PDA

View Full Version : Voor de versterker zelfbouwers



nicoverduin
11 april 2004, 18:38
Graag jullie mening over mijn versterker zelfbouw site.
http://home.wanadoo.nl/nico.verduin
Groetjes,

Nico

Javaca
11 april 2004, 20:23
Mooie site.
Lekker veel links.
HEERLIJKE VERSTERKERS 8-)

Erik
12 april 2004, 11:27
Wauw, zelf je AMP maken dat is SUPER COOL!! ik wou dat ik dat kon...

En over je website... inhoudelijk erg goed vooral de links naar de schema's en de werktekeningen. Voor de rest erg duidelijke foto's die goed het proces laten zien.

waix
14 april 2004, 11:22
fantastische site!


hoe duur kost dat nou zelf een eigen amp maken??

ik neem maar aan dat een aardige soldeertechniek en wat kennis van schema's genoeg

nicoverduin
14 april 2004, 14:23
De kosten kunnen liggen tussen de 100 euro (bijna allemaal sloop onderdelen) tot wel 1000 euro (uitgebreid model, dure speaker, veel "laten" doen).

Het bouwen is op zich niet moeilijk als je een kit neemt. Maar die zijn er nog niet in Nederland. Een schema lezen is wel handig als je wilt begrijpen wat je doet. Goed solderen voorkomt fouten.

En last but MOST IMPORTANT!!! Je werkt wel met hoogspanningen die fataal kunnen zijn bij ondeskundig gebruik.

Nico

waix
14 april 2004, 16:01
weet je nog een redelijk makkelijk en goedkope (200 euri) te bouwen versterker?

Javaca
14 april 2004, 17:38
De ax84 of de nano-amp.

www.ax84.com

waix
14 april 2004, 17:41
maar amerika heeft toch een hele andere netspanning dan in europa

zul je zien ben je een week lang bezig met je amp sluit je hem aan op het lichtnet en brandt ie door :-(

nicoverduin
14 april 2004, 18:00
De goedkoopste manier om een kleine versterker te bouwen zonder toeters of bellen is als volgt:
- zoek een oude buizen radio en controleer dat er een EZ80 (of EZ81), een EL84 inzit. In dat geval moet je eigenlijk ook nog aan de binnenkant kijken of er een grote trafo in zit met soldeerlippen erop. Niet een waar de draden er rechtstreeks uitkomen.
- sloop de radio voor het volgende:
a) de EL84
b) de EZ80 (of EZ81)
c) de luidspreker trafo
d) de voedingstrafo (de grote).

Je kan nog kijken of je de overige weerstanden eruit kan halen. De elco's zijn meestal niet goed meer. De weerstanden moeten wel gemeten worden op hun juiste waarde.

Nu moet je nog aanschaffen:
- buisvoetjes (die in die radio is meestal pertinax en half verrot)
- een 12AX7
- de benodige Elco's en koppel kondensatoren
- potmeters (tenzij je wat aan de potmeters in die radio hebt)
- netsnoer (geaard)
- Schakelaar (aan/uit)
- Jacks
- Speaker 4 of 8 ohm (die in die radio heb je niet zoveel aan); de uitgangstrafo is meestal 5 ohm.
- montage draad kun je wel uit die radio halen.

Neem het schema van de AX84-P1 van het net en kijk wat je verder ontbeert.

Maak een chassis van aluminium (1,5 mm is dik zat.

Tja en dan moet je creatief worden. Zo kun je onder de 100 euro blijven.

Nico

waix
14 april 2004, 18:14
zijn die buizen uit die radio dan ook niet half verrot
want die dingen zijn toch ook aan slijtage onderhevig

en dat schema kan je toch niet 1 op 1 overnemen
of wel?? :???:

waix
14 april 2004, 18:16
en 1 hand in je broekzak als je met de multimeter bezig bent toch? :D

voor mensen die geintereseerd zijn een zelfbouw kit uit duitsland voor 129 euro

ik denk dat ik deze maar ga bouwen
als ik geld genoeg heb :cry:

http://www.madamp.biz/

nicoverduin
14 april 2004, 18:51
Ik heb de kit bekeken en geef hierbij mijn volgende kanttekeningen:
- Voor je eerste amp prima ding.
- realiseer je wel dat de samples gemaakt zijn met een 4 x 12 CAB
- Gezien de prijs mag je niet te hoge verwachtingen hebben over de kwaliteit. De trafo's (en zij geven dat zelf aan) halen niet de allerhoogste kwaliteit. Maar wat wil je voor 129 euro. Daar red ik normaal een PT + OT niet voor (of net aan).
- De komponenten zijn niet bijzonder. De caps kan ik niet echt zien welke het zijn.
- Niet vergeten dat er GEEN frontplaat bij zit (ook al staat hij wel op de foto.
- gezien de weerstanden, zal hij wel ruisvrij zijn. Maar daar is alles dan ook mee gezegd.

