PDA

View Full Version : Speelt Metallica vals???



R-ik
10 april 2004, 16:42
test

R-ik
10 april 2004, 16:42
Hij komt nog regelmatig op televisie; Metallica met "and nothing else matters" en dan met dat orkest (niet mijn voorkeur maar ok)

Na een stoer YEAH!! Zet James zijn vette gitaar solo in.... op een akoestische gitaar?! Ik weet zeker dat het niet Kirk is die die solo speeld aangezien hij dan wel een electrische gitaar vast heeft.

Mijn vraag nu, kan je uit een akoestische gitaar zo'n vet electrische-gitaar-solo geluid halen, of speelt metallica vals?? (dat de solo al van te voren opgenomen is ofzo)

Sliver
10 april 2004, 17:55
moet kunnen toch

Wilson
10 april 2004, 18:18
ik denk dat metallica vals speelt. ik ken de solo niet en dus ook niet watvoor gitaargeluid er in die solo te horen is, maar metallica associeer ik toch met high gain metal solo's en die krijg ik in ieder geval niet uit een akoestische gitaar.

Negative K3 fan
10 april 2004, 18:23
bij S&M is er later nog veel aan gestudioot

Pete Townshend
10 april 2004, 18:39
Mijn vraag nu, kan je uit een akoestische gitaar zo'n vet electrische-gitaar-solo geluid halen

Dat kan hoor... Ziet inderdaad wel een beetje raar uit als je met een akoestisch ding zo'n gitaarsolo speelt.. die gast van Silkstone deed dat ook..

R-ik
10 april 2004, 20:32
hmm ok, het kan dus...! Maar hoe is dan mijn vervolg vraag.. Gaat het goed als je met je akoestische geluid over een overstuurde versterker gaat spelen? Kan je daar een vette metallica lead sound mee krijgen? of komt daar meer bij kijken ...??

BLOK182
10 april 2004, 20:41
Neenee, dat zal een zooi worden. Waarschijnlijk gooit metallica der een paar processors tegenaan, als ze het al zo doen. Want in S&M staan de beelden niet altijd in de volgorde met de muziek, lijkt het.

Swan
10 april 2004, 21:49
ja ik vind t ook nogal verdacht...heb t ook al eens gevraagd op t forum en toen zei eiedereen dat t wel kon....maar van super clean akoustisch gepingel naar high gain rectifier geluid in 1 druk op de knop met dezelfde gitaar blijf ik verdacht vinden

Chris Wolstenholme
10 april 2004, 23:50
tja over die silkstone dude, die speelt met zon elektrische gitaar met piezo's dacht ik met akoestisch uiterlijk, ik weet niet hoe het heet maar er heeft vast wel iemand idee wat ik bedoel. ziet er niet uit, maja come on silkstone :D

sash
11 april 2004, 00:41
Is zeker mogelijk, zolang je de gitaar maar goed afschermt dat ie niet gaat rondzingen enzo.

Verder zou je er wat dunnere snaren op moeten zetten.

AntY
11 april 2004, 03:53
ik heb in een schoolbandje gezeten, dr zat een leraar bij die behoorlijk goed en lang gitaarspeelt.

hij had een martin (hetfield ook is het niet?) en daar kon hij met een oud overdrive pedaaltje behoorlijk goede leadgeluiden uit halen. processors en zo zijn dus zeker niet per se nodig.

overigens speelde hij normaal bas, en had dus dikke snaren op die gitaar zitten.

Stybanez
11 april 2004, 13:38
Op FoR speelde hetfield alles elektrisch. Maar heb tijdje terug een clip gezien van S&M, en daar speelt hammett het cleane deel (als k het me goed herinner) en hetfield de solo op electrische...

NeeraDJ
11 april 2004, 14:05
Nee ik denk niet dat het met het afterprocessing werk of vals spelen te maken heeft en ja ik geloof dat het kan. Hetfield deed het idd op een acoustisch gitaartje. Misschien heeft hij er een (EMG) elementje in laten zetten en schakelde hij even, dat was de enige optie die bij mij opkwam. Het is heel goed mogelijk namelijk. Het lijkt me verder ook sterk dat wanneer het niet kon ze dan toch een acoustisch gitaartje gebruikten, je moet zowiezo geloofwaardig overkomen bij een live concert anders is het hele concert waardeloos niet?

