PDA

View Full Version : Drop-D



Kitaarhiero
26 maart 2002, 16:25
wat is dat toch met drop-d?
íedereen gebruikt het! (tenminste, die 6e snaar nog 1 hele toon lager dan gebruikelijk)
enkele voorbeelden:

Nickelback
Linkin park
Nirvana (heel soms)
Foo-fighters
Jimmy eat world
black rebel motorcycle club
slipknot
Ozzy osbourne
Black Label society
Sum 41
Soundgarden
Rage against the machine
Disturbed
Walter trout

nog meer?
wat is nou het coole van drop-d... het merendeel van deze bands doet daggadagga ermee...
het enige interessante wat ik eruit heb gekregen is een prachige flageoletten melodie.

Sandman
26 maart 2002, 16:50
En Creed niet te vergeten he?! Tja misschien wordt het dan makkelijk voor de jongens. Een powerchord zit dan in dezelfde positie. Dus een A met grondtoon op de Lage D-snaar zit dan in de 7e pos. ipv in de 5e pos. (en de op de A-snaar de 7 pos.). Misschien hanteren ze het motto: waarom moeilijk (tja wat is moeilijk dan??) als het makkelijk kan? Hmmm nu ik er over denk is dit misschien iets voor spelers die hun vingers niet zover uit elkaar kunnen zetten :razz: en niet voor bands als Creed die toch een aardig deuntje kunnen produceren...

mirage
26 maart 2002, 17:57
het makkelijke is ook het enige waar ik het voor gebruik,
als ik na een uur pijn in m'n klauwen heb van normale powerchords ik ik nog wel is drop D gebruiken.

Ditmar
26 maart 2002, 20:24
Volgens mij gebruiken de meeste bands af en toe wel eens Drop-D, wij gebruiken het zelf altijd.

Kitaarhiero
26 maart 2002, 20:32
er is veel leuks mee te doen... het levert vaak wel interessante dingen als je niet zomaar akkoorden begint te rammen.

PeArLjAm
26 maart 2002, 22:46
Ik hou het liever op drop G :grin:

Sandman
27 maart 2002, 00:10
De zogenaamde Dive-Bomb?? of vlgs mij staat die ook bekend als de flubber, aangezien die G-snaar niets anders meer kan dan flubberen :wink:

moretel
27 maart 2002, 09:40
Die drop D probeer ik ook wel eens maar echt lekker wil het nooit klinken. Waarschijnlijk klinkt het alleen goed met oversturing etc.
Wat ik wel eens doe is een andere stemming en dan gewoon de patroontjes van de normale stemming spelen, geeft soms verassende resultaten.

Martijn23
27 maart 2002, 11:17
Probeer Everlong es van de Foo Fighters sook met drop d, klinkt wel masterlijk!!

pimmetje
27 maart 2002, 17:30
Voor mij is de belangrijkste reden om de drop-D te gebruiken het hammeren en pullen van powerchords.

Dat is het enige geluid dat ik alleen met drop-D (of soortgelijke alternatieve stemming) kan maken.

Dat je ook lekker een hele toon lager kan raggen en stampen met die powerchords is mooi meegenomen :smile:

Kitaarhiero
27 maart 2002, 22:14
Op 2002-03-27 10:17, schreef Martijn23:
Probeer Everlong es van de Foo Fighters sook met drop d, klinkt wel masterlijk!!

Die hoort ook in drop-d gladiool :razz:

nee vandaag toch wel 2 mooie riffs uit Drop-d gekregen... want ik had eerst everlong gespeeld en toen ging ik wat jammen. :razz:

Kjiratsiekoedel
31 maart 2002, 14:49
Drop-D is niet iets dat van de Metalmuziek komt. In de middeleeuwen gebruikte men het al. Enin het klassiek gitaar speelt men zo met flagioletten.

sebass
1 april 2002, 00:09
Klassiek is het inderdaad ook erg mooi, trouwens ook bij andere akkoestische nummers. Bouw maar een paar d-akoorden met de lage e gestemd als een d. Klinkt erg goed.

