielsje..

250 euri voor nieuwe tubes is niet duur..

4xEL43 a 20 euro..
3xecc83 a 10..

plus manuren...

ik doe dit bijna ieder jaar, en de laatste keeer (svetlana) was ik 220 piek kwijt..

zoek een andere dealer, in de mijne zijn net dezelfde buizen vervangen voor jj's en dat heeft me inclusief werkuren 100 euro gekost :)

treblemaster
30 april 2004, 16:33
jezus nielsje..

250 euri voor nieuwe tubes is niet duur..

4xEL43 a 20 euro..
3xecc83 a 10..

plus manuren...

ik doe dit bijna ieder jaar, en de laatste keeer (svetlana) was ik 220 piek kwijt..



zoek een andere dealer, in de mijne zijn net dezelfde buizen vervangen voor jj's en dat heeft me inclusief werkuren 100 euro gekocht.

Hey laat 100 euro nou ongeveer 220 piek zijn........ :wink: Ergens klopt er niet iets in je verhaal rsterren.

sash
30 april 2004, 21:50
jezus nielsje..

250 euri voor nieuwe tubes is niet duur..

4xEL43 a 20 euro..
3xecc83 a 10..

plus manuren...

ik doe dit bijna ieder jaar, en de laatste keeer (svetlana) was ik 220 piek kwijt..

Okay 4x20 is 80 Euro, 3x10 Euro is 30 Euro. Dat maakt samen dus 110 Euro.

Manuren? Mij kost het een kwartier om een amp open te schrijven, een multimeter tegen de biaspot te zetten en te biassen.

Ik wou dat ik 140 euro per kwartier verdiende...

Mr.Jay
1 mei 2004, 22:27
jezus nielsje..

250 euri voor nieuwe tubes is niet duur..

4xEL43 a 20 euro..
3xecc83 a 10..

plus manuren...

ik doe dit bijna ieder jaar, en de laatste keeer (svetlana) was ik 220 piek kwijt..

Okay 4x20 is 80 Euro, 3x10 Euro is 30 Euro. Dat maakt samen dus 110 Euro.

Manuren? Mij kost het een kwartier om een amp open te schrijven, een multimeter tegen de biaspot te zetten en te biassen.

Ik wou dat ik 140 euro per kwartier verdiende...


rekenfoutje > je moet em ook nog dichtschroeven.

JaY

birt
2 mei 2004, 00:38
het is komkommertijd op het vintageampforum denk ik :D

SteavisSmokin
3 mei 2004, 13:21
Sash, biassen doe je niet door je multimeter tegen je biaspot te zetten. :-? Hoop niet dat je zo zelf je marshall gebiast hebt?

Al
3 mei 2004, 13:32
Mij kost het een kwartier om een amp open te schrijven, een multimeter tegen de biaspot te zetten en te biassen.

Sassie, dat werkt zo niet goed....

Al

sash
5 mei 2004, 21:45
Nee heb zelf nog niets gebiassed gelukkig, maar ik neem aan dat het niet veel meer tijd kost dan mijn berekening :D (met uitzondering van het dichtschroeven dan ;) )

Mr.Jay
5 mei 2004, 22:00
Nee heb zelf nog niets gebiassed gelukkig, maar ik neem aan dat het niet veel meer tijd kost dan mijn berekening :D (met uitzondering van het dichtschroeven dan ;) )

Dat beeld hebben de meesten voor ogen vlg. mij.
Even een duetje kopen, monteren en MMtje erbij en afstellen die bias.

Daarmee heb je echter nog geen indruk HOE goed de amp in werkelijkheid presteert. Ervanuitgaande ( uit ervaring ) dat de meeste huidige nieuwe "gematchte" setjes helemaal niet zo goed zijn als vaak beweerd wordt , zal een "bezielde tech" de amp ook via de scope willen controleren of de eindtrap daadwerkelijk netjes in balans draait, of de P.I. buis nog in orde is en hoeveel vermogen de eindtrap levert en of de via de multimeter gedane bias-instelling ook juist uitziet op de scope.
Kijk >>> dan ben je toch wel even langer dan jouw berekening bezig, en zijn in deze thread genoemde prijzen niet verkeerd.

