PDA

View Full Version : Les Paul



DeLirium
26 maart 2002, 22:22
Ik wilde graag wat informatie over de Les Paul, 'k ben er een beetje voor aant sparen (heb nog niet zoveel, dus genoeg bedenktijd). Wat ik me dus afvroeg is: moet je als je voor de kwaliteit gaat een Gibson, Epiphone of Ibanez (weet niet eens of die ze nog maken) nemen? Ik weet dat een Epiphone een stuk goedkoper is dan de Gibson, maar wat kosten beide standaard, studio versie en gothic versie? En wat zijn precies de verschillen?

Alvast bedankt!

flightcase
27 maart 2002, 15:33
Ik zou door sparen voor een Gibson dan.
Misschien staat er wel een leuk tweedehandsje op marktplaats.

Lucky
27 maart 2002, 16:09
Belangrijk is dat je een goed stuk hout koopt. Zeker als je voor de sound van een Les Paul gaat....Laat je niet verleiden door heftige stoere verfjes...als er spaanplaat onder zit heb je nog steeds een kut gitaar.

Probeer als je een gitaar uitprobeerd ook eens zonder versterker te spelen. Als je elc. gitaar onversterkt nog steed relatief vet klinkt (niet te veel hoog, duidelijk laag en in het geval van de Les Paul ...een goede sustain) dan weet je dat het hout in ieder geval ok is.

Slechte elementen of hardware kun je altijd nog vervangen

Gibsons zijn over het algemeen netter afgewerkt en hebben betere hardware en elementen maar koop alsjeblieft geen nieuwe glimmende Les Paul (veel te duur)...Kijk goed rond op de tweedehands markt.
Vaak klinkt zo'n occasionnetje nog beter ook.

puvin
27 maart 2002, 16:42
vind als lefty eens een goede les paul :wink:

Wolverine_nl
27 maart 2002, 17:21
Da's waar, maar die kun je laten bestellen als je een nieuwe zou nemen, ook van Ephiphone trouwens. Niet van alle LP types zijn linkshandige uitvoeringen te verkrijgen trouwens.

Om een overzichtje te krijgen moet je eens kijken op de site van Electric sound (niet naar de prijzen kijken, want dat is niet interessant) http://www.electricsound.com
hier kun je een goed overzichtje vinden wat er zoals verkrijgbaar is linkshandig, kun je ook zien wat je in ieder geval NIET moet betalen voor een tweedehands LP :grin:

DeLirium
27 maart 2002, 18:40
Maar wat moet je dan ongeveer WEL neertellen voor een LP? Want ik heb op marktplaats geen mooie gezien, maar wel grote prijsverschillen (van 350 euro tot 2000 euro) wat zijn nou de precieze verschillen ertussen? Hout enzo? En wat bepaalt ook ongeveer de nieuwprijs?

Ennuh, als ik het geld heb koop ik natuurlijk WEL een nieuwe, glimmende LP van Gibson :grin:

GuitarMaster
27 maart 2002, 19:33
Ik zou voor de Gibson gaan. De Epiphones zijn de goedkopere broertjes van de Gibson.
En wat betreft de Ibanez, dat is natuurlijk geen echte LP

stinkhippie
27 maart 2002, 21:00
ikzelf heb 3 jaar rondgekeken voordat ik een fatsoenlijke les paul had gevonden(naar mijn smaak) wat duur is kun je overal kopen, en loop maar eens tegen een echt goede les paul met een vet geluid aan. Wees niet merkgeil zou ik zeggen

DeLirium
27 maart 2002, 21:42
Is een Epiphone wel een echte LP dan?

Erik
27 maart 2002, 21:48
Het staat er toch op?

Dionyios
27 maart 2002, 22:52
ja klopt, kijk maar:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/dennstep/photos/pics/kop.JPG

Sandman
27 maart 2002, 22:57
Epiphone is het enige merk dat de officiele Gibson Les Paul, dus volgens de exacte specs van Gibson, mag produceren. Dus ja Epiphone's hebben echte LP's.

(die exacte specs zijn muv de hb's dan he :wink:)

Wolverine_nl
28 maart 2002, 09:35
check http://www.gibson.com voor de exacte specs van epiphone en gibson gitaren. Dan kun je ze een beetje vergelijken.

The Dude
28 maart 2002, 10:55
De Les Paul is officieel een Epiphone. De gitarist Les Paul kwam bij Epiphone met zijn model. Gibson heeft later Epiphone overgekocht en zo dus ook het Les Paul Model.
En in feite zijn Epiphone en Gibson vrijwel identiek. De elementen kunnen alleen iets verschillen.

