PDA

View Full Version : Ohm



paco de taco
6 april 2004, 18:53
Hoe werkt het Ohm verhaal nu precies, 4, 8, 16 Ohm wat houdt dit nu precies in?

Negative K3 fan
6 april 2004, 18:55
let eens op tijdens natuurkunde!!!!!!!111111111

paco de taco
6 april 2004, 19:01
let eens op tijdens natuurkunde!!!!!!!111111111
ja hehe, das ook al weer 4 of 5 jaar geleden dat we dat hebben gehad

RRRobin
6 april 2004, 19:55
haha lastig als je economie studeert :cool:

Antal
6 april 2004, 22:42
haha lastig als je economie studeert :cool:

Hoezo? Heb je de middelbare school soms overgeslagen????:wink: Kan me niet voorstellen dat je dat niet gehad hebt.

Maar goed, doe ff de search, zijn al meerdere topics over

andy
7 april 2004, 00:36
Hoe werkt het Ohm verhaal nu precies, 4, 8, 16 Ohm wat houdt dit nu precies in?

Ach nog een keer dan. De uitgang van de versterker moet hetzelfde ohmage hebben als de ingang van de speakerkast.
Wanneer dit niet kan moet de box een hoger ohmage hebben dan de amp. Anders gaat op termijn je amp naar de klote.

Fatality
7 april 2004, 21:55
Hoe komt het eigenlijk dat je amp dan naar de kloten gaat?

nicoverduin
7 april 2004, 22:11
Uitproberen, goed opletten dan lezen (ook in die oude natuurboeken) dan begrijp je het. :-D :-D :-D

De impedantie van de speaker (de weerstand als er wisselspanning op staat), moet gelijk zijn aan de uitgangsimpedantie van de trafo. Daardoor is de primaire impedantie zoals voor de trafo gespecificeerd (zie natuurkunde boeken onder het hoofdstuk spoelen). De primaire impedantie is weer afgestemd voor een juiste belasting van de eindbuizen. En dan blijven ze heel.

Als de secundaire impedantie te veel afwijkt, dan geldt dat tevens voor de primaire (zie hoofdstuk spoelen en transformators; over wikkelverhoudingen). Een te grote afwijking van de belasting op de buizen is slecht voor ze (zie boek natuurkunde; uitgave 1955; onder hoofdstuk vacuumbuizen). Daar kunnen ze slecht tegen, gaan stuk en nemen als ze toch bezig zijn gelijk wat andere onderdelen mee.

Bij deze een verkorte samenvatting met referenties naar die oude boeken die je waarschijnlijk gelijk in de vuilsnisbak heb gegooid of verkocht... zonde ....z onde... zonde.

:-D :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

Mark S
7 april 2004, 22:20
goed opletten dan lezen (ook in die oude natuurboeken) dan begrijp je het

nergens voor nodig, daar hebben we jou toch voor :-D

El Hefe
10 april 2004, 15:03
de uitgang moet toch gelijk OF lager zijn dan de box?

Al
11 april 2004, 02:52
de uitgang moet toch gelijk OF lager zijn dan de box?

Bij buizenamps liever niet.

Al

bartkruizenga
13 april 2004, 16:33
bij een versterker met een 4 ohm uitgang kan e toch ook 2 kasten van 8 ohm inpluggen?

of zitten die kerels van de muziekwinkel mijnou iets wijs te maken????

(bij een transistor dan, he???)

bart

andy
13 april 2004, 16:45
bij een versterker met een 4 ohm uitgang kan e toch ook 2 kasten van 8 ohm inpluggen?

of zitten die kerels van de muziekwinkel mijnou iets wijs te maken????

(bij een transistor dan, he???)

bart

Nee klopt, mits je ook 2 uitgangen hebt.

Negative K3 fan
13 april 2004, 18:03
bij een versterker met een 4 ohm uitgang kan e toch ook 2 kasten van 8 ohm inpluggen?

of zitten die kerels van de muziekwinkel mijnou iets wijs te maken????

