PDA

View Full Version : K ben aan wat (ver)sterkers toe! LOL



Set Wenker
20 april 2004, 12:35
He,
Ik ben op zoek naar een goede versterker van rond de 400 euro waar ik de volgende geluiden uit kan halen:

1. Een goede clean voor ritme partijen. Een beetje zoals Lennon en Harrison in de begintijd van de Beatles (tot sgt. peppers), maar net iets smeriger.

2. Een mooi fel bluesy lead geluid a la Jimmy page/Joe Perry.

3. Een wat zwaarder gitaargeluid zoals Peter Pan Speedrock of Danko Jones.

De eerste twee zijn de belangrijkste.

Iemand enig idee uit welke versterker ik een dergelijk geluid zou kunnen halen? Ik speel op een Gibson LP Studio, over een Yamaha versterker en gebruik een zoom 505 effectenpedaal :roll: . Aan deze laatste twee zaken ga ik wat veranderen. :) Ik gebruik van die zoom alleen overdrive of distortion, maar echt bevallen doen die geluiden me niet. Ben nu dus op zoek naar een versterker die, die taak zelf op zich neemt.

Ik zat in eerste instantie te denken aan een Line 6 Spider 2, maar ik begrijp uit dit forum dat de meeste snarenplukkers hier daar niet echt over te spreken zijn. In de Total Guitar waren ze daarentegen helemaal idolaat van deze versterker (vandaar dat ik dacht dat het wel wat was) maar ik begin nu toch zwaar te twijfelen. Ik heb namelijk geen zin in nog een zoom 505-achtig speelgoedje. Ik heb de Spider overigens nog niet zelf geprobeerd, want er zitten hier helaas geen echt grote muziekzaken in de buurt waar je de versterkers op je gemak uit kunt proberen.

De versterker moet in ieder geval luid genoeg zijn om over het drumstel heen te komen. Bij optredens wordt hij door de PA versterkt.

Scheelt het overigens veel in kwaliteit versterker als ik er een wat hoger budget voor uittrek? En zo ja vanaf welk bedrag begint de volgende klasse amps?

Help me op weg! BVD.
Greetzzz Set.

Bigfoot414
20 april 2004, 13:56
€400 is niet echt veel. Als je nog een beetje langer doorspaart zou je eens kunnen gaan kijken voor een 2de hands JCM800/900 combootje.

BartL
20 april 2004, 14:28
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/18606.htm?zoek=dsl
Bij feedback staat er ook eentje, maar die zal wat duurder zijn dan €500.-

Advertentie klopt wel niet. Het is een 40-watter en geen 100-watter. Ik heb de 201 en die komt wel goed in de buurt van jouw eisen denk ik zo!

Is doorsparen een optie of niet? (Die zoom kan je proberen te verkopen, heb je nog wat meer € om aan je versterker uit te geven. Als je ECHTE buizenbak distortion/overdrive hebt gehoord, is de kans groot dat je snel van de pedalen afbent :) )

Stitch
20 april 2004, 15:08
Ga je em ook nog thuis gebruiken of alleen on tour??

diengeman
20 april 2004, 15:19
ik verkoop m'n Marshall JCM800 4104 50 watt 2*12 combo. is het iets voor je? 500 euro.

Set Wenker
20 april 2004, 16:26
Doorsparen is zeker een optie als ik daar duidelijk meer kwaliteit voor krijg. Maar bij welk bedrag begint het volgende kwaliteitsniveau ongeveer? In principe wil ik nu gewoon een amp kopen waar ik een aantal jaartjes zoet mee ben, maar echt heel veel geld heb ik niet te besteden. Lees: Arme Student. :-(

Ik was van plan hem ook thuis te gebruiken ja, maar dat is voor mij niet doorslaggevend. Het belangrijkste zijn optredens en repeteren. Mijn buren kunnen overigens een behoorlijk geluidsniveau aan. Kheb hier wel eens met de band op mijn kamer gerepeteerd zonder dat ik boze telefoontjes ontvangen heb. 8-) Langere tijd op dit geluidsniveau zou misschien tot kogelbrieven kunnen leiden, maar tot nog toe laten ze me flink wat lawaai maken.

