PDA

View Full Version : JAZZFUSION GITARISTEN!



Orville
6 april 2004, 23:05
Hey heren en dames,

Ik vind het reuze intressant om info te lezen en te horen over de rockers als Vai, Malmsteen etc. Maar zijn hier ook liefhebbers van jazzfusiongitaristen? Ik houd van de rockers, maar ik mis bij hun vaak melodische rijkdom en ritmische variaties. Uiteraard zijn dit wel de groten in de rockgitaarmuziek.

Dan heb ik het over de monsters als Scott Henderson, Nguyen Le, Alan Holdsworth, Greg Howe, John Mclaughlin, Mike Stern, Wayne Krantz, Frank Gambale, Al Di Meola, Bill Connors, George Benson, Bill Frissel, John Scofield, Pat Metheny, Birelli Lagrene, Dean Brown etc.

Het zou leuk zijn om gedachten over onder andere deze giganten uit te wisselen. Het mooie van deze gitaristen is dat ze enorm veel invloeden hebben uit muziekstromingen uit de gehele wereld. En toch allemaal een achtergrond hebben in de jazz. Echt een aanrader voor mensen die moe worden van alleen maar rifjes spelen en echt willen leren harmonisch te improviseren! Ik zelf haal er heel veel voldoening uit. En misschien zit er iemand anders op het forum waar ik oefenmateriaal mee kan uitwisselen. Ik ben nu met Frank Gambale's studiemateriaal bezig.

The Thumb
29 april 2004, 20:19
he he even wat verfrissing tussen de shred helden.

wat mij betreft is Pat Metheny all time nr. 1 gitarist. Ik vind met name de live cd The Road to You waanzinnig, en het rustigere One Quiet Night en de cd met Charlie Haden. Mike Stern - Voices: geweldig. De nieuwe These Times ook een absolute aanrader. Van Scofield heb ik een aantal cd´s, maar vind ik wat moeilijker om naar te luisteren, hij heeft het ´lelijk spelen´ tot een kunstvorm verheven. Van Frank Gambale heb ik Coming to Your Senses, prima gitarist, maar wat mij betreft wat te metal-achtig, kan wat mij betreft niet tippen aan het melodieuze/dynamische talent van Metheny. George Benson: met name zijn straight ahaid jazz dingen vind ik goed, de disco/poppy dingen zijn mij wat te gladjes.

By the way: wat dichter bij huis is Catch! van Jesse van Ruller ook een aanrader, de cd is wat groovier dan zijn normale werk, met bijdragen van Roy Hargrove...

The Mule
29 april 2004, 21:40
Hoewel ik me bij Jazz-fusion toch meer op de bassisten (en in mindere mate drummers) richt, heb wel iets met John Mclaughlin, Al Di Meola en Billy Connors maar dus vooral in hun rol bij respectievelijk Mahavishnu Orchestra, Return to Forever en de Stanley Clarke band. Vorig jaar North Sea Jazz op TV gezien, en Pat Metheny vond ik toen erg goed, moet ik nog eens iets van kopen...

e_lukather
30 april 2004, 00:14
Focus? Vast wel bekend of niet.. M'n buurman was vervanger van Jan AKkerman. (Eef)

syberen
4 mei 2004, 19:34
Mike Stern - Voices: geweldig. De nieuwe These Times ook een absolute aanrader. Van Scofield heb ik een aantal cd´s, maar vind ik wat moeilijker om naar te luisteren, hij heeft het ´lelijk spelen´ tot een kunstvorm verheven.

Als je nog een leuke cd van Mike Stern wilt horen, kan ik je zijn cd "play" aanraden. Vol met energieke jazz/fusion jams, Scofield en Bill Frisell spelen ook mee, echt een aanrader!

Wat Scofield betreft, ik vind 'm vooral heel 'smerig' spelen, maar als je dr wat langer naar luistert wordt het (in mijn geval althans) helemaal te gek! Ik krijg hem overmorgen weer te zien met zijn uberjam band...

syberen
4 mei 2004, 21:11
Als je trouwens wat fusion dingen van Scofield wil horen waarop hij niet zo smerig speelt, luister dan eens naar zijn wat oudere fusion platen. (still warm, electric outlet, loud jazz). Wat toegankelijker en steengoed...

Barret Wallace
4 mei 2004, 23:47
Die ( laatste ? )cd van Greg Howe met Dennis Chambers en Victor Wooten is ZEER vet 8-) extraction 8)

Robs
6 mei 2004, 18:03
Scofield: check! M'n favoriete gitarist zonder twijfel. 10 Mei ga ook ik hem checken in de Melkweg (syberen: jij ook veel plezier, maar dat zit wel snor!) .... Die man speelt zo ongelofelijk scherp en smerig. Maar het allervetste vind ik wel dat je hem al herkent als'ie twee noten speelt: echt een eigen stijl. Als je uberjam te experimenteel of te moeilijk vind raad ik 'Hand Jive' aan: jazzy, maar dan op z'n Scofields.

