PDA

View Full Version : Ik ga een pand huren: wat betaalt men voor een oefenruimte ?



V!N
21 april 2004, 19:41
En zo ja .. Wat staat daar dan zoal in ?


Ik kan namelijk een enorm puik pand huren op een industrieterrein nabij het centrum van Meppel, echt een paar minuten lopen.
Zware industire is er niet, meer opslag, grote discountwinkels, sportcentra en meubelzooi.

- 65 m2
- mét bar !
- enorm veel stopcontacten en een eigen stroomgroep
- veel parkeerplaats, gratis uiteraard
- makkelijk te vinden
- Goed beveiligd: met veel stevige kasten en sloten, alarminstallatie, stevige deur met hek en omdat het op een industrieterrein staat, nog eens een joekel van een hek om het hele terrein en nachtwakers.

Er moet wat aan verbouwd worden, het is nog niet gëissoleerd, er is geen stromend water en afvoer (dus zet ik een Dixi buiten neer of een chemisch toilet in de grote bergruimte waar ik op termijn het opnamecontrolecentrum wil maken).
Er is nog geen 30 meter lopen een benzinestation vandaan, maar bij het jammen met een biertje zie ik het zo voor me dat de makkelijke muzikant even naar buiten gaat om een gat in de muur te pissen.

Er is ook geen verwarming, maar in mijn atelier op zolder werk ik al zeven jaar bijna dagelijks. Als het koud is met een straalkacheltje, als het warm is met een ventilator. Dat moet kunnen, toch ?

Ik wil er in elk geval goed voorzien van apparatuur ook:
- zanginstallatie
- basinstallatie
- semi-compleet drumstel, zelf cymbals en snare meenemen
- een of twee stevige gitaarcombo's

Is dit te weinig, genoeg, teveel ?


Een bankstelletje van de kringloop komt er ook zeker.
Misschien ook een ditto koelkast voor bij de bar en rijkelijk gevuld.
Maar kan ik er vanuit gaan dat de huurders voor de genuttigde waren geld in een kistje daar achterlaten ?


Wat denken jullie dat deze oefenruimte mag kosten ?
Hoe klinkt het jullie in de oren in vergelijking met bestaande oefenruimtes ?


Bedankt voor jullie reacties,


V!N

Wilson
21 april 2004, 20:36
hmm wij huren met onze band oefenruimte op de popschool, dus waarshcijnlijk is dat gesubsideert. Maar wij betalen voor een middag (13:00 - 18:00) 12,50 en een avond 20,00 (18:00 - 23:00). is een ruimte inclusief drumstel, zanginstallatie, basversterker, en twee kwaliteits (buizen) gitaaversterkers (marshall, koch, fender, hiwatt)

savecracker85
21 april 2004, 21:02
hmmm....ik speel wel eens in de 'daisybell' in haarlem..Dat is een of ander oud slachthuis omgebouwd tot een aantal oefenruimtes en een klein zaaltje...Het huren van zo'n oefenruimte kost 30 euro euro voor 3 uur..Voor dat geld heb je dan een zanginstallatie, 2 versterkers (bas en gitaar) en een drumstel :)

-No Acces-
21 april 2004, 21:15
Wij spelen in een oude school. Deze is omgebouwd en er zijn in totaal 6 oefenbunkers.
Waar wij zijn staat:

- 2 marschall gitaar versterkers (tob+box (4x10))
- Een peavy basversterker (2x10 + 1x18)
- Drumstel zonder bekens
- zang instalatie

Verder is er ook nog een koelkast.

Deze ruimte kost 24 euro per maand. Je krijgt dan per week 3 uur. dus 12 uur per maand.

Jim Marshall
22 april 2004, 06:20
Goed plan want oefenruimtes zijn er altijd te weinig. Wel enkele tips.
Zorg toch voor een goed toilet, buiten pissen geeft problemen met de buren enz. Ongetwijfeld zit er onder het pand een aansluiting op het riool.

Zorg voor goede verwarming en ventilatie als je je apparatuur daar konstant laat staan, een geregeld klimaat is beter voor je spullen.

Je hebt een 'beheerder' nodig, dat idee met dat geldkistje waar mensen zelf geld inwerpen na een blikje te hebben gepakt werkt echt niet.

