PDA

View Full Version : Is dit wat



nevermind
11 april 2004, 13:38
De link;

http://www.guitar24.de/de/pro.php?id=3032

De vraag;

Ik speel nu dik een jaar en ben rustig op zoek naar een goede opvolger voor mijn squier. Is dit wat en is er evt. makkelijk een humbucker in te zetten?

Fuhgawz
11 april 2004, 13:53
Dit is meer een gitaar voor surf. Als je geen surf speelt is hij ook niet aan te raden. Het is bovendien moeilijk en duur om er een humbucker in te zetten (zoals bv Cobain wel heeft gedaan), omdat er ingewikkeldere electronica dan in een 'normale gitaar' inzit waar je rekening mee moet houden. Bovendien is die tremelo ook niet echt handig. Het ding ziet er inderdaad erg vet uit, maar voor stevigere humbuckermuziek kun je beter verder zoeken.
Ik denk dat je gewoon beter een gitaar kunt kopen waar in eerste instantie al een humbucker inzit. Misschien is een Fender Fat Stratocaster iets voor jou!?

nevermind
11 april 2004, 13:57
Ik was wel van plan dr wat meer de kant van 'rockmuziek' (ja o.a. nirvana) mee op te gaan. Daarnaast wil ik graag nog wat blues (en evt. ook surf) kunnen spelen. Maar een echt scheurgeluid krijg je toch niet uit een stratocaster?

Diedo
11 april 2004, 14:01
dat is echt onzin... genoeg rockers op een fender...
het is anders, niet minder...

wietse
11 april 2004, 14:01
kan je beter zoiets nemen.
als je het model mooi vindt.
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0100800_md.jpg
zitten 2 p90's in dat wil dus wel scheuren.

Fuhgawz
11 april 2004, 14:03
Daarom raadde ik al een FAT Stratocaster aan. Met de humbucker in de brugpositie kun je genoeg scheuren:

http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0134702_md.jpg

Dmv de enkelspoelselementen in de hals- en middenpositie eventueel ook geschikt voor blues en surf.

BS
11 april 2004, 14:03
Of het wat is en of je beter af bent met een HB hangt er van af wat je er voornamelijk op wilt spelen.

Een humbucker zal er wel ingaan , in ieder geval een in single coil formaat voor een normaal formaat moet er gesloopt worden en dat lijkt me zonde je kan dan in ieder geval niet meer terug naar oude staat.

Is een fender Cyclone HH of Toronado niks voor je ? Beetje in de zelfde richting kwa model maar standaard met humbuckers.

The Mule
11 april 2004, 16:43
kan je beter zoiets nemen.
als je het model mooi vindt.
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0100800_md.jpg
zitten 2 p90's in dat wil dus wel scheuren.

Uhm, dat zijn geen P90's. Dat is een Jazzmaster met de eigen unieke (!)enkelspoels Jazzmaster-elementen...

wietse
11 april 2004, 16:51
ah , wist ik niet zien er wel uit als p90's.

nevermind
11 april 2004, 17:20
Allemaal bedankt voor de reacties. Zo'n jazzmaster lijkt me wel wat (die cyclone en toronado lijken me ook wel aardig, maar ook moeilijk te vinden. Zijn die enkelspoels van de jazzmaster niet te iel. Ik heb geen geld voor een Amerikaanse en ik heb gelezen dat er in die Japanse reissues hele slechte strat-elementen zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? En kun je makkelijker een humbucker plaatsen in een jazzmaster, of is dit t zelfde verhaal als die jaguar?

Mitch
11 april 2004, 17:25
Een Jag is niet echt geschikt voor rock inderdaad. Ik kan me herinneren dat Dude (tijdje niet meer gezien hier) een oude Jag had waar -ie een Hot Rails in gezet had (hb in sc formaat) maar ik zag later op Marktplaats dat die Hot Rails weer te koop stond...
Je hoeft niet per se een humbucker te hebben voor rock. Single coils kunnen ook best, maar het hangt heel erg af van wat voor sound je wil. het komt wat helderder door de mix heen met single coils, maar het geluid is ook iets minder rond en vol.

Als je een beetje wil hakken op je gitaar zou ik wel kiezen voor een gitaar met een beter tremolo systeem dan een Jazzmaster en in mindere mate de jaguar. Of geen tremolo natuurlijk...

SilverFoo
11 april 2004, 19:47
Humbuckers voor rock is echt bullshit. Kurt Cobain gebruikte vaak Fender strats met gewoon single coils (o.a voor Lithium en Come as you are). Dat klinkt toch ook vet? Een humbucker geeft je alleen een hoger output en een dikkere sound. Met een fender strat kun je echter ook hele lekkere deuntjes vinden.


Advies: probeer eens iets in een muziekwinkel :D Dan kom je er wel uit

Negative K3 fan
11 april 2004, 19:52
live gebruikt hij vrijwel altijd humbuckers, en op de albums verschillende gitaren voor clean en distortion, en om kurt cobain nou een goede toon toe te schrijven??