Wat Pat Metheny betreft, ik word daar dus een beetje kriegel van. Ik snap heel goed dat mensen hem goed vinden (vind ik ook), maar die gast heeft mij echt een iets te hoog new-age, halleluja-zweef-gehalte. Jammer is dat. Enneh Barret: David Chambers en Victor Wooten? Dat moet een super-funky cd'tje zijn dan... ga meteen ff checken.

Set Wenker
6 mei 2004, 23:59
Over vijf minuten op NPS jazz: Pat Metheney. Kheb nog nooit wat van hem gehoord, maar als ik het hier zo lees moet hij goed zijn. Het zal mij benieuwen.

Barret Wallace
7 mei 2004, 12:07
Scofield: check! M'n favoriete gitarist zonder twijfel. 10 Mei ga ook ik hem checken in de Melkweg (syberen: jij ook veel plezier, maar dat zit wel snor!) .... Die man speelt zo ongelofelijk scherp en smerig. Maar het allervetste vind ik wel dat je hem al herkent als'ie twee noten speelt: echt een eigen stijl. Als je uberjam te experimenteel of te moeilijk vind raad ik 'Hand Jive' aan: jazzy, maar dan op z'n Scofields.

Wat Pat Metheny betreft, ik word daar dus een beetje kriegel van. Ik snap heel goed dat mensen hem goed vinden (vind ik ook), maar die gast heeft mij echt een iets te hoog new-age, halleluja-zweef-gehalte. Jammer is dat. Enneh Barret: David Chambers en Victor Wooten? Dat moet een super-funky cd'tje zijn dan... ga meteen ff checken.

hehhe check em zeker hij is elke seconde waard 8-)

syberen
7 mei 2004, 15:25
Robs, kheb net John Scofield gezien, het is erg vet! (net als de vorige Uberjam tour)...

Veel plezier in de melkweg

The Thumb
10 mei 2004, 08:31
ik heb scofield een keer gezien in Vredenburg, en moet wel zeggen dat ik dat viezige live veel beter tot zijn recht vind komen dan op cd. Heb ook een keer een clinic bij hem gevolgd (nou ja, vragenuurtje) op North Sea Jazz, was best leuk.

Pat bij NPS Jazz was wel weer geweldig, wel een tikje bombastisch met zo'n heel orkest erachter.

Set Wenker
10 mei 2004, 10:25
Dat orkest vond ik ook een beetje TE ja. Verder wel een goede gitarist ja. Grappig zoals hij zijn gitaar af en toe als een trompet liet klinken of heb ik dat verkeerd gehoord. (Er werd nogal veel tegen me gepraat, dus kon het niet echt goed volgen) :???:

syberen
10 mei 2004, 18:10
Dat orkest vond ik ook een beetje TE ja. Verder wel een goede gitarist ja. Grappig zoals hij zijn gitaar af en toe als een trompet liet klinken of heb ik dat verkeerd gehoord. (Er werd nogal veel tegen me gepraat, dus kon het niet echt goed volgen) :???:
Ja, Pat heeft een synth gitaar, midi dus, gaat door een roland ding, waarmee je elk geluid kan kiezen wat je maar wil, hij heeft een soort (lelijk) viool achtig geluid erop zitten.
Edit: ik vind het geluid niet lelijk, maar ik bedoel, het lijkt niet op een viool :p

guitarmonk
12 mei 2004, 12:59
Ja die nieuwe dingen van Pat vind ik ook vaak niet echt mooi, hij was laatst op tv, wanneer hij gewoon speelt heeft hij een heerlijk geluid, maar met zon synth ding gaat het hele gitaargeluid verloren, jammer.
Ik heb net een oude cd van hem gekocht (Bright Size Life) en dat is echt geweldig met Jaco Pastorius echt een aanrader.

Jetso
16 mei 2004, 18:18
Die ( laatste ? )cd van Greg Howe met Dennis Chambers en Victor Wooten is ZEER vet 8-) extraction 8)

Jep, heb m ook. Ontdekte m via de site (www.greghowe.com) en ik zat elke dag wel 2 uur op die site om die muziek te horen :D Uiteindelijk toch de cd gevonden. Had al een paar solo cd's van Howe, maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit.

Had ook eens een cd gevonden van 'Howe 2'. Cd met zn broertje op zang, was erg Whitesnake/Van Halen. Beviel stukken minder, hoewel de solo's wel vet waren :P.

Gambale te metalachtig??? No way, en ook zeker niet minder melodieus dan Metheny. (iig verschil is niet groot) Probeer zn laatste werken met Stu Hamm en Steve Smith, de GHS cd's. Die zijn echt fantastisch. Ok, hijs rockt wat meer, maar metal??

Ik zag laatst Mike Stern in de Melkweg, DAMN!!! Echt uber die gast!!!