PDA

View Full Version : Nieuwe amp nodig: laat uw licht schijnen!



Mark S
9 april 2004, 16:09
test

Mark S
9 april 2004, 16:09
En ja hoor het is weer april dus 'yours truly' gaat maar weer eens een amp aanschaffen :D

wat wil ik:

- 3 of 4 kanaals
- schakelbare FX-loop
- schakelbare (en instelbaar) rhythm/solo volume op met name de leadkanalen
- buizen
- minimaal 60 Watts voor het cleane 'headroom'
- combo, top of rack in die volgorde van voorkeur



wat heb ik:

- €2000
- een goed stel speakers (dus cab niet nodig)

De amp moet een echte alleskunner worden maar een boomontwortelende metalscheur is niet nodig!
De Engl Sovereign is tot nu toe de beste kandidaat lijkt me (alhoewel nog niet gehoord) maar misschien heeft iemand een andere suggestie?

brandt los!

sash
9 april 2004, 16:12
Marshall plexi met een paar goede pedalen als 'kanalen'!

:razz:

andy
9 april 2004, 16:14
Test ook eens een Engl Powerball.

Mark S
9 april 2004, 16:41
@Sash: ga je 'm nou alweer verkopen dan? :wink:

@ Andy: idd interessant ding die PB...heeft wel een naam als metalamp maar ik weet dat ook Coverband gitaristen 'm gebruiken dus zeker het checken waard...

maar ff serieus: ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk rotzooi op de vloer dus de pedalenoptie is n.v.t. (vandaar ook de schakelbare FX-loop)

Harry
9 april 2004, 17:01
die Bedrock top die op Gitaarmarkt staat is ook erg goed.

yhcmarc
9 april 2004, 17:27
Zie undersign ;)

3 kanalen, clean, brown , sharp . met een extra footswitch ook master volume en presence switchable.

bert k
9 april 2004, 18:04
Tja, twee ervaringstips: Ik vond dat Engl combo van Mark Odijk wel erg lekker klinken. En ik ben nog steeds errug blij met mijn Flextone combo. Met jouw budget zou je ook een duurdere Line6 kunnen testen. Ik denk wel de meest flexibele amp van het moment.

marc_o
9 april 2004, 18:07
Hey Mark S,

Je bent die Sovereign toch nog gaan testen? Wat vond je ervan eigenlijk? Zeer veelzijdig en voor jouw muziek issie absoluut beter dan de Powerball.

Mark S
9 april 2004, 18:18
Hey Mark S,

Je bent die Sovereign toch nog gaan testen? Wat vond je ervan eigenlijk? Zeer veelzijdig en voor jouw muziek issie absoluut beter dan de Powerball.

nee man, was retedruk in de hokjes bij FB en ik had niet echt veel tijd! :evil:

maar ik ben dinsdag toch de hele dag vrij, dan ga ik 's ochtends maar weer een poging wagen...

De Sovereign lijkt mij ook wat geschikter voor mij, maar Feedback heeft ook de PB en een setje BagEnds dus ik kan ze mooi ff vergelijken 8-)

sash
9 april 2004, 18:22
@Sash: ga je 'm nou alweer verkopen dan? :wink: )

Nee m'n Fender gaat de deur uit :D

Mark S
9 april 2004, 18:24
Heb ik gezien op marktplaats...wel een belachelijk laag bod, heb je toch niet gedaan?

sash
9 april 2004, 18:50
Wat denk je zelf. Ik ben Joegoslaaf man :D

BLOK182
9 april 2004, 19:29
Misschien een Engl Savage 120 + footswitch? Mooi uitgebreid, en het klinkt erg lekker, als je iedereen ervoer mag geloven :)

BramVersteeg
9 april 2004, 22:53
ENGL Ritchie Blackmore :-D

Mark S
9 april 2004, 22:56
ENGL Ritchie Blackmore :-D

ook die staat bij Feedback, heb ik gelijk alle Engl's gehad... 8)

is die Blackmore trouwens niet gewoon een uit de kluiten gewassen Screamer? De Screamer vind ik trouwens een indrukwekkend bakkie(vandaar mijn belangstelling voor Engl) alleen ben ik bang dat hij in 't clean de kar niet kan trekken...

marc_o
10 april 2004, 00:58
Daar heb je wel gelijk in, als je de Screamer al indrukwekkend vindt....kijk dan a.u.b. verder voor de Sovereign, want daar kan ie zeer zeker niet tegenop.
Verder heb ik nog wel een Savagetop voor je te koop hoor, bel of mail maar als je belangstelling hebt.

