PDA

View Full Version : Van Halen signature modellen



Dionyios
26 maart 2002, 22:52
He dit vraagje zomaar ff uit nieuwsgierigheid.

Op internet kom je dus 2 signature-modellen van EVH tegen: de Axis van Ernie Ball/Musicman en de Wolfgang van Peavey. Bij welke zat ie nou het eerst, en waarom zijn er twee modellen in omloop?? Je zou toch zeggen dat zodra ie naar de andere gaat de eerste ze niet meer mag maken...

En dan nog een bijvraagje: die nieuwe Wolfgang gitaren van Peavey zien er op zich wel leuk uit, maar zijn die kwalitatief vergelijkbaar met de EBMM?

Dennis

gershwin5150
26 maart 2002, 23:31
Op 2002-03-26 22:52, schreef Dionyios:
He dit vraagje zomaar ff uit nieuwsgierigheid.

Op internet kom je dus 2 signature-modellen van EVH tegen: de Axis van Ernie Ball/Musicman en de Wolfgang van Peavey. Bij welke zat ie nou het eerst, en waarom zijn er twee modellen in omloop?? Je zou toch zeggen dat zodra ie naar de andere gaat de eerste ze niet meer mag maken...

En dan nog een bijvraagje: die nieuwe Wolfgang gitaren van Peavey zien er op zich wel leuk uit, maar zijn die kwalitatief vergelijkbaar met de EBMM?

Dennis


Eddie Van Halen heeft in de loop der jaren een aantal signatuur gitaren gehad. In de jaren 80 had ie geloof ik een endorsement bij Kramer, en begin jaren 90 bij Music Man (De Music Man Eddie Van Halen Signature, dit is overigens niet de Axis! Dit is een model dat later naar aanleiding van de EVH signature in productie werd genomen).

Later is Eddie over gestapt naar Peavey, waarbij hij sindsdien de Peavey Wolfgang heeft.
De Music Man Axis wordt nu nog steeds geproduceerd, maar heeft dus officieel niks meer met Eddie te maken (hoewel ie qua uiterlijk, op de plaats van de elementenschakelaar na, identiek is aan de EVH).

Over het algemeen wordt de Music Man toch wel als de betere gitaar van de 2 beschouwd. Maar ik heb ze zelf nooit goed kunnen vergelijken. Moet trouwens wel zeggen dat ik de Music Man vele malen mooier vindt.

Chiel
27 maart 2002, 09:17
Ik heb zelf een Axis en een Wolfgang. Qua feeling kan ik geblinddoekt geen verschil tussen beide instrumenten vinden. Wanneer je deze wel zou kunnen vinden/voelen dan is het slechts een kwestie van smaak en kan een dergelijk verschil zowel als voor- als nadeel beschouwd worden.
Het opvallendste van beide gitaren is de geweldige hals. Deze moet je gewoon gevoeld hebben.

De Wolfgang elementen zijn wel wat agressiever en vervormen al reeds bij een geringe distortion. Ook bijt de Wolfgang zo’n beetje overal doorheen (bij bandgebruik) wat ik dan ook zo geweldig aan dit instrument vind.
De Axis is een afgietsel van de originele EvH kopie en is wat meer een allround instrument. Deze vervormt niet zo gemakkelijk als de Wolfgang en is ook veel meer geschikt voor coverwerk als funk en andere cleane gitaarpartijen, alhoewel een Wolfgang met een beetje moeite ook goed clean is te krijgen.

Op het eerste gezicht was ik niet zo gecharmeerd van het merk Peavey, maar wanneer je al je vooroordelen terzijde schuift en gewoon goed naar het instrument luistert zul je merken dat het een buitengewoon geweldig instrument is. Je kunt er eindeloos lang op spelen zonder vermoeit te raken en hij is allroud genoeg zodat je niet continue een andere gitaar hoeft om te hangen.
MusicMan is voor vele dé referentie voor kwaliteit en het moge dan ook duidelijk zijn dat de Axis één van de meest veelzijdigste gitaren in zijn soort is.

Geen van beide zou ik ooit weg doen. Dit zijn ‘mijn’ gitaren, ik hoef niet meer verder te zoeken. Welke je ook koopt, je doet absoluut geen slechte investering!


Greets, Chiel.

