PDA

View Full Version : FCB1010 - G-Major midiprobleem



gershwin5150
10 april 2004, 21:47
Hoi,

Ik heb een probleem met het instellen van mijn FCB-1010 midipedaal en de G-Major.
Ik wil graag de knoppen 1 t/m 5 gebruiken om preset 1 t/m 5 van de G-Major op te roepen. Dit werkt goed.
Nu wil ik de knoppen 6 t/m 10 gebruiken om effecten aan en uit te zetten (als stompboxes)

Dus:
6: Delay
7: Chorus
8: Flanger
enz.

Ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar.
Hij springt steeds naar preset 6 t/m 10 als ik op de knoppen 6 t/m 10 druk.
Maar hij moet gewoon in dezelfde preset blijven staan maar alleen de effecten aan en uit schakelen.

HELP :oops: :oops:

vinni
11 april 2004, 19:35
Hoi,

voor presets 1 t/m 5 gebruik je midi programmchanges. Eventueel vooraf gegaan door bankselect commando's. Voor het aan en uitzetten van effecten in een preset gebruik je controlchanges. (zogenaamde CC's)
Natuurlijk effe letten op het juiste midikanaal e.d.

Maar.....
Ik denk niet dat die midicontroller van jou is uitgerust met Active Sensing.
Als je naar een andere preset gaat weet je midicontroller niet welke effecten er aan en uit staan in die preset. Met Active Sensing wel.
Er zijn niet zoveel midicontrollers met Active Sensing.....veelal de wat duurdere.

Groet,
Vinni

Jimi Hendrix
13 april 2004, 18:15
Active Sensing?
Ik weet wel dat mijn midi controller (ernst navigator) ook een rits CC's stuurt na de PC. Dus dan kun je in de navigator programmeren of je de delay wel of niet aan wilt in die Preset.
Werkt heel handig, ondanks dat ik (niet lang meer) live alleen de gmajor gebruik kun je zeer veel geluiden al spelende maken en hoef je niet 100 presets te programmeren. Mijn advies: koop een goede midicontroller, daar heb je je hele leven wat aan.

vinni
14 april 2004, 00:19
Jawel....Active Sensing....

Als je switched van preset naar preset hoe weet jou controller dan of de delay in die preset aan of uit staat?

Moet je maar eens controleren....
Als je de switch op jou midicontroller waarmee je in presets de delay aanzet gebruikt doet de delay het....als je nu naar een preset schakelt waarin de delay uitstaat zul je zien dat als je geen active sensing hebt het lampje van de switch waarmee je delay aanzet blijft branden.....terwijl delay niet aanstaat!

Er zijn midiswitchers die dit wel kunnen herkennen...maar jou effectsprocessor moet dat wel versturen....b.v. een G-major doet dit wel.

Groet,
Vinni

Jimi Hendrix
14 april 2004, 10:10
Vinni, je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar dan zul je toch echt de MIDI out van je Gmajor moeten verbinden met de MIDI in van je footcontroller, wat bij mij niet het geval is: bij mij is dus de footcontroller de baas, met overigens dezelfde resultaten als waar jij het over hebt.
Lijkt me live overigens handiger dat de footcontroller de baas is dan dat zo'n gmajor nog eens de footcontroller overruled.

Duvel
14 april 2004, 16:46
Belangrijk: je moet een van de laatste firmware versies hebben anders werkt deze functie niet!

Daarna kan je op je G-major de effectsblokken een CC nummer toekennen. Volg daarna deze handleiding:

