PDA

View Full Version : Novanex



woralo
25 maart 2002, 18:59
Uhm hallo,
Ik heb een versterker gekocht een jaar geleden van uit mijn broer zijn winkel alleen ik weet eigenlijk niet veel van dit ding af of het eigenlijk wel een redelijke versterker is het is een Novanex Wildcat G70

Dionyios
25 maart 2002, 21:32
Als je broer in die winkel werkt dan zal die je er toch wel wat meer over kunnen vertellen lijkt mij... Verder heb ik nog nooit van dat merk gehoord, dus wat dat betreft kan ik je niet verder helpen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-03-25 21:33 ]</font>

lars
25 maart 2002, 22:23
is een nederlands(!) merk dat jaar of 10 geleden falliet is gegaan. is weinig over te vinden, zijn over het algemeen redelijke maar wel goedkope dingen

Dirk_Hendrik
26 maart 2002, 08:34
Niet helemaal 10 jaar. Ik had gisteren een Gitarist (het tijdschrift dus :grin: ) uit '94 in mijn handen waar net de nieuwe novanex acoustic combo werd getest.

Tijdens mijn stage in '96 werkte ik samen met een ex-medewerker van Novanex. Toen waren ze dus wel op.

up-guitarman
2 december 2004, 14:55
Ik ben in het bezit van een novanex 2*12 cabinet, gekocht voor een luttele 50 €, verkoper wist niet goed wat hij ermee moest aanvangen. Ik ben zeer tevreden van het geluid van deze cab maar zou er graag meer over weten, oorspronkelijk was het een U50 combo maar de amp was helemaal naar de ***** dus heb er een cab van gemaakt. Hij ziet er zo eind 70's uit.
Wie weet er meer over dit merk ???
Meel me a.u.b.

up-guitarman
2 december 2004, 14:56
Ik ben in het bezit van een novanex 2*12 cabinet, gekocht voor een luttele 50 €, verkoper wist niet goed wat hij ermee moest aanvangen. Ik ben zeer tevreden van het geluid van deze cab maar zou er graag meer over weten, oorspronkelijk was het een U50 combo maar de amp was helemaal naar de ***** dus heb er een cab van gemaakt. Hij ziet er zo eind 70's uit.
Wie weet er meer over dit merk ???
Meel me a.u.b.

Harry
3 december 2004, 10:15
zie hierboven; Nederlands merk dat goedkope en eenvoudige versterkers bouwde, waarvan de kwaliteit tegenwoordig om te lachen is.


edit; typefoutjes

Gretsch6120
3 december 2004, 11:05
Mijn eerste versterker was een Novanex P50. Heb hem nog steeds.
Zat alleen een vervelende 'plop' in de speaker.
Ik dacht dat ik de enige op de wereld met zo'n ding was :-D

dejohan
3 december 2004, 12:32
He, wij hebben in ons repetitiehok ook nog een novanex gehad! Was het compleet vergeten. Klonk wel ok in vergelijking met de andere kut transistorbakjes waar we toen op speelden. Had een tremelo functie, en een silverkleurige faceplaat.

bert k
3 december 2004, 13:14
Ik heb er ook nog ergens eentje. Voor een transistorbakkie niet helemaal kut (hoewel...) Maar wat echt erg war waren die paarse en gele knopjes...

zjanke
3 december 2004, 21:37
Ze doen (deden) dus wat meer dan alleen versterkers, wij hebben in de repetitieruimte 2 (2*12+ een treble-hoorn) actieve kasten staan, houdt een beetje het midden tussen een kleine PA en een grote zangset. Voor een repetitieruimte ruim voldoende, we hebben er zelfs al mee in een kleine kroeg gestaan :)

PeeVee
16 december 2004, 17:00
Uhm hallo,Ik heb een versterker gekocht een jaar geleden van uit mijn broer zijn winkel alleen ik weet eigenlijk niet veel van dit ding af of het eigenlijk wel een redelijke versterker is het is een Novanex Wildcat G70

Hahaha... jeudgsentiment... Novanex fabriekje stond in Wychen, een stadje aan de Maas vlak bij Nijmegen. In het pand zit nu NewRoad studios. Jammer dat het failliet is, ze maakten best leuke / bruikbare "beat" spullen in 70's / 80's. De PA en zangzuiltjes kom je nog best vaak tegen. Ik had begin 80's bijna een koelkast model transistor versterker gekocht van 65 Watt met paarse en oranje knoppen... Brrrr... (die klonken trouwens ook errug 80's).

