PDA

View Full Version : Tech21 psa-1 en marshall 9200 probleem...



SoulNoise
21 april 2004, 17:18
test

SoulNoise
21 april 2004, 17:19
Pas gisteren dit forum ontdekt..erg cool, kan ik meteen mijn vraag hier
stellen....

Ik heb al enkele jaren een tech21 psa-1 om thuis mee op te nemen en ben
daar behoorlijk tevreden over, maar ik wil hem nu ook live gaan
gebruiken. Ik had al een Marshall 9200 eind versterker en een 1960B
kast. Helaas is de combinatie niet echt tof . Om eerlijk te zijn: pijn
aan mijn oren. Volgens tech21 (die ik een mailtje heb gestuurd) ligt
het eerder aan de speakers (celestion gt75) dan aan de eindversterker.
Ze adviseerden me om de versterker te houden en de speakers te
vervangen door bv. Celestion Model Seventy 80's, die zij ook in hun
kasten gebruiken. Deze hebben minder een piek in het mid. In de
tussentijd zou ik met een eq rond de 2 KHz kunnen weghalen, om wat van
deze piek op te vangen. Dit heb ik geprobeerd, en verrassing, ze
hadden gelijk! Helaas vind ik dit nog niet echt optimaal, want sommige
presets hebben ook veel te veel laag en hoog (mn de fender presets), en
het maakt mijn rack niet echt compacter met nog een eq erbij.
Wat ik niet begrijp is dat volgens mij de meeste mensen die een psa-1
hebben deze met standaard speakerkasten gebruiken, en zowel transistor
als buizen amps ?? Aan mijn speakers ben ik niet gehecht, aan de
versterkers helaas wel. Maar in de praktijk is het toch wel handig als
ik de marshall cabs die tot de standaard backline op festivals behoren
kan gebruiken....

Is iemand bekend met deze versterkers (9200 en psa-1) of de combinatie
van deze twee?
Voorheen had ik altijd transistor versterkers, de 9200 is al enkele
jaren oud, zouden het de buizen kunnen zijn?

Suggesties zeer welkom !

Phyrexian
21 april 2004, 17:45
Hey Welkom op het forum.

Toevallig heb ik eergisteren m'n PSA-1 verkocht na er ongeveer een jaar plezier aan gehad te hebben. :)

Bij de apparatuur van Tech 21 is de speakerkeuze héél belangrijk, zoals ze zelf ook altijd zeggen. De poweramp is van minder belang vind ik.
Ik heb de PSA-1 bespeeld met een solid state Marshall Valvestate 8008 poweramp en dat klonk ok, maar een vriend gebruikte een buizenpoweramp van Mesa en dat klonk beduidend beter. Meer druk en helderheid vooral.

De speakers. Probeer eens te andere speakers te zetten in je cab. Misschien klinkt het dan beter.
Ik vond het altijd okay klinken over een standaard Marshall JCM900 1960A maar niet super. Thuis via de 8008 over een Marshall 1912 klonk het vrij dof en droog. Ik heb ook zo'n kleine Peavey Basscombo, een Microbass. 8" speakertje (of was't nu een 10"?) en daarover klonk de PSA-1 nog het best van al. Héél helder en zuiver. Zo zie je maar.
Volgens mij ligt de oplossing in andere speakers. Uitproberen zou'k zeggen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

BTW, ik verkocht de PSA-1 omdat ik niet echt meer nood had aan die programmeerfuncties... kwou een gewone amp. Enkel knoppen draaien, niks programmeren :)

srv-man
21 april 2004, 17:45
Ik heb ook een PSA1 gehad en had hetzelfde probleem. Volgens mij ligt dit aan het feit dat hetzelfde signaal gebruikt wordt voor zowel direkt naar de mengtafel (fullrange) als naar een gitaareindtrap.
Het signaal van de PSA1 is gekleurd om het trajekt van voorversterker tot speaker te emuleren en dat klinkt gewoon niet lekker op een gitaarset. Je eindtrap/speakerset kleurt het signaal namelijk ook weer en dat is net wat teveel van het goede. Vandaar het advies van tech21 om minder kleurende speakers te gebruiken en je signaal te eq-en.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je echt tevreden zult zijn, in mijn oren is de PSA1 vooral geschikt voor gebruik rechtstreeks in de mengtafel. Je zou het met een PA (fullrange) eindtrap en wat neutraler speakers kunnen proberen. De 70/80's zijn overigens budget speakers die wel redelijk maar ook niet heel super klinken. Zelf vind ik G12-H100's wel goed of natuurlijk bagends (die zijn pas neutraal), maar het blijft een kwestie van smaak en uitproberen.

