PDA

View Full Version : verschil distortion en overdrive?



john.3001
14 april 2004, 12:13
hey, wat is precies het verschil tussen distortion en overdrive? en haal ik beide effecten in huis met een ibanez tubescreamer?

Mark S
14 april 2004, 12:15
ik weet eigenlijk alleen het antwoord op je laatste vraag en dat is nee...

tubescreamer=overdrive

Phyrexian
14 april 2004, 12:35
gebruik de zoekfunctie eens... volgens mij zit er hier op't forum al een mooie omschrijving van de twee.

simpelweg. overdrive is een lichte vorm van distortion
grofweg: ac-dc geluid = overdrive, metallica = distortion

Mark S
14 april 2004, 12:40
simpelweg. overdrive is een lichte vorm van distortion
grofweg: ac-dc geluid = overdrive, metallica = distortion


met andere woorden : overdrive=mooi, distortion=lelijk :razz:

ff serieus:

op www.bossus.com staan mucho voorbeelden van OD en DS, moet je daar maar ff luisteren!

john.3001
14 april 2004, 13:07
yeah, I know, maareh... over die Boss apparaten gesproken, met de OS2 haal ik dus beiden in huis...

Mark S
14 april 2004, 13:14
yeah, I know, maareh... over die Boss apparaten gesproken, met de OS2 haal ik dus beiden in huis...

klopt, maar is volgens mij niet voet-schakelbaar.... :roll:

Boss is trouwens niet de enige met de OD/DS combi, maar daar kunnen anderen je ongetwijfeld meer over vertellen!

john.3001
14 april 2004, 13:23
je bedoelt dat je met de voetswitch niet van overdrive naar distortion kan switchen? das op zich wel onhandig ja...

Mark S
14 april 2004, 13:26
nee, moet je even door de knieën :D

john.3001
14 april 2004, 13:28
:???: moet ik me schamen omdat ik deze grap niet snap :oops: :???:

Ronald
14 april 2004, 13:29
hij bedoelt door je knieen zodat je aan het knopje kan draaien

Mark S
14 april 2004, 13:31
:-D

Rooligan
14 april 2004, 17:23
Ikzelf prefereer een overdrive.....maar ja: dat is mijn eigen smaak :razz: .
Ik heb zelf de OS-2 en ben er dik tevreden mee; maar ik gebruik voornamelijk de overdrive-kant van het pedaal. De distortion op dit pedaal is (naar mijn mening) ook ruim voldoende. Wil je echt verschil hebben in de te spelen nummers (overdrive - distortion) dan raad ik je toch twee aparte pedaaltjes aan.

Speeddemon
14 april 2004, 19:02
gebruik de zoekfunctie eens... volgens mij zit er hier op't forum al een mooie omschrijving van de twee.

simpelweg. overdrive is een lichte vorm van distortion
grofweg: ac-dc geluid = overdrive, metallica = distortion
ik zou eerder zeggen:
overdrive=beatles geluid

aangezien er nogal een verschil zit tussen Angus en Malcolm. Angus zit al in distortion-teritorry. ;)

Persoonlijk vind ik de beste distortions, degene die zich gedragen als een overdrive maar met meer gain. Dus Ibanez SM9 wel. Maar Boss DS-1 niet.

sash
14 april 2004, 19:04
gebruik de zoekfunctie eens... volgens mij zit er hier op't forum al een mooie omschrijving van de twee.

simpelweg. overdrive is een lichte vorm van distortion
grofweg: ac-dc geluid = overdrive, metallica = distortion
ik zou eerder zeggen:
overdrive=beatles geluid



HAHAHAHAHAHAHAH neeeee man.

Beatles sux. Overdrive rules. 2 totaal verschillende dingen :D

Speeddemon
14 april 2004, 19:06
Sash, luister jij dan maar eens naar t intro van Paperback Writer.