Heb vandaag trouwens de nieuwe Engl SE getest, erg indrukwekkend, maar 3300 euro ga ik er zeker niet voor uitgeven.....en dan nog een speakerkast en een midipedaal....

frankpaul1
10 april 2004, 02:05
die Bedrock top die op Gitaarmarkt staat is ook erg goed.

Compleet mee eens!!! :-D

Baco
10 april 2004, 18:35
Heb vandaag trouwens de nieuwe Engl SE getest, erg indrukwekkend, maar 3300 euro ga ik er zeker niet voor uitgeven.....en dan nog een speakerkast en een midipedaal....

Die SE is inderdaad indrukwekkend, dat kan ik beamen :D Mogelijkheden zat. 3300 euro is inderdaad erg veel. Heb de mijne indertijd voor 2900 euro kunnen kopen. Goedkoop is dat inderdaad niet, maar dat scheelt toch al een 400 euro...

Mark S
10 april 2004, 19:09
maar 3300 euro ga ik er zeker niet voor uitgeven

die tijd is voorbij!!








:-(

ijff
10 april 2004, 23:14
Ik heb zelf een Egnater TOL 100.. en de soort van opvolger daarvan, de Rocktron Vendetta schijnt toch ook wel super te zijn. Zit ook zo rond de EUR 2000,-

marc_o
12 april 2004, 14:28
Waar is die Egnater de opvolger van dan?

BLOK182
12 april 2004, 15:58
Nee, de Vendetta is een soort opvolger van die TOL :wink:

Mark S
12 april 2004, 21:45
Ik heb nog wel een Sovereign voor je te koop hoor, inclusief extra cabinet en flightcase en omdat ik je zo'n fijne gozer vind mag je de hele set voor €750,- hebben en kom ik het hele spul persoonlijk bij je thuis afleveren....ok?

tof van je Marc!...hoe laat kom je?

marc_o
13 april 2004, 09:22
Ik stond er een half uur geleden, maar je deed niet open...
Uitgaande de geur die er om je huis hing, was je waarschijnlijk je ruggegraat aan het verlengen, en toen ben ik maar weer gevlucht, want dat was niet te harden en heel erg gevaarlijk in het geval dat je een lampenversterker aan zou zetten. Eigenlijk heb ik je leven gered en daar reken ik in jouw geval 750 euro voor, omdat je zo'n toffe gozer bent. :wink:

AART
13 april 2004, 16:31
mesa dual rectifier :-D :zz: :lp: :strat: :gitarist: :dance: :-D





























of een triple rectifier :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Harry
13 april 2004, 16:51
die Bedrock top die op Gitaarmarkt staat is ook erg goed.

Compleet mee eens!!! :-D

is een beetje het probleem van 'wat een boer niet kent.....'.
Als iemand maar de moeite zou nemen om 'm uit te proberen :roll:

ik heb een 600 series, wordt nog steeds enthousiast als ik hem opendraai.

Mark S
13 april 2004, 18:00
die Bedrock top die op Gitaarmarkt staat is ook erg goed.

Compleet mee eens!!! :-D

is een beetje het probleem van 'wat een boer niet kent.....'.
Als iemand maar de moeite zou nemen om 'm uit te proberen :roll:

ik heb een 600 series, wordt nog steeds enthousiast als ik hem opendraai.