Change_of_Seasons
11 april 2004, 15:17
Ik denk wel dat het kan, wat anderen ook al zeiden, een emg ofzo erin, en dan wisselen van versterker met a/b-switch en het is mogelijk, lijkt mij dan, en om de solo op een acoustische te spelen is gewoon een kwestie van oefenen lijkt mij.

NeeraDJ
11 april 2004, 15:53
Zo'n moeilijke solo is het zeker niet, ook niet voor een rhythm player als Jaymz, want hij improviseerder wel op S&M :)

schaap
11 april 2004, 16:46
Ja hij "improviseert" ook erg kut :-D

NeeraDJ
11 april 2004, 19:17
Jij bent gewoon een Metallica hater en een onbetrouwbare bron voor Metallica-info :lol:

slayurrr
11 april 2004, 19:33
Hier kan ik heel veel nuttige info aan toevoegen: Metallica zuigt.

lupoloco
11 april 2004, 19:39
Hier kan ik heel veel nuttige info aan toevoegen: Metallica zuigt.

om het op z'n hetfield's te zeggen : "oooeeeeh yeaheaheah"

AntY
11 april 2004, 20:03
je hoeft ook geen EMG erin te hebben

hij had ook een gewoon acoustisch elementje

NeeraDJ
11 april 2004, 22:27
Daarom stond EMG tussen haakjes. Ik dacht juist aan EMG, omdat het verder erg steriel klonk net zoals de '90 Metallica sounds. Maar ik zou het voor de zekerheid even moeten checken, heb S&M zolang niet meer gezien/beluisterd :-D

Anthony
12 april 2004, 11:41
een antwoord op de eerste vraag voor de duidelijkheid:

Als je goed luistert naar de eerste noot die hetfield aanzet in de solo nadat Yeah! zet hij vals in door de bending 'half' te pakken.

Op een akoustische gitaar moet je eenmaal wat harder duwen wil je een heletoons-bend maken???

Stratman70
13 april 2004, 19:11
Wat een hele discussie allemaal. het is precies zoals Negative K3 fan zegt: ze hebben er later gewoon in de studio die solo opgezet. KLAAR!

Dat zie je toch ook wel aan die clip? Als je dat niet ziet ben je echt een gitaar-analfabeet. 8-)

THW
16 april 2004, 21:20
bij S&M is er later nog veel aan gestudioot
word bij meer live dvd's gedaan en niet alleen bij metallica

lord bean
7 mei 2004, 13:57
Die solo is inderdaad harstikke nep in die videoclip. Maar dat valt de gemiddelde metallica fan toch niet op tegenwoordig.

schaap
7 mei 2004, 14:38
Die zijn al blij genoeg een solo te "zien" :cool:

Frankiefrank2
8 juni 2004, 20:15
Neenee, dat zal een zooi worden. Waarschijnlijk gooit metallica der een paar processors tegenaan, als ze het al zo doen. Want in S&M staan de beelden niet altijd in de volgorde met de muziek, lijkt het.

dat heeft er nix mee te maken,
dat komt puur omdat ze het geluid en de video apart opnemen
en daarna editen,
het editen is dus gewoon niet goed gebeurt,
denk jij dat je kan spelen als je je sounds een seconde later hoord?
lukt je niet. Ik heb een keer met "slow gear" (is een boss effect, waarin je geluid iets later komt, dan lijkt het alsof je 100m of meer of mindervan je versterker staat) gespeeld, en dat speelt dik kut,
Ook stond ik bij een grote pa ff mij de mixer en had ik daar ff ingeplugd met een pedaaltje ertussen, en toen spelen over de grote speakers die 30 meter verder weg stonden, was ook raar...