To be able to send an alternate Cc message with the FCB (Which is the only Cc message the G-Major understands), you have to :
* In the Global Setup (press the "Down" button while powering the FCB), set the button 6 and 7 the work on the same MIDI channel (according to the one you use on the G-Major).
* In the Preset Setup (long-press the "Down" button while on the preset you want to modify, and then press "Up" once to leave the relay switches section), activate both Cc 1 and Cc 2 functions by pressing button 6 and 7 for 1 second each (until the leds lit up). There respective LEDs must be on. Then press switch 6 briefly and press "Up" to configure it. It's LED will start blinking. With the pedal A select the Cc number you want to send (Ex : I set my G-Major to understand Cc n° 20 as "Preset Boost" message in the "MOD" section. RTFM ! If you're lazy, just set a Cc number that is not already used and use the "learn" function of the G-Major). Press "Up" when done. The set the Cc Value that will be send the first time you press the switch. For example, if your Cc Number is affected to a "block on/off" function, set the first value to 127, so that when you recall the preset the block will be on. If you use this Cc number to control the preset boost, set the first value to 0 so that the boost is not engaged when you recall the preset.
Now press briefly the switch 7 and press "Up", and select the same Cc number as the one you've selected for the switch 6. Press "Up" to confirm, and then select the value opposite to the one you've set for pedal 6 (127 if 0, 0 if 127, do you read me ?).
Save your changes by pressing "Down" for more then 2.5 seconds. You win !!!
Now, admitting that you've worked on preset n°3 and set the Cc number on 20, and that you've set the G-Major to engage/disable the Boost function with Cc n)20, the first time you press button 3 in Bank 0, Preset 3 of the G-Major is recalled. The second time you press it, the boost is engaged. The third time, boost is disabled. The fourth time.... Get the picture ?

vinni
14 april 2004, 17:43
Ja dat klopt!
Ook je midi in verbinden....


Groet,
Vinni

gershwin5150
14 april 2004, 19:10
Belangrijk: je moet een van de laatste firmware versies hebben anders werkt deze functie niet!............



Thnx! Ik kan nu idd de fx los bedienen. Maar ik krijg ze alleen aan, en niet meer uit. Zal dat met die firmware te maken hebben?

vinni
14 april 2004, 23:55
Hmm....

Weet het niet....maar lijkt erop dat je telkens dezelfde CC waarde verzendt. Waarschijnlijk is 127 aan en 0 uit (soms kan dit ook 128 en 1 zijn) Maarru....

Heb mijn G-major al een tijdje niet meer dus kan het niet uittesten voor je......was gekoppeld met een MFC10 foorcontroller van yamaha. Had ook geen active sensing....toen ben ik er maar eens wat dieper ingedoken.
Vandaar mijn kennis over dit probleem.

En zoals onze collega al opmerkte:
Toch de nieuwe firmware installeren.....

Een tijdje geleden toen ik mijn G-major had, is er ook een tread geweest over dit probleem. Daar heb ik toen ook wat in moge bijdragen.
Effe zoeken.....

Groet en suc6
Vinni

srv-man
16 april 2004, 22:58
Thnx! Ik kan nu idd de fx los bedienen. Maar ik krijg ze alleen aan, en niet meer uit. Zal dat met die firmware te maken hebben?

Heeft volgens mij niets met de firmware te maken, ik had ook een GMajor met de eerste software en daar werkte het al prima op, in mijn geval toen met een Rocktron midimate.

skyth
20 april 2004, 18:04
Volgens mij kun je de FCB 1010 niet instellen zoals je wilt. Als je het gewenste resultaat wilt hebben, moet je een knop instellen om de CC aan te zetten en een ander knop om de CC uit te zetten. Dit staat ook beschreven op de website van TC. Je zult dus 2 taps op je board moet reserveren per effect...

Helaas... :-?

LordRiffenstein
20 april 2004, 18:57
Volgens mij kun je de FCB 1010 niet instellen zoals je wilt. Als je het gewenste resultaat wilt hebben, moet je een knop instellen om de CC aan te zetten en een ander knop om de CC uit te zetten. Dit staat ook beschreven op de website van TC. Je zult dus 2 taps op je board moet reserveren per effect...

Helaas... :-?

Nope, je kan met 1 button fx aan en uitzetten. Je moet de CC waarden juist zetten van de 2 CCs die je per button kan versturen. De eerste keer dat je de button intrapt stuurt hij de eerste waarde, de 2de keer de 2de waarde. Dit zelfde principe om tap tempo te gebruiken!

vinni
20 april 2004, 21:49
Zeg Riffie......volgens mij begrijp je het probleem niet....

Waarde 127 zet effect aan. Waarde 0 zet effect uit.

Als je in patch A delay hebt aangezet door één keer je footswitch in te drukken (delay stond dus standaard uit in de patch) en je wisselt van patch zal de delay footswitch nu waarde nul zenden.....maar als de delay in die patch nu standaard uit staat?
Het is geen toggle!....moet je dus twee keer trappen...en dat is dus telkens anders......niet fijn live.....

