PDA

View Full Version : rack ?



Lutz
13 april 2004, 21:56
hoi,

momenteel speel ik over een randall head met een hoop(je) fx pedalen,

ik denk eraan om over te stappen op een rack systeem

maar ik ken er geen fluit van

kunnen jullie mij soms zeggen wat goed beginnersmateriaal is om een rack te maken maar dat ik toch een redelijke tijd deftig kan gebruiken?

en kunnen jullie er misschien ook de eventuele prijzen bij vermelden?

thx in advance

Lutz

skabouter
13 april 2004, 23:27
vertel eerst eens iets meer over wat je wil spelen. style/sound ?
en wil je een buizen setup ? met pre en poweramp ?
of gewoon een rack amp.
of wil je modeling spul (line 6)
je kan nogal veel kanten op met het spul :)

verklaar je nader

Lutz
14 april 2004, 00:12
mijn stijlen lopen ver uit een

m'n band speelt death metal

maar thuis speel ik van alles en nogwat

blues, rock, poging tot neoklassiek, soms wat punk

en kweet eigelijk niet ask buizen of transistor moet nemen, kan momenteel niet echt de voor/nadelen tegen elkaar afwegen

en kzou er ook wel wat FX bijwillen, zodat ik wat kan experimenteren & zo

skabouter
14 april 2004, 00:25
tja, transistor is vaak goedkoper.sommige zeggen slechter. als ik dei marshall ss preampjes hoor geef ik ze gelijk. maar in line6 POD`s zit ook geen buis, en is verder goede amp simulatie. veelzijdig.

als je een heel goedkoop setupje wil, kan je denken aan een marshall 9005 (vor 50 euro zag ik hem staan) en een 8008 powerampje. ben je voor 250 wel klaar. kan je er nog voor 100 euro een alesis quadraverb bijkopen, en je hebt er FX`s bij

als je wat professioneler wilt kan je kijken naar buizenpreamps, of line6 spul bijvoorbeeld. met een goede buizen poweramp van mesa/peavey/marshall/engl/VHT.
en qua FX`s zijn de Boss GX-700 en de G-major dan wel interessant.

als je top of the line wilt moet je iets nemen als de Engl 580 preamp (zo`n 2800 euro) en een goede poweramp. en FX`s kan je gaan denken aan een G-force (1300 euro).

keuze zat...............denk vooral aan je budget. en aan de eisen die je steld aan een setup. is het zomaar een hoobytje ? of ga je er echt diep in, en kick je op hi-end gear

Lutz
14 april 2004, 03:02
het is niet echt de bedoeling dat het een high-end setup word die mijn bankrekening manisch depressief maakt :p

maar het moet nu ook niet het goedkoopste op de markt zijn


ik wil ergens een "gulden middenweg"


is het bijvoorbeeld mogelijk om die line6 preamp te nemen (waardan geen buizen in zitten) en dat bv te combineren met een buizen eindtrap

of is dat niet bepaald het beste idee?


ik heb dus nog wat rond gezocht op het net

ik botste op volgende toestellen:

Als preamp een ENGL Preamp 530
Als poweramp een Rocktron Velocity 100
Als FX-thingy een TC Electronic G-major

zijn deze dingen te combineren ?

en zijn ze enigsins goed ?

Phyrexian
14 april 2004, 09:29
Ik heb nog een Sansamp PSA-1 preamp te koop die in staat is om allerhande stijlen goed aan te kunnen. Van Death Metal tot blues... alles gewoon. Misschien iets voor jou?