De Wildcat is een collectors item, als ik mij niet vergis speelde (en speelt!) Ronnie Nightingale (Ron Nagtegaal) op zo'n versterker... Ze klinken clean en helder en/maar op zich niet verkeerd. Niet te hard zetten want transistorvervorming van 80's transistortjes is werkelijk AFSCHUWELIJK. Leuk stukje Hollandse beatnostalgie... Overigens zijn er bij de verbouwing van de New Road studios ooit nog banden (Novanex had ook een studio) gevonden met opnames van o.a. Focus (Jan Akkerman) en andere prominente Nederlandse "beat bands" als Earth & Fire etc.

Nou... heb je toch nog een leuk verhaaltje bij je versterker toch?! ;-)

wietse
16 december 2004, 17:11
nog een paar weekjes en dan heb ik een 50watt buizencombo van novanex voor een 100 euro , kan bijna niet wachten ,als alles goed gaat.
had laatst nog een 35 watt bascombo ding wou loeihard.
leuk nederlands merk en zeker verzamelaars waarde net zoals egmond gitaren ,en heb je een egmond versterker daar moet je helemaal zuinig op zijn.

stratokai
16 december 2004, 20:34
De Wildcat is een collectors item, als ik mij niet vergis speelde (en speelt!) Ronnie Nightingale (Ron Nagtegaal) op zo'n versterker... Ze klinken clean en helder en/maar op zich niet verkeerd. Niet te hard zetten want transistorvervorming van 80's transistortjes is werkelijk AFSCHUWELIJK.

collectors item :o Ik heb de Wildcat te koop gehad voor 85euro. Hij is verkocht voor 70. Zal iemand nu wel heel blij mee zijn dan.

PeeVee
17 december 2004, 18:18
Ze doen doorgaans €500 - €600 afhankelijk van hoe een grote fan je van Ronnie Nightingale & The Haydocks bent (Teddyboy rock & roll) maar daar heb je vast nog nooooooooooooit van gehoord ;-)

Zie ook http://ronnienightingaleandthehaydocks.rockt.nl en kijk naar de foto's dan kom je 'm ongetwijfeld ergens tegen.

stratokai
18 december 2004, 04:31
Ze doen doorgaans €500 - €600 afhankelijk van hoe een grote fan je van Ronnie Nightingale & The Haydocks bent (Teddyboy rock & roll) maar daar heb je vast nog nooooooooooooit van gehoord ;-)

Zie ook http://ronnienightingaleandthehaydocks.rockt.nl en kijk naar de foto's dan kom je 'm ongetwijfeld ergens tegen.

wat!!!! Mijne stond toch al even op marktplaats. Ben geloof ik zelfs gezakt met vraagprijs van €100 naar €80. Met moeite verkocht.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat deze niet al te goeie versterker nog zoveel waard is.
Weinig liefhebbers van Nightingale zeker :???:
Maar ik ga wel even naar die site om te kijken

Mr.Bluesbreaker
18 december 2004, 18:36
Novanex! Wat een tijd terug inderdaad, niet dat ik zo oud ben maargoed. Een oude kennis van me, destijds bassist in mijn toenmalige band, had ook zo'n novanex 25 watt bak. Echt een lomp groot ding- ongeveer een koelkst vorm, en inderdaad de gekke paarse en gele knoppen. Op de repetites had ie hem gewoon voluit staan met zijn bas erover, en dan werd het helemaal gekheid als ie de tremelo aanzette. Ik heb nooit geweten of het nou een was voor bas of gitaar.