En over de prijzen, je investeerd ergens in en dat moet je terug zien te verdienen. Ik neem aan dat je niet wil dat het jou geld gaat kosten???

urezna
22 april 2004, 08:59
hmmm....ik speel wel eens in de 'daisybell' in haarlem..Dat is een of ander oud slachthuis omgebouwd tot een aantal oefenruimtes en een klein zaaltje...Het huren van zo'n oefenruimte kost 30 euro euro voor 3 uur..Voor dat geld heb je dan een zanginstallatie, 2 versterkers (bas en gitaar) en een drumstel :)

ik spel ook in Daisy Bell, als drummer dan, maar ik vind ze stevig aan de prijs voor wat je hebt... een 2e gitaarversterker moet je huren, en vraag niet naar de kwaliteit van de drums..... ouwe zooi, net als het hele gebouw eigenlijk.... (deur niet te hard dichtslaan, ivm scheuren in de muur (!) ) en dat zaaltje is trouwens duurder he, €40,- per 3 uur.

met m'n andere band, waar ik wel gitaar speel, oefen in in The Box in katwijk, das een heel nette ruimte (incl toilet ;-) ), 2 gitaarversterkers (marshall combo's en een basversterker, zanginstallatie en een heel behoorlijk drumstel.... en een airco-unit...
en daar betalen we voor 3 uurtjes €27,-

dus voor wat ik hierbovenaan lees, met dixie buiten, geen verwarming enzo..... tja, ik zou daar niet te veel voor willen vragen hoor, zeker als je ook nog es zelf voor bekkens en snare moet zorgen....
dan zou ik niet veel hoger willen gaan dan de helft, dus ca €15,- per 3 uur....
maar dat zeg ik zonder de ruimte verder gezien te hebben.....

Javaca
22 april 2004, 12:08
Ik speel in de Jeugdkelder van een gebouw wat bij de kerk hoort.

- +\- 80 m2
-Zithoek
-Twee toiletten
-Verwarming
-Keuken/bar

verder:
-twee stroomgroepen
-podiumdelen voor drumpodium aanwezig

Wat zijn de kosten hiervoor?
Niets!!!

PeArLjAm
22 april 2004, 14:47
ik speel ik bij Daisybell in Haarlem maar inderdaad vraagt men daar een hele hoop geld. Iets van 30 a 35 per 3 uur (als je er dus nog een gitaarversterker bij huurt, 2 ipv 1 dus). Opzich is het bedrag wel goed, maar de spullen die er staan zijn gewoon ruk. Dat vind ik erg jammer. Maargoed vin, 30 euro per 3 uur zou je wel kunnen vragen, dus denk aan een eurotje of 10 per uur dan, als alles er een beetje leuk uitziet en er redelijke spullen staan tenminste.

sickpunk
22 april 2004, 16:19
wij hebben een hok daar staan echt 6 versterkers in, en PA installatie en drums en dan nog 3 versterkers van ons, en dan nog kunnen we springen en rennen(of te wel het is groot) en we betalen 15 euro, voor een ochtend, een middag of een avond, best wel goedkoop dus... en alles word er geregeld, er is een bar, en is een plee, lichten, verwarming, versterkers(wij hebben zelf, maar er staan ook andere) drumstel(compleet, maar wij nemen eige bekkens mee) dus voor 15 euro wil ik daar wel oefenen in dat hok van ons:D


maar als je mensen wil gaan trekken, kan je beter niet teveel geld gaan vragen(oudere kunnen het vaak wel opbrengen, voor de jeugd word het al moeilijker!)

Anavrin
22 april 2004, 16:31
wij betalen per maand €85,- dan hebben we een basisdrumstel (zonder bekkens) van Pearl, een basversterker van Ampeg, een Marshall halfstack (JCM 800) en een Laney TF 300. De andere ruimte heeft ipv de Laney een Marshall halfstack staan. Verder is er een koelkast aanwezig, waar voor €1 per stuk bier/ fris uitgehaald kan worden. We repeteren dan 1 keer per week, s'avonds, maar wel 4 uur lang.

V!N
22 april 2004, 16:35
Bedankt voor de reacties zover, laat ze komen !

Ik moet zeggen dat jullie het erg goedkoop hebben, zo heb ik het nog niet mee mogen maken. Nou ja, met een bandje in een bouval dan waar de kalk letterlijk uit het plafond trilde bij zelfs al normale volumes.

Het pand is stevig, degelijk en goed onderhouden. Het was een oorspronkelijk een opslag voor licht ontvlambare stoffen, daarna heeft er onder meer een reclame studio in gezeten en een winkel voor (exclusief houten) speelgoed.

