PDA

View Full Version : Zelf gebouwde SG is eindelijk klaar.



Anavrin
20 april 2004, 21:36
Hier alvast wat fotootjes (alleen van de body, want ik heb zelf geen digicam, dus incl. hals heb ik nog niet):
http://members.home.nl/anavrin88/sg8_small.JPG
http://members.home.nl/anavrin88/sg1_small.JPG

Zoals nog een beetje te zien is, is het gat waar eerst de output zat opgevuld met een restantje van het stuk hout wat eruit is gehaald om de stratoutput erin te zetten. Ik heb de hals van een Les Paulkopie gehaald, en deze zo gemodificeerd, dat ie op de SG-body past (dat was echt heel erg kl*te om te maken). Verder zo simpel mogelijk, 1 volume en 1 tone knop, 1 3-way switch. De elementen plaatsing is dezelfde als op de Jagstang, alleen aangezien ik geen geld heb voor de echte, heb ik er een stratkopie element en een LesPaulkopie element ingezet die ik nog had liggen. Ik heb de kleur van de body gehouden zoals ik 'm van ohzoso kreeg, simpelweg omdat ik dat toch al de beste kleur vond (schijt aan die beschadigingen, dat stoort me niet). Ik heb vandaag de hals erop gezet, en nog wat connectie's die niet klopten, kloppend gemaakt. Ik had bijvoorbeeld de toneknop verkeerd om aangesloten, zodat als ik 'm dicht draaide er meer hoog bijkwam, en als ik 'm open draaide er meer laag bijkwam. De elementen waren ook wat te hoog gemonteerd, dus die heb ik ff met een hamer wat naar beneden geramd. Die probleempjes zijn nu dus opgelost. De kleur van de hals is wel wat anders dan de body, maar je kan niet alles willen bij je eerste zelfbouwer hè :razz: Het geluid is ondanks de crappy elementen nog best goed, en de schuine singlecoil bij de hals klinkt zeer lekker. Ik zal binnenkort ff kijken of ik wat op het web kan zetten.

Als de foto's niet werken, dan kun je ook naar:
http://community.webshots.com/user/anavrin888

Anavrin
20 april 2004, 21:52
oh ja, hier nog een lijstje met de kosten:
-Benzine van Tilburg naar Sittard om body op te halen: 45,-
-3 way-switch: 6,-
-2 x potmeter 500K: 6,40
-1 x condensator .02 micro-Farad: 0,20
-2 x humbuckerring plat: 4,80
-stratoutput: 2,75
-tailpiece (ik wilde het staartstuk vd Les Paul iets
te grof eropzetten, dus die is kapot gegaan): 11,00
-4 x rozet (ik had nl geen passende neckplate): 1,04
-4 x schroef (voor hals): 0,14
----------------------
en dat is opgeteld: 77,33

nou, da's toch geen geld voor een gitaar gemaakt van grotendeels onderdelen die ik nog had liggen, en wat kleine zooi, die ik heb moeten kopen.

Kjiratsiekoedel
20 april 2004, 21:56
je auto zuipt
verder wel bijzondere schakeling op je webshots
heb je ook een foto van het geheel?

Anavrin
20 april 2004, 22:00
je auto zuipt
verder wel bijzondere schakeling op je webshots
heb je ook een foto van het geheel?
-ik had 'm geleend met volle tank, dus ik heb 'm ook maar met volle tank weer terug gegeven.
-dat was voor iemand hier van het forum, die iets aparts wilde, en dat is een zeer simpele weergave van mijn oplossing :razz:
-jammer genoeg nog niet, want ik heb zelf geen digicam, maar ik zal zodra ik nieuwe foto's maak, ze op het web zetten.

amon
20 april 2004, 23:21
De elementen waren ook wat te hoog gemonteerd, dus die heb ik ff met een hamer wat naar beneden geramd. Die probleempjes zijn nu dus opgelost.

hehe :D



hoe klinkt die strat eigenlijk, met die hum in het midden en schuine sc in brug? :) (ziet er wel vet uit namelijk)

ontopic:
dus je hebt gewoon 2 of 3 gitaren gecombineerd met elkaar en nieuwe hardware erin gezet?

amon
20 april 2004, 23:23
De elementen waren ook wat te hoog gemonteerd, dus die heb ik ff met een hamer wat naar beneden geramd. Die probleempjes zijn nu dus opgelost.

hehe :D



hoe klinkt die strat eigenlijk, met die hum in het midden en schuine sc in brug? :) (ziet er wel vet uit namelijk)

ontopic:
dus je hebt gewoon 2 of 3 gitaren gecombineerd met elkaar en nieuwe hardware erin gezet?

