PDA

View Full Version : AMZ Mosfet booster vraagje



Antal
20 april 2004, 13:00
Ik ben van plan om deze te bouwen:

http://www.muzique.com/schem/mosfet.gif

http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm

Weet iemand van de zelfbouwers welke waardes ik voor C4 en C1 moet hebben, want daar staat geen eenheid achter?

Is dit trouwens een goede transparante booster? Of zijn er betere alternatieven die niet te moeilijk zijn?

Speeddemon
20 april 2004, 13:33
zeer waarschijnlijk 0.001 uF en 0.1uF.
Aangezien 0.001nF belachelijk klein zou zijn, en de meeste caps in pedalen zijn in uF, met af en toe wat kleintjes ertussen.

riesj
20 april 2004, 13:51
+1

Antal
20 april 2004, 13:59
Ok bedankt. Ik vermoede al zoiets, maar ff voor de zekerheid...

Iemand die ervaring heeft met dit ding en weet of het wat is???

riesj
20 april 2004, 14:52
Geen ervaring mee, ik dacht dat er op Aaron's forum er een en ander over is geschreven.
Als ik ooit een booster ga bouwen wordt het waarschijnlijk deze :) met een eventuele toevoeging van een drive circuit.

jpb
20 april 2004, 16:23
Het is DE klassieke mini-booster van Jack Orman, waar de Fulltone Fat-Boost op geinspireerd is (sommigen vinden: gepikt). De puristen vinden hem beter dan de fat-boost omdat de tone/input gain van de FB wat transparantie wegslurpt (ondanks dat gewelige clean-boost!).
De Bad Bob Booster van Robbert (?) Wallace is dacht ik identiek aan de mini-booster en dat is een v/d beste boosters die er op dit moment gemaakt wordt. Je hebt met de AMZ dus zeker een goed boost-circuit te pakken, zet hem op. succes

Antal
20 april 2004, 17:32
Ok, dat klinkt erg positief :) . Iemand enig idee of het veel uitmaakt wat voor soort condensatoren je moet gebruiken. Ik heb daar wel het 1 en ander over gevonden op het net, maar ik heb het idee dat iedereen wat anders zegt.

aad
20 april 2004, 18:33
Ok, dat klinkt erg positief :) . Iemand enig idee of het veel uitmaakt wat voor soort condensatoren je moet gebruiken. Ik heb daar wel het 1 en ander over gevonden op het net, maar ik heb het idee dat iedereen wat anders zegt.

In principe geldt dat je voor audio GEEN ceramische condensatoren moet gebruiken en eigenlijk ook geen elco's.
De capaciteit van de condensator maakt het soms nodig om hier toch van af te wijken, bijvoorbeeld: een 100uF polycarbonaat (MKM/MKT) condensator zou ongeveer een halve schoenendoos groot worden. Dit wordt een probleem op een printje van 5x5cm waar bovendien nog andere componenten op moeten komen. Dus -> een elco. Een condensator van 47pF is niet te maken in polycarbonaat ook weer vanwege de afmetingen (te klein). Wel kan dit met bijv. Styroflex of zilver/mica. Beide soorten zijn gewikkeld en het verhaal hierbij is dat het aan te raden is om de buitenste wikkeling (te zien aan een streepje o.i.d.) aan de ontvangende kant te leggen. In geval dat 1 kant aan aarde komt wordt deze kant dus de buitenste wikkeling. Betere afscherming.

Dus: Polycarbonaat (MKM/MKT/MMK) is goed. Polypropyleen zou nog beter zijn (volgens de kenners). Styroflex is super! maar duur. Zilver/mica is peperduur dus nog beter?.

Je kan ook mixjes maken door bijv. een 100nF te splitsen in 82nF polycarbonaat en daaraan parallel een 18nF Styroflex. Enz enz.

bigtonemusicbrewery
20 april 2004, 21:55
I am very familiar with this circuit. BUILD IT!!!! you will like it a lot. Very versitile at both ends of your FX chain.

