PDA

View Full Version : Basgitaar naar eigen inzicht laten bouwen?



The Mule
10 april 2004, 08:54
Ik ben hier al tijden over aan het piekeren, plannen maken en plannen bijstellen. Het is wel duidelijk dat mijn eigen USA-import PRS er uiteindelijk zelfs aan opgeofferd gaat worden. Ik speel toch bijna nooit meer gitaar, je zou kunnen zeggen dat ik al bijna definitief tot de basgitaar bekeerd ben.

Voor mij staat vast dat als het gaat gebeuren, het door ALEMBIC zal zijn. Gevoelskwestie, ik ben dol op het concept, de toon en het uiterlijk, de kwaliteit en de plaats in de geschiedenis ervan. Ik geniet ook enorm van mijn Orion 4, het is elke keer een soort gevoel van thuiskomen als ik 'm uit z'n case pak en omhang. Ik ben er al bijna uit met wat ik wil in mijn ultieme custom, maar momenteel staat in meerdere opzichten de haalbaarheid nog ter discussie zullen we maar zeggen... :wink:

In het electrische gitaren-forum sterft het al van de topics over custom bouwers en 'work in progress' (Shamray, Vd Haar etc.) maar hier is dat een stuk minder. Jawel, ik heb de zoekfunctie er nog maar eens op nageslagen.

Is het minder gebruikelijk omdat bassisten (en dus fabrikanten en dus basgitaren) zowiezo minder conservatief zijn dan hun gitaarbroeders, zijn bassisten bescheidener dan gitaristen (retorische vraag), ook als het om patsen met gear gaat of zijn er hier gewoon veel 'dromers' die de laatste stap (nog) niet kunnen ($$$) of durven zetten?

Ik ben eigenlijk benieuwd naar alles: dromen, plannen, meningen, geslaagde en mislukte pogingen, ervaringen etc. met maakt niet uit welke custom bouwer. En natuurlijk naar de resultaten...

Brand maar los!

josh.vandenberg
10 april 2004, 11:07
Ik heb zelf een bas gemaakt,nou ja, ik heb een ESP body geverfd en de rest op gebouwd.Hals verven topkam enz.

Dit is zeer goed gelukt.Zowel passieve uitvoering gemaakt als een actieve.Vooral de passieve is te gek.

Het is supersimpel en kostenbesparend,Bassen opbouwen is veeeel makkelijker als gitaren bouwen.Makkelijker als een tafeltje

bassopotmus
10 april 2004, 11:33
Custom is een groot woord. Ik heb al wat "projecten " achter de rug die vooral het modden en het verbeteren van een bestaand iets waren. Het was dus niet van de grond op.

Ik zwerf de laatste tijd erg veel over het fenderforum en weet nu inees zoveel; meer over wat Fender is en wat ze in hun producten stoppen. Ik kijk nu ineens heel anders tegen bv. de Custom Shop aan. Feitelijk worden ook hier gewone onderdelen gebruikt alleen met iets meer zorg in elkaar gezet. Tenzij je een andere neck wilt of extra electronica. Maar de zogenaamde Time machines zijn ook niet 100% zoals de voorgestelde jaren.

Juist daarom wil ikzelf met dezelfde onderdelen die fender gebruikt mijn eigen reissue's maken met mijn eigen twists eraan, actief of een apparte kleur, bv.

Maar ik geef je gelijk dat dit niet geheel custom is, maar mijn ideen gaan toch redelijk die richting uit. Ben er bijna uit, het rommeld nog een beetje

ToolRulez
10 april 2004, 13:38
Ik denk dat het lage "custom-quotient" onder bassisten hier, meer te maken heeft met onze vaderlandse nuchterheid dan met het feit dat bassisten dit minder doen. Als je op Talkbass kijkt kun je daar niet met je ogen knipperen of er duikt wel iemand op die een custom-projectje is gestart.
Om mezelf even tegen te spreken moet ik zeggen dat ik in het dörp waar ik woon al een aantal mensen ken met exhorbitant dure customs (Jerzy Drozd, F-Bass).
Het is in ieder geval mijn droom om het ooit nog eens te laten doen :) .

bartkruizenga
10 april 2004, 16:09
tja, als je geld over hebt........ :D

veel mensen niet :(

theloniousmonkeyman
12 april 2004, 00:49
@ The Mule:

http://www.musicforums.ru/sh_int/browse_thread.php?bn=musicforums_shamraygallery&thread=1068052550&replies=47

De eerste van een nieuwe serie High end (denk Fodera, Alembic,...)
Shamray(!) bassen....

funkalot
13 april 2004, 16:14
Ik ben eigenlijk benieuwd naar alles: dromen, plannen, meningen, geslaagde en mislukte pogingen, ervaringen etc. met maakt niet uit welke custom bouwer. En natuurlijk naar de resultaten...

Sinds vorige week woensdag ben ik in het bezit van een handgebouwde Rikkers jazzbass, een waanzinnige bas. Hij speelt te gek en knort dat het klettert, en dat waren de twee dingen die ik eigenlijk het belangrijkst vond/vind.
Het blijft een beetje een gok omdat je nooit van te voren erop kan spelen en je dus niet weet wat ie gaat doen, is alles echt 300% meegevallen en is hij zn geld dubbel en dwars waard!

Bastijn
15 april 2004, 14:31
ik denk dat het grootste probleem op dit forum het gemiddelde budget is. ik denk dat iedereen wel zn custom ideeen heeft, dat iedereen het helemaal te gek vind, maar het blijft bij een extra funky slagplaat of extra element, op die paar creatieve zielen na dan die van een schoenendoos en een langspeelplaat een basgitaar maken :P