Iced Dragon
14 april 2004, 11:05
mijn huidige combinatie is Engl530, G-major en marshall 8008 als eindtrap.
ben aan't kijken voor een VHT 2/50/2 (waarschijnlijk) maar momenteel is dit best een goeie set-up.
de 8008 is 'maar' een goedkopere transistor eindtrap maar voldoet best wel. De engl klinkt heel goed, zowel clean als distortion (superdistortion!) en met de G-major kun je de 4 kanalen vd Engl kiezen, dus als je budget het een beetje toelaat is dit best de gulden middenweg...(imho)
het is ook mijn eerste rack en zoals gezegd, het enige wat echt ge-upgrade kan worden is de poweramp ('k val in herhaling zeker?) en uiteindelijk, als ik eens veel geld heb of het écht nodig acht om een professionele pre-amp te kopen dan wordt het een 580 en dan heb je wel het van het.
Misschien ondertussen een goeie chorus unit omdat ik die van de G-major wat digitaal vind klinken maar anders een van de beste is die te verkrijgen zijn

Phyrexian
14 april 2004, 11:11
Hey Iced Dragon... je zegt dat je met je G-Major je E530 kan aansturen (de 4 kanalen). Kan je met die G-Major ook de andere settings (bright/contour) van de E530 aansturen?

skabouter
14 april 2004, 11:30
nee, dat kan niet. alleen de channels switchen.

@ lutz: maar wat je net opnoemde was idd een mooie middenweg. G-major is top, engl 530 is leuk ding. die poweramp ken ik helaas niet...........
ik doe trouwens ook een preamp weg. kijk maar ff of het iets voor je is. is in elk geval wat goedkoper dan een 530, en hij is ook veelzijdig.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=22559

ook nog leuk zijn misschien midi-preamps, zoals de H&K acces, de Rocktron Piranha, Marshall JMP1. al; deze dingen staan wel op gitaarmarkt dan wel marktplaats. kijk maar even. allemaal wel goed spul.

Iced Dragon
14 april 2004, 11:34
de bright kan zowiezo niet extern bestuurd worden denk ik.
Met die channelswitchingfunctie kun je de 4 kanalen besturen en dan zijn er nog die modifiers waarmee je nog externe pedalen mee kunt bedienen maar daar weet ik het fijne niet van, heb er mij nog niet echt mee bezig gehouden.
misschien kun je even de handleiding raadplegen op www.tcelectronics.com

maar als je een midi-switch gebruikt kun je waarschijnlijk alles wel besturen?

wat ik ook doe is op mijn solo-patch het db-level verhogen. Erg handig (maar waarschijnlijk kunnen andere fx-units dit ook wel??)
de g-major is heel uitgebreid.

skabouter
14 april 2004, 11:41
ik doe dat idd ook. mijn GX-700 heeft een EQ, waarmee ik wat kan boosten en cutten op gewenste momenten. handig joh.
die Engl 530 is toch niet gewoon midi te besturen ?
je kan dan 4 dingen doen.
-gewoon met een footswitch (of 2)
-met een ampswitcher (midi)
-via een midicontroller met een relais (FCB1010)
-via een FX processor met relais (G-major)

Iced Dragon
14 april 2004, 11:41
de 8008 is een heel simpele eindtrap, valvestate dacht ik?
2x80W, met alleen een aan/uit-knop en twee volumeknoppen.
tweedehands gekocht voor 80€, en dan had ik niet eens afgeboden (stommekloot :roll: ) nu ja.
ben best tevreden van de klank die er uit komt. volume kon iets beter maar naar't schijnt is dit omdat mijn pre-amp gain volledig openstond... :roll: en heb de kans nog niet gehad om het 'less is more' principe toe te passen :wink: ...(speel momenteel niet meer in een band en zodoende mijn volume nog niet kunnen opentrekken...

Iced Dragon
14 april 2004, 11:44
die Engl 530 is toch niet gewoon midi te besturen ?


idd niet, maar met een extra jack kan je misschien die contour bedienen? weetnie hoor, is maar een idee, heb niet zoveel verstand van techniek

Phyrexian
14 april 2004, 11:52
de 8008 is een heel simpele eindtrap, valvestate dacht ik?
2x80W, met alleen een aan/uit-knop en twee volumeknoppen.
tweedehands gekocht voor 80€, en dan had ik niet eens afgeboden (stommekloot :roll: ) nu ja.