Groet,
Vinni

LordRiffenstein
21 april 2004, 08:12
Als je in patch A delay hebt aangezet door één keer je footswitch in te drukken (delay stond dus standaard uit in de patch) en je wisselt van patch zal de delay footswitch nu waarde nul zenden.....maar als de delay in die patch nu standaard uit staat?
Het is geen toggle!....moet je dus twee keer trappen...en dat is dus telkens anders......niet fijn live.....

Groet,
Vinni

Euhm, na 2 jaar weet ik wel hoe mijn FCB werkt denk ik. Volgens mij klopt je uitleg hierboven niet. Het hele gedoe met CCs op de FCB is niet erg handig en vandaar dat ik ook een ander midi-pedaal gekocht heb!

Duvel
27 april 2004, 21:25
sorry, ben tijdje weg geweest

zoals reeds geschreven in mijn bovenstaande uitleg moet je ervoor zorgen dat je in je global setup de pedalen (of functies) 6 en 7 geactiveerd hebt.
Daarna kan je die gebruiken om vb bij pedaal 6 de delay aan te zetten (juiste CC nummerke toekennen) en dan 127 selecteren (alles boven 64 is al goed) en dan bij pedaal 7 hetzelfde CC nummerke te selecteren en dan de waarde 0 (of eender welke waarde beneden 64) te geven.
Nu kan je toggelen tussen delay aan en uit binnen dit effect.
Je kan dit natuurlijk ook omdraaien als je eerst een patch hebt waar het afstaat en waar je het later wil aanschakelen (dan moet je natuurlijk bij pedaal 6 de waarde 0 toekennen bij de juiste CC uiteraard en bij pedaal 7 de waarde 127)
Dit lijkt allemaal zeer ingewikkeld (en ik kon er ook niet mee overweg) maar als je het eenmaal beet hebt is er geen probleem meer.
Het is dus ook absoluut niet noodzakelijk om twee midi kabels te verbinden. Enkel midi out van de FCB naar midi in van je G-major en er steeds aan denken dat je geen info van je G-major naar je FCB stuurt.

Het gemakkelijkste vind ik dat je een lijst bijhoud met alle mogelijke instelbare CC waardes van je G-major (kan je zelf toekennen) zodat je weet welke CC waarde wat betekend.

Ik hoop dat je eruit geraakt!

vinni
29 april 2004, 15:37
Hoi,

zoals ik het lees betekent het bovenstaande verhaal wel dat je voor 1 effect al twee footswitches kwijt bent......voordeel is inderdaard slechts 1 midikabel.....

Enne.....lees dit artikel maar eens.....vooral het stukkie over footcontrollers.


http://www.soundonsound.com/sos/Dec01/articles/tcgmajor.asp?session=2bae071dc4ef6a749fb212a0d3a62 19a

Groet,
Vinni

vinni
29 april 2004, 15:38
Hoi,

zoals ik het lees betekent het bovenstaande verhaal wel dat je voor 1 effect al twee footswitches kwijt bent......voordeel is inderdaard slechts 1 midikabel.....

Enne.....lees dit artikel maar eens.....vooral het stukkie over footcontrollers.


http://www.soundonsound.com/sos/Dec01/articles/tcgmajor.asp?session=2bae071dc4ef6a749fb212a0d3a62 19a

Groet,
Vinni

Duvel
29 april 2004, 22:31
fout

Dit betekent dat je tijdens de programmatie even duidelijk moet maken wat de "on" en wat de "off" stand is.

Anders gezegd: je neemt een willekeuringe patch (stel: bank 2 switch 4) en je gaat in programmatie stand (down 2 seconden induwen)

Vanaf nu kan je verschillend Program changes op verschillende midi-kanalen versturen en kan je tegelijkertijd ook een Control Change meesturen. De PC's liggen onder de pedalen 1 tot 5 (in programmamode uiteraard), de CC programmatie onder 6 en 7 en de expression pedals onder 8 en 9.

Daarna kan je dus perfect met 1 pedaaldruk op bank 2 switch 4 die mooie chorus met delay zetten en als je nog eens op dezelfde switch drukt gaat vb de delay eraf. Nogmaals drukken geeft je terug de delay enz.