PDA

View Full Version : Theorie



sebass
28 maart 2002, 20:31
Ik ben me nu eindelijk eens goed gaan verdiepen in de theorie. Omdat ik geen les heb gehad is dit wel mijn zwakste plek. Ik speelde altijd covers zodat je zelf niet hoeft na te denken en soleren doe ik altijd over de ionische schaal. Nu weet ik er eindelijk wat meer van (echt pas een begin) en toch resten er al wat vragen.

Ik speel altijd een ionische schaal neem bijvoorbeeld C dus je gebruikt alleen de volle tonen geen mollen of kruizen. Ik neem de akkoorden die bij C horen dus: Dm, Em, F, G, Am, B7. Is het zo dat je nu gewoon altijd de ionische schaal kan spelen bij al deze akkoorden zonder dat er een toon vals klinkt? en als ik bijvoorbeeld aan het begin van de hals begin op een E dus is het dan meteen frygisch?? Het kan toch niet dat al die modellen zoals dorisch, eolisch etc. eigenlijk allemaal op de ionische schaal liggen maar op een ander punt beginnen?

Ik weet het het zijn simpele vragen maarja als ik ze niet stel kom ik nooit verder. Op het laatst gaat het toch vervelen ook al kun je dream theater, satriani, malmsteem enzo spelen, door het gebrek aan theoretische kennis kom ik niet verder dan covers en een beetje rondsuizen over de ionische scale die ik trouwens altijd op de rootnoot begin en dan vandaruit altijd in de zelfde vorm bewerk. Dit gaat toch vervelen. Hmm vreemd


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-03-28 20:31 ]</font>

sebass
28 maart 2002, 22:09
Als jullie het teveel vinden om te lezen lees dan gewoon even de middelste alinea want daar gaat het om.

dirkw83
28 maart 2002, 22:41
Ik kan je geen antwoord geven maar hoop wel dat iemand reageert want je speelt écht goed, heb ik al gehoord aan je demo.

daarom: *bump*

:smile:

Jimi Hendrix
29 maart 2002, 09:03
Het is inderdaad zo dat E frygisch uit dezelfde noten bestaat uit de majeurladder van C.
Het punt is dat die modes pas tot hun recht komen in modale muziek, muziek die als het ware in E frygisch is geschreven (Em met een verlaagde 9 (=F)). Dan krijg je de typische frygische klank.
Als een liedje gewoon in C staat en er komt es een Em akkoord voorbij dan kun je beter gewoon C blijven denken ipv E frygisch.
Bekijk anders eens een serieus harmonieleerboek (bijvoorbeeld die van Arnold Schonberg), daar heb je veel meer aan dan dat slappe gelul in gitaristenblaadjes, dat slaat theoretisch gesproken vaak nergens op, omdat de lui die in die blaadjes schrijven dr zelf ook niets van snappen, maar dat geheel terzijde.
Succes!

sebass
29 maart 2002, 12:27
Oke bedankt.

sebass
29 maart 2002, 17:37
Gebruiken ze bij spaanse liedjes ook gewoon de ionische scale? Ik wil zelf eerlijk gezegd iets anders dan een ionische scale die gaat namelijk toch een beetje vervelen, ik wil wat universeler worden. Op zich lijkt het me dan niet moeilijk om dan door te gaan op de bijvoorbeeld mixolydische scale maar wat voor akoorden moeten erbij als je het tot z'n recht wil laten komen? Ik speel zelf vaak in G ionisch dus dan zou de mixolydische scale op D beginnen toch. Maar als je de vaste akoorden bij G speelt hoor je qua scale bijna geen verschil wat kan ik hier aan doen.

