PDA

View Full Version : 5stswitsh



Dirtypool
20 april 2004, 23:48
Ik wil een nieuwe 5standen schakelaar in mn gitaar laten zetten en welke kan ik dan het beste nemen?
Zijn er hele goeie en hele slechte? Of zit ik nu te baselen?
Richard

fred dons
21 april 2004, 07:45
nee hoor :D
grof gezegt, je hebt 2 modellen schakelaars; amerikaanse en japanse
(waarbij het amerikaanse model vaak uit duitsland komt en het japanse model uit korea of china :wink: )
het amerikaanse model is bijna geheel uit metaal gemaakt en werkt met een veer, het japanse model is nagenoeg uit kunstof en werkt met een printplaatje. De amerikaanse modellen zijn over het algemeen steviger en gaan minder snel kapot ("amerikaanse" modellen kunnen overigens
ook in japan gemaakt worden)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de schaller megaswitch omdat die meer schakelmogelijkheden heeft, beter gefabriceerd is en goedkoper is dan een Amerikaanse "Amerikaanse"schakelaar (ongeveer 12 euro)

Dirtypool
21 april 2004, 17:08
ok, ik ga ervan uit dat jij verstand van zaken hebt Fred.
Waar kan ik zo'n Schaller mega halen?

Grtz Richard

fred dons
22 april 2004, 07:40
ze zijn verkrijgbaar bij een flink aantal bedrijven o.a. Spanjaard in Alkmaar, Vox humana, henny van ochten en De brug in Monnickendam Daarnaast kun je ze bij Stewmac en Rockinger online bestellen
(het voordeel van de megaswitch is ook dat er een duidelijke gebruiksaanwijzing bijzit, wat bij de andere switches niet het geval is)

sash
22 april 2004, 11:26
Ik heb goeie ervaring met Allparts CRL switches. Gaan IHMO wat langer mee dan de gewone.

Ik heb de neiging om álles te slopen en na een half jaar werkt die CRL nog steeds, dus een goed teken ;) De originele Fender switch was binnen 3 maanden verrot.