PDA

View Full Version : Witte binding langs F-gaten



prs
18 april 2004, 21:05
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om een witte binding (heet dat zo?), in iedergeval een wit lijntje (laat ik het maar gemakshalve zo noemen) ,langs de F-gaten van een archtop te laten maken? Is dit gespoten, of is dit een soort van plastic omhulsel?
Enig idee wie dat kan maken?
Groeten.

ben???
18 april 2004, 21:11
een binding is dus een lijntje dat in een andere kleur dan de rest van de body gespoten is.wat jij wilt is best te doen. wil je het zelf doen of laten doen?

wietse
18 april 2004, 21:23
een binding is dus een lijntje dat in een andere kleur dan de rest van de body gespoten is.wat jij wilt is best te doen. wil je het zelf doen of laten doen?
zo kan je het bezien maar meestal is dit niet het geval , dan is het een rand die er in een andere kleur is ingelegd vaak van een kunststof , bij gibson wordt deze na het spuiten weer schoongekrabd .

ben???
18 april 2004, 21:27
kan ook.
las een tijdje geleden op t jacksonforum dat iemand zo bevels op een rr had gespoten... gewoon een paar lagen tape om e rand die je wilt spuiten en dan verven.

Swan
18 april 2004, 21:58
bevels zijn dan ook wat anders dan bindings.

ben???
18 april 2004, 22:00
maar je kan wel hetzelfde doen: gewoon tape langs de zijkanten van die gaatjes en een likje verf er over heen

prs
18 april 2004, 22:12
volgens mij is het ook inderdaad van kunsstof, maar spuiten zou ook een optie kunnen zijn. Als ik dit ooit zou willen doen zou ik dit niet zelf doen, maar dit naar een gitaarbouwer brengen.
Is een binding met kunststof maken moeilijk? En hoe wordt dat dan ingelegd?

prs
18 april 2004, 22:12
volgens mij is het ook inderdaad van kunststof, maar spuiten zou ook een optie kunnen zijn. Als ik dit ooit zou willen doen zou ik dit niet zelf doen, maar dit naar een gitaarbouwer brengen.
Is een binding met kunststof maken moeilijk? En hoe wordt dat dan ingelegd?

Funkblaster
18 april 2004, 22:38
ik denk dat je ff moet wachten tot fred dons weer op dit forum komt, hij maakt denk ik ook wel bindingen en zal er ongetwijfeld veel verstand van hebben

fred dons
19 april 2004, 08:22
tis om het netjes te zeggen, een tering karwij :D

het wordt inderdaad met een kuntstof strip (+/- 5 mm hoog) "bekleed"
en om het achteraf te doen is echt een crime omdat je nergens goed bij kan,

het kunststof is niet echt flexibel en je moet het dus terwijl de lijmt
droogt, het spul tegen de rand aanhouden. Als het alleen om de body moet is dat met elastiek of plakband goed te doen maar in een F gat is dat gewoon lastiger
je kunt het ook spuiten, alleen zal je dan zien dat de meeste witte lakken
niet goed hechten op bestaande lak, wat weer betekend dat je waarschijnlijk je hele top opnieuw moet lakken om te voorkomen dat het wit losbladdert van het f gat

sterkte :wink:

Gretsch6120
19 april 2004, 13:51
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Ik heb een gretsch hotrod die geen binding langs de f-gaten heeft. Nu heb ik een keer geprobeerd met een zilveren marker randjes rond de f-gaten te tekenen en dit zag er errrug tof uit (van veraf dan) dichtbij zag het er niet uit omdat ik geen vaste hand heb.
Tevens was dit niet permanent, en met een zweethand had je het er zo weer vanaf geveegd.
Is er echt geen manier om dit low-budget permanent te doen?

groet, Len

Kjiratsiekoedel
19 april 2004, 14:36
-die vaste hand is op te lossen door hem eerst af te tapen met van dat papiertape
-permanent kleurtje zal je gewoon moeten kopen denk ik. ALs hij gelakt is helpt het misschien om het oppervlak wat op te ruwen voor een betere hechting

fred dons
19 april 2004, 15:18
je kunt het proberen met van die verfstifften om beschadiginkjes in
ja autolak te repareren maar meestal duurt het erg lang voor dat droog is en is het ook moeilijk om de verf precies te doseren

afplakken is in ieder geval een minimum vereiste om het netjes te krijgen

wietse
19 april 2004, 17:10
modelbouw verf in van die kleine potjes , zo'n autolak stift kan ook prima maar dan gewoon een normaal penseeltje gebruiken niet die die erbij zit.
van te voren het daar goed ontvetten en lichtjes opruwen dan moet het wel houden.

Gretsch6120
19 april 2004, 20:18
okee, afplakken dus.
maar..... hoe krijg ik de vorm van het f-gat precies uitgesneden? (of is dit een stomme vraag?) tips zijn welkom

ben???
19 april 2004, 20:23
leg een vel papier over t gat, ga er overheen met een potlood en dan krijg je een afdruk van t gat (geen idee of t lukt, is zomaar een suggestie)

Sir Peckerkäse
19 april 2004, 20:24
ik heb ook een vraag

is het makkelijk om op een LP er F gaten(met binding) op te schilderen?
alleen een binding dan want mijn gitaar is al zwart

Kjiratsiekoedel
19 april 2004, 20:33
ik heb ook een vraag

is het makkelijk om op een LP er F gaten(met binding) op te schilderen?
alleen een binding dan want mijn gitaar is al zwart

ja, kwestie van mooi sjabloontje maken

Sir Peckerkäse
19 april 2004, 20:57
ik heb ook een vraag

is het makkelijk om op een LP er F gaten(met binding) op te schilderen?
alleen een binding dan want mijn gitaar is al zwart

ja, kwestie van mooi sjabloontje maken

autolak?