PDA

View Full Version : Selmer



Toaster
19 april 2004, 16:44
He hoe zit het met het merk Selmer en hoeveel zijn die dingen eigenlijk waard???

Al
19 april 2004, 17:33
Hier kan je een hoop vinden.

http://users.argonet.co.uk/users/steverussell/gallery/gallery3/selm.html

Ebay is meestal wel een redelijke indicatie wat het waard is.

Al

Toaster
19 april 2004, 21:48
Ik heb namelijk vanmiddag een Selmer gekocht... :cool:


Het is een Treble n Bass MKII.

De top is zoals op deze foto (Thnx Al)
http://users.argonet.co.uk/users/steverussell/gallery/gallery3/gallery6/gallery7/gallery8/tnb1.jpeg

En het bij behorende speakercabinet is de achterste zilveren op deze foto:
http://users.argonet.co.uk/users/steverussell/gallery/gallery3/grp.jpeg

Ik heb alleen het speakercabinet opengehad en de speakers bekeken...

Het waren blauwe Goodman speakers made in England
30 watt en in goede staat.
10 ohm

Met de top is iets raars aan de hand. Er zitten 2 el 34 Philips buizen in.

Maar er is ook nog plaats voor een 3e buis... Zo te zien op de Selmer site moet hier een GZ 34 zitten????
Nog nooit van gehoord...

Hij klinkt als een klok overigens...

Heel erg laag en heel erg hoog... Echte bleus.

Het is een top die is gemaakt voor zowel bas als gitaar. Ik speel tot nu toe het liefst over het baskanaal. Het gitaar kanaal is meer voor country.

Ik zal binnenkort eens foto's posten van de binnenkant.


P.S. De tolex van het cabinet is in hele slechte staat. Daar moet eens iets aan gaan gebeuren. De top ziet er "lekker" vintage versleten uit. Dat laat ik denk ik zo...

svokke
19 april 2004, 22:12
Ik heb ook 'n selmer,die van mij is een zenith 100 . Althans een overblijfsel ervan. Tolex zit er niet meer aan, logo's ook verdwenen en was slecht gemod. Origineel circuit was gedeeltelijk verdwenen maar dat heb ik gereconstrueerd.
Ik ga geen commentaar geven over de sound van mijn versterker, want ik weet niet of het schema dat ik gebruikt heb klopt. Een componentje meer of minder kan de toon aardig beïnvloeden.
Hier zijn enkele foto's van de mijne: http://photos.yahoo.com/svokke
De GZ34 buis die in je versterker moet is een gelijkrichtlamp. In jouw versterker is die vervangen door een silicium diode gelijkrichter. Eventueel kun je dit (laten) ongedaan maken.
Laat zo vlug mogelijk foto's zien!!!

andy
19 april 2004, 22:42
Ik heb een Selmer top in de kast van de repetitieruimte staan, niet van mij, maar van mijn bassende ex vriendin. Volgens mij is het dezelfde als Toaster heeft, maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Er zitten iig 2 Philips EL 34 buizen in. Ik heb er zelf een keer over gespeeld, maar ik kon niet enthousiast worden van het geluid dat het ding produceerde. Maar misschien lag dat wel aan de oude buizen. Maar wat ik hoorde was dat de Selmer niet echt ballen had. Maar dat zal persoonlijk zijn, want mijn ex vindt het wel een geweldige (bas) amp.

nicoverduin
19 april 2004, 23:25
Ik heb maandje of twee terug nog een Treble 'n Bass 50 watt onder handen gehad. Moest helemaal gereviseed worden. Daar was die 3e buis inderdaad een GZ34. Als hij er niet meer inzit, dan heeft de vorige eigenaar er vermoedelijk diodes in gezet. Dus niet zomaar een GZ34 inzetten!!
Ik vond dat ie best een aardig geluid had. Enne het belangrijkste... De klant was zeer tevreden (heeft ie ook naar de Selmer site in de UK gecommuniceerd).
Nico

Toaster
20 april 2004, 08:45
Die goodman speakers kan ik daar ook mijn Koch op aansluiten??? Ik bedoel trekken die oude speakers wel het moderne gain?

De versterker zelf is volgens de laatste eigenaar niet meer gebruikt sinds 1985.

Ik heb helaas geen digitale camera en geen webspace... Dus het kan nog wel een weekje duren voordat er iets op het net komt.

Toaster
22 april 2004, 09:45
Ik heb maandje of twee terug nog een Treble 'n Bass 50 watt onder handen gehad. Moest helemaal gereviseed worden. Daar was die 3e buis inderdaad een GZ34. Als hij er niet meer inzit, dan heeft de vorige eigenaar er vermoedelijk diodes in gezet. Dus niet zomaar een GZ34 inzetten!!
Ik vond dat ie best een aardig geluid had. Enne het belangrijkste... De klant was zeer tevreden (heeft ie ook naar de Selmer site in de UK gecommuniceerd).
Nico

He Nico,

Wat moest er allemaal gedaan worden aan die Selmer?? Ik heb hem nog steeds niet opengemaakt dus ik weet nog niet hoe het er uitziet.
Maar is het een beetje een makkelijke versterker om aan te klussen???

Er zit op kanaal 3 en 4 wel een irritante brom/lage buzz weten jullie wat dat is???

nicoverduin
22 april 2004, 17:50
In die treble 'n Bass het volgende gedaan:
- Buizen vernieuwd
- Elco's vervangen. voor een beker elko (3 elco's erin) onder in het chassis een alternatieve oplossing gemaakt
- Lampje gerepareerd
- potmeters vervangen
- Wat rotte bedrading van de luidspreker trafo vervangen (zat nu in elkaar met PVC installatie draad)
- schakelaar vervangen (hij was afgebroken)
- paar verlopen weerstanden
- een koppel kondensator vervangen

De brom/buzz kan ook veroorzaakt worden doordat de buizen niet echt in balans zijn (gematched). Veel kun je er niet aan doen.

Dus ik zou hem eerst reviseren en dan kijken of je nog steeds die brom hebt.

Nico