PDA

View Full Version : Hoe vind ik zelf de noten bij een stukje muziek??



Anno 1985
28 maart 2002, 22:37
Ik heb eens naar de grolsch reclame "je hebt janken en janken" geluisterd en wou de muziek zelf uitzoeken... maar dat was toch ietsje lastiger als ik dacht. (heb namelijk pas 6 jaar les)... Kan iemand mij wat informatie geven over hoe ik moet beginnen met zoiets uit te zoeken?? Het stuk is wel electrisch en ik speel acoestisch, is dat een probleem?

Anno 1985

mr. Marc
29 maart 2002, 10:19
Neem het stukje op op een bandje en deel het (in gedachte) op in stukjes (licks). Dan is het een kwestie van de stukjes één voor één uitzoeken. Zorg dat je zo'n stukje helemaal in je hoofd mee kan zingen, dus veel terugspoelen.

Als je op een gitaar met nylon snaren speelt zal het lastig worden, vooral met opdrukken van snaren.

moretel
2 april 2002, 11:45
Ik neem dat soort solos op op de computer en studeer dan lickje voor lickje in.
Je kan er ook een cd van branden en stukjes herhalen. Als je het op video opneemt kun je het via je PC ook opnemen.
Kortom erg makkelijk tegenwoordig, vroeger moest je elke keer de naald van de lp halen met soms desastreuze gevolgen voor de groeven.

AllodoX
7 april 2002, 17:01
of je gaat 't op de moeilijke manier doen.. in je computer frotten en dan aan de hand van de frequenties de noten achterhalen..

werkt prima.. kost alleen veel gedult :smile:

Ic3gl0vE
13 april 2002, 21:15
of je zorgt dat je 't op MP3 hebt... dan download je de winamp plug-in Pacemaker (bij http://www.winamp.com) en dan kan je het nummer op halve snelheid afspelen :smile:

freddynl
18 april 2002, 23:59
Jullie doen veel te moeilijk.
Midi bestandje ophalen en laden in een sequencer op je pc!
En oila daar zijn gelijk de nootjes!

mm...
Je moet natuurlijk wel het midi bestand kunnen vinden, maar doorgaans lukt dit wel.

Anno 1985
19 april 2002, 08:06
Wat is eigelijk een sequencer??.. een programma'tje die automatisch de nooten opschrijft ofzo??.. Maar waar kan ik zoiets downloaden dan?

Op 2002-04-18 23:59, schreef freddynl:
Jullie doen veel te moeilijk.
Midi bestandje ophalen en laden in een sequencer op je pc!
En oila daar zijn gelijk de nootjes!

mm...
Je moet natuurlijk wel het midi bestand kunnen vinden, maar doorgaans lukt dit wel.

freddynl
20 april 2002, 00:12
Wat is eigelijk een sequencer??.. een programma'tje die automatisch de nooten opschrijft ofzo??.. Maar waar kan ik zoiets downloaden dan?

------

Tja, een sequencer is heel wat meer dan alleen software wat digitale informatie omzet in notenschrift.
Maar dit is o.a. wat een sequencer programma kan, je kunt ook een score programma hiervoor gebruiken.
Het zou iets te ver voeren om allemaal op te schrijven wat dit soort software kan en doet.
Al deze info is n.l. op internet aanwezig.
Dus even wat voorbeelden en bij de meeste kun je demo's downloaden;
En indien je geinteresseerd bent in dit soort software is het belangrijk wat basis kennis op te doen over midi.


sequencer software;
1. cakewalk/sonar
2. cubasis
3. logic audio

score software;
1. finale
2. sybelius

Ik heb geen links bij de hand, maar elke zoekaktie via bijvoorbeeld google met als key woord bovenstaande software brengt je exact waar je zijn moet..

Fred

Wbremer
12 juni 2002, 20:37
Tjonge wat doen jullie moeilijk: gewoon het nummer opnemen (cassette of minidsk) en meespelen met de gitaar. Bepaalde stukken even op Repeat A-B en dan moet het toch echt te doen zijn. Gewoon even de grondtoon opzoeken, akkoorden meespelen: klaar. In je kompjoeter stoppen..... Lekker ingewikkeld doen.... als 't makkelijk kan. Zo doe ik 't al jaren en zal het nog wel even zo blijven doen......

doperwt
12 juni 2002, 21:17
Op 2002-06-12 20:37, schreef Wbremer:
Tjonge wat doen jullie moeilijk: gewoon het nummer opnemen (cassette of minidsk) en meespelen met de gitaar. Bepaalde stukken even op Repeat A-B en dan moet het toch echt te doen zijn. Gewoon even de grondtoon opzoeken, akkoorden meespelen: klaar. In je kompjoeter stoppen..... Lekker ingewikkeld doen.... als 't makkelijk kan. Zo doe ik 't al jaren en zal het nog wel even zo blijven doen......


Je moet natuurlijk de kwaliteiten bezitten om elke noot te kunnen horen en verstaan. Ik kan dat in elk geval (nog) niet.

En dan ff over die midi....dit zijn toch meestal die afschuwelijke muziekjes gepeeld door een keyboard or something?

The Edge
13 juni 2002, 09:55
Midi slecht klinken welnee valt wel mee, in de meeste computers zitten tegenwoordig best goede midi presents en bijvoorbeeld een drumstel en een bas klinken ook gewoon als een bas gitaar en een drumstel.

Ic3gl0vE
19 juni 2002, 15:04
Op 2002-06-13 09:55, schreef The Edge:
Midi slecht klinken welnee valt wel mee, in de meeste computers zitten tegenwoordig best goede midi presents en bijvoorbeeld een drumstel en een bas klinken ook gewoon als een bas gitaar en een drumstel.


sluit je keyboard/synth aan op je computer en dan lijkt het echt op een bas of drum :smile:
moet je wel een redelijke toetsenplank hebben hè

Crimson
24 juni 2002, 11:30
Midi's zijn niet specifiek liedjes. Het zijn bestanden die eigenlijk zijn gemaakt voor muzikanten. Zodat ze zonder band kunnen horen hoe het gaat klinken en waar de noten moeten. De meesten programma's werken ook gewoon met noten. Er staan dus verwijzingen naar noten in die het afspeel programma od keyboard kan lezen.

Een van de beste spelers is WinGroove. Ik weet geen link, maar deze produceert het beste geluid.

Voor editen kun je misschien TablEdit gebruiken. Deze laat ook gelijk tablaturen zien. je vind deze op http://www.tabledit.com

Echoes
24 juni 2002, 12:56
ik heb pas 6 jaar les?

nou dan wordt het toch wel wat dat je na 6 jaar spelen je gehoor beetje heb getraint toch?!

MADdie86
8 augustus 2002, 13:43
Ik speel pas iets van 2 jaar gitaar en ben bezig met dingen van Vai zelfs te tabben (lukt niet altijd maar ik doe mijn best.)
En als nummers te moeilijk zijn gebruik ik http://www.tabledit.com is een goede MIDI sequenser en zet het ook nog eens in TAB om.
Maar als ik een stuk tab dan heb ik de Muziek in mijn kop en probeer ik het na te spelen. Zonder Muziek er bij !!! en dan speel ik later sneller met de muziek mee.

Meestal heb ik het dan te laag op gehoor gedaan, en te langzaam maar dat kan je altijd weer "doorschuiven".