Ik ken die Bedrocks 600 series...idd prima versterkers maar hetzelfde probleem als bij de Rivera Knucklehead 55 (vanmiddag nog bespeeld bij FB), Chubster 40/55 en Screamer...(veel) te weinig op het voor mij o zo belangrijke cleane kanaal. (en niet zeggen dat het niet zo is hè Har! :P )Als ik het mij goed herinner had die Bedrock op het cleane kanaal bij voldoende volume wel een prachtige milde eindbuizenoversturing a la BB King 8)

Negative K3 fan
13 april 2004, 18:02
BB king speelt toch op transistor versterkers?

Mark S
13 april 2004, 18:19
Het geluid is a la BB neggie...

weet ik veel waar die ouwe lul op speelt...

frankpaul1
13 april 2004, 21:12
Foutje

frankpaul1
13 april 2004, 23:02
die Bedrock top die op Gitaarmarkt staat is ook erg goed.

Compleet mee eens!!! :-D

is een beetje het probleem van 'wat een boer niet kent.....'.
Als iemand maar de moeite zou nemen om 'm uit te proberen :roll:

ik heb een 600 series, wordt nog steeds enthousiast als ik hem opendraai.

Tsja, dat is echt wel het probleem denk ik. Maar goed, ik wacht gewoon af. Overigens vind ik dat ie op het clean toch op best hoge volumes goed clean blijft, en ik speel ook nog eens met hoge output humbuckers.

Harry
14 april 2004, 10:36
Ik ken die Bedrocks 600 series...idd prima versterkers maar hetzelfde probleem als bij de Rivera Knucklehead 55 (vanmiddag nog bespeeld bij FB), Chubster 40/55 en Screamer...(veel) te weinig op het voor mij o zo belangrijke cleane kanaal. (en niet zeggen dat het niet zo is hè Har! :P )Als ik het mij goed herinner had die Bedrock op het cleane kanaal bij voldoende volume wel een prachtige milde eindbuizenoversturing a la BB King 8)

ja, ieder zijn smaak natuurlijk!! Maar wat bedoel je met "te weinig op het voor mij o zo belangrijke cleane kanaal" ?

Ojee, zo vreselijk off topic, maar ik snap het echt niet :???:

frankpaul1
14 april 2004, 10:39
die Bedrock top die op Gitaarmarkt staat is ook erg goed.

Compleet mee eens!!! :-D

is een beetje het probleem van 'wat een boer niet kent.....'.
Als iemand maar de moeite zou nemen om 'm uit te proberen :roll:

ik heb een 600 series, wordt nog steeds enthousiast als ik hem opendraai.

Tsja, dat zal het wel zijn denk ik. Heb zelf trouwens wel een goed, hard clean geluid op het cleane kanaal en ik gebruik ook nog eens high output humbuckers.

frankpaul1
14 april 2004, 10:40
Ik haat die hele posting shit. Ik had die vorige twee gisteravond nog gepost en ze zijn er net nu ik mijn volgende poging waag!!!! :evil:

Mark S
15 april 2004, 10:15
ja, ieder zijn smaak natuurlijk!! Maar wat bedoel je met "te weinig op het voor mij o zo belangrijke cleane kanaal"

clean moet gewoon clean blijven tot op zeer hoge volumes en niet al gaan opbreken bij standje 6/7 ofzo, ik speel veel clean op hoge volumes en als het geluid gaat rafelen is het geen gehoor meer....

Harry
15 april 2004, 11:08
ja, ieder zijn smaak natuurlijk!! Maar wat bedoel je met "te weinig op het voor mij o zo belangrijke cleane kanaal"

clean moet gewoon clean blijven tot op zeer hoge volumes en niet al gaan opbreken bij standje 6/7 ofzo, ik speel veel clean op hoge volumes en als het geluid gaat rafelen is het geen gehoor meer....

oh op die manier! heb ik geen last van trouwens.

maar heb je al een versterker op het oog?

marc_o
15 april 2004, 12:47
Hier kan al wel een slotje op, want Mark S heeft zojuist de versterker gekocht die ik er wel bij wilde hebben..grrrrrrrr!!!!!!!