Bluesbreaker
10 juni 2004, 20:11
toepasselijke naam Frankiefrank2

heavy-metal-thunder
24 juni 2004, 14:31
hmm ok, het kan dus...! Maar hoe is dan mijn vervolg vraag.. Gaat het goed als je met je akoestische geluid over een overstuurde versterker gaat spelen? Kan je daar een vette metallica lead sound mee krijgen? of komt daar meer bij kijken ...??

Moet kunnen, zorg wel dat je gitaar in de kamer ernaast staat, anders gaat het boeltje zingen en zoemen en ......

Vraag me niet of het leuk gaat klinken.

hgrondel
24 juni 2004, 23:42
Volgens mij is het allemaal veel simpeler. als je gewoon je distortion-pedaaltje intrapt kan je volgens mij gewoon een mooi geluid neerzetten. Het verschil tussen akoestisch en clean is niet zo heel erg groot hoor, tenminste dat vind ik, ligt er ook maar helemaal aan hoe je je versterker instelt.

Monty
25 juni 2004, 10:09
Kennen jullie Wheatus nog (van dat liedje Teenage Dirtbag). Live speelde die zanger ook distortion over zijn acoustische gitaar. Het kan dus wel.

Blijepanda
25 juni 2004, 13:06
Ach ja, ik doe het zelf ook wel eens, natuurlijk kan het. Met een keyboard is het nog veel leuker :-D

Bluesbreaker
25 juni 2004, 16:06
Ach ja, ik doe het zelf ook wel eens, natuurlijk kan het. Met een keyboard is het nog veel leuker :-D

een akoestisch keyboard met distortion?

bert k
25 juni 2004, 16:42
Een harmonium :-D

MazeMouse
25 juni 2004, 19:32
Ach ja, ik doe het zelf ook wel eens, natuurlijk kan het. Met een keyboard is het nog veel leuker :-D

een akoestisch keyboard met distortion?
Ik heb mijn keyboard wel eens over mijn V-amp aangesloten en toen met distortion zitten kloten.
Klinkt redelijk experimenteel allemaal :D

IndiepoprockJesse
26 juni 2004, 13:32
Het moet gewoon kunnen, ze gebruiken daar wel versterkers, maar die staan ergens backstage, knopje indrukken en oversturen die hap.. moet makkelijk kunnen, omdat het zo geregeld is, is het heel makkelijk om er voor te zorgen dat je geen evil feedback krijgt enzo.. die gasten hebben geld zat omdat mogelijk te maken hoor.. no problem..

Jesse//

bentium
24 juli 2004, 21:01
ik zal me es ff moeien als volwaarde metallica fan


als je het klipje nog eens bezit, goed opletten. In jamz zijn gitaar in het klankgat is een pickup (ik denk een emg) gemonteerd, heel goed opletten, je zult et wel zien.
hij speelt eigenlijk niet 'accoustisch' op zijn gitaar, je moet maar eens horen, het klinkt niet als een accoustische gitaar, hij speelt percies 'clean door een electrische gitaar', dwz, hij speelt door dit elementje (denk maar aan unplugged van nirvana, kurt speelt ook 'electrisch' op een accoustische(zet zelfs op een bepaald moment (the man who sold...) lichte overdrive op;)).


heb et klipje op mn pc staan, snel ff wat fototjes ervan neme om de pickup te laten zien

bentium
24 juli 2004, 21:04
http://users.skynet.be/fa004760/bscap001.jpg
http://users.skynet.be/fa004760/bscap021.jpg
http://users.skynet.be/fa004760/bscap037.jpg
ziede em zitte?