Succes!

Chiel
21 april 2004, 18:39
Waarschijnlijk heb je het één en ander al uitgeprobeerd met de presence regelaars op de 9200? Dat kan een hoop schelen in de midpieken die nu nog te nadrukkelijk aanwezig zijn. Nieuwe buizen heeft weinig zin. Daarmee 'win' je juist een hoop hoog en mid erbij tov een oude set buizen. Ik ben het dan ook met srv-man eens. Ik denk dat je het eerder in je preamp moet zoeken als in de rest van je gear.

SoulNoise
21 april 2004, 18:54
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik heb inderdaad al van alles uitgeprobeerd. De presence op de marshall zet ik altijd op 0. Ik heb al verschillende versterkers gebruikt, oa marshall 900jcm, marshall el34 (2 x 100), peavey classic 50/50 en een enkele transistor bak. Afgezien van de transistor en 900 klonken ze allemaal ongeveer hetzelfde naar mijn idee. Helaas nog geen mesa boogie geprobeerd.. Aangezien een van mijn speakers toch kapot is zal ik zeker eens proberen of ik niet twee speakers kan vervangen door enkel meer 'full range'.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat het zo precies komt met deze preamp. Ik zit er al aan te denken om deze setup alleen te gebruiken voor opnames en iets anders te verzinnen voor repetities en shows.
Ik heb toch wel een zwak voor de tech21 spullen, dus ik zat te denken aan of de trademark 300, of de tri-ac voor repetities en eventueel zelfs als preamp voor de marshall.
Iemand bekend met deze dingen? Ik vraag me namelijk af of alle tech21 spullen full range speakers nodig hebben en dan zijn dit in dit geval natuurlijk nutteloze aankopen voor me...

srv-man
21 april 2004, 23:06
Helaas nog geen mesa boogie geprobeerd.
Ook Mesa´s kleuren je geluid enorm, dat gaat in dit geval dus niet werken.


Ik heb toch wel een zwak voor de tech21 spullen, dus ik zat te denken aan of de trademark 300, of de tri-ac voor repetities en eventueel zelfs als preamp voor de marshall.
Iemand bekend met deze dingen? Ik vraag me namelijk af of alle tech21 spullen full range speakers nodig hebben en dan zijn dit in dit geval natuurlijk nutteloze aankopen voor me...

De tri-ac heb ik ook korte tijd gehad, kon hem voor een zacht prijsje kopen en hij had heel goede kritieken. Wat mij betreft geldt er verder hetzelfde voor als de PSA1 of sterker nog, icm een gitaareindtrap/speakers vond ik het totaal niet klinken! Klopt ook wel, want tech21 adviseert zelf het gebruik van min of meer fullrange systemen.
Met de trademark serie heb je het probleem niet, daar zijn voor- en eindversterker en speaker juist op elkaar afgestemd. Die zou ik zeker eens checken.

srv-man
21 april 2004, 23:15
En dit vond ik nog op www.tech21nyc.com bij de FAQ, eigenlijk het antwoord op je oorspronkelijke vraag:

What power amp do you recommend using with the SansAmp products?

Since the SansAmp PSA-1 offers tube amp emulation, using a tube power amp could possibly add too much compression. We don't have a favorite, but any solid state power amp with at least 100 watts of power should have enough clean headroom to amplify your tone without coloring it further or adding additional distortion.

SoulNoise
22 april 2004, 02:12
Hmmm, bagend, klinkt ook wel interessant.. Zijn dat full range speakers? Kan me herinneren dat toen ik mijn psa-1 uitprobeerde bij feedback dat ik toen over zo'n bagend speelde, erg goede sound. Zou op zich wel ok zijn, zo'n 1 x 12 kastje... Je vindt de 70/80's budget speakers, maar zijn de G12-H100 (die ik niet op de celestion site kan vinden) dan je tweede keus in dit geval ?

Thnx!

charlie45
22 april 2004, 12:14
je kan ook line6 spul proberen, die zijn ook ontworpen om neutraal iets weer te geven.

bv. een line6 speakerkast?

maar voor live gitaar wordt je denk ik toch het gelukkigst van een simpele buizenversterker hoor.. live is nou eenmaal iets heel anders dan thuis.

