PDA

View Full Version : Standby meteen om, hoeveel kan het nou echt kwaad?



cas121
12 april 2004, 00:38
test

cas121
12 april 2004, 00:42
JA hoe zit dit nu precies?

Kan het (veel) kwaad om bij het inschakelen van een buizentop meteen de power en de standby achter elkaar aan te gooien? en dan gewoon je gitaar met de volumeknop dicht hebben staan tijdens het opwarmen zodat je nog geen signaal door je buizen stuurt...

zo voorkom je namelijk een piek op het moment dat je de standby omgooit, heb hier met mn koch nog wel eens problemen mee gehad, bleek eenvoudig op te lossen door ze meteen aan te gooien, of iig vlak na elkaar.

en please een beetje beargumenteerde reply's, niet de inkoppers van "ja das slecht." :-?

thnx dudes

Nicci
12 april 2004, 11:06
ik denk wel dat je buizen eerder versleten zijn op deze manier.
dit is misschien niet beargumenteerd, maar volgens mij wel waar.

Soltari
12 april 2004, 12:40
http://ax84.com/media/ax84_m35.pdf

Dit is het theorie document van het ax84 project. Onder "Power Supply" staat een stukje over de standby.

Grtz

hadv
13 april 2004, 23:45
leerzaam, waarvoor dankveel :P

guhlenn
14 april 2004, 10:24
MAtchless amps hebben geen standby switch. Volgens de maker omdat de zoveelste buizen onzin is. Hadden buizentv's vroeger een standby ?

cas121
14 april 2004, 11:04
nope en de radios ook niet

pimmetje
14 april 2004, 12:01
MAtchless amps hebben geen standby switch. Volgens de maker omdat de zoveelste buizen onzin is. Hadden buizentv's vroeger een standby ?

Als je een klein oud buizenbakkie koopt, heeft-ie idd geen standby switch. Die is pas een beetje in beeld gekomen toen de modernere bakken werden gebouwd waarbij de buizen eigenlijk een hoger voltage voor hun flikker krijgen dan waarvoor de buizen eigenlijk gebouwd zijn.

Als een koude buis dat voltage dus eigenlijk koud op z'n dak krijgt, kan hij vrij snel overlijden. Warm kan de buis 't wel hebben... daar is de standby switch 'dus voor.

Bij aanzetten dus ff een half minuutje of een minuutje standby, dan spelen. Bij uitzetten gewoon direct uit zonder standby om de zooi ff te laten lekken.

Nicci
14 april 2004, 14:04
dat radio en tv's vroeger geen standby hebben vind ik niet zo belangrijk. een buis slijt door gebruik, dus lijkt een standby knop me zinvol. al was het maar om het ding op standby te zetten tijdens een pauze. dan slijten de buizen minder tijdens die pauze, maar blijven ze wel warm zodat je de versterker direkt weer kan gebruiken

sash
14 april 2004, 14:40
Check eens in vintage versterkers, daar staat een heel topic over het aan en uitzetten van basisversterkers.

Kort samengevat is het niet goed om alles tegelijk aan te zetten.

BartL
14 april 2004, 15:13
Bij uitzetten gewoon direct uit zonder standby om de zooi ff te laten lekken.
Oow jah? Ik doe altijd dit: eerst standby uit...en dan pas de power eraf. Waarom moet dit niet dan?

treblemaster
14 april 2004, 16:04
pimmetje schreef:
Bij uitzetten gewoon direct uit zonder standby om de zooi ff te laten lekken.

Oow jah? Ik doe altijd dit: eerst standby uit...en dan pas de power eraf. Waarom moet dit niet dan?

Ff boerenlogica ;). Er werd net gezegd dat je dus eerst de buizen moet opwarmen voordat ze die enorme voltage op hun donder krijgen. Vandaar eerst power schakelaar en pas later de standby schakelaar. Als je de versterker uit wilt zetten is dat niet aan de orde.......je zet je versterker immers uit (er gaat minder voltage doorheen).

BartL
14 april 2004, 16:09
:roll:

pimmetje
15 april 2004, 09:43
Bij uitzetten gewoon direct uit zonder standby om de zooi ff te laten lekken.
Oow jah? Ik doe altijd dit: eerst standby uit...en dan pas de power eraf. Waarom moet dit niet dan?

Bij dat uitzetten lopen de theorieën nog wat uiteen... en ik weet er lang niet genoeg vanaf om daar een definitief antwoord op te hebben.

Ik hang de theorie aan dat de energie trager uit het buizengedeelte weglekt als de standby-switch bij het uitzetten is gebruikt. Dat stukje circuit wordt immers afgeschermd. Dat betekent dus (lichtjes) meer slijtage.

Anderen zeggen dat 't geen fuck uitmaakt bij uitzetten. De standby-switch is er om koude buizen bij aanzetten te beschermen tegen de hoogspanning. Bij uitzetten is die hoogspanning sowieso ervanaf, dus is gebruik van de standby-switch onnodig, maar ook onschadelijk.

BartL
15 april 2004, 10:34
...hmmm. Nja, ik dacht dus dat de buizen (op de manier zoals ik hem uitzet) geleidelijk afkoelen. Maja, iedereen denkt iets anders :)

guhlenn
15 april 2004, 11:39
een hoger voltage dan ze aankunnen? lijkt me zeer onwaarschijnlijk. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn marshall wordt warm in 30 sec.Dietijd kan ik wel wachten.

En die theorie over het uitzetten vind ik prachtig!

Nicci
15 april 2004, 15:49
boerenverstand: buizen worden behoorlijk heet en slijten door gebruik. ze slijten harder door intensief gebruik (lees: de versterker op vol vermogen laten draaien). daarnaast kunnen buizen kapot gaan door extreme schokken en dramatische temperatuurschommelingen.

de standby knop lijkt me dus zowel voor het aan- als uitzetten functioneel. wellicht niet noodzakelijk, maar wel functioneel.

cas121
18 april 2004, 01:15
tja in de handleiding van mn marshall staat dat je het beste efffe 2 minuten kan wachten, dat doe ik dan ook doorgaans wel, als ik dit bij mn koch doe blijf ik weer zekeringen schieten..

ik weet dat de boel harder slijt maar inderdaad zoals wat nicci zegt, het gaat me meer om de noodzaak ervan te weten, het nut is me nu wel bekend...