Krullo
27 maart 2002, 17:08
Ik heb nu zo'n 5 jaar een MusicMan EVH, zo'n beetje de laastste die nog te koop was. En na 5 jaar ben ik elke dag nog meer tevreden over deze aankoop, zelden zie ik een gitaar die ik mooier, beter, enz. vind, dit is tegelijkertijd ook een nadeel van deze aankoop :smile: De Peavey heb ik nooit geprobeerd, maar ik begrijp dat het een fantastische gitaar is. Ik wil even ingaan op de opmerkingen van Chiel: de MM is inderdaad een veelzijdig gitaar, veel veelzijdiger als anderen denken, ik hoor zelden een Tele die zo country klinkt, een Gibson die zo vet als jazzy als bluesy klinkt, alleen voor funk schijnt het het beste te zijn om een splitt-coli in te bouwen, zodat je dus de humbuckers kunt splitsen, hierdoor klinkt hij dunner en geschikter voor funk. Ten tweede heb je een erg goede versterker nodig om de MM echt clean te laten klinken, ook deze krijgt snel een randje. Ik heb hiervoor een andere versterker gekocht, de MM heeft veel output.
De MM is kwalitatief een hele betrouwbare gitaar, in 5 jaar nog nooit wat mee gehad, nu moet ik de zadeltjes van de tremolo vervangen en eigenlijk moeten de fretten afgevlakt worden, maar dat is niet zo raar na 5 jaar. Als je de kans krijgt (en ik zag op deze site al wat aanbiedingen staan) zou ik zeker 1 van deze twee kopen, het kost wat, maar dan heb je ook wat, en er zijn toch niet veel mensen die ooit zo'n gitaar weg doen. Mooie bijkomstigheid van de MM (ik denk niet dat dat voor de Peavey geldt): hij wordt meer waard omdat er niet veel van gemaakt zijn en omdat hij niet meer in productie is.

EmgMaster
28 maart 2002, 15:06
Hij speelde toch altijd op Kramer gitaren??
Toch

gershwin5150
28 maart 2002, 17:57
Op 2002-03-28 15:06, schreef EmgMaster:
Hij speelde toch altijd op Kramer gitaren??
Toch


Ja in de jaren 80

Dirk_Hendrik
28 maart 2002, 19:43
Bij mijn weten is dat vernaggelde ding op de hoesfoto's van "women and children first" een Ibanez.

gershwin5150
28 maart 2002, 20:54
hij had best een gave signature bij kramer, een stratstyle body (natuurlijk rood, met witte en zwarte strepen), 1 humbucker en een Floyd Rose, en verder een maple hals met grote headstock.

gershwin5150
28 maart 2002, 20:56
Op 2002-03-28 19:43, schreef Dirk_Hendrik:
Bij mijn weten is dat vernaggelde ding op de hoesfoto's van "women and children first" een Ibanez.


Ja dat klopt, dat was een goed vertimmerde Ibanez (Destroyer geloof ik). Dit was in de periode dat Eddie nog al zijn eigen gitaren in elkaar flansde uit losse onderdelen.
Pas later gingie met Kramer in zee

Bates15
9 mei 2002, 18:53
Hehe, een Eddy onderwerp. Waarom zijn deze gitaren zo ongelovelijk duur. Ik zit eens rond te kijken naar de Peavey. Blijkt deze haast niet tweedehands te koop te zijn. Op zich natuurlijk een goed teken .... Maar als je er dan een vind... nou ja, soms hoopte ik dat men vergeten was de gulden naar de euro om te rekenen, maar dat hebben ze dus wel al gedaan.

Iemand een idee wat een goldtop met trem kost ? Niet dat platte model maar de afgeronde. Ik ben benieuwd.

Braindead
15 mei 2002, 00:20
Haha dat wil je niet weten!





sorry , erg flauwe mood

Sj03rd
18 mei 2002, 22:54
Op 2002-05-09 18:53, schreef Bates15:
Hehe, een Eddy onderwerp. Waarom zijn deze gitaren zo ongelovelijk duur. Ik zit eens rond te kijken naar de Peavey. Blijkt deze haast niet tweedehands te koop te zijn. Op zich natuurlijk een goed teken .... Maar als je er dan een vind... nou ja, soms hoopte ik dat men vergeten was de gulden naar de euro om te rekenen, maar dat hebben ze dus wel al gedaan.




Die peavey is nog vrij nieuw dus die is nog niet veel 2e hands....