PDA

View Full Version : Amps getest



BLOK182
14 april 2004, 17:59
test

BLOK182
14 april 2004, 18:00
Vandaag eindelijk eens naar het beloofde land, alias Beyers in Bochum gereden, om daar eens het een en ander aan de tand te voelen. Allereerst zijn we daar goed opgevangen, vriendelijke lui daaro. Begonnen met een Engl Powerball met een Engl v30 cab eronder. Erg indrukwekkende amp, zeerzeker. Enorme heavy sound, vette basdruk, duidelijke "oempf" in het laag en lekkere leads. Mooi ook clean was erg lekker, vooral omdat het een highgain amp was he. Crunch was ook wel mooi, al mocht die van mij wel wat feller en bijtender. Misschien ff als detail, de gitaren die we gebruikt hebben waren een PRS CE22 (van moi), een Gibson LP Standard 2003 (burstbuckers, van een vriend) en een Ibanez SC420 (ibanez elementen, wat minder, andere vriend). Deze gitaren hebben we all the way gebruikt. Nadat we na een halfuurtje raggen (ding kan echt hard) "klaar" waren met de Powerball, hebben we een 3 kanaals dual rectifier gepakt, die aangesloten was op een Marshall 1960 met greenbacks of v30s. VIEL ECHT TEGEN dat ding. Ik had zelf als eens een rectoverb head gecheckt, en met wat tweaken kreeg ik daar wel vette sounds uit, zeker, maar die dual :-? Klonk gewoon niet, wat we ook deden.

HIerna ff lunchpauze, burgerking was vlakbij :D

Toen weer verder. We vroegen de beyers-lui om een Diezel VH4(s) aan te sluiten, een H&K triamp mk2 en een Soldano SLO100. Allereerst de H&K. Ding is verschrikkelijk mooi, qua looks dan. Clean ook erg lekker, trouwens. Scheur, tja, je moet er van houden. Ik vond het erg Marshallachtig,en ik ben niezo enorme Marshallfan, dus ik vond hem niezo supertof, zeg maar. Veel gain, dat wel, maar toch, niet mijn ding :-? Daarna naar de SLO100 gelopen. Gaaf dingetje, zo in het paars 8-) Meteen begonnen met de scheur. Was vrij droog, ook weer wat Marshallachtig, en ook al vond ik het wel tof, ik ga der geen 3000 voor neertellen. Clean was mwah, normaal, crunch was wel erg lekker. Misschien dat het aan mun PRS lag (vrij dunne mahonie body + maple geschroefde neck) dat het allemaal een beetje fel/schel was. Vriend van me plugde zun LP in, en hij was al meteen veel enthousiaster, het klonk ook vetter. Toch wel een gaaf dingetje, die SLO, wel heel erg duur.

Op naar de Diezel 8-) Het was de stereoversie, en een of andere flapdrop had em verkeerd aangesloten. Wij beginnen met spelen, ERG vet, maar het begon terug te lopen...komt der een of andere dude schreeuwend aan WIE HEEFT DAT DING AANGESLOTEN??? Het bleek dus dat je het ding stereo aan moest sluiten, omdat het anders schadelijk was. Damn, die ene gast kreeg daar toch op zun flikker :-D Nja, alles goed aangesloten, und loss geht's! Kanaal 1, was niet helemaal clean, maar erg dynamisch vond ik, klonk lekker dik en vol, met brightswitch erbij om die humbuckers een beetje op te schonen, was vooral effectief op de LP.
Kanaal 2, crunch, was super! Heerlijk dik en romig, met genoeg gain erin te draaien, veel dynamiek en druk, precies zoals je een boutiqueamp wilt laten klinken. Kanaal 3 was zwaar bruut, vette bas, gain was goed verdeed, lekker stevig, lange sustain, veel scheur, maar wel een sound die me meteen beviel, ik hoefde er geen halfuur aan te draaien zeg maar. Kanaal 4 gaat nog verder, misschien een beetje over-the-top, maar als je eens een keertje echt BRUUT ertegenaan wilt gaan, tja, daar is het wel geschikt voor.

