PDA

View Full Version : GT-6 (anti-)Feedbacker vraagje



Echoes
28 maart 2002, 14:50
op me boss gt-6 multieffect zitten 2 effectjes genaamd Feedbacker en anti-Feedbacker.
Maar vraag me heel hard af wat voor effect dat is. Als ik feedback aanzet en 1 toon aanslaat en door laat klinken komt er op de achtergrond een wat hoger geluid naar voren.
Wellicht dat iemand me kan uitleggen wat dit effect precies is...thnx

FragDaddy
28 maart 2002, 18:33
Feedback wil volgens mij zeggen dat de gitaar rond gaat zingen met de versterker, waardoor een noot blijft doorklinken of zelfs wordt versterkt. Denk hierbij aan hetzelfde effect wat je krijgt als je een microfoon heel dicht bij een speaker brengt.

Anti-Feedback heft dit effect juist op.

Echoes
29 maart 2002, 13:41
aha..jah zoiets doet ie inderdaad

Echoes
2 april 2002, 13:48
zijn er niet nog meer mensen die iets meer hierover kunnen zeggen?
Ik vind het maar een vaag effect wat je volgens mij amper (nooit) gebruikt

ellelaur
2 april 2002, 20:09
Als de snaren het geluid van de luidspreker oppikken, blijft het geluid doorzingen (eeuwige sustain!). Vaak slaat de toon nog over naar een hoger octaaf. Met de GT6 kun je dit simuleren zonder de versterker loeihard te zetten of je gitaar voor de luidspreker te houden. Zet het effect aan met de CTL schakelaar als je de toon door wil laten zingen. Je kunt de snelheid waarmee het effect opkomt, het overslaan naar het octaaf en vibrato allemaal instellen. Experimenteren dus.
Aan de andere kant kan een gitaar ook ongewenst gaan rondzingen, bijvoorbeeld omdat de elementen microfonisch zijn (dwz naast snaartrillingen ook geluid oppikken). Dat zal meestal op bepaalde vaste tonen gebeuren. met de anti-feedbacker kun je die tonen opzoeken en selectief verzwakken. Het rondzingen zal dan niet meer gebeuren. Vooral handig als je een akoestische gitaar door de GT6 stuurt.

Echoes
3 april 2002, 09:14
kijk da's nuttige info..thnx!