PDA

View Full Version : Piezo voor basgitaar



The Mule
12 april 2004, 09:29
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Is een piezo-systeem trouwens makkelijk te krijgen & zelf in te bouwen? Wat kost zoiets ongeveer?

Misschien dat ik het als experiment ga uitvoeren op mijn Guild basgitaarproject, die zich 'unplugged' erg spannend gedraagt. Dat zou ik graag extra willen benutten, vandaar...

Javaca
12 april 2004, 16:58
[ik verplaats hem even naar bassen omdat je daar meer reacties zal hebben]

Semafoor
12 april 2004, 18:05
Bij vox humana zijn ze te bestellen dacht ik. Zelf inbouwen is misschien wat lastig als je er geen/weinig ervaring mee hebt want er moet wel het nodige gebeuren.

urezna
13 april 2004, 14:48
Ibanez heeft tussen zijn Ergodyne modellen een futuristisch model dat ook piezo brug heeft..... heb je al geprobeerd wat dat doet eigenlijk?
(ben ik zelf ook wel benieuwd naar... ik ben er allen bekend mee met elektrieke gitaren, niet met bassen....)

Easy Rider
13 april 2004, 18:34
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het staat wel in de planning voor mijn 4-snarige fretless, waarbij de piezo het enige element zal zijn.

Wat ik zelf ga proberen is het GraphTech Ghost systeem, dat zijn vervangende brugzadels voor Fender bruggen.
Mijn bedoeling is dan dat ik een Gotoh 201 brug koop en daar deze zadels op gooi.
Men zegt dat het geluid als stand-alone zeer goed is, goed warm, laag en vol, wat bij andere piezo-systemen vaak niet het geval is. Die zijn vaak te schel en te dun.

Het installeren is niet moeilijk, je moet een gaatje (of vier kleine, voor ieder zadel een, wat ik van plan ben) in de brug boren en een ruimte eronder maken voor de aansluiting en daarvandaan een gaatje naar de electronicaholte.
Het aansluiten heeft legio mogelijkheden, check daarvoor de site van GraphTech.
Ikzelf ben van plan om ook de preamp van GraphTech te gebruiken, mooi compact en uit te breiden naar MIDI (niet waarschijnlijk dat ik dat ooit ga gebruiken, maar wel leuk om te weten en te vertellen dat dat kan!)

EZ