Bluesbreaker
24 juli 2004, 23:09
die vrouw achter hem op het middenste plaatje ziet hem in ieder geval wel zitten

AART
28 juli 2004, 19:25
die vrouw achter hem op het middenste plaatje ziet hem in ieder geval wel zitten


LOL :-D

Wormaap
30 juli 2004, 23:53
Ik denk dat't 2 dingen kunnen zijn:
1. Metallica is geen band meer, maar'n bedrijf. Als Jaymzter zegt 'ik wil dat die akooestische klinkt als'n electrische zonder rond te zingen' dan vinden ze daar wel wat op. Ik vraag me alleen af hoe, want hij zal toch op een of andere manier bemonitord moeten worden, en scheurgitaar door'n in-ear o_O Nah :P
2. Ze spelen IDD vals, want zo'n gitaar MOET wel gaan rondzingen...
Ik weet't écht niet.

guitardude
31 juli 2004, 16:45
Ik denk dat't 2 dingen kunnen zijn:
1. Metallica is geen band meer, maar'n bedrijf. Als Jaymzter zegt 'ik wil dat die akooestische klinkt als'n electrische zonder rond te zingen' dan vinden ze daar wel wat op. Ik vraag me alleen af hoe, want hij zal toch op een of andere manier bemonitord moeten worden, en scheurgitaar door'n in-ear o_O Nah :P
2. Ze spelen IDD vals, want zo'n gitaar MOET wel gaan rondzingen...
Ik weet't écht niet.

dit slaat echt weer helemaal nergens op. Als jij bij een concert een akoustische gitaar zou gebruiken en het geld/kennis had om te zorgen dat hij niet rond gaat zingen dan zou je het toch ook doen :-? hun versterkers,gitaren en andere apperatuur is gewoon perfect en er zijn genoeg mensen daar die het geluid regelen.

RRRobin
31 juli 2004, 17:08
die vrouw achter hem op het middenste plaatje ziet hem in ieder geval wel zitten

:lol: :lol: :lol:

nou je t zegt ;)

Luca P
31 juli 2004, 18:17
Iedereen speelt wel eens vals.
Mijn held Brian Setzer zit er zelfs wel eens naast.
Hell, Freddie Mercury zat er ook wel eens naast!
So what.

bentium
1 augustus 2004, 00:32
Ik denk dat't 2 dingen kunnen zijn:
1. Metallica is geen band meer, maar'n bedrijf. Als Jaymzter zegt 'ik wil dat die akooestische klinkt als'n electrische zonder rond te zingen' dan vinden ze daar wel wat op. Ik vraag me alleen af hoe, want hij zal toch op een of andere manier bemonitord moeten worden, en scheurgitaar door'n in-ear o_O Nah :P
2. Ze spelen IDD vals, want zo'n gitaar MOET wel gaan rondzingen...
Ik weet't écht niet.metallica bemonitoren hun eigen door inear setjes ;), ze lopen heel de tijd rond op stage, zodus

Wormaap
1 augustus 2004, 02:36
Ik denk dat't 2 dingen kunnen zijn:
1. Metallica is geen band meer, maar'n bedrijf. Als Jaymzter zegt 'ik wil dat die akooestische klinkt als'n electrische zonder rond te zingen' dan vinden ze daar wel wat op. Ik vraag me alleen af hoe, want hij zal toch op een of andere manier bemonitord moeten worden, en scheurgitaar door'n in-ear o_O Nah :P
2. Ze spelen IDD vals, want zo'n gitaar MOET wel gaan rondzingen...
Ik weet't écht niet.

dit slaat echt weer helemaal nergens op. Als jij bij een concert een akoustische gitaar zou gebruiken en het geld/kennis had om te zorgen dat hij niet rond gaat zingen dan zou je het toch ook doen :-? hun versterkers,gitaren en andere apperatuur is gewoon perfect en er zijn genoeg mensen daar die het geluid regelen.
Ten eerste is niets perfect, en ik weet niet hoe't met jou zit, maar mij is't nog niet gelukt om'n akoestische gitaar te laten scheuren en'm niet te laten rondzingen ;) De enige manier waarop dat fatsoendelijk zou kunnen is als James niet bemonitord wordt, of in ear, maar een gitarist met'n in ear monitor heb ik eigenlijk nog NOOIT gezien, ook niet als ze over't podium rondrennen.