Hmm er is blijkbaar nog veel dat ik moet leren maar dit zou me al een stuk op weg helpen. alvast bedankt,

sebastiaan

taylor
29 maart 2002, 22:06
het heeft eigenlijk geen zin om theorie hier neer te schrijven zonder dat je het begrijpt.

het is niet echt moeilijk maar je moet het weten qua gehoor,spel,intervallen ect.

het beste om met theorie te beginnen vind ik altijd dat je alle intervallen goed kent ook alleen op gehoor dat scheelt 1 stuk.(en ook begrijpt wat een terts of kwint of septiem ect is/doet)

dus begin daarmee en ga naar 1 goeie leraar.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: taylor op 2002-03-29 22:09 ]</font>

stefano teske
29 maart 2002, 22:14
voor solo's moet je de toonladders kennen.

voor de majeuren (C akkoord, A akkoord, B akkoord, etc.)

C D E F G A B C
1 1 1/2 1/2 1 1/2

je ziet dat onder de noten die je mag gebruiken, de toonafstand staat. dus voor de c majeur akkoord mag je dus de noten c, d, e, f, g, a, b en c gebruiken. Deze toonafstand geldt voor elke majeeur, kijk maar.

C Majeur
C D E F G A B C
1 1 1/2 1 1 1 1/2

A Majeur
A B C# D E F# G# A
1 1 1/2 1 1 1 1/2

E Majeur
E F# G# A B C# D# E
1 1 1/2 1 1 1 1/2

etc.

sebass
29 maart 2002, 22:22
Bedankt voor je reactie, dit wist ik alleen al. Ik vroeg me alleen af hoe ik de ladders die gebaseerd zijn op de ionische maar ergens anders beginnen tot hun recht kan laten komen zoals jimi hendrix al zei. Bij mixolidische ladder zijn het volgens mij de dominant 7 akoorden. De rest weet ik nog niet. De majeur schalen die weet ik wel, de mineur moet ik nog gaan doen is dat niet heel/half/heel/heel/heel/half/heel?

Jimi Hendrix
30 maart 2002, 09:21
Een manier om de modes te leren horen is dat je een basnoot opneemt en die heel lang aanhoudt, bijvoorbeeld een E.
En dan probeer je E ionissch dorisch etc
dan hoor je de sfeer van zo'n mode.

pimmetje
1 april 2002, 14:47
Eerst wil ik even terugkomen op een deel uit de openingsvraag: "Ik neem de akkoorden die bij C horen dus: Dm, Em, F, G, Am, B7. Is het zo dat je nu gewoon altijd de ionische schaal kan spelen bij al deze akkoorden zonder dat er een toon vals klinkt?"

Je kan de Ionische modus (is gelijk aan de majeurladder) bij de akkoorden die bij C horen, spelen en je zal merken dat sommige tonen (namelijk de B en de F) niet bij alle akkoorden even lekker klinken. Je kan ze pakken, maar lekker lang aanhouden is er niet altijd bij. Bij sommige akkoorden juist weer wel. Dit kan je ook zien door naar alle tonen in de betreffende akkoorden te kijken, maar je moet het natuurlijk vooral horen.

Een tweede deel waar je misschien wat aan hebt is het gebruik van de verschillende modi. De sfeer van de verschillende modi kan je horen door de modus als toonladder te zien en de akkoorden die uit die toonladder volgen te gebruiken.

Zoals je uit de Ionische modus (majeur-ladder in C) de akkoorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim kan halen, kan je uit bijvoorbeeld de Dorische modus op een andere grondtoon ook de bijbehorende akkoorden halen:

Intervallen Dorische modus: 1 1/2 1 1 1 1/2 1
Dorische Modus in C: C D Eb F G A Bb C
Nu steeds vanaf iedere toon, toon 1, 3 en 5 in de reeks pakken:

1 3 5
C Eb G ==> Cm
D F A ==> Dm
Eb G Bb ==> Eb
F A C ==> F
G Bb D ==> Gm
A C Eb ==> Adim
Bb D F ==> Bb

Als je met deze akkoorden (en hun uitbreidingen) je bestaande Ionische schema uitbreidt, kan je er ook hier en daar over soleren met de tonen uit die Dorische reeks. Zoals je ziet zitten sommige akkoorden uit de Dorische reeks al in de Ionische reeks, dus bij die akkoorden kan je dan ook de Dorische modus proberen.