Anavrin
21 april 2004, 02:34
Die strat is m'n allereerste gitaar. Een Dreamotion van 200 GULDEN. Die humbucker heb ik voor 25 euro gekocht (was de goedkoopste humbucker die er was), en het geheel klinkt best lekker. Ik speelde voordat die hum erin zat alleen via het brugelement en af en toe het halselement, maar sinds die hum erin zit, gebruik ik die. Het geluid is nogal bassig, en eigenlijk niet echt mooi, maar ja, het was m'n eerste gitaar, en sinds iets meer dan een half jaar heb ik nu een echte Fender Jaguar, dus speel ik nooit meer op m'n oude gitaren, simpelweg omdat er in die Jaguar alles zit wat ik wil. Ik heb een tijd eerder faseknoppen in die strat gezet, en dat was best nutteloos, tenminste 3 stuks wel, want met die 5 standenschakelaar, hoefde ik eigenlijk alleen de middelste pup te kunnen schakelen, maar ja. Dat heeft als effect dat het ff net wat feller kan klinken allemaal.

Ik had voorheen een Les Paul kopie, die ik wel vet vond klinken, maar die ik niet zo fijn vond spelen, omdat ie zo zwaar was. Daar heb ik de hals (incl stemmechanieken) afgehaald, en de humbucker en de brug. De singlecoil heb ik uit die Stratkopie gehaald (toen die hum erin kwam), en de body van de SG (incl. slagplaat en afdekplaat voor de electronica) heb ik van medeforummer Ohzoso gehad. De gitaarbandknoppen had ik nog liggen, aangezien ik toch straplocks op al m'n andere gitaren heb gezet, en de verf voor de hals (die je dus nog niet kan zien) stond toevallig nog in de schuur :razz: Ik heb bij de electronicaboer 2 pakjes draad gehaald (rood en wit, om zelf niet de weg kwijt te raken in een kluwen van 1 kleur draad) en de potmeters en het weerstandje, en de rest van het spul heb ik bij de locale gitaarbouwer gehaald (waar ik 1 van m'n basgitaren al actief heb laten maken). Dus om een lang verhaal kort te maken: ja, ik heb 2 gitaren gecombineerd met een gekregen body, en daar 1 gitaar van gemaakt.

michielv
22 april 2004, 10:15
oh ja, hier nog een lijstje met de kosten:
-Benzine van Tilburg naar Sittard om body op te halen: 45,-
-3 way-switch: 6,-
-2 x potmeter 500K: 6,40
-1 x condensator .02 micro-Farad: 0,20
-2 x humbuckerring plat: 4,80
-stratoutput: 2,75
-tailpiece (ik wilde het staartstuk vd Les Paul iets
te grof eropzetten, dus die is kapot gegaan): 11,00
-4 x rozet (ik had nl geen passende neckplate): 1,04
-4 x schroef (voor hals): 0,14
----------------------
en dat is opgeteld: 77,33

nou, da's toch geen geld voor een gitaar gemaakt van grotendeels onderdelen die ik nog had liggen, en wat kleine zooi, die ik heb moeten kopen.

Is een prima prijs hoor :-) Alleen zou ik denk ik gewoon 10 euro overgmaakt hebben naar ohzoso overgmaakt hebben zodat de body met de post kon komen ;-)

Overigens wel een tof idee, de spullen van dit lijstje heb ik ook nog allemaal liggen (plus een LP jr body, maar dat geeft niet).

Anavrin
22 april 2004, 15:45
mijn vriendin wilde toch nog ooit naar die grotten in Limburg, dus dat hebben we er maar meteen aan vastgeplakt. Ik vind het ook wel zo aardig/ sociaal, om ff persoonlijk dat ding op te gaan halen.

SuperLeadPlexi
6 mei 2004, 15:54
bedankt nog voor die lekkere pilsjes (staan niet in je lijstje :wink: ) Anavrin, ze hebben mij goed gesmaakt. Ziet er geinig uit wat je er van gemaakt hebt. Veel plezier ermee.

Ohzoso

iam
7 mei 2004, 10:22
ik ben wel beniewd naar het ganse beeld