Al met al een gaaf dagje testen, toffe zaak trouwens, Beyers, wordt er goed geholpen, en lekker rustig zo door de week, sterker nog, amper iemand gezien in het grote amphok, terwijl der zoveel lekkers stond :-D

Tot nu toe gaan mijn 2 cents naar de VH4, ik zou persoonlijk wel voor de monoversie gaan ipv de stereo, heeft voor mij niet echt veel toegevoegde waarde.

Als er vragen zijn, ik hoor het wel :wink:

(pfoe, mun langste post ooit)

Phyrexian
14 april 2004, 18:03
Super! Ik moet er ook ooit eens naartoe! :roll:

Framus versterkers gezien?
En die nieuwe SE van ENGL?

BLOK182
14 april 2004, 18:04
Ze hadden een Framus Dragon, leuk ding, maar niet echt waar wij voor kwamen, hadden liever een Cobra gezien :wink: Cobra cabs hadden ze wel, net garagedeuren :-D De nieuwe Engl SE hadden ze ook, maar dat ding is zo hopeloos uitgebreid, daar komen we nog voor terug een keertje, zag der wel geil uit trouwens 8-)

Mitch
14 april 2004, 18:37
Mooi verhaal hor Blokkie ! Ik mis alleen de zin "en we zijn naar huis gegaan met...." aan het eind :???:
Zo komen we natuurlijk nooit van het zuinige imago af :D

gerrekat
14 april 2004, 19:57
Ik heb toen ik in Florida was bij Derek van www.rocksolidamps.com uitgebreid de SE gestest!

Laat me een ding zeggen......WAANZINNIG..als ik het geld had had ik hem gelijk meegnomen!

Ik ben zelf ook twee maal bij beyers geweest inderdaad een hele goede zaak, ik vond zelf toen de ENGL POWERBALL en de VHT Ultra Lead het indrukwekkendst beide superstrak, in your face and agressief bijtend, ben niet zo'n DIEZEL man, ze klinken veel te stijf voor mij..niet strak maar stijf!

De Herbert vond ik trouwesn beter dan de VH-4 voor mijn stijl dan....


Maar die SE...die staat echt nummer 1 op de verlanglijst nu!


de FRAMUS Corba ook gestet klonk erg recto achtig waar ik niet zo van hou te buzzy zeg maar weinig scheur veel buzz, maar hij was strakker in het laag dan een recto en dus minder modderig, ik vond het best een geslaagde amp eigenlijk!

BLOK182
14 april 2004, 21:32
Mun volgende vergelijk wordt trouwens VH4-Herbert-Engl SE-Uberschall, tenminste, als dat lukt he, maar Jubebox in Boekel had ze volgens mij wel, op de Engl na. Heb die Diezel trouwens over een simpele Marshall 1960a met g12t-75's gecheckt, zal nog eens gaan experimenteren met cabs, maar tot nu toe was het overweldigend :-D

Josdevos
14 april 2004, 21:54
Ik snap niet wat iedereen zo kan doen over die SE. Enfin, heb hem nog niet gehoord, maar op't eerste zicht lijkt hij me niet veel uitgebreider als een Savage met Midiswitcher. (Toch niet als je naar de prijs kijkt.)

marc_o
15 april 2004, 00:15
Nou, ik heb 6 jaar lang enkele keren per week met de Savage opgetreden, en die is best wel uitgebreid, maar de SE is toch een heel ander verhaal hoor, je kunt er veel meer mee.
Zo heeft de SE 2 revebs, zoals op de sovereign die ik nu heb. Er zit nog een extra schakelbare boost op beide leadkanalen, die in mijn oren een goede toevoeging was en een noisegate (onzin, want hij is al erg stil van zichzelf EN je hoort een tik als ie aanslaat), zo zijn er vast nog een hoop zaken te ontdekken als je 'm wat langer hebt.
Een groot voordeel in mijn ogen is toch wel de midipedaaloptie, hoef je niet een veels te duur Eng-pedaal aan te schaffen, waar je sommige functies niet eens mee kunt schakelen.

gerrekat
15 april 2004, 06:41
Het groostet verschil is dat de SE een geheel neiuw design is en anders klinkt dan zowel de SAVAGE 120 als de oude SAVAGE SE...