All capcitor values are expressed in uF with the exception of the 47pF capacitor.

You will have to use ceramic disc or mica for the 47pF and aluminum electrolytic for the 10uF and 100uf. All the other caps should be metal film or polyfilm. If you are concerned with the size of the aluminum electrolytic caps, Xicon makes ultra-miniatures that are even smaller than metal film. They are available for 0.1 - 220uF. They have a tolerance of 20% though, but it doesn't really make a difference unless you are playing next to a radio tower that is broadcasting on the same frequency that your circuit is recieving.

I designed a PCB layout for this circuit that is smaller than a postage stamp. If you want to barrow it or use it as a reference, I'll email you the .bmp

Keith

Nielsje
20 april 2004, 22:41
could you maybe post it here?

there a more interested people over here :)

bigtonemusicbrewery
20 april 2004, 22:57
could you maybe post it here?

there a more interested people over here :)

Sure. It's just the traces. Lemme draw up another with the parts/values super-imposed and FTP it to my website. Then I'll post it.

Nielsje
20 april 2004, 23:07
you are the man ! :)

bigtonemusicbrewery
20 april 2004, 23:41
http://bigtonemusic.com/mosfetlayout.bmp

Here ya go. You'll need to open it up with MS Paint to manipulate it. You might need to compress or expand it to fit your components. I designed it for the ultra-miniature electrolytic capacitors. On the 100uF cap, a good alternative would be to use an axial lead and mount it on end.

bigtonemusicbrewery
20 april 2004, 23:45
Oh yeah...on the polarity of the electrolytics, the (-) of the 100uF goes to the 5K pot and it should be pretty obvious where the (-) of the 10uF goes. And the 27k resistors should be 2.7K.

birt
21 april 2004, 09:19
wat is die zener? (n00bquestion :oops: )

Antal
21 april 2004, 12:28
Een zener diode is een diode die je aansluit in de sperrichting (dus eigenlijk omgekeerd) en die pas bij een bepaalde spanning gaat doorlaten. In dit geval wordt deze volgens mij gebruikt als een beveiliging tegen overbelasting van de transistor. (correct me if I'm wrong)

Antal
21 april 2004, 12:29
Een zener diode is een diode die je aansluit in de sperrichting (dus eigenlijk omgekeerd) en die pas bij een bepaalde spanning gaat doorlaten. In dit geval wordt deze volgens mij gebruikt als een beveiliging tegen overbelasting van de transistor. (correct me if I'm wrong)

Antal
21 april 2004, 17:34
Wat ik me nog afvroeg, is dat veel gedoe om zo'n printplaatje te maken, zoals dat voorbeeld? Want het ziet er op zich veel netter uit dan dat ik het zelf ooit ga krijgen. Ik heb alleen nog nooit zo'n printje gemaakt.

Dus, wat raden jullie aan? Printplaatje maken of gewoon op een standaardprint zetten?

aad
21 april 2004, 21:12
Wat ik me nog afvroeg, is dat veel gedoe om zo'n printplaatje te maken, zoals dat voorbeeld? Want het ziet er op zich veel netter uit dan dat ik het zelf ooit ga krijgen. Ik heb alleen nog nooit zo'n printje gemaakt.

Dus, wat raden jullie aan? Printplaatje maken of gewoon op een standaardprint zetten?

Standaardprintje is simpel. Veel sneller in dit geval. Voor het maken van een echte print is best wel een beetje een circus nodig, alhoewel het wel te doen is. Ik zou dat zelf pas aanraden als je toe bent aan complexere printen die op deze manier niet meer te doen zijn.