Nee hoor, veel plezier ermee... :(

Mark S
15 april 2004, 12:51
8-)

ik zit alleen nog te dubben over wel/geen 4x12 erbij...

gerrekat
15 april 2004, 13:19
ENGL SAVAGE 120 of SE, maar idd de POWERBALL is ook zeker geen slechte kandidaat!

Mark S
15 april 2004, 13:31
Hey Gerrekat, nu ik je toch heb!

Jij hebt een 4x12 Riveracab hè, wat voor type is dat en wat voor aansluitingen zitten erop? (ohms, serieel/parallel etc)

frankpaul1
15 april 2004, 13:49
Welke versterker is het dan geworden?

marc_o
15 april 2004, 19:37
Rivera natuurlijk, het is namelijk een grote jongen...

8-)

Mark S
16 april 2004, 00:44
Een Rivera M-100 om precies te zijn, een 100 watt combo met een EV-speaker. Ik had ook serieuze belangstelling voor de Engl Blackmore top van Bram Versteeg maar na alle +en en -en afgewogen te hebben ben ik toch voor de combo-optie gegaan.

marc_o
16 april 2004, 11:46
Mark, het wordt weer eens hoog tijd voor een meeting, neem ik al mijn zooi mee, en jij het jouwe uiteraard, lekker patsen en herrie maken.

Mark S
16 april 2004, 12:00
is goed!

maar dan wel bij jou, zoveel geweld kan echt niet op een Vinex :D


edit:kan 'm niet meer verwijderen, helaas

Mark S
16 april 2004, 12:00
is goed!

maar dan wel bij jou, zoveel geweld kan echt niet op een Vinex :D

Jeroenvanhulsteijn
17 april 2004, 10:53
ja ha, neemt 2 dagen de tijd om een Rivera M100 te proberen en gaat naar huis met een JCM2000 TSL100?????????

marc_o
17 april 2004, 15:34
Zo'n TSL vind ik ook wel te gek eigenlijk, is naar mijn idee de beste versterker die Marshall ooit heeft gemaakt.

marc_o
17 april 2004, 15:34
Zo'n TSL vind ik ook wel te gek eigenlijk, is naar mijn idee de beste versterker die Marshall ooit heeft gemaakt.

Mark S
17 april 2004, 17:44
Ik zat toen ik de 1e keer bij Jeroen was al een beetje te gassen op die Marshall, ik heb nl. een jaar of 15 geleden een tijdje de alombekende JCM-800 top gehad: een nogal 1-dimensionale (rock) amp die toen ik in een andere band begon te spelen erg beperkt bleek te zijn en dus het veld moest ruimen, en sinds die tijd heb ik nooit meer belangstelling gehad voor Marshall (ook de betrouwbaarheidsfactor speelde daarin een rol).Maar bij Jeroen even tussen neus en lippen door de TSL op een Rivera 4x12 (V30) aangesloten en met veel volume het cleane kanaal getest (de scheurkanalen waren prima:echte high-gain heb ik niet nodig):Ik kon niet geloven dat dit uit een Marshall kwam, een prachtige vette Fenderish clean all the way up!Dus gelijk de TSL genomen en omdat ik niet van half werk hou heb ik die Rivera-cab er maar bij genomen :D

Ik sta trouwens op het punt m'n zooi in de auto te gooien en het spulletje vanavond 'in het echie' te testen, ik hoop dat er niks misgaat want ik heb m'n hele rackzooi verkocht en dus gaat de Fender Frontman mee als backup: weet ik in ieder geval zeker dat ik een kutgeluid heb haha

Moet nu alleen nog op zoek naar een oefen/backup combo van rond de €600,- (meer niet: ik vind het wel weer even welletjes zo...)

marc_o
17 april 2004, 17:47
Kijk, dat is nou logisch nadenken, een TSL plus 4 keer 12" Rivera, en een Frontman als backup!!


HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!