Wolverine_nl
28 maart 2002, 11:05
Ook verschillen de electronische schema's, dus hoe je draden in je gitaar in elkaar zitten, ook potmeters zijn minder van Epiphone en ook vaak (niet altijd) is het geen gelijmde hals, maar een geschroefde.

Goed kijken wat je wilt natuurlijk!

Mitch
28 maart 2002, 12:31
Even een paar dingen op een rijtje:
Bedrading: is inderdaad anders. Bij Epiphone is door dingen anders aan elkaar te schakelen minder draad gebruikt en da's wel goedkoper, maar niet beter voor ongewenst brommen.
Potmeters (volume/toonknoppen): Epiphones hebben simpelere=goedkopere.
Elementen: zijn van Epiphone minder dan van Gibson, maar je hebt er wel veel verschil in. De customs hebben bij sommige jaartallen duidelijk betere elementen dan de (toch wel mooiere...) Standards of Classics. Toevallig pas weer eens een nieuwe in mijn handen gehad en die klonken in mijn door Seymour Duncan verwende oren niet zo slecht als een jaar of drie terug.
Hout: dat is een duidelijk verschil ! De Epiphones gebruiken een mix van mahonie en elzen voor de body, de Gibsons uitsluitend mahonie(=vetter geluid). Afgezien van de esdoorn top, maar die hebben ze allemaal. De verhoudingen tussen mahonie en andere rommel kan wel heel sterk verschillen. Mijn Epi LP Custom weegt een ton (errug veel mahonie dus...), sommige zijn wel erg licht.
Hals: de normale LP's, dus Classic, Standard en Custom hebben allemaal een gelijmde hals. Bij Epi hebben alleen de goedkopere (studio) een geschroefde hals. Zou ik zeker niet voor gaan als ik jou was, klinkt veel ieler.
Gibson LP Studio is ook niet altijd even lekker trouwens; zelfs mijn toen nog ongeprepareerde Epi LP Custom klonk een paar jaar terug beter dan een Gibson LP Studio...

Hopelijk ben je weer wat wijzer zo.

omni
28 maart 2002, 15:27
Ik heb zelf ook een epi les paul (model). Ik weet eigenlijk nooit het verschil tussen een studio en een standard. De studio is toch de wat slankere? De mijne weegt ook een ton vooral na zo'n drie uur repeteren voel ik 'em echt wel hangen. Ik speel samen met iemand met een 'echte' gibson lp studio, maar volgens mij is vooral bij distortion het geluid van de standard beter / compacter. Wat voor seymour duncan elementen heb je? en maakt dat echt zo'n groot verschil?

Supermarco
28 maart 2002, 18:41
Op 2002-03-26 22:22, schreef DeLirium:
Ik wilde graag wat informatie over de Les Paul, 'k ben er een beetje voor aant sparen (heb nog niet zoveel, dus genoeg bedenktijd). Wat ik me dus afvroeg is: moet je als je voor de kwaliteit gaat een Gibson, Epiphone of Ibanez (weet niet eens of die ze nog maken) nemen? Ik weet dat een Epiphone een stuk goedkoper is dan de Gibson, maar wat kosten beide standaard, studio versie en gothic versie? En wat zijn precies de verschillen?

Alvast bedankt!


Samengevat kom je toch op twee belangrijke zaken uit: de prijs en de klank.
Als je een Epi gaat proberen en je vindt 'm gewoon goed genoeg klinken dan is de keuze toch snel gemaakt? Kijk, als je het geld er graag voor uitgeeft en je probeert daarnaast ook een Gibson die beter klinkt, of die je liever wilt hebben moet je je gevoel achterna gaan.
Tweedehands Gibsons kunnen kwa prijs inderdaad gunstig zijn.
Veel succes met centjes sparen!

Mitch
28 maart 2002, 19:46
Op 2002-03-28 15:27, schreef omni:
Ik heb zelf ook een epi les paul (model). Ik weet eigenlijk nooit het verschil tussen een studio en een standard. De studio is toch de wat slankere?

Studio heeft geen binding en is idd wat slanker.

Ik speel samen met iemand met een 'echte' gibson lp studio, maar volgens mij is vooral bij distortion het geluid van de standard beter / compacter. Wat voor seymour duncan elementen heb je? en maakt dat echt zo'n groot verschil?


Ik heb een Jazz bij de hals en een Custom bij de brug. En ja, dat is een enorm verschil ! Check effe het topic "Mijn nieuwe Epihpone Les Paul" wat ergens verderop of op de volgende pagina nog staat, daar staan verschillende verhalen over opgewaardeerde Epi LP's.