PDA

View Full Version : j-retro



emielow
9 april 2004, 11:56
wat vinden jullie van de j-retro?

http://www.bassnw.com/images/Pickups%20and%20electronics/jretro10.gif

is een pre-amp die je in je jazz bass kunt stoppen zonder te zagen. iemand ervaringen mee?

bassopotmus
9 april 2004, 12:09
Geweldige dingen om de volgende redenen:

inbouw in een vintage indtrument, dus geen backroutings. Je kan meteenweer naar de originele set-up terug.

Heb ze gespeeld in een Hotwire, natuurlijk komt veel van de sound van de goed ebass, maar de tone shaping was extreem goed. Niet over de top, maar heel precies, klein beetje treble, of net wat meer bottom..
Je hoor je bass spelen, maar je kan het net wat "tweaken" en niet zaols ik sommige actieve dingen heb bespeeld dat je net als een computer kinkt.

Bazz
9 april 2004, 12:19
Ik ga hem uitproberen zodra ze bij bassmatters weer binnen zijn, kreeg gister een mailtje van Paul, dat hij ook een buitenboord-versie heeft, hij hoeft er dus niet meteen in.

Zodra ik hem heb geprobeerd, schrijf ik wel m'n bevindingen

emielow
9 april 2004, 12:48
"inbouw in een vintage indtrument, dus geen backroutings" wat bedoel je daarmee? dat je hem zo (zelf) kunt solderen?

maar ik vind wel dat het een nadeel heeft, als hij in de passiefe mode staat, heb je geen "tone" knop meer, alleen mastervolume, en een elementen switch (brug / beide). weet iemand hoe ie dan passief klinkt? ik bedoel, klinkt hij dan erg dof, of juist lekker knorrend. mn passiefe geluid van nu bevalt me wel. en is er geen enorm volume verschil tussen actief en passief?

bassopotmus
9 april 2004, 12:55
dat je dus geen frees-acties uit hoeft te halen om hem te instaleren. Dus extra gat voor batterij doos en pre-amp

Bazz
9 april 2004, 22:31
Ik heb daar net ovr lopen mailen met bassmatters (is ook importeur),
Volgens hem staat je tone open (high's erin dus)
quote van hem "je bass klinkt zo vet dat je niet meer passief wil"

Ik wil hem in m'n fender usa jazz inbouwen, en zit dus met hetzelfde dilemma, ik wil voor mijn punkband passieve klank hebben en voor mijn rockband actief!

iglo
10 april 2004, 11:40
voor een Jazz is het zeker DE onboard preamp!!
heb een retro in m'n JB-V en wil echt niet meer zonder....
Passief????? wil je echt niet meer....het feit dat je in geval van nood passief kan, is een plus!!

http://www.bommelband.nl/igor/bass05.html

hij komt er op de foto niet lekker uit, omdat ik een zwarte heb genomen met een zwarte slagplaat....

emielow
10 april 2004, 18:10
ja kun je kiezen wleke kleur knoppen je wilt? ik heb nu nl. zwarte knoppen, dus ik denk dat het mooist is als je zwarte knoppen ook er weer op doet

http://groups.msn.com/_Secure/0WADfAjkYXgdvpYHOxq!vZdXYWow5hlBfAuDecHrbJWO9gJ6Br alJ3GDc*1PkXHvj0FpPpfrgxow1FSvlf04W*bXzB8wgbEBXSgb qsnph8xXobGta*f*eZ5M!wQVn9KTALgAAAP****8/hartke%20410%20XL%20%2B%203500.jpg?dc=467546006914 2507954

iglo
10 april 2004, 20:26
eeeehhhmmmm, ik denk dat als je een chromen retro koopt, je chromen knoppen krijgt/hebt, zwarte retro -> zwarte knoppen

Bazz
10 april 2004, 22:05
ik dacht dat de knoppen dan zwart waren en plaat chroom, naja, ik wil de hele boel wel als ik hem erin zet in het chroom

erik j.
11 april 2004, 00:17
een crhomen j-retro heeft ook chromen stacked knoppen.

echter, Bassmatters heeft normaal gesproken wel wat zwarte knoppen liggen, want bij de meeste j-retro's doet hij (als je ernaar vraagt...) de onderste ring zwart, en de bovenste knop chroom..... ziet echt wel cool uit.


en trouwens deze preamps klinken te gek. samen met de aguilar OBP3 toch wel het beste wat er op inbouw preamps te verkrijgen is.
passief wil je echt niet meer, en als je toch de tone knop mist, dan ga je toch voor de j-retro-deluxe !? maar dan moet de input wel verplaatst worden, en een batterijvakje in de body. maar dan heb je wel het meest enorme flexibele geluid wat je maar wensen kunt.
deze heb ik nu in mijn Lakland skyline JO5, en is echt waanzinnig.

echter: gebruik de retro met mate !
het helemaal open gooien van het laag of mid of hoog (of combinaties hiervan) kan leiden tot verschikkelijk overstuurde geluiden....
het signaal wordt dan TE hot!

Bazz
11 april 2004, 10:53
Hee erik, heb je een site die j-retro deluxe???

Verder nog een suffe vraag, past je gitaar nog in een fender koffer, of worden de knoppen te hoog?