Het is niet simpelweg een andere variatie op de SAVAGE maar een hle nieuwe amp....

LordRiffenstein
15 april 2004, 07:45
Ik snap niet wat iedereen zo kan doen over die SE. Enfin, heb hem nog niet gehoord, maar op't eerste zicht lijkt hij me niet veel uitgebreider als een Savage met Midiswitcher. (Toch niet als je naar de prijs kijkt.)

DAT dacht ik dus ook!!! :o Het is trouwens meer een combi van Powerball en Savage SE maar toch ook weer anders. Ik heb op de messe een half uurtje zitten klooien met dat ding en ik was niet verder dan kanaal1 &2, wat een sounds.

Als ik geld had dan dan zou mijn Savage SE eruit gaan voor de SE maar helaas. Huisje kopen en zo kost ook veel geld :razz:

Josdevos
15 april 2004, 15:47
Damn, gewoon niet gaan testen is dus de boodschap! :lol:

marc_o
15 april 2004, 19:35
Inderdaad, dat lijkt me een goed advies, ik zit ok altijd te zeiken, heb droomspullen van mezelf en zit nog altijd te kwijlen op weer andere spullen.

BLOK182
15 april 2004, 20:17
hehe, ja, testen is zeker leuk, totdat je er ineens achter komt dat je met een enorme smile voor een wel erg dure amp staan te raggen :razz:

Duvel
27 april 2004, 17:16
Ik zal mijn duit even in het zakje doen want ik ben half maart ook even gaan testen in Bochum. Hieronder zie je mijn bevindingen over het Engl trio : Savage120, Powerball en New SE. Op voorhand dacht ik dat de Savage120 mijn ding ging worden, maar lees zelf maar... (de rest is een copy van de site van Lordriffenstein)

Last week I finally went to Bochum to test some amps. I really wanted to do a serious test on the Powerball, Savage120 and the (new) Special edition. On wy wish list was a mult channel amplifier with good clean, crunch (low and high gain), heavy (old school and new nu stuff) and some nice in between sounds. Preferrably easy switchable etc. To make it short: all you need to play in a cover band! (as a side note: for the moment I play with a POD which gives you every sound you can think of but not ok for live use).

Here is what I thought after 3 hours of testing (I know too short):

The Powerball has the intensity, the balls and the modern sound, but I found it hard to get good settings due to the shared gain. I couldn't get the clean and the Crunch to my liking (only with the volume knob on my guitar I could get decent settings). Most of all I thought that the two lead channels sounded too much the same (I know you can put one with depth boast and one without but it was still the super heavy modern sound)
The Savage120 had the flexibility of the separate gain knobs and it was a lot easier to dial in a good sound. I really mist however the punch and the balls of the Powerball. I didn't liked channel 3 that much. The distortion of the Savage is also completely different as the Powerball ( much more harsh imho). would this be the influence of the different powertubes?
Finally I tried the Special Edition and I felt in tonal heaven. The complete Powerball was in it (not that strange, isn't it) but also the old school metal was very easaly dialed in. The 4 Gain knobs are present but the additional gain boost on each channel was fantastic. Not to mention the other switching possibilities like Modern/Classic (sweeeet!) and the fifth channel (tube driver) which gave me instant AC/DC power stage overdrive or a completely different clean sound.

Needless to say that this amp totally delivers the goods! I ended up bying the head and I'm waiting now upon delivery. I've not decided yet about the cab since I've only tried these amps on the Vintage 30 cab (the V60 was sold out)

I'll keep you posted about this if interested and I hope that this post helps some people who are looking for a new amp (as I did)

Keep on rockin'