MazeMouse
1 augustus 2004, 09:59
Ik denk dat't 2 dingen kunnen zijn:
1. Metallica is geen band meer, maar'n bedrijf. Als Jaymzter zegt 'ik wil dat die akooestische klinkt als'n electrische zonder rond te zingen' dan vinden ze daar wel wat op. Ik vraag me alleen af hoe, want hij zal toch op een of andere manier bemonitord moeten worden, en scheurgitaar door'n in-ear o_O Nah :P
2. Ze spelen IDD vals, want zo'n gitaar MOET wel gaan rondzingen...
Ik weet't écht niet.

dit slaat echt weer helemaal nergens op. Als jij bij een concert een akoustische gitaar zou gebruiken en het geld/kennis had om te zorgen dat hij niet rond gaat zingen dan zou je het toch ook doen :-? hun versterkers,gitaren en andere apperatuur is gewoon perfect en er zijn genoeg mensen daar die het geluid regelen.
Ten eerste is niets perfect, en ik weet niet hoe't met jou zit, maar mij is't nog niet gelukt om'n akoestische gitaar te laten scheuren en'm niet te laten rondzingen ;) De enige manier waarop dat fatsoendelijk zou kunnen is als James niet bemonitord wordt, of in ear, maar een gitarist met'n in ear monitor heb ik eigenlijk nog NOOIT gezien, ook niet als ze over't podium rondrennen.
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb geen enkele versterker op dat podium zien staan dus waar moeten ze de monitoring dan vandaan halen als ze het niet via in-ear doen?

(plus heb ik regelmatig bands met alleen in-ear gezien. Die hadden niet eens versterkers meer voor handen op het podium omdat ze alles met die in-ear deden en de PA de rest lieten doen)

guitardude
1 augustus 2004, 11:44
je ziet ze ook af en toe naar hun oor wijzen voor de geluids mensen. Dan moet het denk aangepast worden en hun gebruiken altijd in ear monitoring. denk van het merk shure daar lijken ze wel op. je ziet ze echt heel duidelijk zitten.

edit: http://www.shure.com/earphones/
deze oordopjes staan er om bekend dat ze erg goed zijn voor in ear monitoring.

Randy
6 augustus 2004, 14:40
Daarom stond EMG tussen haakjes. Ik dacht juist aan EMG, omdat het verder erg steriel klonk net zoals de '90 Metallica sounds. Maar ik zou het voor de zekerheid even moeten checken, heb S&M zolang niet meer gezien/beluisterd :-D

Het geluid klinkt steriel omdat kirk een set emg's in zijn les paul heeft. Waarschijnlijk overstemt dat het geluid van James. En vergeet niet dat elementen voor akoestische gitaren ook actief zijn wat duidelijker te horen is als je het geluid overstuurt waardoor het geluid steriel 'kan' klinken. Ik denk ook dat James z'n gitaar niet rechtstreeks in een versterker plugt maar eerst via een of andere voorsterker en/of monitor en dan naar de PA.

Harvester Of Sorrow
15 augustus 2004, 14:33
*slap verhaaltje* of speelt metallica vals?? (dat de solo al van te voren opgenomen is ofzo)
nee.

metallic
20 augustus 2004, 14:45
Mettalica speelt absoluut niet vals....ik heb meerdere concerte op me pc staan en ik ken de solo van nothing else matters zelf ook...en ik zie dat hij hem et zelfde speelt...en als hij de greepen toch kan ...dan speel hem ook wel live hoor...! zouw nergens op slaan als hij et niet deed

guitardude
20 augustus 2004, 16:54
precies heel veel bands playbacken maar metallica niet

_Gràve_£ord
22 augustus 2004, 00:55
precies heel veel bands playbacken maar metallica niet

idd en dat is er (soms?) aan te horen :razz:

guitardude
27 augustus 2004, 18:23
haha dat valt wel mee hoor. James heeft af en toe last van zijn stem maar dat is helemaal niet vaak. Geef anders is een voorbeeld van wanneer? 21 juni was alles perfect hoor :-D

metallic
27 augustus 2004, 18:26
james is 1 van de beste zangers van dit moment zeker weten....metallica rullezzz...en spelen niet vals