Just checkin, zou balen zijn als het niet zoe kunnen

iglo
11 april 2004, 11:09
knoppen zijn niet te hoog...
hij past nog gewoon in de fender case
(bij mij althans...)

erik j.
11 april 2004, 23:14
een jazz-bass met een j-retro past gewoon in een fender case.
de knoppen zijn iets hoger dan normaal, maar dit moet geen probleem zijn.

de site van j-retro is:
www.j-retro.co.uk

hier staat helaas niet echt info over de j-retro deluxe op.

probeer anders het volgende forum eens, met allemaal ervaringen over de j-retro. John East (de man achter de j-retro) geeft hier ook regelmatig antwoorden op verschillende vragen:

http://pub206.ezboard.com/fthedudepitfrm2

suc6.....

soulbrother
13 april 2004, 22:14
Ik vind dat de J retro iets doet met de dynamiek van (voornamelijk) singlecoil jazzbass elementen. In combinatie met bijv. Bartolini's vind ik het beter klinken. Waar het aan ligt :???:

emielow
14 april 2004, 09:50
hoezo aan de dynamiek? ik kan je niet helemaal volgen...

en wat kost een setje bartolinis?

wimpie
14 april 2004, 10:56
Zo rond de 120-140 euro bij Musik Produktiv

emielow
14 april 2004, 12:08
en? merk je dat erg, ivt denormale jazzelementen?

en zijn er nog verschillende barts?

soulbrother
14 april 2004, 19:05
Als je een American Standard Fender Jazzbass bespeelt en daarna een Deluxe met van die Noiseless elementen erop, dan hoor je een duidelijk verschil. De single coils hebben meer attack en dynamiek terwijl de noiseless elementen veel gelijkmatiger klinken, onafhankelijk van hoe hard je aanslaat. Datzelfde heb ik dus met de J Retro in combinatie met single coil pick-ups. Een vriend van me heeft een J retro i.c.m. een setje Bartolini 9J of 9s en dat klinkt dan weer wel. Ik heb het idee dat goed klinkende pick-ups juist minder goed gaan klinken met een preamp (overkill), dun klinkende pick-ups des de beter (sound is meer in balans). Maar zoals altijd: "I could be wrong"!

emielow
15 april 2004, 14:24
wat bedoel je nu?

dat een j-retro met de standaard elementen slechter klinkt als met bijvoorbeeld bartolini's ?

iglo
15 april 2004, 15:34
precies...dat bedoelt ie

elementen met een hoge output gaan door de extra boost van een preamp helemaal over de rooie, terwijl bijvoorbeeld de bart neutraal blijven.

( @soulbrother: dit is trouwens wel redelijk te verhelpen door de gain van de retro wat beter in te stellen hoor...)

wimpie
15 april 2004, 18:53
Volgens mij bedoeld hij dat dun klinkende pu's beter klinken i.c.m een Retro dan met elementen die van zichzelf al erg goed klinken.
In het geval van gewone standaard single coils (geen super pu's)zou het een verbetering moeten zijn met een Retro indien je wel de gain op de Retro op de juiste manier afsteld
Dit is de juiste manier:

1. Set the VOLUME pot to about 80% full (not 100%).
2. Set the TREBLE pot to the CENTER detent position (0 dB)
3. Make sure the BRIGHT switch isn't pulled up
4. Set the BASS pot to minimum - 0% not the center detent (this is 0 dB )
5. Set the MID LEVEL to the CENTER detent position (0 dB)
6. Set the Active/Passive switch to the ACTIVE position
7. Set the Pickups switch to the BLEND MIX position
8. Set the PAN pot for the NECK pickup only
9. Set BOTH INTERNAL GAINS to minimum - 0%

Plug in the bass and start playing it like you normally would, both loud and soft. If it sounds good... leave it alone, don't change the internal gain.

Now go to Step #8 and pan to the bridge pickup only. Do the same thing you did with the neck pickup; play it like you normally would, both loud and soft. If it sounds good... leave it alone, don't change the internal gain.

If necessary adjust the internal gains till it sounds good to you. If the signals are a little weak then turn the internal gain pot up a little at a time till it sounds good and strong but not over driving on each pickup.

Next, check the blend by panning back & forth between the neck and bridge pickups. Adjust the pots for evenness if necessary to YOUR liking.

That's it!!! Close it up and get lost in the land of TONE!!!

Oh yeah, one thing to note, the Bass is BOOST only that's why we set it to 0% for adjusting. So when you put it in the CENTER position it will be giving you some boost so be aware of that.

[/b]

Bazz
16 april 2004, 09:56
jaja, als ik dus een j-retro in mijn amerikaanse jazz wil zetten moet ik dus de gain naar beneden zetten.....

Kan wel kloppen, want de standaard jazz elementen hebben inderdaad een onwijze hoop output!

Naja Paul zal dat wel doen als hij hem inbouwt

wimpie
16 april 2004, 13:07
Met bovenstaande handleiding kun je het gemakkelijk zelf doen !!
Tis echt niet zo moeilijk :-D

emielow
16 april 2004, 13:20
"want de standaard jazz elementen hebben inderdaad een onwijze hoop output! "

ik vin dat (bij mij) nog wel meevallen

Bazz
17 april 2004, 09:49
naja, mijn jazz had evenveel output als mijn actieve washburn....
nu vergelijk ik wel een koe met een ferrari, maar toch

emielow
17 april 2004, 15:11
wie is dan de koe, en wie is dan de ferrari? :???:

Moonchild
23 april 2004, 19:16
Is er nou eigenlijk ook een P-retro? ik had er volgens mij ooit iemand over gehoord, maar ik kon er niks over vinden...

iglo
23 april 2004, 19:32
er is nog een U-retro...
is eigenlijk gewoon een J-retro zonder "bell-plate"

misschien bedoel je de P-pre van Raven Labs???
http://www.raven-labs.com/pages/products/pbpre/pbpre.html

erik j.
23 april 2004, 20:14
yep, er is ook een retro voor de p-bassen.

de BTB-01. een stacked pot met een bass (boost), treble (cut & boost), en pull voor bright....