Antal
22 april 2004, 00:35
Ok, dan doe ik het wel gewoon zoals ik van plan was.

birt
28 april 2004, 18:11
ik ga deze booster maken in 1 pedaal met mijn fuzz, 2 schakelaars zodat ze ook apart te schakelen zijn (en de bypass van de 2 switches doorwiren) kan ik ze allebei op dezelfde voeding aansluiten?
(dus 1 adapterstekkertje in het pedaal waar de 2 effecten binnenin aanhangen)

birt
28 april 2004, 18:15
meteen nog een 2de vraagje, ik heb afgeschermde draad voor in mijn effect, moet ik dan van alle stukjes draad die ik gebruik de schermdraad naar de aarding laten lopen?

aad
28 april 2004, 18:27
meteen nog een 2de vraagje, ik heb afgeschermde draad voor in mijn effect, moet ik dan van alle stukjes draad die ik gebruik de schermdraad naar de aarding laten lopen?

Aan 1 kant ja. Als je dat aan beide kanten gaat doen heb je meer kans op aardlussen. Of eigenlijk krijg je ze dan zeker. :evil:

birt
28 april 2004, 20:10
nog maar een vraag; hoe weet je aan welk einde de jumper moet? http://www.banzaieffects.de/products/bigpict/switch.gif

bigtonemusicbrewery
29 april 2004, 07:07
ik ga deze booster maken in 1 pedaal met mijn fuzz, 2 schakelaars zodat ze ook apart te schakelen zijn (en de bypass van de 2 switches doorwiren) kan ik ze allebei op dezelfde voeding aansluiten?
(dus 1 adapterstekkertje in het pedaal waar de 2 effecten binnenin aanhangen)

None of the translations are making very much sense to me.

Anyways...The way you wire your switches depends on how you want to configure the routing of the pedals.

Do you want:

1. fuzz >>> boost (can be on even when fuzz is in bypass)
2. boost>>>Fuzz
3. boost>>>or<<<fuzz

birt
29 april 2004, 16:39
i want fuzz and boost so i can use them together or seperate, what ure program couldn't translate was if i put these 2 effects in one stompbow, can the both work on the same powersupply? or do i have to use 2 power supplys?

ijff
29 april 2004, 16:57
Zelfde powersupply zou volgens mij moeten kunnen, als je de stroom parallel aftapt.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de adapter voldoende mA trekt... maar volgens mij is de 200mA van een standaard BOSS-adapter voldoende voor een Fuzz en een booster.

bigtonemusicbrewery
29 april 2004, 17:06
i want fuzz and boost so i can use them together or seperate, what ure program couldn't translate was if i put these 2 effects in one stompbow, can the both work on the same powersupply? or do i have to use 2 power supplys?

A single 9v battery will work fine. No need for 2 power supplies.

birt
30 april 2004, 12:14
does anyone have a picture of that zener? i don't know what to look for in my pile of electronic things :-?

bigtonemusicbrewery
30 april 2004, 17:30
does anyone have a picture of that zener? i don't know what to look for in my pile of electronic things :-?

They look just like a regular silicon diode: orange, glass, black stripe. I'm not sure how you would tell a zener diode from a regular switching diode if you couldn't read the part number. You want to use a 9.1v zener. They are very very common. You can pick one up in any electronics store.

http://bigtonemusic.com/QBinsides.jpg

You can see the zener in this picture. It's just a little tiny thing...just like a regular 1N914. It's connected between the gate and source of the BS170. If you can make out the 3 transistors, the BS170 is the one fartherst to the left. The zener is right next to it.

Antal
30 september 2004, 00:20
Ok, is was dus aan dit ding bezig. Toen heb ik hem in de hoek gegooid omdat het even tegen zat (ja zwak ik weet het). Maar goed, het leek me toch leuk om hem af te maken. Dus deze week heb ik het toch maar weer opgepakt.

Ik heb hem maar helemaar overnieuw gemaakt, zo dat ik zeker wist dat alles klopte. Heb hem afgeregeld op 5.5V, zoals op de AMZ site staat. Tot daar alles prima.