BLOK182
20 april 2004, 16:36
Met een eurootje of 500 kan je toch wel een mooie Marshall buizenbak kopen, kan je jaren lol van hebben en optreden is ook no problem. p.s. wat voor yamaha heb je nu? tube 1280r?

BartL
20 april 2004, 17:47
Oow...trouwens, als je een tweedehandse buizenversterekr koopt > Ga er altijd vanuit dat je de eindebuizen zal moeten vervangen. Dan kom je niet voor onaangename verassingen te staan.

diengeman
20 april 2004, 17:51
die van mij zijn net vervangen

Set Wenker
20 april 2004, 17:58
Wat kost dat ongeveer dan buizen vervangen?

ijff
20 april 2004, 18:04
Ik heb net een bestelling bij tubetown.de geplaatst: ca. EUR 85,- voor 4 voor- en 4 eindversterkerbuizen... maar dan ga ik ze dus wel zelf vervangen. Als je dat niet durft/kan moet je de buizen door een amp-tech laten vervangen.. dan ben je waarschijnlijk rond de EUR 120,- kwijt voor de buizen.. en daarbovenop nog service-kosten.

BLOK182
20 april 2004, 18:05
50 watt = 2 eindbuizen, 100 watt = 4 eindbuizen, www.haarguitars.nl voor prijzen (Marshall loopt op EL34) en voor het biassen, zou ik voor het gemak een uurloon tellen van pak em beet 30 euro ofzo?

GuitarMaster
20 april 2004, 18:20
Ik heb hier ook nog een JCM800 combo staan, voor 400 euro mag je hem hebben, pm of mail me maar als je interesse hebt...

BartL
20 april 2004, 19:20
die van mij zijn net vervangen
:-D
Dat zeggen verkopers altijd...echt grappig gewoon 8-)
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar het valt zo op.

Nicci
20 april 2004, 19:49
Oow...trouwens, als je een tweedehandse buizenversterekr koopt > Ga er altijd vanuit dat je de eindebuizen zal moeten vervangen. Dan kom je niet voor onaangename verassingen te staan.

goede buizen moet je vooral niet vervangen . . . . .

BartL
20 april 2004, 20:02
Ook goede buizen verslijten ooit.

Nicci
20 april 2004, 20:24
ja, ooit.
dat kan met een beetje geluk nog een paar jaar duren.
buizen slijten aanzienlijk langzamer dan sommige mensen denken.

BartL
20 april 2004, 21:46
Daar heb je ook weer gelijk in :)

Trouwens, kan dit kloppen?:

Ik heb een tijdje terug (anderhalve maand geleden) de eindebuizen van mijn versterker (dsl201) vervangen. Er zitten nu twee EL84 JJ's in. Ik heb het gevoel dat de buizen/versterker NU pas weer echt heel lekker begint te klinken...kan dit kloppen? :) Oftewel: hebben buizen tijd nodig om goed te worden?

Set Wenker
20 april 2004, 22:44
Maar dat het gezien mijn prijs en tooneisen een Marshall jcm 800/900 combo moet worden dat staat hier wel zo'n beetje vast geloof ik. Of zijn er ook nog andere goede opties?

Ps: bedankt alvast voor de snelle reacties.

PS 2: BLOK182: Ik speel nu over een Yamaha VX55. Das een transistor.

BartL
20 april 2004, 23:02
Maar dat het gezien mijn prijs en tooneisen een Marshall jcm 800/900 combo moet worden dat staat hier wel zo'n beetje vast geloof ik. Of zijn er ook nog andere goede opties?
Ik noemde dus die JCM2000 dsl401. Moet je ook zeker niet vergeten!

sr.face
21 april 2004, 01:06
Die JCM 900 moet je wel vergeten...........Schelle bakken.