Lef, dat heb je in ieder geval wel, dat moet ik je nageven... :-D

Mark S
17 april 2004, 17:49
ik kom ff die Prosonic lenen ok?

ach die Frontman met een micie ervoor...moet kunnen toch?

marc_o
19 april 2004, 11:50
ik kom ff die Prosonic lenen ok?

ach die Frontman met een micie ervoor...moet kunnen toch?


Kom maar halen....

guhlenn
19 april 2004, 12:29
voordat het een volledig onderonsje wordt;

Ik zoek nog een amp... Kom telkens weer op engl uit (Rivera is te duur). heb de fireball met bijbehorende cabinet bespeeld en het geluid was echt geweldig. Maar om nou 2000,- voor alleen een goede scheur uit te geven lijkt me overdreven. Vond de gedeelde toonregeling nl. maar klote en het clean kanaal was allesbehalve clean. Ok, nu de concrete vraag; Hoe vergelijken jullie de verschillende ENGL tops/combo's... zowel in termen van geluidskwaliteit, flexibiliteit als prijs/kwaliteit. Lijk wel een manager met al die termen maar een antwoord zou zeer gewaardeerd worden ;)

Guhlenn

guhlenn
19 april 2004, 12:33
voordat het een volledig onderonsje wordt;

Ik zoek nog een amp... Kom telkens weer op engl uit (Rivera is te duur). heb de fireball met bijbehorende cabinet bespeeld en het geluid was echt geweldig. Maar om nou 2000,- voor alleen een goede scheur uit te geven lijkt me overdreven. Vond de gedeelde toonregeling nl. maar klote en het clean kanaal was allesbehalve clean. Ok, nu de concrete vraag; Hoe vergelijken jullie de verschillende ENGL tops/combo's... zowel in termen van geluidskwaliteit, flexibiliteit als prijs/kwaliteit. Lijk wel een manager met al die termen maar een antwoord zou zeer gewaardeerd worden ;)

Guhlenn

lespaul57
20 april 2004, 12:15
Ik zoek ook een nieuwe amp. Ik heb een Bogner 4x12 kast en een G-Force. Verder heb ik een kleine 3500 euro uit te geven. De eisen die ik stel zijn: 3 kanalen. FX loop. volledig buizen. Losse top, Misschien midi schakelbaar. De G-force zal gebruikt worden voor de FX. De muziek die ik speel is: veel anouk, K's choise, Skunk Anansie, pink enzenz. Ik speel zowel clean, als vette rhythm en solo's. Ik ben nu aan het kijken voor een Bogner versterker (XTC) maar zijn er ook nog versterkers waar ik zeker naar moet gaan kijken en zeker niet naar moet kijken omdat ze niet de moeite waard zijn om te bekijken? Ik hoop snel iets te horen van jullie..

marc_o
20 april 2004, 16:26
Tja, geluid is heel erg persoonlijk natuurlijk, maar dat weten we hier ondertussen allemaal wel.
Ik denk dat je met een Engl Sovereign combo toch wel erg ver komt. Veelzeidig, 100 Watt, 4 kanalen en nog een hoop meer. Ik heb 'm nu 3 jaar, en daarvoor echt een heleboel andere dingen bespeeld.
O.a. 5150 combo
Rivera knucklehead Stack
Engl Savage stack
marshall jmp-1 rackspul
Peavey Triumph
Johnson Millennium
Hiwatt stack

affijn, vast nog een paar vergeten.

De sovereign was de meest veelzeidige (afgezien van de Johnson, want dat was een modellingbak).
Je hebt een erg goede clean met een hoop headroom, is namelijk 100 watt buizen.
Crunch, met lichte drive instellingen erg goed bruikbaar.
lead 1 (wordt in de regel als ritmesound gebruikt
en lead 2, het zogenaamde heavy lead, dat gaat erg ver qua gain.
Heb ermee gecoverd en in erg vette metalbands gespeeld en eigenlijk kan ie zowat alles aan.
Mede door de dubbele reverb en de dubbele master is ie erg veelzeidig, je kunt ieder geluid op 2 volumeniveau's spelen, voor solo's bijvoorbeeld.




