PDA

View Full Version : Eerste keer buizen vervangen .... tips?



Theije
19 april 2004, 17:23
Test

Theije
19 april 2004, 17:24
Jaajaa k ga voor het eerst zelf me buizen vervangen, en omdat k dit nog nooit gedaan heb vroeg ik me af of er nog tips en trics zijn.
T ziet er vrij simpel uit gewoon die dingen er in drukken :) maar toch.

Nielsje
19 april 2004, 17:57
pre amp buizen of eindbuizen?

andy
19 april 2004, 22:48
Ik weet niet wat voor een amp het is, maar idd gewoon er uithalen en nieuwe er instoppen. Sommige amps hebben van die kapjes, die moet je dan wel even opzij schuiven. :wink:
Heb je wel passende buizen?? Ik bedoel een gematchte set??

nicoverduin
19 april 2004, 23:33
Afhankelijk van welke versterker, welke buizen (eind of voorversterker) moet er evt. gebiased worden. We hebben dus meer info nodig. als je niet "gehinderd word door kennis" dan extra aandacht voor de hoge spanningen van binnen en hoe je moet biassen.
Je kan door fouten je versterker naar de knoppen helpen. En dan voldoe je tenminste aan de regel dat goedkoop duurkoop is geworden.
Veel leveranciers/techneuten biassen gratis als je bij hun de buizen koopt (geloof ik; ik in ieder geval wel).
Groetjes,
Nico

andy
19 april 2004, 23:42
Die van mij iig ook. Volgens mij heb ik Theije daar ooit wel eens het adres van gegeven.

BartL
19 april 2004, 23:49
Ik kan alleen uit zijn profiel opmaken dat hij een H&K top heeft.

Theije
20 april 2004, 03:13
Het gaat om de eindbuizen van een Hughes and Kettner Tube top, ik heb idd een gematched setje EL34 Svetlana's hier liggen
Het was trouwens niet zo dat de vorige buizen doorgebrand of versleten waren ofzo maar ze waren tijdens transport gesneuveld.

andy
20 april 2004, 10:35
Tijd voor een flightcase????? :wink:

Theije
20 april 2004, 15:01
Hahaha ja dat zou wel een goed idee zijn denk ik :)

Theije
21 april 2004, 01:30
Hmm owkeej nou het is allemaal gelukt alleen nu is er één probleempje .... De svetlana buizen zijn net even langer dan de JJ buizen die er eerst in zaten en nu wil het roostertje er achter niet meer op :S
Maar goed het werkt verder allemaal prima.

Antal
21 april 2004, 14:20
Heb je die buizen er nou gewoon ingeflikkerd zonder te biassen????

andy
21 april 2004, 15:01
Hmm owkeej nou het is allemaal gelukt alleen nu is er één probleempje .... De svetlana buizen zijn net even langer dan de JJ buizen die er eerst in zaten en nu wil het roostertje er achter niet meer op :S


Stukje afzagen??? :razz:

BartL
21 april 2004, 16:00
Heb je die buizen er nou gewoon ingeflikkerd zonder te biassen????
Oow jee.... :o


Wat gebeurt er dan eigenlijk op den duur? Gaan je buizen eraan, of de hele versterker als je niet laat biassen? :-D

nicoverduin
21 april 2004, 16:35
't kan vriezen 't kan dooien. M.a.w. het kan goed gaan. Dus dat hij of goed of te koud staat ingesteld. Het kan ook zo zijn dat de nieuwe buizen een andere instelling nodig hebben (nu te heet). In het ergste geval:
- buizen beginnen rood te gloeien
- dan kunnen ze sluiting veroorzaken
- dan kan de eindtrafo eraan gaan
- dan kan de voeding eraan gaan
- Maar je hebt wel de bias kosten uitgespaard!! :-D
Maar 't kan ook meevallen :-D :???: :-D

Quink
21 april 2004, 22:41
Als je buizen vervangt door nieuwe van hetzelfde type, moet er dan ook gebiasd worden? :???:

nicoverduin
21 april 2004, 22:53
Alleen de Groove Tubes met hun subnummering niet. Zelfde subnummer is vergelijkbare ruststroom. Zelfde merk zegt niks. Als ze allemaal het zelfde waren, dan hoefde je ze ook niet te matchen. Matchen betekent o.a. zelfde ruststroom (er zijn meer parameters).
Echter de ruststroom kan best nog wel eens varieren. Dus moet er gebiased worden.
Nico

Quink
21 april 2004, 23:03
Echter de ruststroom kan best nog wel eens varieren. Dus moet er gebiased worden.

Maar is dat ook nog van de versterker afhankelijk? Bv. op de website van Soldano staat bij de FAQ als antwoord op de vraag of er gebiased dient te worden: most often the question to this is no. If you're buying stock tubes there won't be any problem. :???:

BartL
21 april 2004, 23:22
Ik weet niet. Ik weet slechts dat je EL84 (gelukkig) niet hoeft te biassen :)

nicoverduin
22 april 2004, 08:03
Ik weet niet. Ik weet slechts dat je EL84 (gelukkig) niet hoeft te biassen :)
Ligt eraan hoe ze ingesteld zijn. Als de buizen erg "heet" zijn ingesteld kan het best wel eens gebeuren dat met goedkopere buizen biassen nodig is. Of het nou fixed Bias of kathode biased is.
Nico

BartL
22 april 2004, 11:15
In EL84 zit auto-bias.

nicoverduin
22 april 2004, 17:52
tuurlijk :-D :-D :-D