PDA

View Full Version : Jackson/Charvel halzen/toetsen



NeeraDJ
8 april 2004, 21:42
test

NeeraDJ
8 april 2004, 21:43
Dudes,

Ik ben benaderd door een Amerikaanse gitaarbouwer, ten gevolge van mijn vraag naar dé gitaar voor mij. Hij kan een gitaar bijna volledig naar mijn wensen bouwen, voor de prijs van een Jackson SL3 en dat vond ik zeer bijzonder.

Het wordt een Flamed Maple set-in neck, maar wel zonder "heel" en verbeterde upper fret acces (prachtig toch?!). Waarschijnlijk geolied, maar ik zit er aan te denken er een doorzichtige satin finish op aan te laten brengen. Het zal 24 Jumbo Dunlop 6105 frets krijgen op een heerlijke ebben toets. Nu even ter zake: De halsdikte en toets-radius wilde ik hetzelfde hebben als de neck-thru Jacksons en Charvels (Mod 6, 750XL, SL1, SL2, SLSMG). Misschien zijn niet alle halzen even dik maar dit zijn wel echt hele fijne halzen. Dus weet iemand toevallig iets over de dimensies van de hals van één/meerdere van deze gitaren, en de toets-radius. Volgens Warmoth is dit 16", maar dat lijkt me stug op zo'n soloist hals.

Voor de geinteresseerden, het wordt een Double Cut gitaar. Ik wilde eigenlijk een Explorer, maar omdat de bouwer meer ervaring met de DC's heeft (en het mijn 2e/3e keus was) vond ik dat ook prima! Ik kan nog geen specs geven, omdat we er nog niet helemaal uit zijn over de prijs en ik toch een paar luxes zal moeten schrappen. Ik zal eind dit jaar het geld bij elkaar hebben en dan zal het ook gebouwd worden denk ik, we zijn nu al wel bezig om alles zo goed mogelijk op een rijtje te zetten. Misschien dat zo'n wat dunnere hals er wat vreemder uitziet op zo'n dikke Korina/Mahonie bak met een arched 4A Maple top (ja daar waren we het wel over eens gelukkig!), maar een fijne hals blijft een fijne hals.

Thanks!

ben???
8 april 2004, 21:51
staan die niet gewoon op www.jacksonguitars.com

NeeraDJ
8 april 2004, 21:53
Er staat niets over de fretboard radius, wel over de halsdikte volgens mij. Al met al niet genoeg info denk ik. Sinis had het er net ook al over.

Negative K3 fan
8 april 2004, 22:26
leuk neera, maar jackson staat er wel bekend om een van de grootste radiussen te hebben van alle bekendere gitare, dit betekent natuurlijk een erg platte toets, het is maar net waar je van houdt. Misschien kun je ook net als bij warmoth zon veranderende radius doen, bij de kop een lage en bij de body een hoge radius...

Ibanez RuleZ
9 april 2004, 00:34
leuk, wordt het erook een met een jacksonontwerp? of wordt het echt ook een ander model?

In ieder geval zijn de necks van jackson en charvelgitaren door de tijd heen veranderd. mijn model 6 heeft echt een fors dikke neck, veel dikker dan mn ibanez jpm. De soloists van tegenwoordig hebben dunnere halzen.

Harrald

Anders Destium
9 april 2004, 00:36
Cool dat je een gitaar naar je wensen laat bouwen :)

Mij lijkt het belangrijker dat de hals lekker speelt in plaats van dat hij er cool uitziet in relatie tot de body :wink:

De meeste Jackson nekken hebben een kleine radius gekoppeld aan een niet al te dikke nek, vergelijkbaar met het ultra-profiel van Ibanez. Ik ben erg te spreken over de wide-thin nekken van PRS, die hebben een kleine radius maar een iets dunnere hals dan Jacksons! Doordat de nek nog geolied wordt en een satin-finish meekrijgt speelt het minstens net zo fijn als Ibanez prestige nekken :lol:

De radius die op een Ibanez ultra zit is 430mm bij een dikte van 19mm op fret 1, ik weet alleen niet zo wat je hieraan hebt. Misschien is het een idee om bijv. naar Feedback te gaan en daar een aantal gitaren uit te proberen, dan kun je later op inet opzoeken wat de eigenschappen van die verschillende nekken zijn...

NeeraDJ
9 april 2004, 01:45
@Negk3: Thanks, ik zat een beetje te denken aan die SLSMG hals/toets, ik heb het helaas nooit mogen testen, maar als ik het mag geloven en naar de specs kijk dan lijkt het zeer snel en dus complimenterend voor mijn spel. Ik was ook aan dat Warmoth model aan het denken, maar ik zou toch eerst meer willen weten over de radius en dimensies van de SLSMG hals.

@Harrald: De bouwer had het over het Double Cut ontwerp (net zoals dat van de Gibsons), een soort van Les Paul maar dan met cutaways aan beide kanten. Hij heeft me net echter een foto gestuurd met zijn populaire ontwerp voor andere klanten en het ziet eruit als een variatie op een Les Paul, met een iets diepere cutaway, bijna hetzelfde model als die PRS singlecut waar ze voor werden aangeklaagd. De mijne heeft de controls op een andere plaats en alleen een 3 way toggle (H-H-H set up), en één 500k Master push-pull volume knop/potmeter, omdat ik het zo wilde hebben. Ik bedoelde verder dus die nieuwe soloist halzen :)

@Anders: Juistem, die heerlijke halzen bedoel ik nou (ultra-Ibanez achtig iets dikker en wijder). Ik denk dat ik er zo wel uitkom, maar bedankt voor de tips! Misschien kan ik beter de hals naar de specs van de JPM laten bouwen, die zijn ook best wel befaamd om hun ongelofelijke bespeelbaarheid en jullie hebben de specs. Ik zal erover nadenken, misschien mogen ze nog iets wijder :)

Mijn RG3120 hals mag wel wat dikker en breder, mijn Gibson toets heeft een minder lekkere radius (voor mijn gevoel) en de hals is iets te dik, mijn Fender hals is bijna goed, mag alleen nog iets smaller. De Jackson hals leek mij de enige uitweg

De specs zal ik binnenkort bekend maken, helaas kan ik jullie niet beloven dat jullie de gitaar dit jaar nog te zien krijgen, sorry! :-(

NeeraDJ
10 april 2004, 22:25
Voor de geïnteresseerden. De gitaar wordt ietsjes duurder dan een normale sl3, maar is dan ook op een Piezo na perfect voor mij! Ik zal de specs in een nieuw topic posten wanneer we er helemaal uit zijn.

Over de hals, ik heb gekozen voor de JPM hals. Even de specs op Jemfest opgezocht. De body is zowat identiek aan de PRS Singlecut, maar ik heb gevraagd naar een scherpere en diepere cutaway voor betere fretacces en ruwere looks. Het wordt gewoon de JPM hals, zelfs de 25.5" scale zit erop en das toch wel bijzonder voor een Les Paul achtige gitaar vind ik.