Sliver
12 april 2004, 16:19
wel een aparte tooooooneeee :lol:

Anavrin
12 april 2004, 16:35
dit is zeker wat. Ik ben lichtelijk bevooroordeeld vanwege het feit dat ik er zelf ook 1 heb:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=16758
hier staan ook wat soundfiles op (gewoon met de standaard-elementen)

nevermind
12 april 2004, 16:41
wow, dankjewel. Die soundbites zijn erg handig. Is dit gewoon opgenomen met een standaard reissue? Zonder modificaties of pedalengedoe? Want dan klinkt die toch wel vet.

R. Flagg
12 april 2004, 16:48
Die Toronado heb je ook als Highway 1 model. Dus als je een beetje zoekt kan je die wel voor een aardig prijsje op de kop tikken.

Anavrin
12 april 2004, 17:05
wow, dankjewel. Die soundbites zijn erg handig. Is dit gewoon opgenomen met een standaard reissue? Zonder modificaties of pedalengedoe? Want dan klinkt die toch wel vet.
yep, het enige wat ik heb gebruikt is de distortion van m'n versterker. Ik heb een Fender Roc pro 1000 top en een Trace elliot 4x10 speakerkast met 2 hoorns (eigenlijk een baskast), en ik heb alleen de disto vd versterker gebruikt (gain 8, treble 7, mid 4, bass 8 ) het overdrivekanaal is overigens wel buizen...
Op de gitaar had ik beide elementen aanstaan, en de midcut ook (hoge tonen zijn dan minder). Het master volume op 10 en de mastertone ook vol open.
ik heb een goedkope microfoon (20 gulden) voor m'n versterker staan, die rechtstreeks in m'n minidisc. De minidisc heb ik daarna via de mic ingang van de cpu aangesloten en gewoon met de standaard geluidsrecorder opgenomen. De slechte kwaliteit van de opname en de bijgeluiden kunnen er ook mee te maken hebben dat als ik de md aan de cpu aansluit, de cpu ook de geluiden van de omgeving opneemt, via dAT gaatje, wat ook als mic gebruikt kan worden.

Sliver
12 april 2004, 17:10
maar het klinkt wel goed 8-)

nevermind
12 april 2004, 22:42
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met de Japanse reissue van de jaguar en/of jazzmaster of een winkel weten waar ze deze verkopen (liefst midden-Nederland)?

Anavrin
13 april 2004, 01:32
die van mij is een Japanner. ik heb deze gekocht bij Con Musica in Waalwijk, maar mijns inziens kunnen ze 'm bij bijna alle winkels wel bestellen hoor (als ze maar Fender hebben). Hij wordt op dit moment dacht ik alleen niet meer gemaakt (of heel binnenkort), dus je moet er snel bij zijn.

Maap
17 april 2004, 12:29
bij sacksioni in amsterdam hebben ze een japan jazzmaster hangen, en een mustang voor een redelijk goede prijs (650) ze hadden eerst ook een jagar.. maar die heb ik mee naar huis genomen.

john.3001
19 april 2004, 15:48
1. blijf van die jaguar af! zet er aub geen humbucker in...
2. wie zegt dat je met single-coils niet kan scheuren (is toch een beetje een misvatting in mijn ogen, hoewel het ook natuurlijk ligt aan jouw definitie van scheuren)...

dejohan
18 mei 2004, 00:15
Allemaal bedankt voor de reacties. Zo'n jazzmaster lijkt me wel wat (die cyclone en toronado lijken me ook wel aardig, maar ook moeilijk te vinden. Zijn die enkelspoels van de jazzmaster niet te iel. Ik heb geen geld voor een Amerikaanse en ik heb gelezen dat er in die Japanse reissues hele slechte strat-elementen zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? En kun je makkelijker een humbucker plaatsen in een jazzmaster, of is dit t zelfde verhaal als die jaguar?

In mijn mening klinkt de Jazzmaster warmer dan de Jaguar, of dan een strat of een tele.

Maar zo'n natural korrelige distortion zoals met een humbucker krijg je niet, het blijft een single coil. Je kunt er echter wel mee scheuren hoor. Check Dinosaur Jr. of een solo plaat van j. Mascis, hij speelt op een Jazzmaster. Ook Robert Smith en Elvis Costello spelen er op. Ook die gast van Incubus speelt op een Jazzmaster.


De bekendste Jaguar speler is waarschijnlijk John Frusciante van de peppers.

Op Kurt Cobain zou ik niet afgaan. Hij speelde wel Jaguars, maar stak er een humbucker in. Niet doen, je kan beter gewoon een andere gitaar met humbucker gebruiken als je een cobain sound wil. Een Jag verprutsen is zonde, en je gitaar vermindert in waarde.

birt
18 mei 2004, 09:54
kurt cobain heeft ook zijn signature de jag-stang die vrij goedkoop is maar daar zou ik afblijven, ik heb er nog niks dan slechte commentaar over gehoord