Ik bedoel, ik ben metalhead enzo, maar da's toch wel 1 van de heftigste vetste riffs ooit!

sash
14 april 2004, 19:13
Sash, luister jij dan maar eens naar t intro van Paperback Writer.

Ik bedoel, ik ben metalhead enzo, maar da's toch wel 1 van de heftigste vetste riffs ooit!

Kan best wat gain inzitten, maar nog gaat het helemaal nergens over. De bagger druipt er van alle kanten vanaf, net als alle overige Beatles nummers.

http://www.glossynews.com/artman/uploads/puke-1.gif

Mitch
14 april 2004, 19:13
De OS-2 kan ik je van harte afraden. Werkelijk het toonbeeld van waarom ik een hekel heb aan Boss' gain: blikkerig, stroef, geen dynamiek :x
Ik durf zelfs te beweren dat dit het slechtste pedaal is waar ik ooit op gespeeld heb (was te leen van een vriend. Ter illustratie: het was een reserve pedaal van hem en hij speelde nu op een DOD multi FX en die klonk BETER :o )

BartL
14 april 2004, 23:52
Persoonlijk vind ik de beste distortions, degene die zich gedragen als een overdrive maar met meer gain. Dus...
Marshall dsl 201. Gain op 6 en GAAAAAAAN!!


(Voor overdrive gebruik ik trouwens een Carl Martin HDB mk2)

BartL
15 april 2004, 10:45
...toch vind ik het vage begrippen. Als ik op mijn Marshal de gain op 10 zet, hebben we het dan nog over overdrive, of hebben we het dan weer over distortion? Er komen namelijk gigantische stapels gain uit.

Voor distortion gebruik ik namelijk mijn versterker. Voor overdrive een Carl Martin HDB mk2.

BartL
15 april 2004, 10:47
Oow...hij had wel mn eerste bericht al gepost... :roll:

Mark S
15 april 2004, 10:55
Hey Bartje,

even goede vrienden hoor maar ik vind je posts steeds vager worden :???:


en aan je spulletjes te zien moet je nu toch wel weten wat het verschil is! :roll:

BartL
15 april 2004, 11:13
...dat je leuke spulletjes hebt, wil niet zeggen dat je gitaar kan spelen :-D Jah, ik denk wel dat ik weet wat het verschil is... OK, ik ben ook meer iemand van de OD's. Trouwens...als ik mn Marshall OD boost met mn HDB krijg je zo een lekkere vunzige vieze hyper fuzzzzz achtige zooi...klinkt wel leuk (voor thuis :) )

En ja...ik ben ook erg wazig :-D

john.3001
15 april 2004, 13:04
hij bedoelt door je knieen zodat je aan het knopje kan draaien

:oops: tis de zon 8)

Nee, maar als jullie dus zouden moeten kiezen tussen de boss os2 en de ibanez tubescreamer (niet de tone lok versie), dan zou het de laatste worden? (die is ook een stukje duurder...)

Mitch
15 april 2004, 13:23
Vertel wat meer over de rest van je spullen, want een TS is geen alleskunner.

Speeddemon
15 april 2004, 13:30
Sash, luister jij dan maar eens naar t intro van Paperback Writer.

Ik bedoel, ik ben metalhead enzo, maar da's toch wel 1 van de heftigste vetste riffs ooit!

Kan best wat gain inzitten, maar nog gaat het helemaal nergens over. De bagger druipt er van alle kanten vanaf, net als alle overige Beatles nummers.

T gaat helemaal niet om de gain die erin zit. Het gaat om de feel, en de ballen. Ik vind je statements nogal generaliserend dat alle Beatle-nummers bagger zijn. Ze hebben namelijk nogal wat verschillende paden bewandeld. En nee, ik ben zelf ook niet zo'n liefhebber van die zoetsappige shit als Penny Lane en I wanna hold your hand, maar nummers als Paperback Writer, Helter Skelter en Back in the USSR staan toch echt wel hoog op t lijstje "van grote invloed geweest op gitaarhistorie".

van Helter Skelter wordt sowieso gezegd dat dat t eerste 'hard rock/heavy metal' nummer is.
Eerst luisteren, dan oordelen.

