PDA

View Full Version : SG bedrading



bobdieleman
10 april 2004, 13:46
test

soup
10 april 2004, 13:50
uuhu??komt er nog iets?

bobdieleman
10 april 2004, 13:52
Heb gisteren een SG van het japanse merk Columbus (70's) gekregen. Het arme ding is paars geschilderd, lingshandig gemaakt (inclusief knoppen dus) en weer rechtshandig gemaakt. Op sterven na dood dus.

Nou doet ie het wel (er komt gewoon geluidb uit), maar zowel de 2 volumeknoppen als de toonknoppen doen nikss. De bedrading ziet er heel erg amateurknutselachtig uit, daar is veel soldeerwerk aan verricht. Mijn vragen. Kan het gevaarlijk zijn om er op te spelen?(shokwijs) Heeft er iemand een foto (geen schema, benk te dom voor) van een SG bedrading? Tenks :)

bobdieleman
10 april 2004, 13:59
soupero, chill the fuck down man

wietse
10 april 2004, 14:11
heb je geen andere gitaar met 2 elementen ,en per element een toon en volume pot?
kan je die opentrekken en zien hoe dat zit ,l s pauls en zelfs tele's hebben eigenlijk dezelfde bedrading alleen bij een tele moet je er nog een tone en volumepot bij bij denken.
de meeste schema's zijn ook gemakkelijk te lezen ,vooral die dat eigenlijk tekeningen van het binnenwerk zijn.

soup
10 april 2004, 14:43
oke ,sorry dan :)

simmer
11 april 2004, 12:59
Schema'tjes zijn hier

http://strings.gibson.com/PUPwiring.pdf

en hier:

http://guitarelectronics.zoovy.com/category/wiringresources/


En je hebt geen gevaar op schokken en dergelijke.. hoogstens de kans dat het niet werkt..

amon
11 april 2004, 16:03
www.seymourduncan.com
daar kun je je eigen alle schema´s vinden; ook die van jou.

AART
11 april 2004, 16:20
ik hou van horror, heb je ook foto's van die gitaar?

bobdieleman
12 april 2004, 14:04
mensen bedank! (Ook soupero, haha). Ik heb geen digicam dus foto's wordt lastig, maar ik zal eens kijken.

bobdieleman
13 april 2004, 13:22
jongens, zelfs met die schema's lukt het me niet. De vorige eigenaren hebben m qua bedrading (kleuren etc) zo verklooid dat ik met mijn a technische kop er niks van kan bakken. Ik denk dat ik m maar wegbreng. Nog een probleem: het toetsenbord komt boven aan de nek los van de nek, betekent dit normaal gesproken einde verhaal of kan ik er gewoon wat lijm tussen kwakken (zoja, welke?). Je merkt het, ik wil m graag reddebn van de openhaard, maar ben niet zo handig en heb weinig geld voor een profi make over....

Bigfoot414
13 april 2004, 15:38
Lijmen lijkt me geen slim plan, dat moet je echt professioneel laten doen. Althjans, als je je gitaar niet té erg wil verneuken.

Anavrin
13 april 2004, 15:48
je moet ook niet kijken naar wat er nu in zit qua bedrading, maar gewoon alles los halen, en alles zelf netjes helemaal overnieuw doen, met nieuwe draadjes (en nieuwe potmeters en weerstandjes). Dan weet je in ieder geval ook zeker dat je later geen last van kabelbreukjes hebt, omdat je de oude versleten kabeltjes hebt gebruikt.

Kjiratsiekoedel
13 april 2004, 19:07
juist,
1. strippen (wel onthouden welk element waar moet)
2. nieuwe draadjes en evt. potmeters
3. netjes zelf solderen

cas121
14 april 2004, 09:35
de schade aan de hals is op zich wel zelf te doen, afhankelijk van hoe erg het is natuurlijk, is meteen een mooie oefening voor als je later nog eens wat reparaties wil gaan doen...