Dus voor de beginner, gewoon proberen.

Maar hou wel de veiligheidsrichtlijnen aan.

Nico

waix
14 april 2004, 20:38
we kunnen ook bij wijze van gitaarnet project
met zn allen een buizenversterker maken
als we genoeg mensen hebben kunnen we vast wel onderdelen goedkoop in kopen

Dirk_Hendrik
15 april 2004, 14:59
ik denk dat ik deze maar ga bouwen
als ik geld genoeg heb :cry:

http://www.madamp.biz/[/quote]

Waarom is die kast zo verschrikkelijk groot?? (diep)

waix
15 april 2004, 20:38
zo diep is ie toch ook weer niet of kijk ik scheel?

hoofd
16 april 2004, 01:08
Ziet er interessant uit, voor die prijs...misschien maar 's proberen als ik 't geld heb.

spanky_franky
16 april 2004, 21:16
De goedkoopste manier om een kleine versterker te bouwen zonder toeters of bellen is als volgt:
- zoek een oude buizen radio en controleer dat er een EZ80 (of EZ81), een EL84 inzit. In dat geval moet je eigenlijk ook nog aan de binnenkant kijken of er een grote trafo in zit met soldeerlippen erop. Niet een waar de draden er rechtstreeks uitkomen.
- sloop de radio voor het volgende:
a) de EL84
b) de EZ80 (of EZ81)
c) de luidspreker trafo
d) de voedingstrafo (de grote).


Hallo Nico,

is dit wat voor in een 30watt buizenamp? vond ik op marktplaats..

--------------------------------
7x voetje (9 pins, bakeliet)
2x Philips EL84
1x PM ECC83
3x Philips ECC83
1x Sovtek 12AX7WB
1x trafo eerste trap
1x trafo eindtrap

niet getest, komt uit 150W versterker.alles in 1 koop
(prijs €25)
-------------------------------------------------------

nicoverduin
17 april 2004, 00:04
2 x EL84 geeft je een watje of 15-20. Over de trafo's kan ik niks zeggen. Of de buizen goed zijn weet ik niet en die bakeliet voeten zou ik gelijk weg donderen.
Voor 25 euro niet duur. Maar aan de andere kant je weet ook niet of je er wat aan hebt.

Nico

waix
17 april 2004, 12:46
vindt iedereen mijn idee van collectief inkopen dan niks :( ?

een ecc83 is toch dezelfde buis als een 12ax7?

hoofd
17 april 2004, 12:51
Ik vind het wel een leuk idee, ik wil graag nog een keer zelf een buizenamp maken, en zat aan die madamp te denken om mee te beginnen, maar voor een gitaarnet-amp ben ik ook wel in :). (als ik het geld heb, momenteel heb ik nadda)

Nico, jij was toch ook van plan een kit op te stellen en op de markt te brengen?

spanky_franky
17 april 2004, 19:02
vindt iedereen mijn idee van collectief inkopen dan niks :( ?

een ecc83 is toch dezelfde buis als een 12ax7?

ja ik vind het een goed idee! ben bijna zeker van plan met een vriend (die wat meer van schema`s en elektronica weet :roll: ) een 30-50W buizenversterker te maken, we hebben nog geen onderdelen, we zijn nog in de 'oriëntatiefase :razz:

nicoverduin
17 april 2004, 19:15
Nico, jij was toch ook van plan een kit op te stellen en op de markt te brengen?
Ik zitnog op een paar antwoorden te wachten met betrekking tot de trafo's en het chassis.
Daarna hoop ik inderdaad met een 5E3 kit op de martk te komen.
NIco

waix
17 april 2004, 19:25
hou ons op de hoogte

ik kan gewoon fietsen naar heemskerk scheelt weer in de verzendkosten :D

nicoverduin
17 april 2004, 19:31
Voor die afstand kom ik hem wel brengen....Kost je een bakkie koffie..... :-D :-D :-D :-D

waix
17 april 2004, 19:33
als je hem komt brengen kun je ook wel 2 bakkies koffie krijgen :)


wat gaat er allemaal in de kit zitten??

nicoverduin
17 april 2004, 19:35
Alles voor een 5E3 + chassis +trafo's+ cabinet+speaker.
Nico

waix
17 april 2004, 19:37
heb je het schema zelf bedacht of overgenomen van een andere amp?

nicoverduin
17 april 2004, 19:40
Gewoon het standaard schema.
Nico

waix
17 april 2004, 19:43
kun je een ruwe schatting van de kosten maken?
weet ik hoeveel ik moet sparen :(

nicoverduin
17 april 2004, 20:24
Ik vewacht tussen de 450 en 550 euro.
Nico

waix
18 april 2004, 12:09
hmm beetje te duur voor een eerste zelfbouw amp
maar als ik me tweede versterker ga maken weet ik je wel te vinden :)

nicoverduin
18 april 2004, 20:31
't is een hoop geld, maar lager zie ik echt niet gebeuren. Maar je weet nooit.