Antal
15 april 2004, 13:39
Kan best wat gain inzitten, maar nog gaat het helemaal nergens over. De bagger druipt er van alle kanten vanaf, net als alle overige Beatles nummers.

Nu begeef je je toch echt op gevaarlijk terein... :evil:

harrie-beton
15 april 2004, 13:58
Er zijn nog meer soorten scheurpedalen zoals de FUZZ.
Een metal geluid is distortion en een rock geluid is overdrive.

Veel gitaristen in de metal combineren BOSS overdrive met een overstuurde versterker. Die gele boss OD1 zie ik veel nog steeds.
Puur een (buizen) versterker die flink op zn donder krijgt klinkt ook erg goed als vervormer.

NB Er zijn veel multi-effect pedalen zoals de boss me5 die alle overstuurde en distortion geluiden aan boord hebben. Er gaat helaas wel wat dynamiek verloren in goedkopere multi effecten en dat komt de "transparatie" van het geluid niet ten goede.

Proberen en je weet of het iets is voor jou.

Dirk_Hendrik
15 april 2004, 14:50
Kan best wat gain inzitten, maar nog gaat het helemaal nergens over. De bagger druipt er van alle kanten vanaf, net als alle overige Beatles nummers.

Nu begeef je je toch echt op gevaarlijk terein... :evil:

Vergeet niet dattie pas 16 is en nog niet helemaal uit de pubertteit.... met een beetje geluk gaat hij over een paar maanden ontdekken dat de meeste bluesnummers een vaste structuur hebben. :wink:

Mitch
15 april 2004, 18:53
[sash mode aan]
Hé ik ben al 17 hoor ! En ik weet heus wel waar ik over praat ! De Beatles zijn gewoon kut, dat weten al mijn vrienden !!!!
[sash mode uit]



:D

Ronald
15 april 2004, 20:13
ik zou gewoon sowieso geen distortion of overdrive van boss pakken

jpb
15 april 2004, 20:24
Wanneer je je helemaal blind staart op de hoeveelheid gain ga je voorbij aan de geluidskwaliteit. Beter een goede lichte overdrive dan een slechte, blikkerige distortion/fuzz en vice versa. Is veel belangrijker vind ik.
En inderdaad, de scheidslijn tussen OD en distortion (en zelfs soms tussen distortion en fuzz) is niet duidelijk; het gaat ook om een geleidelijke overgang; nl de hoeveelheid 'clipping' v/h signaal dat steeds sterker wordt van keurige sinusoide (cleane toon) tot 'square wave' (fuzz)

treblemaster
15 april 2004, 21:32
Als je het letterlijk neemt is "distortion" gewoon een vervormd geluid. Dit kun je op meerdere manieren krijgen, bijv. door je signaal flink te pushen (overdrive), door in je speakers te gaan snijden ehh door een 100 watt versterker aan een 25 watt speaker te hangen etc. etc.

Overdrive is dan eigenlijkeen manier om distortion te krijgen.

Zelf zie ik een overdrive als een imitatie van overstuurde eind buizen. Distortion gaat veel verder (oversturing van je pre-amp buizen???)

Dirk_Hendrik
16 april 2004, 09:55
[sash mode aan]
Hé ik ben al 17 hoor ! En ik weet heus wel waar ik over praat ! De Beatles zijn gewoon kut, dat weten al mijn vrienden !!!!
[sash mode uit]



:D


Welke vrienden????
:D




Sorry, ik had het fout. Ik dacht dat jullie het over K3 hadden. De Beatles zijn wel goed. Ik zat zoals gewoonlijk weer es uit m'n nek te lullen.


Zo mogen we het horen


:wink:

Speeddemon
16 april 2004, 10:41
Sorry, ik had het fout. Ik dacht dat jullie het over K3 hadden. De Beatles zijn wel goed. Ik zat zoals gewoonlijk weer es uit m'n nek te lullen.