Kitaarhiero
1 april 2002, 14:08
Op 2002-03-31 13:49, schreef Kjiratsiekoedel:
Drop-D is niet iets dat van de Metalmuziek komt. In de middeleeuwen gebruikte men het al. Enin het klassiek gitaar speelt men zo met flagioletten.

in de middeleeuwen hadden ze nog geen gitaren...

pimmetje
1 april 2002, 15:20
Bedoel je daarmee dat dit onderwerp - mocht het nog verder uitgediept worden - naar luitforum.nl verplaatst moet worden ?

Kitaarhiero
1 april 2002, 22:31
eh... hoeft niet persé, we hebben het hier ook wel eens over stickbassen gehad :grin:

Yorrit
2 april 2002, 00:07
aargh, nee niet stickbassen. ken je beter een echte honkbalknuppel kopen :smile:

Kitaarhiero
2 april 2002, 18:38
En daar dan een jambass op plakken... :wink:

RobA
3 april 2002, 13:51
Drop-D al in de middeleeuwen!?!? Het heet toch alleen maar drop-D omdat je de lage E naar D stemt. En omdat onze EADGBE stemming als standaard wordt aanvaard. Ik zou wel eens willen weten waar en wanneer dat dan was?

Ook zijn gitaren in de huidige vorm en stemming pas van 1850. Daarvoor had je luit en anderssoortige gitaren met soms 4, 5 of 7 snaren.

Drop-D geeft een hele andere resultaat dan de gehele gitaar naar D stemmen (DGCFAD dus). Dit komt omdat bij het D akkoord in een drop-D stemming er ineens drie snaren 'open' kunnen worden gespeeld. Open snaren klinken feller dan snaren waar je een vinger opzet. Een combinatie van drie open snaren maakt dat dit akkoord (met distortion) zo'n typisch grommend karakter heeft. Nadeel vind ik wel dat het sneller beperkt dan een normale stemming. Jammer is ook dat eigenlijk alleen deze alternatieve stemming veel wordt gebruikt.

Doe eens:

DADGAD

of

BADGAD (lage E omlaag stemmen)

of een akkoordstemming:

DADF#AD.

RobA

lupoloco
5 april 2002, 15:14
spoonman van soundgarden wordt in drop d gespeeld, echt heel fijn om te spelen

Kitaarhiero
5 april 2002, 15:59
heel veel (bijna alles)van soundgarden wordt in drop-d gespeeld... heus niet alleen spoonman...

lupoloco
5 april 2002, 16:11
kweet het wel hoor
black hole sun hoort er ook bij, en veel oudere liedjes zoals loud love...

aadtos
13 april 2002, 15:41
ik gebruik het altijd bij het spelen van coalchamber... hehe het slapt ook wel vet gaar :razz:

AllodoX
13 april 2002, 18:04
gewoon heel je tennisracket lager stemmen..
mijn bak staat in BEADGC.. heb je meteen nog een 3-noten bonus erbij ook :grin:

PeArLjAm
13 april 2002, 20:04
Jezus dat is wel vrij laag, wat voor dikte snaren heb je daar in vredesnaam op zitten?

AllodoX
13 april 2002, 22:02
B__E__A__D__G__C

56_48_38_28_18_14

Tjeerd
17 april 2002, 21:19
even ter verbetering: creed speelt dadadd, en slipknot speelt drop-b (das pas bout)

PeArLjAm
17 april 2002, 22:13
Op 2002-04-13 21:02, schreef AllodoX:
B__E__A__D__G__C

56_48_38_28_18_14




Wow das best dik ja.. :smile:

Dila
17 april 2002, 22:17
drop b wow he dat lijkt me klote... moet je van die kabels op je gitaar anders hangen je snaren op je enkels.