80 euro slechts? Dat is weinig, ik verkocht de mijne een paar maand terug nog voor 175 euro :)

skabouter
14 april 2004, 12:09
die Engl 530 is toch niet gewoon midi te besturen ?


idd niet, maar met een extra jack kan je misschien die contour bedienen? weetnie hoor, is maar een idee, heb niet zoveel verstand van techniek

dat weet ik ook niet, dan zou ik de achter kant moeten zien. als dergelijke dingen gewoon via jack gefootswitched worden kan je die dus regelen via 4 bovenstaande methoden. zoals bij marshall de reverb zo werkt (die je dan dus ook met 1vd4 wijze zou kunnen schakelen).

175 is wel netjes, dacht ik. meestal zie ik ze voor 200. 80 is erg weinig :D

Iced Dragon
14 april 2004, 12:40
de g-major heeft slechts 1output voor een stereojack, waarmee ik dus de engl bestuur. maar als je nu via de midi out naar een midi switch en van daaruit een monojack naar de contour input vd engl brengt en de g-major wat instelt? maar ik heb het al gezegd, ik weet niet of dit effectief mogelijk is, ik heb geen ervaring met midi-switchen e.d. maar het zou leuk zijn... 8-)
enne, niemand geinteresseerd in een 8008 voor...laat ons zeggen, 200€ :-D
of wisselen tegen een 2/50/2 :roll: :wink: :D

Iced Dragon
14 april 2004, 12:42
de g-major heeft slechts 1output voor een stereojack, waarmee ik dus de engl bestuur. maar als je nu via de midi out naar een midi switch en van daaruit een monojack naar de contour input vd engl brengt en de g-major wat instelt? maar ik heb het al gezegd, ik weet niet of dit effectief mogelijk is, ik heb geen ervaring met midi-switchen e.d. maar het zou leuk zijn... 8-)
enne, niemand geinteresseerd in een 8008 voor...laat ons zeggen, 200€ :-D
of wisselen tegen een 2/50/2 :roll: :wink: :D

ik zal proberen tegen ten laatste morgen een paar foto's te trekken en posten...

Iced Dragon
14 april 2004, 12:43
oh wat lukt alles toch weer goed vandaag...

Iced Dragon
14 april 2004, 17:36
hier een paar foto's, geen superkwaliteit.
als iets niet duidelijk is kan ik er nog een paar bijmaken...

http://community.webshots.com/s/image10/2/90/75/134229075pGPfSg_ph.jpg

http://community.webshots.com/s/image13/2/98/83/134229883OGCyCK_ph.jpg

http://community.webshots.com/s/image10/2/94/7/134229407TcQAUO_ph.jpg

http://community.webshots.com/s/image8/2/96/41/134229641XgXTVL_ph.jpg

niet professioneel maar nu heb je misschien een idee?

Lutz
14 april 2004, 17:39
denk dat je misschien best gewoon de link naar je webshots post want ik zie enkel rode kruisjes :-D

Iced Dragon
14 april 2004, 17:47
klote
de ene keer zie je ze wel, de andere keer niet...
nu ja, de link staat onderaan...

Phyrexian
14 april 2004, 17:59
nice... maar waarom die poweramp bovenaan in de rack.
Het is stabieler als je hem onderaan plaatst, gezien de poweramp zwaarder is dan die preamp, dacht'k toch?
Of zet je hem voor de warmte bovenaan?

Iced Dragon
14 april 2004, 18:45
nice... maar waarom die poweramp bovenaan in de rack.

Goh, zo cliché... :razz:

voor verschillende redenen, heb hem maar een paar weken geleden veranderd...

kokeleko
15 april 2004, 08:36
Als je je sound wilt verbeteren , zou ik een paar fatsoenlijke patchkabels in je rack gebruiken, die gekleurde dingen zijn crap.