Beheer ga ik zelf doen, maar dat idee van het geldkistje was alleen bedoeld voor bier en fris uit de koelkast.
Ik heb zelf wel het fatsoen om te betalen wat ik drink bij zoiets, maar of de huurders dat ook kunnen opbrengen ?

Ingebouwd toilet is helaas echt geen optie, er is geen stromend water. Maar de afvoer moet er wel in de buurt zijn. Er hangt namelijk wel een regenpijp boven een putje.
De waterleiding zal van zo'n 20 tot 30 meter afstand moeten komen, om dat nou door te trekken ? (let op deze woordspeling)

Mijn ervaring met drummers is dat ze toch nooit tevreden zijn met wat er dan ook in de oefentuimte staat en zowiezo hun eigen cymbals en snare meenemen, hi-hatt en basskicks soms ook, of zelfs hun complete drumstel.
Ookal staat er al een compleet set ! Moeilijk volk ..


En wat zouden jullie redelijk vinden voor versterkers daar ? Er is een zeer veilige opslag mogelijk, dus spul laten staan kan prima.
Daarom denk ikzelf niet zo zeer aan enorm kwaliteitsspul.

Ik kan met enig overleg wel voor weinig mijn handen leggen op drie Roland Jazz Chorus 120's met alledrie hetzelfde euvel .. de chorus is stuk. Erg jammer, daar is dat ding nou juist zo leuk om.
Maar het is wel een flink luide krachtpatser die erg goed op pedalen reageert.

andy
22 april 2004, 17:06
Kijk eens bij de tarieven van het Viadukt, dat is het grootste complex in Groningen. Dat is trouwens ook aardig goedkoop. Ze hebben lege en back line ruimtes: www.viadukt.nl

Swan
22 april 2004, 20:02
wij oefenen in Waterfront Rotterdam
n ruimte los huren kost 25 euro voor 3 uur
je kan nog bekkens erbij huren...
normaal staat er dus n drumstel
2 gitaarcombos: n peavey bandit en n ruis en knetter iets
n grote bascombo
verder is er airco, wcs en n bar

eerlijk gezegd lijkt n oefenhok zonder wc en verwarming me erg kut, en niet goed voor de spullen

V!N
22 april 2004, 20:31
Een programmeerbare electrische kachel met thermostaat werkt prima hoor, houdt het zaakje netjes op temperatuur. Ook 's Nachts zodat de instrumenten niet aan hevige temperatuurschommelingen onderhevig zijn.

Al iets van acht jaar lang is het pand in gebruik geweest als dagelijkse werkruimte voor ofwel de reclamestudio, ofwel de speelgoedwinkel.
Die hebben het zo geregeld, zo regel ik het in mijn atelier, niets mis mee. Dit is geen punt voor mij om me zorgen over te maken.


Waar ik me wel zorgen over maak is het toilet.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden in een gemetselde bergkast ter grote van een kleine badkamer op een portapotti te moeten gaan.
Ik heb het natuurlijk liever anders, maar die luxe is voorlopig niet te permiteren.
Als het loopt, ga ik wel geld opzij leggen voor verdere investeringen, maar in de beginfase is een waterleiding trekken, afvoer, toilet plaatsen echt niet op te hoesten.

Bigfoot414
27 april 2004, 23:05
Wij repeteren in de garage van de vader van onze drummer. Kost nix, en er is altijd bier :D Mn Kitty Hawk staat daar geparkeerd en die gaat alleen naar buiten als we gaan optreden.

IndiepoprockJesse
27 april 2004, 23:58
dat viadukt is absoluuuut niet aantrekkelijk.. een oefenruimte is altijd gewoon met backline, en dan zie ik die fotos dnek ik wat een ouwe troep en daar betaal ik dan zoveel voor..

ik zelf oefen wel eens in een kraakpand waar een marshall stack, een fender staat en een hele dikke basversterker waar ik de naam niet van ken maar die cht een vet geluid heeft.. en een drumstel waar de drummer niet mee tevreden is maar goed.. je kan niet alles hebben.. voor 5 euro per persoon per 3 uur (is wel zo eerlijk, als je met 12 man voor 20 euro voor 3 uur staat te spelen is het niet echt eerlijk he :P )

Jesse//

V!N
28 april 2004, 09:17
Wij repeteren in de garage van de vader van onze drummer. Kost nix, en er is altijd bier :D Mn Kitty Hawk staat daar geparkeerd en die gaat alleen naar buiten als we gaan optreden.


