PDA

View Full Version : Fretbuzz op m'n Stingray



Phyrexian
13 april 2004, 17:04
test

Phyrexian
13 april 2004, 17:07
Hey people,

zoals jullie wel weten, kocht ik een tijdje geleden een Stingray 5. Prachtige bass maar ze heeft last van fretbuzz over de hele neck. De nek moet dus afgesteld worden, denk'k (de brug kan niet verhoogd worden op deze bas).

Nu, op een Stingray zit dat treshold 'wieltje' onderaan de neck, in de body (en niet in de headstock zoals bij vele andere bassen). Welke richting moet'k eigenlijk draaien zodat de actie wat hoger wordt?

merci,

Bart

Semafoor
13 april 2004, 18:51
Je nek staat dan waarschijnlijk te recht en moet dan wat holler, dus de trussrod wat losser draaien = tegen de klok in = linksom (zoals altijd: wees voorzichtig, een kwartslag per keer en dan even kijken hoe het uitpakt).
Je kan wat spanning van de snaren afhalen door meer dan een toon omlaag te stemmen, maar dit is meer noodzakelijk als je de trussrod wat strakker wilt draaien.
Maar de brugzadeltjes kunnen niet verhoogd worden?
Waarschijnlijk staan ze nu wel erg laag, want als je nek te recht staat heb je over het algemeen juist fret buzz bij de eerste fretten dan over de hele toets.

frenske
13 april 2004, 18:56
Voor het geld dat een Stingray kost, mag je wel een goed afgestelde bas verwachten.
Als je tenminste de schroefdraden niet anders zijn dan standaard, kun je daar naar kijken. Ik snap niet helemaal hoe het systeem er bij jou uit ziet, maar als je de rod dieper in de bas draait hoe rechter (dus snaren dichter op fretborad) de nek wordt en vice versa.

Als je het voorzichtig doet kan het geen probleem opleveren.

By the way the writer takes no responsibility for any cause of accidents or so what ever.

me2
13 april 2004, 19:31
Volgens mij zit het probleem niet in de hals. Als je op alle fretten fretbuzz hebt, betekent dat (volgens mij) dat je hals recht is, en dat daar dus weinig aan gedaan hoeft te worden. Ik zou toch eens beter naar je brug kijken.
Van een standaard MM brug kun de zadeltjes per snaar omhoog en omlaag draaien.

Weet je wat de afstand tussen je fretten en snaren is op verschillende plekken??
bijvoorbeeld bij de eerste fret, halverwege en de laatste. Dat moet ongeveer gelijk zijn.

soulbrother
13 april 2004, 22:09
"Voor het geld dat een Stingray kost, mag je wel een goed afgestelde bas verwachten."

Dat vat ik ff niet..... volgens mij moet elke bas (weleens) naar eigen smaak afgesteld worden (zelfs een Fodera) :wink:

MuNKeY
13 april 2004, 22:50
misschien tijd voor een badass ? :P

Phyrexian
14 april 2004, 09:23
Voor het geld dat een Stingray kost, mag je wel een goed afgestelde bas verwachten.

Ik heb ze tweedehands gekocht; ze was afgesteld op de vorige eigenaar. Voor fingerstyle en rustige muziek is ze perfect. Maar met een plectrum ratelt ze overal.



Mijn excuses, ik had niet al te goed gekeken. De zadeltjes kunnen wel versteld worden in de hoogte. Thanks anyway.

me2
14 april 2004, 09:50
ik zou er eens over nadenken om je bas eens af te laten stellen door een winkel die er verstand van heeft. Zelf blijf je toch altijd aan het klooien.

Heb het zelf ook met allebei mn bassen (oa. OLP 5sn.) gedaan en sindsdien geen problemen mee gehad.
Kost weinig en had bij mij behoorlijk resultaat

Phyrexian
14 april 2004, 11:07
yeah... sure een luthier kan het altijd beter. maar ik weet er geen in de buurt die snel werkt (ik heb m'n bass binnen de week terug nodig).

me2
14 april 2004, 13:15
Vaak kan je als je het vraagt er gewoon op wachten. Dan ben je je bas helemaal niet kwijt.

Heb je ook geen muziekwinkel in de buurt met een beetje fanatieke bas-/gitaarafdeling. Die kunnen het vaak ook wel. Moeten wel muzikanten zijn en geen verkopers.

Phyrexian
14 april 2004, 14:33
Vaak kan je als je het vraagt er gewoon op wachten. Dan ben je je bas helemaal niet kwijt.

Heb je ook geen muziekwinkel in de buurt met een beetje fanatieke bas-/gitaarafdeling. Die kunnen het vaak ook wel. Moeten wel muzikanten zijn en geen verkopers.

Niks deftig hier in de buurt waar'k m'n materiaal nog durf aan durf toevertrouwen. Kheb hier in Brussel eens m'n BC Rich gitaar binnegedaan. Ik heb drie maanden moeten wachten op een switch. Ik had gevraagd om de intonatie en de actie aan te passen... hadden ze niet gedaan. :roll:
Nexus Guitars in antwerpen is goed, maar peperduur (vragen 100 euro voor een setup).

sickpunk
14 april 2004, 14:47
je kan het ook gewoon zelf doen hor, zo vreselijk moeilijk is het niet, je moet er gewoon wat handigheid in krijgen, ik stel al me gitaren en bassen zelf af! heb er nog nooit 1 weg gebrecht, en alles wat er aan veranderd is heb ik zelf gedaan...

Phyrexian
14 april 2004, 16:07
Thanks guys... als'k één van de komende dagen wat tijd heb,
verhoog ik m'n brug een beetje.

Bastijn
15 april 2004, 14:27
het is zoiezo erg moelijk om fretbuzz helemaal weg te werken als je
a) met een plectrum speelt
b) metal maakt

tenzij je natuurlijk met een hoge actie kan leven......wat ik niet kan, waardoor ik altijd fretbuzz zal blijven hebben, terwijl ik toch met mn vingers speel.

MuNKeY
15 april 2004, 18:58
ikzelf heb 2 "main" bassen , 1 met hoge actie (bijna een cm op 24e fret)
andere met lage actie (de helft van de ander)

lage actie bass kan ik makkelijk op spelen met fingerstyle
andere is voor mn punk/ska band

last van fretbuzz heb ik eigenlijk nooit , of ik moet per ongelijk heeeeeeeel hard met mn vingers aan zo'n snaar rukken :P