PDA

View Full Version : Plectrum-sound met vingers



Bastijn
19 april 2004, 18:19
Wat betrefd geluid ben ik nog echt een groentje. Met mn highmid en mn lowmid op mijn voxcombo doe ik amper iets, alleen de treble en bass gebruik ik af en toe. En daarom vroeg ik mij af of ik door mn sound aan te passen het 'plectrum' geluid met mijn vingers kan evenaren. Aangezien ik op mijn bassen met mijn vingers en veel doffer en mindere interressant geluid krijg, dan wanneer ik ze met een plectrum bespeel.
Heeft iemand een idee hoe je je sound so kan tweaken dat je bas precies zo klinkt alsof je met plectrum speelt?
Gewoon mét plectrum spelen vind ik een stuk oncomfortabeler.

bassopotmus
19 april 2004, 18:34
je geeft al antwoord op je eigen vraag, precies zo tweaken, zodat er een plectrum sound uitkomt, dat gaat wel, maar alleen met een plectrum. simple as that.

emielow
19 april 2004, 19:22
meer treble drin draaien? en met je nagels spelen? dus net alsop een elek. gitaar, maar dan hej je poten binnen de korste keren kapot

lcvanderhelm
19 april 2004, 19:33
Zo dicht mogelijk bij de brug aanslaan en in het begin over de pijngrens heengaan om een harde eeltlaag te kweken.Hierdoor krijg je een korte maar duidelijke toon met veel midhoog wat veel weg heeft van een plektrumaanslag,maar muzikaler klinkt.DUs rammen met die vingers.

MuNKeY
19 april 2004, 22:50
veel mids , veel treble en bass anders instellen als je met meerdere mensen speelt (ligt dus aan hoe zwaar de gitaar(en) klinken)

zware gitaren heb je geen zware bas bij nodig

MuNKeY
19 april 2004, 22:51
veel mids , veel treble en bass anders instellen als je met meerdere mensen speelt (ligt dus aan hoe zwaar de gitaar(en) klinken)

zware gitaren heb je geen zware bas bij nodig

Easy Rider
19 april 2004, 23:14
Zo dicht mogelijk bij de brug aanslaan en in het begin over de pijngrens heengaan om een harde eeltlaag te kweken.Hierdoor krijg je een korte maar duidelijke toon met veel midhoog wat veel weg heeft van een plektrumaanslag,maar muzikaler klinkt.DUs rammen met die vingers.

Yeps, in een woord: Flea.
Nou ja, niet op alle nummers dan, maar hij gebruikt die schelle plectrum-achtige sound wel erg vaak.
Let op: ik zeg 'plectrum-achtig', om basso even bij te vallen: dat is nog steeds niet precies de plectrum-sound, daar heb je toch echt een plectrum voor nodig.
Kan je best aan wennen, niet zeuren maar spelen! ;)

EZ

Venomer
20 april 2004, 09:41
...niet zeuren maar spelen!


Juist! Mag ik dat als tagline overnemen? :)

Bastijn
20 april 2004, 12:24
Zo dicht mogelijk bij de brug aanslaan en in het begin over de pijngrens heengaan om een harde eeltlaag te kweken.Hierdoor krijg je een korte maar duidelijke toon met veel midhoog wat veel weg heeft van een plektrumaanslag,maar muzikaler klinkt.DUs rammen met die vingers.

die eeltlaag is al alom aanwezig, en bij de brug spelen geeft inderdaad veel meer het geluid dat ik zoek, helaas is het niet op alle bassen mogelijk om laag bij de brug te spelen. bijvoorbeeld op mn EB0 is dat tamelijk lastig, zo zonder brugelement (waar ik mn vingers dan graag op leg) maar bij mn jazz is dat wel te doen.

maar ik hoorde veel mids en treble, dat betekend dus ook minder bas?? naja ik ga wel gewoon net zo lang aan die knoppen draaien totdat de sound me bevalt....fuck it

THW
20 april 2004, 21:04
nagels laten groeien en daar mee spelen
meer manieren ken ik niet

MuNKeY
20 april 2004, 23:14
maar ik hoorde veel mids en treble, dat betekend dus ook minder bas?? naja ik ga wel gewoon net zo lang aan die knoppen draaien totdat de sound me bevalt....fuck it

jep , minder bas , als ik "het plectrum geluid" wil horen door mn vingers (dus zonder plectrum :P ) , dan draai ik mn mid en treble bijna vol open , en bas half open

MuNKeY
20 april 2004, 23:14
maar ik hoorde veel mids en treble, dat betekend dus ook minder bas?? naja ik ga wel gewoon net zo lang aan die knoppen draaien totdat de sound me bevalt....fuck it

jep , minder bas , als ik "het plectrum geluid" wil horen door mn vingers (dus zonder plectrum :P ) , dan draai ik mn mid en treble bijna vol open , en bas half open

Bastijn
22 april 2004, 20:46
maar ik hoorde veel mids en treble, dat betekend dus ook minder bas?? naja ik ga wel gewoon net zo lang aan die knoppen draaien totdat de sound me bevalt....fuck it

jep , minder bas , als ik "het plectrum geluid" wil horen door mn vingers (dus zonder plectrum :P ) , dan draai ik mn mid en treble bijna vol open , en bas half open

thanx munkey! met mn treble, highmid, en lowmid op 3kwart open, en mn bass op 40% open, heb ik precies het geluid wat ik zoek.
nogmaals bedankt.

Easy Rider
23 april 2004, 21:41
Juist! Mag ik dat als tagline overnemen? :)

Tuurlijk! :D

EZ