Met zulke informatie help je me echt mee ja .. :roll:

V!N
28 april 2004, 09:22
Voor de rest:

Ik hoop dat ik donderdag in staat ben om iets te regelen waarmee we kunnen testen of er wel luid gehannes in kan in verband met omwonenden en winkels en dergelijke.

Ik houd jullie op de hoogte.

kokteejl
28 april 2004, 12:42
fok zeg :o die prijzen!!!
En ik denken dat 12.5 euro voor 5 uur al de max. prijs was...
Ik oefen (of probeer :razz: ) elke week met men band te oefenen, en das meestal van 1 a 2 uur tot 6 a 7 uur..
Laatste hadden we een probleem; de ouders van de drumsters wilden geen "laweit" meer en moesten we een kot gaan huren, maar ik wil daar eerlijk gezegd geen cent aan uitgeven (zou zonde zijn)
Mss ook wel nutteloze reactie :oops: maar mag elke week bij men meter repeteren, in de oude kamer van men moeder haha

(effe nog nuttig doen: bestaan er van die repetieruimtes zonder materiaal? Zodat ze goedkoper zijn? ik bedoel in het algemeen, dus zowel in belgie als nederland)

Blijepanda
28 april 2004, 16:56
hmm wij huren met onze band oefenruimte op de popschool, dus waarshcijnlijk is dat gesubsideert. Maar wij betalen voor een middag (13:00 - 18:00) 12,50 en een avond 20,00 (18:00 - 23:00). is een ruimte inclusief drumstel, zanginstallatie, basversterker, en twee kwaliteits (buizen) gitaaversterkers (marshall, koch, fender, hiwatt)

Oefenen jullie altijd 5 uur? Bij ons is het altijd 4 uur :???:

andy
28 april 2004, 20:32
dat viadukt is absoluuuut niet aantrekkelijk.. een oefenruimte is altijd gewoon met backline, en dan zie ik die fotos dnek ik wat een ouwe troep en daar betaal ik dan zoveel voor..
Jesse//

Hoezo is een repetitieruimte altijd met backline??? Waar speel je op het podium dan over???? :???:

IndiepoprockJesse
28 april 2004, 21:55
over een backline natuurlijk maar ik bedoel dat een oefenruimte gewoon standaard uitgerust moet zijn met backline..

Jesse//

urezna
29 april 2004, 12:24
Bedankt voor de reacties zover, laat ze komen !
Mijn ervaring met drummers is dat ze toch nooit tevreden zijn met wat er dan ook in de oefentuimte staat en zowiezo hun eigen cymbals en snare meenemen, hi-hatt en basskicks soms ook, of zelfs hun complete drumstel.
Ookal staat er al een compleet set ! Moeilijk volk ..


drummers moeilijk volk? nou gitaristen weten er ook van hoor.... ik ben overigens beiden dus kom maar op hahaha!!!! ;-)

nee laten we wel wezen gitaristen zijn wat dat betreft toch ook steeds bezig met hun geluidjes.... en als je als drummer aangewezen bent op wat er in een oefenruimte staat, domweg omdat steeds een complete kit verslepen teveel werk is, tja......

enne, je neemt als gitarist toch ook je eigen gitaar mee, ook al zou de oefenruimte beschikken over leengitaren?
dus dan is het ook niet raar dat drummers ook eigen spul meenemen...

maar ik kan 2 oefenruimtes vergelijken, en de goedkoopste heeft de beste spullen, dus dat geeft te denken he.....

succes verder!

V!N
30 april 2004, 21:01
Eens zien, ik neem mijn eigen gitaar mee *PRIK* snoer in de versterker en in ben klaar. *PRIK PRIK* met een pedaal ertussen als er geen fatsoenlijk scheurende versterker staat.

De drummer begint dan aan het rituele opruimgehannes en gezanik over het drumstel wat er al mooi voor hem of haar klaarstond. *SCHROEF SCHROEF SCHROEF* *SCHUIF SCHUIF SCHUIF* *SCHROEF SCHROEF SCHROEF* *ETC ETC ETC*

Maar joh ! Ik kom jullie juist tegemoet met mijn plan om een half stel neer te zetten, dat scheelt weer opruimgehannes (en geschroef).




maar ik kan 2 oefenruimtes vergelijken, en de goedkoopste heeft de beste spullen, dus dat geeft te denken he.....

Ja, vooral wat die spullen zijn en de huurprijzen !
moeilijk volk :D

V!N
30 april 2004, 21:14
En de geluidstest is gisteren niet doorgegaan, ik lig nog te erg in de kreukels.

Blijf kijken voor meer spannende avonturen.