PDA

View Full Version : Waar moet ik beginnen?



q-dude
9 april 2004, 14:09
Hallo allemaal,
Zoals jullie zien ben ik nieuw op het forum maar ook op het gebied van gitaren. Ik wilde eigenlijk een elektrische gitaar kopen maar dat vinden mijn ouders niet zo'n goed plan omdat ze bang zijn dat ik zo overlast bezorg. Nu adviseerde mijn docent muziek om een akoestische gitaar te kopen. Maar nu heb ik even wat op internet rond gekeken maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Ik heb een niet al te groot buget helaas. Heeft iemand een paar suggesties wat voor soort akoestische gitaar ik moet kopen? En hoe ik het best de basics onderdeknie krijg?
Alvast heel erg bedankt!

slayurrr
11 april 2004, 13:47
Ten eerste: je "hoeft" met een electrische gitaar echt niet zoveel overlast te zorgen. Er zijn heel veel verschillende versterkers die op zachte volumes, nog steeds goed klinken (en die kleinere versterkertjes zijn vaak niet zo duur).

Dus ik had als ik jou was om te beginnen gewoon gekeken voor een tweede hands Ibanez gitaar of een squier.
Als versterker had ik voor een roland cube gegaan (schijnt er goed te zijn, is goed voor slaapkamers en je bent niet meteen blut al koop je 'm :wink: )


Denk er nog eens over na zou ik zeggen, maar het ligt er ook aan wat voor soort muziek je wilt spelen. Als jij metal oid wilt spelen, dan kom je iig niet ver met een akoestische gitaar :razz:

wietse
11 april 2004, 13:54
wat is je budget?
en je hoeft echt niet voor overlast te zorgen als je electrisch speelt , meeste kleine versterkertjes hebben ook een koptelefoon aansluiting.
akoustisch is beter om mee te beginnen volgens velen , maar als je bijv metal wil spelen dan motiveert akoustisch niet echt.
en akoustisch is moeilijker door de brede hals.
grote kans dus dat je er dan weer snel mee ophoudt.

gewoonniels
11 april 2004, 20:54
als ik jou was zou ik gaan voor een squier of een stag ofzo gewoon een gitaar om te kijke of je het echt leuk vind. en idd je hoeft niet voor overlast te zorgen koop gewoon een kleine versterker of weet ik veel isoleer je kamer

abbys
12 april 2004, 12:15
als je serieus wilt gitaarspelen, begin dan in godsnaam niet met een elektrische gitaar, neem een acoustische, welk merk etc zou ek niet weten want er is zoveel dat best meevalt en dan vooral voor beginners, maar pak geen elektrische, beginners beginnen meestal met simpele dingen als open akkoorden en die klinken niet op elektrische gitaren ( begin me nou niet tegen te spreken, is toch zo )

Harry
13 april 2004, 10:14
okee, wie begint met het tegenspreken van Abbys?

bert k
13 april 2004, 13:42
Nou, doe ik toch een poging... :D
Abbys, je praat poep, je weet er nix van! :razz:

Mithrandir
13 april 2004, 13:51
Het is iig onzin dat open akkoorden niet klinken op een electrische gitaar. Als je electrisch wilt spelen zou ik juist meteen beginnen op een electrische gitaar, de techniek en bespeelbaarheid is toch anders dan van een acoustische gitaar. En spreek me niet tegen, want ik heb gelijk :roll:

musicmaniac
13 april 2004, 16:36
Ik ben toendertijd noodgewongen akoestisch begonnen, had ook liever een elektrische gehad, maar geen geld. Achteraf ben ik er blij mee, juist met die eerste beginselen is het heel belangrijk dat je weet hoe een gitaar klinkt met verschillende soorten van aanslag, vingerzetting, open akkoorden, ga zo maar door... Met een electrische ben je veel sneller geneigd om te gaan zitten pilen met je geluid als het niet meteen goed klinkt... Lees het forum maar eens na, d'r zit hier zowat geen puber die, als 'ie een gitaar koopt, meteen wil weten wat voor elementen hij er in moet flikkeren. Versterkers, effectpedalen, men weet er aaaaalles van, tot in de meest absurde details en men is volgens mij nog nooit aan echt gitaarspelen toegekomen.

icarus168
29 mei 2004, 15:14
toen ik vroeger voor het eerst gitaar ging spelen ben ik ook begonnen met een electrische ( wat ik achteraf jammer vind ), want als je nog geen gitaar hebt gespeeld is het heel moeilijk jouw soort electrische gitaar te vinden, om de simpele reden: je kan er nog niet op spelen dus je kunt ze ook niet goed uitproberen.
maar aan de andere kant: als je een acoustische gitaar koopt moet je wel een goede gitaar kopen ( een slechte acoustische gitaar kan je het plezier van het spelen ontnemen, en je raakt snel gedemotiveerd als je net begint ) en een goede acoustische kost ook al snel een paarhonderd euro.