Set Wenker
21 april 2004, 01:24
Jcm 2000 niet te schel dan? Dat lees ik namelijk ook regelmatig. Ik twijfel momenteel vooral tussen de jcm 2000 dsl 401 en de jcm 800.

Hebben die jcm 800's overigens niet veel vaker last van technische mankementen gezien de leeftijd?

BartL
21 april 2004, 02:01
Dat laatste weet ik niet. Lijkt me niet > "Oude" versterkers die nogsteeds gebruikt worden zijn meestal juist erg goed, DAAROM worden ze nogsteeds gebruikt. Over dat schelle...ik moet zeggen dat ik mijn dsl in het cleane kanaal met het halselement, af en toe te schel vind klinken (met treble op 3 of 4 van 10). maar dat is vooral als ik de speaker op oorhoogten heb, en mijn oor in een rechte lijn tot de speaker heb. In de band heb ik dus geen last van.

Ik zou ze allebei eens gaan testen als ik jou was! Die dsl401 voor 460 is nog niet eens zoveel... In Heerlen staat er eentje te koop (een occasion bij Arons BV) voor 700 euro.

GuitarMaster
21 april 2004, 09:59
Dit zeg ik niet omdat ik zelf mijn JCM800 verkoop, maar hij is 20 jaar oud en ik heb nog nooit een technisch mankement gehad.

Set Wenker
21 april 2004, 11:09
Niet dat ik je niet vertrouw hoor, maar:


Ik zette net mn Marshall JCM800 1x12" 50 watt Combo aan, laat hem een paar minuten opwarmen, maar er komt geen geluid uit. Ik draai ff aan de volumeknoppen, maar als ik ze allebei op 7 heb is het geluid nog erg zacht. Het Boostkanaal (het is de 2-kanaals versie) heeft hetzelfde probleem. Weet iemand wat dit is? Mn buizen branden allemaal nog.

Wat was dat dan?

BartL
21 april 2004, 11:29
Dit zijn gewoon versleten eindbuizen. Die zal hij dus pas vervangen hebben...geen probleem dus.

marc_o
21 april 2004, 11:29
WHEHEHEHEHEHEHE!!!

Meesterlijk!

Nicci
21 april 2004, 14:51
alles goed, marc?

GuitarMaster
21 april 2004, 16:04
Dat was een zekeringetje wat was doorgebrand, de vorige eigenaar had er een verkeerde zekering in gestopt, dat is dus geen mankement van de amp...

GuitarMaster
21 april 2004, 16:07
en over dat zachte geluid, dat was gewoon het onversterkte geluid van mijn snaren...

Set Wenker
21 april 2004, 18:07
Op zich lijkt die jcm 800 van jou me wel wat guitarmaster. Lijkt me een goede koop gezien de reacties op dit forum.
Dit weekend ga ik kijken bij big one zwolle. Daar wil ik die JCM2000 dsl401 even proberen. Ik ken jammer genoeg niemand met een jcm 800 en ik verwacht hem ook niet bij big one, dus die kan ik jammer genoeg niet testen.
Je hoort nog van me.

sr.face
23 april 2004, 19:35
Bij Big one staat ie idd niet. Eerder stond er nog een Zak Wylde edition ofzo. Ik weet niet of ie er nog staat maar dat ding is niet te vergelijken met een "normale" JCM 800.
Ik heb op die Zack Wylde edition gespeeld maar dat was gewoon niet leuk meer; Dat ding begint pas goed te klinken bij 120 Db. Bloedende oren dus..............
Het ding had echter wel meer gain. en das wel weer goed.

Of die 2000's schelle bakken zijn weet ik zo niet. Paar keer gehoord maar het is me niet opgevallen ofzo.

Succes met het kopen van je versterker.