Opnieuw zullen sommige tonen bij sommige akkoorden beter of juist minder passen. De sfeer is echter anders dan bij een volledig Ionisch spel. Het bovenstaande verhaal kan je met alle modi proberen. De Dorische is naar mijn mening heel leuk voor een beetje jazzy effect.

Onthoudt wel dat je muziek niet volledig kunt berekenen (getuige een bepaalde Zappa-periode). Het gaat uiteindelijk om hoe het klinkt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-04-01 15:16 ]</font>

sebass
1 april 2002, 20:56
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan nu gelukkig weer verder.

sebastiaan

sebass
2 april 2002, 17:52
Ik heb even iets geprobeerd te schrijven met een dorische ladder. Hier staat het resultaat: http://www.geocities.com/zabasnl/mp3.htm
en dan de laatste "dorian". Ik wijk wel een beetje af en het is niet strak maar het gaat om het idee toch? De qualiteit is ook slecht maar dat komt door het gebrek aan apparatuur.

blimb
11 juni 2002, 10:59
Ik probeer me zelf ook meer en meer te leren over muziek theorie en hierboven wordt dit gezegd:



Ik neem de akkoorden die bij C horen dus: Dm, Em, F, G, Am, B7


Waarom horen die acoorden dus
bij C?


Is het trouwens miogelijk om naar een ander topic te linken?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blimb op 2002-06-11 11:00 ]</font>

pimmetje
11 juni 2002, 11:52
blimb, kijk nog eens naar het bericht van Stefano Teske hierboven. Daarin zie je de afstanden 1 1 1/2 1 1 1 1/2 enkele malen staan voor verschillenden tonen (toonsoorten).

Bij C geeft dit de reeks C D E F G A B
Als je dan voor ieder van de tonen de 1e 3e en 5e toon pakt (dus: C E G , D F A, E G B, etc), dan krijg je 7 groepjes van 3 akkoorden. Ieder groepje is een akkoord met de eerste toon als grondtoon.

C E G = C majeur
D F A = D mineur
E G B = E mineur
enz..

Je krijgt dan dus C, Dm, Em, F, G, Am, Bdim

blimb
11 juni 2002, 15:11
Ah ok! :smile: dank je wel. Ik neem aan dat hetzelfde principe wordt gehanteerd voor mineur ladders? En wil je dus weten in welek toonsoort een bepaald accoorden schema zit dan moet je dus de accoorden ontbinden en kijken in welke toonladder de noten van de verschillende accoorden zich bevinden?

of werkt het toch anders?

pimmetje
11 juni 2002, 16:39
Theoretish is dat helemaal juist. Alleen willen zo nu en dan praktijk en theorie wel eens met elkaar vechten. Ik gebruik persoonlijk de theoretische kennis vaak als richtingaanwijzer. De oortjes en wat (beperkt) experimenteren geven dan de doorslag.

AJ
11 juni 2002, 20:52
Ik bekijk dat altijd heel simpel:
C ionisch op een Em klinkt phrygisch,
belangrijkste interval; e-f (b9).

bv G ionisch klinkt aeolisch, etc...

Wil je dorisch klinken (sext, C#) dan pak je D ionisch oftewel B mineur.

Speel ook eens fictieve akkoordprogressies op dat ene akkoord voor de spanning: bv D7-B7-Em

blimb
12 juni 2002, 11:25
Op 2002-06-11 20:52, schreef AJ:
Ik bekijk dat altijd heel simpel:
C ionisch op een Em klinkt phrygisch,
belangrijkste interval; e-f (b9).

bv G ionisch klinkt aeolisch, etc...

Wil je dorisch klinken (sext, C#) dan pak je D ionisch oftewel B mineur.