Zo mogen we het horen

:wink:
en ik las ook nog:



Sorry, Speedy, jij bent de gaafste! Heavy metal heerscht en blues is idd voor simpelere zielen zoals ik bedoeld. En je Jimi-strat is ook super-cool!
Enne die foto's van Lorissa McComas waren ook kei-geil! Thanks!



8-)

idno
16 april 2004, 10:58
:evil: jongens, laat de Beatles en K3 nou ff zitten. We moeten dat ventje ff helpen met zn probleempjes :D

Uit het 'Guitar Effects Guide Book vol. 14' van Boss haal ik het volgende:
Overdrive: Produces the natural, warm sounding distortion like the sound of an overdriven tube amp.
Distortion: Creates harder distortion effects ideal for heavy metal and hard rock.

Kijk, misschien heb je hier meer aan dan iedereen zn mening over de Beatles :razz:

Dirk_Hendrik
16 april 2004, 11:48
Sorry, Speedy, jij bent de gaafste! Heavy metal heerscht en blues is idd voor simpelere zielen zoals ik bedoeld. En je Jimi-strat is ook super-cool!
Enne die foto's van Lorissa McComas waren ook kei-geil! Thanks!




:-D :-D :-D

Antal
16 april 2004, 13:09
:evil: jongens, laat de Beatles en K3 nou ff zitten. We moeten dat ventje ff helpen met zn probleempjes :D

Uit het 'Guitar Effects Guide Book vol. 14' van Boss haal ik het volgende:
Overdrive: Produces the natural, warm sounding distortion like the sound of an overdriven tube amp.
Distortion: Creates harder distortion effects ideal for heavy metal and hard rock.

Kijk, misschien heb je hier meer aan dan iedereen zn mening over de Beatles :razz:

Ja, dus OD, is warme distortion. En distortion is hardere distortion... :roll:

Ok, ik snap wel wat ze bedoelen, maar toch.... beetje vage omschrijving.

jpb
16 april 2004, 13:28
:evil: jongens, laat de Beatles en K3 nou ff zitten. We moeten dat ventje ff helpen met zn probleempjes :D

Uit het 'Guitar Effects Guide Book vol. 14' van Boss haal ik het volgende:
Overdrive: Produces the natural, warm sounding distortion like the sound of an overdriven tube amp.
Distortion: Creates harder distortion effects ideal for heavy metal and hard rock.

Kijk, misschien heb je hier meer aan dan iedereen zn mening over de Beatles :razz:

Ja, dus OD, is warme distortion. En distortion is hardere distortion... :roll:

Ok, ik snap wel wat ze bedoelen, maar toch.... beetje vage omschrijving.

Is idd een beschrijving van niks en het blijft vaag. Een goede distortion/fuzz kan behoorlijk warm klinken; andersom ook.

Ronald
16 april 2004, 14:06
3 paginas topic over het verschil tussen overdrive en distortion? :-? kom op zeg er zit echt amper verschil tussen.

Harry
16 april 2004, 14:07
[quote=Sash]
Sorry, ik had het fout. Ik dacht dat jullie het over K3 hadden. De Beatles zijn wel goed. Ik zat zoals gewoonlijk weer es uit m'n nek te lullen.


hee, kunnen we het gezeik over K3 even achterwege laten??? Deze welhaast goddelijke scheppingen van de natuur zijn boven iedere kritiek verheven, neem dat goed in je op!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

die hebben geen distortion of overdrive of hoe-het-ook-allemaal-mag-heten nodig.

Ronald
16 april 2004, 14:11
wel biggensnuitjes

Mithrandir
16 april 2004, 14:24
3 paginas topic over het verschil tussen overdrive en distortion? :-? kom op zeg er zit echt amper verschil tussen.
Ga nog eens echt goed luisteren naar een overdriven sound en naar een distorted sound, dat verschil hoor je echt wel hoor.