Ik zal zelf ook nooit genoegen nemen met enkel een "multimeter-biasinstelling" bij het vervangen van de eindbuizen helaas.

JaY

nicoverduin
5 mei 2004, 22:51
Ik bias altijd met scope en toonfiets en een paar multimeters.
Nico

charlie45
6 mei 2004, 18:43
biassen? daar heb ik mijn mensen voor :) tss.

het lijkt alsof de hele thread iedereen allemaal dingen aan het roepen is over hoe dom de threadstarter is om zijn marshall weg te doen. het lijkt me duidelijk dat er een goeie reden is: hij heeft het powerball geluid nodig in de band, punt.

ik ben erg voorstander van oude marshalls, maar ze zijn niet in alles goed. waarschijnlijk zal die marshall met de juiste effecten en/of mods wel erg goed metal kunnen, maar als het doel is om als die powerball te klinken kun je het beste een powerball kopen.

ik ken ook niet veel metal gitaristen met een oude marshall.. wie wel?

andy
6 mei 2004, 19:15
Ik heb HET jaren met een oude London City gedaan. Kan dus best.

xlatinox
6 mei 2004, 23:30
Thanx, Charlie45, eindelijk iemand die mij begrijpt !!!

birt
7 mei 2004, 12:45
ik heb een oscilloscoop maar weet niet hoe dat ding werkt en ik heb een multimeter, ik zou eigenlijk eens moeten leren biassen

SuperLeadPlexi
7 mei 2004, 17:00
ik ken ook niet veel metal gitaristen met een oude marshall.. wie wel?

Dan kun je er in elk geval al eentje op je lijstje bijschrijven. Verder is het zo dat er eind 70 en begin 80er jaren nog geen Powerball oid bestond. Wel kan ik me de opkomst van de JCM800 in die tijd nog goed herinneren en in die tijd waren er toch HENDIG veel metalgitaristen.

Trigger
15 mei 2004, 18:04
Ik zou die band verlaten... Mijn God, een Engl boven een Marshall plaatsen... :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Bovendien 'wint' de Powerball het qua sound bij de opnamen omdat je waarschijnlijk zo'n lelijke distortion-pedaal gebruikt. Wel eens van tonesucking gehoord?

sash
16 mei 2004, 00:58
+1 bro!

Spieker
16 mei 2004, 11:03
ik ken ook niet veel metal gitaristen met een oude marshall.. wie wel?

Hier nog 1 speel ook op m'n oude marshall jmp :-D

heavy-metal-thunder
5 juli 2004, 09:27
The Darkness wel es gehoord? DAT is Plexi scheur.

ja, maar das gene metal. Maar, ik zag enkele fragmenten van Rock Werchter (wereldberoemd in Vlaanderen). Vrijdag of zaterdag was daar een zware metalband bezig.... tadatada... met ouwe Marshalls. Waren het nu Plexi's of JMP's, re-issues of real vintage??? Kon ik niet zien.

Maar, als hij zijne SLP wil verkopen. Tja, waarom niet... gekke jongens, die Belgen.

heavy-metal-thunder
5 juli 2004, 09:45
Is die prijs van 1000 euro echt zo schandalig??? Ik weet het niet. Ik heb laatst 550 gegeven aan een ouwe JMP 1987, 50 watt, niet volledig origineel. En het was dan nog een vriendenprijs. In België is het nou eenmaal duurder.

Piens is idd. géén goeie referentie.

PS : V!N. Neen, Van Halen is nu, heden ten dage, anno 2004 géén metal meer. Ik durf dat ook wel es "in de buurt van metal" noemen, maar tegenwoordig denkt men bij de term metal wel aan iets anders, zwaarder en vooral lager.

birt
5 juli 2004, 12:54
rock werchter:

plexis: triggerfinger (2 full stacks),the darkness(2 full stacks), pj harvey, the pixies, monster magnet...
nieuwere marshalls: the pixies, korn...
orange: pj harvey
vox: pj harvey
mesa: metallica

birt
5 juli 2004, 12:55
... en al diegene die ik nog vergeten ben :D

heavy-metal-thunder
5 juli 2004, 14:03
Dank u voor de aanvulling.

Ik begin me echt gelukkig te wanen met mijn Marshall JMP.