Neals
19 april 2002, 21:48
dropped B met een 0.12/0.13 snaar wil geloof ik wel prima.

met 0.09 of 0.10 speelt het als spaggetti

JM-150
20 april 2002, 18:55
Doe eens:

DADGAD

of

BADGAD (lage E omlaag stemmen)

of een akkoordstemming:

DADF#AD.

RobA



en dan met een drop C

RadiuS
2 mei 2002, 14:52
Er is ook inteliggente muziek met drop D hoor, luister maar naar "Home" van Dream Theater :razz:

zZoRgO
2 mei 2002, 18:17
Creed speelt niet altijd in dadadd hoor, heb es een interview gelezen met marc tremonti waarin hij vertelt dat hij meestal zelfs BEADGB speelt, dus in feite een seven string maar op een six string gitaar en zonder de hoge mi...
Mike Mushok van Staind doet dat trouwens ook meestal

Bullets van Creed is btw een heeeeel leuk oefeningetje met Drop - D
een mooi voorbeeld dat men niet enkel drop d gebruikt om makkelijker power chords te nemen... :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2002-05-07 00:55 ]</font>

The Dude
9 mei 2002, 17:31
Mike Mushok van Staind die heeft te kleine handen om een 7 snaar te bespelen en daarom stemde hij zijn Ibanez Baritone naar BEADGB, oftewel standaard stemming vor een baritone.
Hij droped zijn B snaar en dan krijg je dus een Drop A (AEADGb), maar vervolgens droped hij ook de E snaar, je krijgt nu een ADADGb stemming. En dat is de stemming die Mike Mushok gebruikt.

ff over de voordelen van een Drop D stemming (Ik zelf stem mijn gitaar CGCGAd. Dat is Drop C met een gewone G snaar, of ik stem gewoon in Drop C)

Voordelen zijn dat je akoorden met veel Laag kan mengen met Hoog. Dit zonder dat je je handen zo neer moet zetten dat je er 5 minuten mee bezig bent om het goed te laten klinken.

Dit zijn voorbeelden van akoorden die je nu makkelijk kan pakken en ze klinken eigenlijk gewoon goed.

d|-----------------
A|---------8--6----
F|---3--9--8--5----
C|---1--9--6--3----
G|---1--7--6--3----
C|---1--7--6--3----

Zonder de Drop D kan je dit soort akoorden nauwelijks pakken. Wat ik mezelf tot een extra voordeel heb gemaakt is een gewone G snaar behouden.

De Bovenstaande akoorden speel je nu zo :
d|--------------
A|-------8--6---
G|-1--7--6--3---
C|-1--9--6--3---
G|-1--7--6--3---
C|-1--7--6--3---

Dat pakt nog makkelijker over.


En het verhaal over Drop C stemmen en clean geen mooi geluid hebben is bullsjit, je moet er wel wat voor doen.

Allereerst moet je je gitaar voorzien van nieuwe snaren. Vervolgens oktaafvast stemmen in die Drop-D of Drop-C of welke andere stemming je ook wilt hebben.
Als je bijvoorbeeld je Lage E snaar in een D stemd, doe je er goed aan om deze dan niet terug te stemmen naar de standaard E, omdat je dan de snaar oprekt en dan verneuk je wel je clean geluid.

Wat ook zeer belangrijk is, is dat je een goed setje snaren op je gitaar spant. Dan bedoel ik uiteraard de dikte (gauge) van je snaren. Ik zelf gebruikt bij mijn Drop C stemming een setje Ernie Ball Medium Light Gauge, met dikte van 0.012 tot 0.054. Dit klint gewoon goed, clean of met distortion !

GuitarMaster
12 mei 2002, 11:59
Mike Mushok gebruikt dan ook wel diktes van 0.14 tot 0.75 (bassnaar)

nilfisk
25 mei 2002, 09:56
Met drop-d kun je lekker sliden, bv met the ballad of chasey lane van blood hound gang.
is onwijs snel en klinkt mooier in drop-d