Groetjes
Nico

hoofd
19 april 2004, 14:56
Ik ga denk ik als ik geld heb voor die Madamp, 450/550 is me toch wat teveel om mee te beginnen (en een speaker plus chassis heb ik nog wel liggen)...maar zoals Waix zei, als die Madamp smaakt naar mee, wie weet :).

Vraagje trouwens, is zo'n frontplaat noodzakelijk bij een versterker? Want das toch weer bijna 50 euro als ik dat zo op die site zie.

nicoverduin
20 april 2004, 18:31
De frontplaat is niet noodzakelijk maar dan zie je dus niet de betekenis van de knoppen en schakelaars. HEt is dus puur voor de identificatie van de verschillende onderdelen.
Het maakt de versterker dus ook fraaier. Maar ik geloof dat dat nu bij jullie nog geen rol speelt?
Nico

waix
20 april 2004, 18:56
die gast van madamp gaat trouwens ook binnenkort kits van ax84
aanbieden

ik heb hem er even over gemaild en hij zei dat dat nog iets van maandje of 2\3 ging duren

nicoverduin
20 april 2004, 20:43
Kan ook haast niet anders. Beide schema's zijn bijna identiek. De aX84 is effe eenvoudiger ivm de toonregeling. Ik denk dat zijn prijs vrijwel identiek is. De dure componenten zullen weinig veranderen.
NIco

hoofd
20 april 2004, 21:26
De frontplaat is niet noodzakelijk maar dan zie je dus niet de betekenis van de knoppen en schakelaars. HEt is dus puur voor de identificatie van de verschillende onderdelen.
Het maakt de versterker dus ook fraaier. Maar ik geloof dat dat nu bij jullie nog geen rol speelt?
Nico

Ik was namelijk van plan dan gewoon zelf een frontplaat te maken, dan is 't namelijk gratis :). (gebruik materiaal van me oude school, ik kan nog steeds altijd terecht in het handenarbeidlokaal, wel zo handig :)).

nicoverduin
20 april 2004, 21:38
Ik heb nog wel eens frontplaten laten graveren in de USA. Daar worden ze met de laser gemaakt. Uiterst professioneel en een redelijke prijs. In ieder geval stukken goedkoper als bij MadMax.
De layout maakte ik met Autocad en stuurde het als een .DXF op.
Door het lage bedrag had je geen last van de invoerrechten.
Kijk maar eens op www.bnplasers.com
Of op mijn site. De Champ en de MArshal 18 watt hebben beide laser gegraveerde frontplaten.
Nico

waix
20 april 2004, 21:42
wat is nou de prijs van zo'n frontplaat want ik snap niks van die prijslijst op die site?? :???:

Kjiratsiekoedel
20 april 2004, 21:44
frontplaat= toch gewoon stukje plastick met de namen van de knoppen+standen erop

=> kan je toch leuk zelf ontwerpen?

nicoverduin
20 april 2004, 21:48
Tuurlijk... Je kan ook gewoon een watervaste stift pakken en het erop schrijven. Maar ik pak het toch liever wat professioneler aan. :-D :-D
Maar ieder zijn meug.
Nico

waix
20 april 2004, 21:49
ja maar dan moet je het ook nog maken :)

nicoverduin
20 april 2004, 21:57
wat is nou de prijs van zo'n frontplaat want ik snap niks van die prijslijst op die site?? :???:
Jeanne (de eigenaresse) rekent apart voor het materiaal dat je gebruikt en het te graveren gebied (is altijd kleiner). Prijs is in US$ (ongeveer 0,83 euro per us$).
Wat je gewoon doet is een tekening (.dxf formaat) opsturen en vragen wat het kost. Porto is meestal rond de 12 US$. Levertijd meestal een week of 2. Afhankelijk van de drukte daar. Mocht een van jullie iets daar bestellen zou ik het waarderen als jullie mijn naam vermelden.
Nico

waix
21 april 2004, 15:22
waarom krijg jij dan de volgende keer weer korting :D

nicoverduin
21 april 2004, 16:26
Ik neem aan dat je bedoeld "daarom". antwoord is dus Nee (tenminste tot nu toe). Heel simpel:
Ik waardeer mensen die voor zichzelf beginnen en nastreven om een stuk kwaliteit te leveren. Jeanne heeft bij dat duidelijk waargemaakt. En het zijn uiteindelijk dit soort mensen die onze hobby mogelijk maken.

Kennelijk was ik bij Jeanne een van de eersten die vanuit internationaal bij haar en vraag uitzette. Zij vondt dat leuk en ik heb beloofd om haar werk te promoten. Verder is er voor mij geen enkele benefit te halen. En gezien het bedrag dat er bij een frontplaat gemoeid is, zet het ook geen zoden aan de dijk.

Nico :-D :-D :-D

Javaca
27 april 2004, 13:44
Wat is nou het duurst aan een amp?
De trafo's en de buizen?