En waarschijnlijk verkoop ik 'm ooit, maar dan is het voor nog een Rivera erbij. Maar dit terzijde... :o

Mark S
20 april 2004, 18:21
Ik heb onlangs bij Feedback zowel de Sovereign als de Rivera Knucklehead-55 naast elkaar gezet en onder handen genomen over een setje BagEnds.Naar mijn mening is de Knucklehead duidelijk de winnaar in het cleane en crunch, de Rivera 'ademt' meer dan de Engl alhoewel het clean van de Sovereign retestrak blijft tot zeer hoge volumes.Met het crunchkanaal van de Engl heb ik de hele middag ruzie gehad: het klinkt stijfjes en rafelig (duits zullen we maar zeggen :wink: ) maar de Engl blinkt echt uit op de overstuurde kanalen, ik was echt zeer prettig verrast! Een mooie 'schone gain' en met een scheut 'mids' klonk het zelfs bijna vintage. De Engl heeft bij een vette oversturing veel meer die typische buizencompressie waardoor het geluid wat compacter en strakker blijft. De Rivera heeft een zeer goed crunchkanaal die je zowel 'met een randje' en ook als 2e leadkanaal kan gebruiken.Kanaal 3 gaat nog een stapje verder en neemt je mee naar Soldano en Mesa-rectifier territorium: erg bruut voor Rivera-begrippen!Uiteraard heeft de Rivera weer allerlei push/pull knoppen (notch, midscoop) en de gewone boost-functie op alle kanalen, je hebt dus in feite 6 verschillende geluiden. Onbegrijpelijk vind ik trouwens dat Rivera het volumeverschil tussen met-en zonder boost niet wat kleiner heeft gemaakt, het blijft schrikken als je het pedaal indrukt. :o

Beide amps zijn gewoon erg goed alhoewel ik wel het idee heb dat je met de Engl wat meer kanten op kan (o.a. door de 2 mastervolumes)Beide amps hebben aparte reverbs voor clean/crunch en de leadkanalen (erg handig) en zijn midi-aanstuurbaar. De Rivera heeft ook nog een modern/vintage schakelaar om de voicing van de amp te veranderen.

Mijn conclusie:

in het clean/crunch vind ik de Rivera duidelijk de winnaar en op de leadkanalen hou ik het op een gelijkspelletje:het is maar waar je van houd, persoonlijk ben ik iets meer gecharmeerd van de wat 'bluesier' sound van de Rivera.

Bij Feedback staat trouwens nog steeds de Knucklehead 55 top voor €1499, dat is echt een weggeefprijs, bij Musicstore Köln gaat hij weg voor €1999!

guhlenn
21 april 2004, 10:24
ZIt al een tijd te kijken naar die knucklehead. Helaas nog nooit echt lang kunnen bespelen. Maar zou er wel het cabinet bij willen. En die engl cabinetten, mijn god wat een mooi strak laag. RIvera heb ik eigenlijk te weinig ervaring, zal er toch eens een weekendje aan moeten besteden geloof ik.

guhlenn
21 april 2004, 10:24
ZIt al een tijd te kijken naar die knucklehead. Helaas nog nooit echt lang kunnen bespelen. Maar zou er wel het cabinet bij willen. En die engl cabinetten, mijn god wat een mooi strak laag. RIvera heb ik eigenlijk te weinig ervaring, zal er toch eens een weekendje aan moeten besteden geloof ik.

guhlenn
21 april 2004, 10:25
ZIt al een tijd te kijken naar die knucklehead. Helaas nog nooit echt lang kunnen bespelen. Maar zou er wel het cabinet bij willen. En die engl cabinetten, mijn god wat een mooi strak laag. RIvera heb ik eigenlijk te weinig ervaring, zal er toch eens een weekendje aan moeten besteden geloof ik.

Jeroenvanhulsteijn
21 april 2004, 11:10
@Mark en wel even laten horen hoe de Live prestaties zijn he.

@Guhlenn. Rivera is best betaalbaar :D