PDA

View Full Version : Sunburst finish naturel maken



prs
11 april 2004, 01:49
Hallo Richard,

Ik zou je allereerst graag willen complimenteren met de prachtige gitaren die jij bouwt.
Ik heb een vraag aan je die eigenlijk niet zo heel veel betrekking heeft op de bouw voor Olaf Taranskeen, maar ik wilde jou (als meesterbouwer en dus kenner) toch iets vragen.
Is het mogelijk om van een sunburst '60er jaren archtop, een naturel archtop te maken?
Ik las op het forum dat je gewoon moest schuren, en dat dan de glans ook vanzelf terugkomt.
De resultaten die op het forum getoond werden vielen mij nogal tegen.
Heb je dit ooit gedaan/gezien, en zou jij je eraan durven wagen? Komt de glans inderdaad terug na veelvuldig schuren?
De houtsoorten zijn overigens sparren (spruce), gevlamd esdoornhout en mahonie. Ook zit er een witte binding langs de body van de gitaar, en langs de F-gaten. Deze hoeven niet naturel te worden. Levert dat nog problemen op?
Zou je ook een ruwe schatting van de prijs kunen geven?
Bedankt en succes met alles!
Groeten

heeres gitaarbouw
14 april 2004, 09:41
Het probleem bij naturel maken van sunbursts is dat er meestal een kleurbeits op het hout is gebruikt. Deze beits trekt in in het hout en om hem te verwijderen moet dus niet alleen alle lak worden afgeschuurd maar ook een deel van het bovenblad.
Als de kleur van het bovenblad goed is kun je inderdaad proberen alleen de donkere rand af te schuren tot je op de (transparante) grondlaag zit. Daarna kun je dan weer een transparante laklaag opbouwen.
Bij mijn weten komt glans nooit vanzelf terug, je zult voldoende laagdikte over moeten houden om opnieuw te polijsten na al dat geschuur.

Wat de mogelijkheden voor jouw gitaar zijn kan ik pas beoordelen als ik hem heb gezien. Als je me belt of mailt kunnen we hiervoor een afspraak maken.

Als het om een gitaar gaat met 'vintage' waarde moet je er rekening mee houden dat de waarde fors daalt na deze ingreep.

prs
14 april 2004, 13:48
Bedankt voor je volledige reactie. Ik zal er nog eens goed over gaan nadenken.
Groeten!