En als laatste: als je een acoustische koopt koop er dan wel eentje met metalen snaren, ( ookal zijn ze iets prijziger vaak ) deze zijn makkelijker te bespelen dan degene met nylon snaren.
De speelmanier van een metal string gaat veelmeer op die van een electrische lijken

m^rton
29 mei 2004, 21:44
toen ik vroeger voor het eerst gitaar ging spelen ben ik ook begonnen met een electrische ( wat ik achteraf jammer vind ), want als je nog geen gitaar hebt gespeeld is het heel moeilijk jouw soort electrische gitaar te vinden, om de simpele reden: je kan er nog niet op spelen dus je kunt ze ook niet goed uitproberen.
maar aan de andere kant: als je een acoustische gitaar koopt moet je wel een goede gitaar kopen ( een slechte acoustische gitaar kan je het plezier van het spelen ontnemen, en je raakt snel gedemotiveerd als je net begint ) en een goede acoustische kost ook al snel een paarhonderd euro.

En als laatste: als je een acoustische koopt koop er dan wel eentje met metalen snaren, ( ookal zijn ze iets prijziger vaak ) deze zijn makkelijker te bespelen dan degene met nylon snaren.
De speelmanier van een metal string gaat veelmeer op die van een electrische lijken

Steel string heet zoiets.

moretel
29 mei 2004, 22:31
Gewoon doen wat je hart je in geeft, en vooral niet luisteren naar,

in deze volgorde :

Ouders
Vrienden
Forumleden

Gitaar spelen heeft met inzet te maken en helemaal niet met de manier van versterken. Als je maar een hals in je handen hebt met snaren,
Eigenlijk is leren stemmen het belangrijkst. De rest komt vanzelf
(oefenen, oefenen , oefenen, boeken , les oefenen, oefenen .... )

Blijepanda
30 mei 2004, 10:49
Echt bullshit inderdaad dat een elektrische gitaar overlast geeft, je kan hem zo zacht zetten als je zelf wilt (of je doet de koptelefoon op), en als de buren en je ouders weg zijn, dan zet je hem natuurlijk heel hard :-D

Lenweë Míriel
3 juni 2004, 16:32
hoi
ik heb wat hulp nodig
ik wil graag elektrisch gitaar spelen. maar ik weet na genoeg niks van gitaren en weet dus ook niet wat voor soort gitaar ik zou moeten kopen. ik wil rock/metal spelen kan iemand mij helpen met dit probleem

gr Lenweë Míriel

thijsov
3 juni 2004, 18:12
hmm rock/metal, dus niet veel meer dan powerchords dus. nouja dat kan op elke gitaar wel lekker, dus met een squier zit je dan goed. dan nog een versterker erbij met een leuke scheur, roland cube 15, cube 30 (30 heb ik....aanrader!)
maar als je echt veel verder wilt dan alleen powerchords zou je je beter toch even verdiepen in het forum, zoekfunctie gebruiken enzo, zo ben ik ook begonnen. (nouja ik begon akoestisch, maar als je metal/rock wilt spelen is dat niet aan te raden!)

dejohan
3 juni 2004, 18:57
Ik ben toendertijd noodgewongen akoestisch begonnen, had ook liever een elektrische gehad, maar geen geld. Achteraf ben ik er blij mee, juist met die eerste beginselen is het heel belangrijk dat je weet hoe een gitaar klinkt met verschillende soorten van aanslag, vingerzetting, open akkoorden, ga zo maar door... Met een electrische ben je veel sneller geneigd om te gaan zitten pilen met je geluid als het niet meteen goed klinkt... Lees het forum maar eens na, d'r zit hier zowat geen puber die, als 'ie een gitaar koopt, meteen wil weten wat voor elementen hij er in moet flikkeren. Versterkers, effectpedalen, men weet er aaaaalles van, tot in de meest absurde details en men is volgens mij nog nooit aan echt gitaarspelen toegekomen.

Amen.

Aan de forumstarter: een accoustische gitaar kan je gratis te pakken krijgen: ik zou eens rondkijken bij familie, vrienden van je ouders, buren. Waarom? De zolders van Nederland en België staan vol met accoustische gitaren van mensen die met veel goede moed een gitaar gekocht hebben, maar na een maand proberen opgegeven hebben. Je moet dus mensen hebben die een gitaar hebben, maar zelf nooit gitaar spelen. Vraag hen heel lief of hun gitaar je mag lenen omdat je gitaar wilt leren spelen, maar dat je eerst eens wil proberen of het je zint, voordat je al je spaargeld uitgeeft aan een dure gitaar. Je hebt veel kans dat ze ze nooit terugvragen, ze spelen er toch niet op. Ik ben zo begonnen, en ongeveer elke andere gitarist die ik ken ook.