PDA

View Full Version : slide guitar oefeningen en licks



Lucky
27 maart 2002, 09:52
weet iemand waar ik op het net slide licks en oefeningen kan vinden....

wieuuuuwww wieuwwwwwwwww

Ray
27 maart 2002, 12:07
Workshop slidegitaar hier van Alex van Voorst al gezien?

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/alexvvoorst/alex.php3

Sandman
27 maart 2002, 15:03
Dhr C. Fret heeft er ook aandacht aan besteed:
http://www.cyberfret.com/techniques/slides/index.php

Lucky
27 maart 2002, 15:10
weet iemand wat de stemming was van Lowell George (little Feat)....Deze fat man in the bathtub speelt echt een van de meest subtiele slidepartijen die ik ooit gehoord heb.

pimmetje
27 maart 2002, 17:08
Begin van alle slide... boxen oefenen op zo'n manier dat je niet hoort dat 't slide is (dus niet naar de toon toe sliden, maar direct pakken).

Daarna kan je 't al vrij snel aandikken met 'echte' slide-truukjes.

Kitaarhiero
27 maart 2002, 22:16
Op 2002-03-27 14:10, schreef Lucky:
weet iemand wat de stemming was van Lowell George (little Feat)....Deze fat man in the bathtub speelt echt een van de meest subtiele slidepartijen die ik ooit gehoord heb.


jaa little feet is echt cool!
Volgens mij gebruikt hij open E...

Lucky
28 maart 2002, 09:09
hoe loopt die stemming?

E --> E
A --> B
D --> E
G --> G#
B --> B
E --> E

of ben je dan teveel omhoog aan het stemmen?

Wat voor stemmingen zijn nog meer leuk voor interessante slide experimenten.

pimmetje
28 maart 2002, 10:21
Het fijnste om te experimenteren met slide vind ik nog steeds standaard-stemming EADGBE. Dan kan je het sliden het gemakkelijkst afwisselen met je normale spel.

Mocht je nog ff fijn aan de stemknoppen willen draaien:
Open stemmingen geven bij aanslaan van alle 6 open snaren een groot-akkoord:
open G: DGDGBD
open E: EBEG#BE
open D: DADF#AD
open C: CGCGCE

Modale stemmingen geven bij aanslaan van alle 6 open snaren een sus4-akkoord:
modaal D: DADGAD

Kruisstemmingen geven bij aanslaan van alle 6 open snaren een mineur-akkoord:
D-kruis: DADFAD (ook open D mineur genoemd)
E-kruis: EBEGBE (ook open E mineur genoemd)

Gebroken stemmingen zijn stemmingen waarbij slechts 1 of 2 snaren worden verhoogd of verlaagd om wat voor reden dan ook:
gebroken D: DADGBE (ook wel drop-D genoemd)

Een andere stemming die nog wel eens voorkomt is de sawmill: DGDGCD

Lucky
28 maart 2002, 10:25
Thanxs !!!

zijn er nog voorkeuren voor stemmingen voor verschillende muziekstijlen

bv. Blues vs. country

majeur vs. mineur

ps. Pimmetje hoeist in s'Gravezooie ?

pimmetje
28 maart 2002, 11:15
Volgens mij niet per se verschillen per muzieksoort, al zie je in de blues vooral open G en open D.

Voor country heb je ook nog de Nashville-tuning (zie ander onderwerp op dit forum). De drop-D stemming ken ik alleen uit de hoek van metal en zgn alternatieve muziek.

Er is nog een gave stemming EEEEEE, dus 3 paren van gelijke E's. Die wordt volgens mij gebruikt in het nummer Mind Riot van Soundgarden.

sgravezooie... ben je oorspronkelijk Westlander? Of de enige geboren Hagenees die dit gat in de grond kent :smile:?

Lucky
28 maart 2002, 11:19
Ik gebruik ook regelmatig EADGBD...om wel gewoon in reguliere stemming te blijven spelen maar wel bluesy trucjes te kunnen sliden...

Ik ben getrouwd met een westlandse
dus vandaar dat ik het breeje-dorp wel een beetje ken....Plukkie-al !!!

pimmetje
28 maart 2002, 11:52
Ja, die EADGBD heb ik ook een tijdje mee gespeeld. Dat werkt wel goed. Nu krijg ik diezelfde tonen-combinaties er ook uit met EADGBE.

Ik speel zelf met m'n slide om m'n pink. Daardoor kan ik ook vrij gemakkelijk de hoge-E snaar fretten met m'n middelvinger op 2 frets lager dan de slide op de B snaar. Het geluid van die E-snaar is dan wel iets anders dan als je E en B allebei met slide doet, maar het heeft wel wat. Het truukje beperkt natuurlijk wel de mogelijkheden om naar beide tonen toe (of er vanaf) te sliden.

Door de grotere afstand tussen slide en wijsvinger, moet je bij dit truukje de demping wel goed in de gaten houden.

Kitaarhiero
28 maart 2002, 20:32
dur is een gast die heeft een keer
FFFCCC gestemd...

en eentje die heeft vier snaren en die stemt in DADA, dubbel powerakkoord.

Lucky
29 maart 2002, 09:22
Ik heb gisteren Dixie Chicken van Little Feat gekocht echt waanzinnig...ook hoe die die onduidelijke Feat accenten pakt met zijn slidespel...erg crea allemaal!

Keith Richards speeld toch in een open D stemming met de hoge E snaar eraf.
Wat is zijn motivatie voor deze beperkende actie?

Kitaarhiero
29 maart 2002, 15:07
keef is een slaggitarist... hij heeft blijkbaar alleen de snaren vanaf de 4e fret nodig en geen hoge E.

Lucky
29 maart 2002, 15:14
hebben jullie wel eens geluisterd naar de slidetechnieken van de oudere Pink Floyd platen...David Gilmore en niet te vergeten Syd Barrett....niet echt traditional bluesy stuff maar wel lekker.
Gilmore plugde ook wel eens een lapsteel in zijn versterkers inclusief distortion en delay en de hele snatekraam....vet !!

Lucky
29 maart 2002, 15:17
ps.
weet iemand nog Must-have-slide-platen ???

pimmetje
30 maart 2002, 11:21
Muddy "Mississippi" Waters Live
Da's wat mij betreft het mooiste slide-werk ooit.