OJJVZ
17 december 2006, 14:59
als ie niet verkocht is, ga ik dr 1 kopen, 10 of 15 watter voor maar 20 euro, heerlijk, die nostalgie :D

smitjen
13 augustus 2008, 23:26
:???:
Hallo mensen, ik liep vandaag in de kringloop, en zag een versterker,
Er stond op, ongetest, maar alsnog nam ik de gok op de som, en heb de versterker meegenomen voor 35,- euro,
eenmaal thuis aangesloten, en spelen maar, vond het een mooi geluid en dacht ik ga eens wat opzoeken over die versterker,(wel last van mijn oren)

Na een half uur zoeken (marktplaats, google, ) kwam ik nergens behalve op deze site .
Heb me dus aangemeld,en hoop hier iemand te vinden die mij kan vertellen wat ik heb gekocht
. het gaat om een Wildcat
Reverb
- WG - 100r -
-GUITAR- ;)
Ik hoop dat iemand dat kent,
Groeten smitje

Plectrumvinder
4 december 2008, 13:18
Begin jaren '90 kocht ik voor 50 gulden een Novanex RG50 (2 x 12") transistorversterker van een gitarist die 'm al jaren ongebruikt had staan. Prima apparaat voor dat geld. Het is een universele versterker te gebruiken voor keyboard en gitaar (bas kan ook als je het volume niet te hoog opkrikt,
je kunt er ook een radiocasseterecorder of I-pod via de stereoingang over laten klinken).
Aan de achterkant van de kast stond dat ie uit Wychen kwam.

Daardoor schoot me een verhaal dat de vader van een vriend ooit eens vertelde te binnen. De oprichter van Novanex was een uitvinder, die met
de winst die hij op een patent gemaakt had een electronicafabriekje begon,
om zo een betere inkomstenbron te genereren dan uitvindingen en patenten. De verteller van dit verhaal was een goede vriend van de oprichter.

Pepe
4 december 2008, 14:29
Novanix zeiden we vroeger. Ik heb een kleine ampie van ze gehad die ik gebruikte om gesoldeerde snoertjes te controleren, deed ie prima.
Te koop gezet voor 10 euro. Er kwam een jongetje langs helemaal uit Drachten, ik hem hem toen maar voor niks meegegeven.

Harry
4 december 2008, 15:00
ondertussen staat dat kreng van mij nog steeds stand by, mijn vriendin gebruikt 'm af en toe om er over te basen als ze bij mij is. En via een Korg modellertje krijg ik er ook nog eens een leuk geluidje uit als ik een keer versterkt wil spelen.

vulvasonic
5 december 2008, 02:41
Mijn ervaring met die dingen is dat ze dramatisch slecht waren. Ze werden in Wijchen gemaakt, een plaatsje tegen Nijmegen aan. Misschien was dat de reden waarom ik ze destijds regelmatig tegenkwam bij vrienden en op scholen. Ze waren dan ook erg goedkoop. In ieder geval heb ik toch op menig Novanexje gespeeld en die waren allemaal kut (vond ik).

Toen ze failliet gingen en alles wat er nog voorradig was in de fabriek probeerden te verkopen, liet iemand mij op de duurste Novanex spelen. Die zou namelijk WEL goed klinken. Het geluid was inderdaad minder dramatisch dan de versterkertjes waarover ik eerder had gespeeld, maar nog altijd niets meer dan middelmatig, wat vooral te danken was aan een schrijnend gebrek aan power.

Leuke anekdote, al is het mij ook maar verteld, ze verkochten bij dat faillissement ook een hele berg aan lege kasten. Het verhaal gaat dat Koch een groot aantal van die kastjes heeft gekocht om te gebruiken voor zijn eigen lijn. Geinig, niet? :D

Saf
5 december 2008, 07:31
of er verzamelaars zijn voor novanex weet ik eignelijk niet, heb asl enkele keren kleine novanezsjes gehad maar erg courant liggen die niet in de markt.

WillemdaGuide
5 december 2008, 09:25
Ik heb ook zo'n klein kastje van novanex gehad, laag wattage, klonk voor gitaar nergens naar, maar.... als oefenversterker voor mijn bas was ik best onder de indruk, daar was ie zeer geschikt voor, als ie maar niet te hard moest!