PDA

View Full Version : Voorversterkerbuisjes levensduur



Mitch
16 april 2004, 17:43
Niet van een vintage versterker, maar hier is wel de meeste technische kennis voor handen.....

Mijn R55 heeft 5 12AX7's met de volgende functies:

V1 Input buffer and tone control driver for Channel 2, and also the first preamp stage of Channel 1
V2 Tone control follower for Channel 2 and an additional gain stage for Channel 1
V3 Final stages for both channels before the mixer stage
V4 Reverb follower and the mixer stage, provides gain to the reverb pan
V5 Phase inverter driver tube for the power amp section

V4 werd pas microfoinsch en heb ik vervangen. De amp draait een jaar of 5, 6 dus dan kan er wel eens één gaan. Ik merkte laatst toch al dat hoe meer pre-amp gain ik erin draaide, hoe lelijker mijn overdriv werd, dus dacht er toch al over de boel te vervangen.
Nou is mijn vraag: gaat bijvoorbeeld een fase draaier buis langer mee dan bijv. V1 of 2 ?
(Niet uit zuinigheid hoor, pure nieuwsgierigheid)

sash
16 april 2004, 18:18
Nou is mijn antwoord als leek: ja. :)

Mitch
16 april 2004, 18:26
Hé bedankt hè, techneut ! :D
Ik kan me herinneren dat ik het een keer gelezen heb, maar zou wel graag willen weten hoe het eigenlijk zit.

nicoverduin
16 april 2004, 19:08
Volgens mij gaat de fasedraaier juist korter mee. De stroom is meestal groter omdat hij juist de eindbuizen moet aansturen.
Het is dan ook gebruikelijk de fasedraaier gelijk met de eindbuizen te vervangen.
Dat die buizen opraken kan allerlei oorzaken hebben:
- uberhaupt de kwaliteit (NOS buizen willen nog wel eens wat beter zijn)
- Hoe vaak en hoelang wordt de versterker gebruikt. M.a.w. hoeveel branduren hebben de buizen erop zitten.
- Hoe is de versterker gebruikt (2 standen: uit en voluit of op laag vermogen)
- De voorversterker buizen trekken normaliter 1 a 1,5 mA. De driver zit meestal effe hoger (5-10 mA).
NIco

Al
17 april 2004, 00:30
Volgens mij gaat de fasedraaier juist korter mee. De stroom is meestal groter omdat hij juist de eindbuizen moet aansturen.
Het is dan ook gebruikelijk de fasedraaier gelijk met de eindbuizen te vervangen.

Dit klopt niet. In het type versterkers waar we het over hebben werkt de driver niet harder dan de andere preampbuizen --> Het type van de driver stage is vrijwel identiek aan die van de anderen. De reverbdriver in Fenders (met name sf) is een ander verhaal.

Voor gedetaileerde uitleg moet hier een en ander te vinden zijn

http://www.aikenamps.com/TechInfo.htm

Al

Mitch
17 april 2004, 12:44
Bedankt mannen ! Het verschil was in ieder geval erg duidelijk; de bassiste kwam na de eerste helft van de repetite naar me toe om te vragen hoe het kon dat ik ineens duidelijker te horen was :D

Alle buisjes waren inderdaad nog de originele, Sovteks. Ik heb er nu JJ in gedaan. Het overdrive kanaal klonk stukken minder fuzzy en zowel clean als overdrive hadden meer laag. Ik moet echt de EQ weer anders gaan afstellen !