(bij een transistor dan, he???)

bart

maar zeker geen 2 cabs van 4 ohm.

nicoverduin
13 april 2004, 18:20
Als die uitgangen parallel geschakeld zijn (meestal) en de de cabs zijn elk 8 ohm, dan krijg je tezamen een impedantie van 4 ohm. Zou je dit zelfde geintje met 2 4 ohm cabs doen, dan wordt de impedantie 2 ohm. Dan kan misgaan. Beetje afhankelijk van de versterker. De ene kan er beter tegen dan de andere.
Nico

nicoverduin
13 april 2004, 18:23
Ik heb overigens een keer voor iemand een eenvoudige schakeling gemaakt (2 kunstof jacks) en een om-en-om schakelaar om zo twee cabs in parallel of in serie te kunnen schakelen. Zo kun je wat spelen met combinaties van cabinetten.
Ik zal een zoeken waar ik dit heeeeeeeeeeeel eenvoudige schakelingetje heb gelaten ('t paste op een post-it briefje).
Nico

Mark S
13 april 2004, 18:28
ok...ik ga waarschijnlijk deze setup krijgen:

Combo met de interne speaker (8ohm) in de 8 ohm uitgang

ik ga 2 externe 8 ohm-kastjes parallel schakelen, kunnen die aan de 4 ohm gehangen worden dan :???: of doet die interne speaker dan ook wat aan de berekening waardoor dit niet meer kan?

de combo heeft 3 uitgangen: 4, 8 en 16 ohm

vertel! :)

nicoverduin
13 april 2004, 18:34
Ik denk niet dat dit goed gaat. Je gaat dan de trafo op het 4 ohm stuk dubbel belasten. via de 8 ohm en de 4 ohm. Theoretisch zou de impedantie 6 ohm op de 8 ohm aansluiting worden. Maar ik durf hier geen uitspraak over te doen. nooit geprobeert.
Het zijn namelijk geen aparte wikkelingen maar een wikkeling met 3 aftakkingen.

Al, Marc, need your help.....

Nico

aad
13 april 2004, 20:01
Ik denk niet dat dit goed gaat. Je gaat dan de trafo op het 4 ohm stuk dubbel belasten. via de 8 ohm en de 4 ohm. Theoretisch zou de impedantie 6 ohm op de 8 ohm aansluiting worden. Maar ik durf hier geen uitspraak over te doen. nooit geprobeert.
Het zijn namelijk geen aparte wikkelingen maar een wikkeling met 3 aftakkingen.

Al, Marc, need your help.....

Nico

Ik kom op 2,666666666666666666666 ohm uit :-D

1/Rv=1/R1+1/R2 enz.

nicoverduin
13 april 2004, 21:46
Mee eens als ze allemaal parallel zitten en dan als een impedantie de versterker ingaan. Dat is in dit geval volgens mij niet zo omdat de 8 ohmer op de 8 ohm aansluiting zit en die 2 cabs met 8 ohm in parallel (= 4 ohm) op de 4 ohm aansluiting zit. Ze staan dus niet alle 3 parallel (lijkt mij).

Nico

aad
13 april 2004, 22:06
Mee eens als ze allemaal parallel zitten en dan als een impedantie de versterker ingaan. Dat is in dit geval volgens mij niet zo omdat de 8 ohmer op de 8 ohm aansluiting zit en die 2 cabs met 8 ohm in parallel (= 4 ohm) op de 4 ohm aansluiting zit. Ze staan dus niet alle 3 parallel (lijkt mij).

Nico

idd. hmmm nou wordt-ie lastiger. :???:

hadv
13 april 2004, 23:41
het wordt tijd dat er een aparte rubriek op gitaarmarkt/gitaarnet voor dit onderwerp komt
elke keer weer dat gezeik over impedantie & mensen die niet willen lezen wat er al eerder over is gezegd

als je het niet snapt .... zeur er dan niet over :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

andy
14 april 2004, 00:15
het wordt tijd dat er een aparte rubriek op gitaarmarkt/gitaarnet voor dit onderwerp komt
elke keer weer dat gezeik over impedantie & mensen die niet willen lezen wat er al eerder over is gezegd

als je het niet snapt .... zeur er dan niet over :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Wind je niet zo op Hadv :wink: Je kunt zo"n topic ook overslaan.
Maar over lezen heb je wel gelijk. Soms lees je drie posts verder precies het zelfde antwoord, wat je eerder zelf gegeven hebt.

Maar in dit geval ben ik trouwens wel benieuwd hoe het zit met de ohmage, als er een interne speaker is en een externe uitgang.