Phyrexian
22 april 2004, 12:58
Tech 21 heeft uiteraard ook cabinets. Maar die zijn relatief duur; je kan ze niet tweedehands kopen (nergens één gezien).

srv-man
24 april 2004, 23:01
Hmmm, bagend, klinkt ook wel interessant.. Zijn dat full range speakers? Kan me herinneren dat toen ik mijn psa-1 uitprobeerde bij feedback dat ik toen over zo'n bagend speelde, erg goede sound. Zou op zich wel ok zijn, zo'n 1 x 12 kastje... Je vindt de 70/80's budget speakers, maar zijn de G12-H100 (die ik niet op de celestion site kan vinden) dan je tweede keus in dit geval ?

Thnx!

Ik vind de G12-H100 wel een goede speaker, veel beter dan G12-T75, maar voor deze toepassing heb ik hem verder nooit getest. Of hij nog te koop is weet ik niet, hij werd wel standaard in diverse combo's toegepast.

vdgraaf
26 april 2004, 14:15
Tech 21 heeft uiteraard ook cabinets. Maar die zijn relatief duur; je kan ze niet tweedehands kopen (nergens één gezien).

Hallo allemaal!

Ik kocht de PSA van Bart, hij is tof Bart!

Ik heb ondertussen ook een Powerengine 60 van Tech21 bemachtigd. Dat is eigenlijk gewoon een zeer neutrale eindversterker met een full range 12" speaker, in een handzaam kastje van nog geen 15 kg. De kastjes zijn ook nog eens aan elkaar te knopen zodat je met elk kastje 60 watt vermogen bijprikt. Ik heb hem nog maar net, en nog niet heel veel mee kunnen spelen, 10 minuten om precies te zijn, maar de eerste indruk was echt zeer goed. Elke preset heeft nu echt zijn eigen klant en kleur en dat was op mijn buizen combo veel minder het geval.

Ik had de massel er eentje 2de hands te bemachtigen, maa je kunt ze nieuw kopen bij Music Producktive in Duitsland. Die sturen ook op volgens mij en dat schijnt goed te gaan. Hier is de link:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3200069&sid=!06082002&quelle=volltext

ik hoop dat je er iets aan hebt!

grtn, Jan Anton

Phyrexian
26 april 2004, 17:11
Hey Jan Anton,

leuk om te horen dat je tevreden bent met die PSA-1. Ik ken die Power Engine's maar ik heb ze spijtig genoeg nooit gehoord in samenwerking met de PSA-1 (ik heb er nooit ééntje gevonden op de tweedehandsmarkt). Ben wel benieuwd eigenlijk.

vdgraaf
27 april 2004, 12:09
Hey Jan Anton,

leuk om te horen dat je tevreden bent met die PSA-1. Ik ken die Power Engine's maar ik heb ze spijtig genoeg nooit gehoord in samenwerking met de PSA-1 (ik heb er nooit ééntje gevonden op de tweedehandsmarkt). Ben wel benieuwd eigenlijk.

Zoals ik al zei elke preset heeft nu echt zijn eigen klank (niet de klant dus) en kleur. De Powerengine is echt heel neutraal en geeft zeer nauwkeurig weer wat je er in stopt.

De verschillen van invloed op het geluid van de Buzz, Punch, Crunch en Drive zijn echt heel duidelijk en het maken van een eigen sound is een stuk makkelijker. Hoewel ik nog niet bar veel ervaring heb met deze speeltjes natuurlijk. Ik las in andere berichten dat de verschillen tussen bovengenoemde regelaars nogal eens onduidelijk zijn. Met de Powerengine er aan in elk geval niet, prettig dus!

Mocht je een heel wilde bui hebben en a.s. vrijdag plotseling een grote verbintenis voelen met het Nederlandse Kongingshuis, kom dan naar Amsterdam en vier koninginnedag. En als je een beetje massel hebt, dan zie/hoor je mij langs komen varen ;-)

grtn, JA

Phyrexian
27 april 2004, 14:17
[quote=Phyrexian]
Mocht je een heel wilde bui hebben en a.s. vrijdag plotseling een grote verbintenis voelen met het Nederlandse Kongingshuis, kom dan naar Amsterdam en vier koninginnedag. En als je een beetje massel hebt, dan zie/hoor je mij langs komen varen ;-)

grtn, JA

Hehe thanks, maar daarvoor pas ik! :)

josh.vandenberg
30 april 2004, 10:37
Speakeremulator ertussen,probleem verholpen