Speel ook eens fictieve akkoordprogressies op dat ene akkoord voor de spanning: bv D7-B7-Em



woow dit is weer een stukje wat ik niet snap
phrygisch,ionisch, aeolisch wat is dat allemaal en "klinkt"hoe moet ik dat begrijpen?

moretel
12 juni 2002, 11:40
Op 2002-06-12 11:25, schreef blimb:

woow dit is weer een stukje wat ik niet snap
phrygisch,ionisch, aeolisch wat is dat allemaal en "klinkt"hoe moet ik dat begrijpen?

Als je bv. een accoordenreeks hebt die staat in d, dan speel je de solo in D. Je kan ook op dezelfde reeks i.p.v. de toonladder van D de D dorische toonlader spelen. De klank van het geheel wordt dan anders. Santana maakt veel gebruik van de dorische ladder (kan me vergissen) maar in die hoek moet je zien dat elke ladder anders klinkt over een accoorden reeks.

AJ
12 juni 2002, 20:04
Niks aantrekken van aldi benamingen. de ladder van c, maar dan van d naar d gespeeld is de tweede trap. Dit is in de dark ages betiteld als Dorisch. Waarschijnlijk een monnik die Dorian heette of zo.
Geen idee, ik verzin mar wat.

Klinken: mineur is mineur door de kleine terts (3de) en de kleine septiem (7de) vd toonladder.

Mineur is 'klein' in het Frans. Majeur is het tegenovergestelde, ofwel 'vrolijk'

Dorisch wordt door de grote sext (6de) getypeerd in combi met een b3 (kleine terts)

Zo hebben alle trappen of modi een eigen karakter.

Zucht, theorie blijft geneuzel

Loekie
13 juni 2002, 00:32
Sebass,

Knap hoor, jouw demo's. Speel je die op je gehoor of toch een beetje beredeneerd vanuit de theorie? Het laatste kan ik me amper voorstellen... :wink:
Complimenten!

Gr, Loekie.

sebass
13 juni 2002, 19:00
Ik ga gewoon soleren in een scale zodat er niet ineens hele vals tonen in zitten de rest doe ik op gevoel en gehoor.

D3vLiN
14 juni 2002, 00:05
Op 2002-04-02 17:52, schreef sebass:
Ik heb even iets geprobeerd te schrijven met een dorische ladder. Hier staat het resultaat: http://www.geocities.com/zabasnl/mp3.htm
en dan de laatste "dorian". Ik wijk wel een beetje af en het is niet strak maar het gaat om het idee toch? De qualiteit is ook slecht maar dat komt door het gebrek aan apparatuur.


zing jij ook op die versie van Angie? :wink: Met een betere opnamekwaliteit kan die stem wonderen gaan verrichten!

Loekie
14 juni 2002, 00:14
D3vLiN,

Je hebt helemaal gelijk, ik heb ook naar dat stuk geluisterd. Prachtig gespeeld en vreselijk mooi gezongen. Ik krijg er kippenvel van en dat gebeurt me niet vaak!

Groetjes, Loekie. :wink:

sebass
14 juni 2002, 18:01
Nee jammer genoeg niet. Nou ja jammer genoeg. Ik ben een jongen dus dan zou die stem niet echt bij mij passen. Nee het is mijn vriendin. Dit was een oude studio opname van ons.
Ze kan inderdaad best mooi zingen vind ik. Maar dit mocht ik niet op internet zetten omdat ze het zelf slecht gezongen vond. Ach ze is erg perfectionistisch en zo hoort het.

Oh volgens mij is dat die versie van die lage qualiteit klopt dat? 64 kbps daardoor klinkt het ook nog iets minder maarja anders zit je daar met een file van 40 mb en dat past niet eens op de site. Dus er zijn wat boventonen uit, wel jammer want de gitaar klinkt op de cd echt heel goed.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-06-14 19:25 ]</font>