Iced Dragon
15 april 2004, 11:38
dat was ik van plan; heb ze er bij gekregen.
Wat voor merk raad je me aan?

skabouter
15 april 2004, 11:42
zelfbouw. neutrik pluggen moet je hebben. en kabel kan van alles zijn. George L is goed, hoor ik. ik heb zelf boston. van den Hull is ook top.

kokeleko
15 april 2004, 11:48
Gewoon de beste pluggen , en voor in je rack zo goed mogelijk gitaarkabel bijvoorbeeld, George L is ook ok.

Iced Dragon
15 april 2004, 11:49
kan alleen niet solderen...

kokeleko
15 april 2004, 11:52
Solderen in synoniem aan rack :-D

Phyrexian
15 april 2004, 12:06
kan alleen niet solderen...

George L's hoef je niet te solderen. Da's net het handige. Wel opletten dat je ze goed maakt natuurlijk.

Iced Dragon
15 april 2004, 12:12
en kunt ge da in eender welke muziekwinkel vinden?
duur?

alvast bedankt voor't advies. En welke kabel voor eindtrap-cab gebruiken jullie? Heb er ene van Marshall

Phyrexian
15 april 2004, 12:28
George L vind je niet overal, vrees'k.
Haar Guitars uit Nederland heeft ze http://www.haarguitars.nl/
Hij verzend ook naar België dacht ik.

Speakercable... best een goeie :)
Ik heb een cheapie van Stagg... nog niet de moeite gedaan om een deftige te kopen :roll:

skabouter
15 april 2004, 15:30
ik heb DAP 1,5 meter kabels. zijn 6 euro, en volgens de verkoper de beste die ie heeft. tja, whatever.

solderen is een eitje joh,. ik kon het eerst ook niet, toch maar eens geleerd, en het is zo gebeurd. makkie, en handig, als je met rack werkt. kan je alles zelf maken, en op maat :)

George L is idd weinig te vinden. online bestellen. van der Hull ook. dat is trouwens dure shit. ik hoorde nocki zeggen dat ie voor een patchkabel van 15 cm wel 30 euro betaalde (incl pluggen).
ik heb Boston wire (1,20 de meter) en volgens de verkoper de beste.
ik hoor hier wat klachten erover, maar zelf vind ik ze wel goed.

Iced Dragon
15 april 2004, 17:19
30€??? da's duur...klote
toch maar eerst ff kijken voor een VHT...(en een digitale camera...voor mijn digitaal herbarium...maar dit doet geheel niks ter zake :roll: )

nee, komaan, hoeveel verschil geeft zo'n dure kabel met die 'gekleurde'? Snellere pulstransmissie, minder ruis (voor zover ik er al heb), luider?? kweetnie hoor? Dat ik betere kabels moet kopen ok, maar heb nu ook niet direct geld te veel...(anders betaalde ik jullie allemaal een rack naar keuze...maar jah :wink: )

skabouter
15 april 2004, 18:52
rack naar keuze ? graag :)

Phyrexian
16 april 2004, 09:22
Ik weet niet hoeveel verschil er zit in die kabels in een rack tov de soundkwaliteit. Maar een goeie gitaarkabel (Planet Waves of zo) levert een helderder geluid met meer hoog, en veel minder noise.

Iced Dragon
16 april 2004, 14:19
mijn gewone gitaarkabel is van het merk Excaliber.
weet er ook niet meer van. volgens de key-music hele goeie..

Robbert
16 april 2004, 21:14
Min of meer een beetje spam:

Ik heb zelf Canare GS-6 kabels geïmporteerd, samen met een setje Switchcraft jacks.
De kabel kun je vergelijken met Mogami 2524, of George-L's, echter met als verschil dat de GS-6 stugger en dikker is. Misschien interessant?