Mark S
16 april 2004, 14:46
laat ik ook maar even een duit in het vervormingszakje doen:

gitaar + overdrive: klinkt als een gitaar
gitaar + distortion: klinkt als een distortion

let op! dit is geen kwaliteitsoordeel

jpb
16 april 2004, 15:15
Er is een aantal zeer informatieve topics hierover geweest hier; kan ook wel op vintage- of morderne versterkers-forum zijn geweest (proberen met zoekfunctie). Het merendeel van de posters hier zou daar zeker veel aan kunnen hebben :D

sash
16 april 2004, 16:29
Sash, luister jij dan maar eens naar t intro van Paperback Writer.

Ik bedoel, ik ben metalhead enzo, maar da's toch wel 1 van de heftigste vetste riffs ooit!

Kan best wat gain inzitten, maar nog gaat het helemaal nergens over. De bagger druipt er van alle kanten vanaf, net als alle overige Beatles nummers.

T gaat helemaal niet om de gain die erin zit. Het gaat om de feel, en de ballen. Ik vind je statements nogal generaliserend dat alle Beatle-nummers bagger zijn. Ze hebben namelijk nogal wat verschillende paden bewandeld. En nee, ik ben zelf ook niet zo'n liefhebber van die zoetsappige shit als Penny Lane en I wanna hold your hand, maar nummers als Paperback Writer, Helter Skelter en Back in the USSR staan toch echt wel hoog op t lijstje "van grote invloed geweest op gitaarhistorie".

van Helter Skelter wordt sowieso gezegd dat dat t eerste 'hard rock/heavy metal' nummer is.
Eerst luisteren, dan oordelen.

Om al het gescheld maar achterwege te laten reageer ik alleen ff op deze serieuze reactie.

Dat de beatles zuigen is gewoon mijn persoonlijke mening. Ik hou niet van hun muziek, klaar. Soms zit er een goed stukje gitaar in, maar dat word gelijk weer verpest door die kutstem van McCartney. Zo is er met elk nummer wel wat.

Waarom zou ik een gebrek hebben aan roots als ik de Beatles kut vind? Ik zal zeker niet de enige zijn die de Beatles kut vind, maar ook niet de enige die BB King, Robert Johnson, Muddy Waters, Albert King, Albert Collins en Freddie King helemaal te gek vind...
Aan de andere kant zullen er ook mensen zijn die walgen van mijn idolen, maar dat is gewoon hun smaak.

Die reactie van Antal vind ik dus wel erg kinderachtig.

Antal
16 april 2004, 22:17
Ik zal er volgende keer even bij zetten welke posts serieus zijn, en welke je met een korrel zout moet nemen :wink:

Ok ik vind ze goed. Ok, jij niet... Nou en..... :roll: ( deze is wel serieus :wink: )

Antal
16 april 2004, 22:17
Ik zal er volgende keer even bij zetten welke posts serieus zijn, en welke je met een korrel zout moet nemen :wink:

Ok ik vind ze goed. Ok, jij niet... Nou en..... :roll: ( deze is wel serieus :wink: )

sash
16 april 2004, 23:11
:D

john.3001
19 april 2004, 15:11
soow, ff weg geweest, tref ik dit hier aan... ik stelde gewoon een vraagje, rustig aan jongens, ik heb m'n antwoord wel gekregen ondertussen

jpb
19 april 2004, 16:42
[....] ik heb m'n antwoord wel gekregen ondertussen

En, wat is het geworden? Beatles of K3???

john.3001
20 april 2004, 10:51
ik ga denk ik toch voor de K3 sound...

Antal
20 april 2004, 12:27
ik ga denk ik toch voor de K3 sound...

Wat voor pedalen heb je daar voor nodig? Wil ik ook die K3 sound!

john.3001
22 april 2004, 12:41
ik ga denk ik toch voor de K3 sound...

Wat voor pedalen heb je daar voor nodig? Wil ik ook die K3 sound!

een blah-pedaal en een mekker switch