Enige wat ik niet snap is waarom dat ding het niet dat als ik die condensator van 47pF (C2) aansluit. De site van AMZ zegt hierover:


Capacitor C2 is optional, but may be included as a prevention against radio frequency interference.

Maar heeft iemand een idee waarom hij gewoon niet werkt als ik hem aansluit?

Antal
2 oktober 2004, 18:05
Niemand? :-(

Jeroenvanhulsteijn
2 oktober 2004, 18:12
mss is die condensator kapot? mss verkeert om aangesloten?

Antal
2 oktober 2004, 18:16
mss is die condensator kapot? mss verkeert om aangesloten?

Dat 1e zou idd kunnen. Dat laatste niet. Heb hem op alle mogelijke manier aangesloten. Achterstevoren, binnenstebuiten, ondersteboven... :wink:

Dirk_Hendrik
5 oktober 2004, 12:39
Issie zeker weten 47 p ? Als hij toevallig 470 p is of groter heb je een aardige signaalkortsluiting naar massa.

Gaby
7 januari 2006, 20:09
Effe een oude draad naar boven gevist.
Ik ben van plan om zo'n clean booster te gaan bouwen als mijn eerste zelfbouwprojectje. :D
Iemand al ervaringen met deze booster?
Misschien nog wat tips & tricks ook kwa betrouwbaarheid van het schema?

Lucluc
7 januari 2006, 20:50
Hij lijkt volgens mij vrij veel op de SHO, alleen is die nog simpeler.

Dirk_Hendrik
7 januari 2006, 21:14
:o

Nog simpeler???

Lucluc
7 januari 2006, 22:04
http://www.muzique.com/schem/mosfet.gif

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/zvex_sho.gif

Zoek de verschillen :lol:

Wilco
8 januari 2006, 14:47
Hee, waar heb je dat Z-Vex schemaatje vandaan? Die kom ik toch weinig tegen op het internet. Op Aron's forum is dat meestal "not done" omdat Zachary daar zelf ook post.
Erg interessant.

Speeddemon
8 januari 2006, 15:18
Als ik nog een losse SHO bouw, gaat ie de MLO heten;
Mediocre Limp Off. :cool:

Dirk_Hendrik
8 januari 2006, 15:29
Hee, waar heb je dat Z-Vex schemaatje vandaan? Die kom ik toch weinig tegen op het internet. Op Aron's forum is dat meestal "not done" omdat Zachary daar zelf ook post.
Erg interessant.

Op Aron's forum zijn ze een beetje te correct IMHO. Het is onvermijdelijk dat dat soort meuk op gegeven moment op duikt. Zeker als blijkt dat DIY wel erg lonend wordt zoals in het vex geval. Het enige wat met die correctheid in gevaar komt is de onafhankelijkheid van zo'n forum. Verder is het voor newbies op gegeven moment niet meer te volgen wat nou wel en niet mag.

Lucluc
8 januari 2006, 16:46
Hee, waar heb je dat Z-Vex schemaatje vandaan? Die kom ik toch weinig tegen op het internet.

Er bestaat al heel lang een site waarop tot in detail is te zien hoe je een Fuzzfactory kan maken. Misschien wel een Frans woordenboek bij de hand houden, maar dat hoef ik lekker niet 8-)

Iedereen kan toch een pedaal uit elkaar schroeven en kijken hoe die in elkaar zit?

Speeddemon
8 januari 2006, 17:10
Iedereen kan toch een pedaal uit elkaar schroeven en kijken hoe die in elkaar zit?
behalve als de maker er van die grijze goop overspuit/smeert, zoals bij de OCD en de Klon.

Wilco
8 januari 2006, 18:10
Dat viel mij inderdaad ook een beetje tegen bij de OCD. :-D

Dirk_Hendrik
8 januari 2006, 18:55
Love it:
http://forum.musikding.de/yabbse/index.php?topic=2486.0