PDA

View Full Version : goedkope kleine (weinig output) buizenversterker



john.3001
20 april 2004, 11:37
test

john.3001
20 april 2004, 11:38
Ik heb thuis een roland cube30 staan, maar wil graag een klein buizenversterkertje erbij nemen, liefst niet al te duur (+/- 300 euro).
Paar vraagjes:
Klopt het dat het geluid bij een buizenversterker beter wordt wanneer de volumeknop omhoog wordt gedraaid (dus: helemaal open = beste sound).
Want als dat zo is heeft dit consequenties voor de output. Mijn cube30 (30W) gaat meestal niet verder dan 1 kwart open, wat betekent dat ik met een 15W buizen-amp zeker hard genoeg ga (?).
Laatst zag ik in de 'Gitarist' Bad Cat versterkertjes staan (5W en 30W, met hi/lo schakelaar), maar ik heb echt geen idee waar deze worden verkocht, want die laatste zou een serieuze optie zijn vanwege die output schakelaar...

Kan iemand me een versterker aanbevelen, want bij marshall zitten de hoge output modellen vol met buizen, en de kleintjes zijn allemaal solid state. Bij fender zou de blues kunior de enige optie zijn, maar die kost al gauw 550 euro...

BLOK182
20 april 2004, 11:45
Badcat is verschrikkelijk duur, zo'n 5 watt miniding kost je al snel 7-800 euro, laat staan een leuke 15 watter :wink: Een Laney LC15 is misschien wel wat voor je, of een Fender pro junior ofzo.

BartL
20 april 2004, 11:47
Ik heb een Marshall dsl 201. 20 watt buizencombo. Master volume staat thuis MAXIMAAL(!!!) op 3 / 10. De volume's van de kanalen staan dan nog niet half open. Dit is dus al hard zat. Als je hem alleen thuis gebruikt kan je idd het beste zoeken naar een buizencombo met 10 watt of minder (ALS je hem per see voluit wil zetten). Je er wel rekening mee houden dat je een goede speaker hebt :) Een 8" poepspeaker schiet niet op natuurlijk.

birt
20 april 2004, 11:54
of koop een zvex nanohead (kost op dit moment 400 dollar) en laat ons ook eens weten hoe het ding irl is :wink:

Jeroenvanhulsteijn
20 april 2004, 12:00
Hughes and Kettner heeft in het verleden buizenversterkertjes van 1 watt gemaakt. De crunchmaster bluesmaster en metalmaster. Kun je ook op zoek naar gaan.

pimmetje
20 april 2004, 12:26
Ouwe buizenradio zoeken die in nog redelijke staat verkeert. Die kan je soms echt voor bijna niks ophalen. Je zal misschien 2 buisjes moeten vervangen en er een leuk speakertje bij moeten kopen (wat 2eHands ook niet de hoofdprijs hoeft te kosten). Dan nog 10 euro voor een plankje multiplex, wat lijm en wat schroeven... oud stuk gordijn als speakerdoek :D.

Met een beetje zoekwerk en geluk kan je voor zo'n 100euro plus wat simpel knutselwerk nog wel een geinig laag vermogen speeltje hebben.

Phyrexian
20 april 2004, 12:58
Ik heb een tijdje terug ook wat zitten kijken naar kleine buizenversterkers voor een niet al te groot budget.

Enkele opties:
- epiphone galaxie 10 - all tube, 10 watt versterker (nog nergens gevonden)
- traynor ycv20 - 20 watt all tube amp (nog nergens gevonden)
- zvex nano head + cab
- hughes and kettner cream machine + cab - 1 watt of zoiets
- ...

hoofd
20 april 2004, 13:05
www.madamp.biz, daar ga ik voor :).

john.3001
20 april 2004, 13:08
Die galaxie heeft geen reverb en dat vind ik toch wel een minpunt. Wat moet dat ding trouwens kosten, eurotje of 200 ofzo?

john.3001
20 april 2004, 13:11
www.madamp.biz, daar ga ik voor :).

wanneer ik ergens met m'n handjes aanzit gaat het meestal kapot, dus ik heb het niet zo op bouwpakketten...

riesj
20 april 2004, 13:39
Hoi,

Ik weet natuurlijk niet hoe goed je huis geïsoleerd is, of dat de buren je muziek waarderen, maar ga er maar van uit dat je een attenuator nodig hebt als je eindbuisoversturing wilt.

Die attenuator hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn. Zo zou je een L-pad kunnen aanshaffen (zoekfunctie), deze zijn bij de elektroboer te koop. Let wel op dat je een voor jouw buizenamp geschikte koopt. Anders doet het pijn in je portemonee.
Wil je iets meer kwaliteit, zou ik voor een Weber Minimass gaan, kost wat meer (zie zijn website), maar dan heb je ook wat :D . Zelf heb ik een LC15R met een Minimass en ben er erg tevreden over. Ik heb ook in mijn overweging tot aanschaf van een buizenamp de kosten van attenuator meegenomen.

Om je een idee te geven van mijn settings: de Laney begint (bij mijn gitaar) te oversturen bij stand 4 en ik heb de Minimass vervolgens op stand 2 vd 10 staan (Nu woon ik ook in een slecht geïsoleerd huis.
Komt bij, dat zonder buren en zonder attenuator ik het in mijn kleine kamer ook niet (lang) uithoud als ik eindbuisoversturing wil.

Groetjes,

john.3001
20 april 2004, 16:10
Dus zo'n attenuator is zeg maar een soort van volumeknop waarmee ik de output kan regelen? (ja sorry, maar ik ben dus echt een versterkernOOb :???: ). Isolatie valt bij mij thuis wel mee (ik heb ook een drumstel waar ik gewoon met brushes op kan spelen zonder dat de buren klagen... ten minste, niet vaak :lol: ). Is zeker handige informatie om in m'n achterhoofd te houden als ik ga shoppen, bedankt (allemaal)...

Sambal
20 april 2004, 17:15
Ik heb thuis een roland cube30 staan, maar wil graag een klein buizenversterkertje erbij nemen, liefst niet al te duur (+/- 300 euro).


Hoi,

Ik ga ook elektrische gitaar spelen als ik geplaatst kan worden op de plaatselijke muziekschool en ik zat te twijfelen tussen een cube30 of een kleine buizenbakje als oefenamp (met buren die dus wel gaan zeiken).

Moet ik dan voor een klein buizenbakje gaan of voor die Cube30?

BartL
20 april 2004, 17:44
Als jij een klein buizenbakje kan betalen, zou ik dat doen. :)

Les Paul
23 april 2004, 08:53
www.madamp.biz, daar ga ik voor :).

Heeft er al iemand ervaring hiermee? Hoe klinkt ie?
Lijkt me leuk spul.

birt
23 april 2004, 10:50
www.madamp.biz, daar ga ik voor :).

Heeft er al iemand ervaring hiermee? Hoe klinkt ie?
Lijkt me leuk spul.`

lijkt mij ook voor het geld van een boutique pedaaltje :)