PDA

View Full Version : Powerchords?



Dimster
18 april 2004, 01:28
Hallo,

Ik ben nog niet erg lang bezig met gitaarspelen, en ben dus powerchords aan het leren. Ik heb alleen een probleem, telkens als ik aansla, volgt er altijd een irritante zoem... dat heb ik alleen bij deze akkoorden...

Iemand een idee wat dit is, en hoe ik dit op kan lossen?

bartkruizenga
19 april 2004, 07:12
die zoem, dat kan verschillende dingen zijn:

1 je dempt de rest van de snaren (de snaren waar je geen toon uit wil hebben) niet goed af. als je bijvoorbeeld ergens op de A (de 2e snaar) speelt, dan moet je alle tonen van de E snaar ( de 1e snaar) afdempen. dit doe je met je wijsvinger, deze zet je tegen de snaar aan. het vergt wat oefening, maar je raakt er wel aan gewend.

2 je drukt niet hard genoeg. veel mensen die beginnen drukken de snaren niet hard genoeg in. door oefening zal dit langzaam wennen, en zul je er stevige tonen uit krijgen...

in beiden gevallen is het dus een kwestie van oefenen.

bart

abbys
21 april 2004, 21:45
nu het toch over powerchords gaat, meestal zie ik bv op tv rockers powerchords spelen, volop slagend zonder op de snaren te letten, maar hun akkoordhand zet gewoon het chord en ze doen niks om te muten, zeker niet met hun slaghand, en ook niet met de akkoordhand, hoe doen die dat nou?

Set Wenker
21 april 2004, 22:28
Waarschijnlijk gewoon met de wijsvinger van hun frethand. Basnoot vol fretten en de onderste snaren met die vinger muten. Dan kun je gewoon vol aanslaan.

bartkruizenga
24 april 2004, 22:22
dat afdempen kan je neit goed zien inderdaad...

als je er gewoon in oefent gaat het automatisch...
het geeft ook helemaal geen afgedempt geluid, maar de "akkoorden" hand dempt gewoon onbewust de snaren af, die je niet moet hebben

bart

Super Slinky
25 april 2004, 10:09
nu het toch over powerchords gaat, meestal zie ik bv op tv rockers powerchords spelen, volop slagend zonder op de snaren te letten, maar hun akkoordhand zet gewoon het chord en ze doen niks om te muten, zeker niet met hun slaghand, en ook niet met de akkoordhand, hoe doen die dat nou?

Bedenk ook dat alles wat je op TV ziet niet de waarheid is :wink:

Als je een clip opneemt heb je een perfecte studio opname achter de hand en hoef je voor de camera niks live te spelen.

Verder verdwijnen live trouwens veel bijgeluiden in het totaal geweld van de hele band. Soomige gitaristen maken juist handig gebruik van bijgeluiden als feedback en dergelijke. Jimmy Hendrix bijvoorbeeld.