PDA

View Full Version : Taylor



Picker
9 april 2004, 17:23
Kan iemand uitleggen waarom die Taylor gitaren zo duur zijn? Van iemand met veel verstand van gitaarbouwen heb ik me laten uitleggen, en ter plekke laten demonstreren dat Taylor gitaren zo'n beetje aan de lopende band worden gemaakt. Hals niet uit 1 stuk, hier en daar een schroef ipv lijmen e.d..
Zijn uitleg was dat Taylor commercieel erg goed is, veel en snel kan produceren, en veel gitaristen inhuurt of gitaren taktisch weggeeft aan bekende artiesten e.d., en zo een naam heeft weten op te bouwen, met als gevolg dat de prijs in geen verhouding staat tot de kwaliteit van de gitaar.

Jan

Nou, zoveel verstand van gitaarbouwen heeft die iemand niet als hij dat soort verhalen rondbazuint. Ik bouw zelf ook gitaren, en het feit dat Taylor in een fabriek wordt gebouwd betekent geenszins dat die gitaren niet goed zouden zijn! Sterker nog: de mythe dat 'handbouw' gitaren altijd beter zijn dan 'fabrieksgitaren' is HET fabeltje in de gitaarwereld, omdat grote fabrieken de investeringen kunnen doen voor machines en dergelijke die honderd keer nauwkeuriger materiaal bewerken dan de beste handbouwer dat ooit zou kunnen!